Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jagt - jeres holdning

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
capri
Forum-indlæg: 43
Opskrifter: 1
Område: Østjylland
Dato: 28/8 2014 20:04 | Indlæg redigeret den: 28/8 2014 20:06

Halløj
Jeg kender en del jægere, som bliver meget utilfredse når jeg siger at jeg er imod jagt. De påstår at de kun er interesserede i at bevare en sund bestand der gavner dyrene - her bliver min holdning testet. Det lyder jo meget fornuftigt med en form for aktiv dødshjælp for dyr i nød, som er meget syge og ikke kan klare sig.. De siger også at de ikke ser jagt som en sport men som en naturoplevelse. Alligevel ser jeg at de er medlemmer af jagtgrupper hvor jægere dagligt lægger billeder op af døde dyr (altså deres "bytte"), som man kan sidde og like og sige "nej, hvor er den flot" til... Hvis det er for at gavne dyrene og komme i kontakt med dem - hvorfor er de så, så stolte af at slå dem ihjel? - jeg kunne forstå hvis man så det som en pligt hvis et dyr var sygt, men så ville jeg da også være dybt traumatiseret bagefter og holde en begravelse for dyret.. ikke flå det, og bruge pelsen og kødet.. - ligesom man heller ikke ville gøre med et kæledyr (eller menneske for den sags skyld).
Jeg nævner også at de jo opdrætter dyr og sætter dem ud i naturen blot for at jage og slå dem ihjel, hvordan gavner det noget som helst? Desuden - det er jo menneskeracen der fylder, skulle vi ikke starte med at regulere hér i form af lovgivninger ang. antal børn pr. kvinde? Det er trods alt os der har gjort verden til hvad den er i dag - hvorfor skal dyrene indordne sig efter os? Hvorfor ikke omvendt?
Hvad tænker I om jagt? - er det okay på nogle punkter?
vericon
Forum-indlæg: 715
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/8 2014 20:16

Hej
Argumentet :
"Vi er kun interesserede i at bevare en sund bestand der gavner" ----
Kan man følge til dørs ved at bifalde og be' om at få det udført konsekvent for alle dyrearter -
Det plejer at kunne få de løftede øjenbryn op af divaneseren -

Venlig hilsen
Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 28/8 2014 21:10

Hey Emi.

Først, husk lige at sige godnat inden du skrider fra chatten :p

Helt grundlæggende bryder jeg mig ikke om jagt.
Jeg kan delvist forholde mig til det, såfremt en går på jagt for at forsørge sig selv med kød. Hellere det end alternativet, hvis det skal være.
Engang havde jeg også et "godt billede" af jagt. Du ved, det er dem der går i naturen, passer og plejer, meget selektivt skyder det vildt de selv vil spise. Jeg har simpelthen bare hørt og set alt for meget lort, til at jeg kan have den holdning.
Kender folk der bor tæt på jagtområder. Der laves fodersteder og dyrene "opdrættes" bevidst, således jagten på en måde på forhånd er planlagt.
Kender jægere som skyder stort set alt hvad de kan komme i nærheden af. Lige fra ræve til fasaner. Derefter 5 stk. fasaner 100kr.
Og jagt på ræve er direkte tåbeligt! Rent faktisk er MANGE af de dyr der skydes, direkte uspiselige.
Sådan kunne jeg blive ved.
Ok, der er også uden tvivl jægere som går mere "fornuftigt" til værks, personligt har jeg bare set for meget af det andet.

I forhold til det med bestanden, kan og vil de altid undskylde det med, at hvis ikke det bliver gjort, ja så dør dyrene langsomt af sult eller "handicap".
Men, det interessante spørgsmål er vel, hvorfor? Her er du inde på noget af det rigtige. Ganske enkelt fordi vi fylder mere og mere og fordi mennesket i højere og højere grad tager patent på at "styre naturen".
jeg vil vende det om og sige, hvis dem du taler med, kun har den undskyldning at det er for bestandens skyld... Så skyd de syge dyr, og hold inde!

Sidst men ikke mindst, så vil jeg sige til dig... Da du i høj grad er "etisk vegetar" (kender dig efterhånden lidt fra chatten), har du det på mange måder ligesom jeg. DROP dialog med de mennesker. Hold dig fra de grupper og internetsider m.m. Det er ren gift for dine emotioner, og du kan med ganske stor sandsynlighed ikke rykke dem det mindste!
Når man er nået dertil hvor du er, så ser man godt og vel alle levende væsener som lige. Ihvertfald forventer man at menneskedyrets overlegne intelligens (ihvertflad når det handler om etik og rationalitet) forpligter. Hvis det forpligter, så betyder det også at vi må træffe de valg, som skader mindst muligt. Det kan vi sjovt nok (næsten) alle sammen blive enige om, når det handler om alt andet end.... Kød ....

Jægere vil, som så mange andre, ofte trække evolution´s kortet og sige "jamen det ligger i vores gener at jage" (gu gør det ej!). Det ligger i vores gener at ville overleve, præcis som ved stort set alle andre dyr!

Måske vi skulle starte ved os selv? Måske det er på tide at sætte rater på hvor mange mennesker der må fødes? Når vi nu er så følende, empatiske og fulde af visdom, så er det vel i alles interesse, frem for at udrydde andre levende væsener, uden egentlig grund?

Emilie, drenge på 19 år, som har fået lov til at gå i skoven og skyde... Glem det!

Desuden vil anbefale dig at læse følgende tråde igennem :)

http://vegetarkontakt.dk/?-moralsk-tvetydighed=27188

http://vegetarkontakt.dk/?-jagt-at-draebe-af-lyst=95349

http://vegetarkontakt.dk/?-hjaelp-mig-med-at-forstaa=156877

http://vegetarkontakt.dk/?-jagtens-ulyksaligheder-=26433

Der er en masse gode kommentarer, tanker og artikler ;)
Bellacci
Dato: 28/8 2014 21:11

Hej
Argumentet :
"Vi er kun interesserede i at bevare en sund bestand der gavner" ----
Kan man følge til dørs ved at bifalde og be' om at få det udført konsekvent for alle dyrearter -
Det plejer at kunne få de løftede øjenbryn op af divaneseren -

Venlig hilsen

Haha- Good one !ja
Bellacci
Dato: 28/8 2014 21:16

Den her har nogle år på bagen. Den er meget modig og godt skrevet!

http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE873315/jagtens-ulyksaligheder/
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Dato: 29/8 2014 04:53

Det er et afsporet livs begær ,
Fordi de fik at vide som lille det var usundt at onanere

Undskyld den dårlige argumentation det er Jæger stil

Kilroy
Forum-indlæg: 2928
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/8 2014 06:47

Vold er vold, og mord er mord, selv om udøverne pakker det ind i sport, naturpleje(min bare Pedersen:() og naturoplevelse(så gå dog ud i naturen uden våben og nyd den !)
Undskyld hvis jeg lyder hård, men jeg mener det !!
PS : Jeg kender en del jægere, som derudover er vidunderlige mennesker...
vericon
Forum-indlæg: 715
Område: Sydjylland
Dato: 29/8 2014 07:55 | Indlæg redigeret den: 29/8 2014 08:03

Hej
jamen, skal man ikke ha' "Fair Game" og kalde tingene ved deres rette navn ? -

F.eks. Weber grill = Hjemmekrematorium ??

Tom Lehrer beskriver den menneskelige absolutte inkonsekvens på det punkt således;

Hope it hurts ;)

capri
Forum-indlæg: 43
Område: Østjylland
Dato: 29/8 2014 16:39 | Indlæg redigeret den: 29/8 2014 16:42

Bellacci > Du har nok ret - jeg burde ikke begive mig ud i diskussioner med dem. Men de vil gerne lytte og høre hvad jeg har at sige, - tror bare aldrig vi bliver enige. Én af dem har nævnt at han er meget imod kødindustrien, men ikke ser noget galt i at spise det kød man selv har fanget. - han synes så til gengæld også at mørt kød er vigtigere end at en kvie kan få lov at leve sit liv fuldt ud (dvs. 12 år eller mere).
Jeg kan ikke helt finde ud af dem. De virker til at synes at det jeg fortæller om er spændende, og de kan vidst godt se idéen i hvad jeg mener - eller også synes de bare jeg er en mærkelig én. De ender i hvertfald altid ud med noget i retning af: "Ja, men vi skal jo alle have retten til selv at bestemme hvad vi vil spise"..
Ja, - det skal man da. Men jeg vil da også mene at hvis man bruger sin frihed/ret på at fratage andre deres, så er det da rimelig selvmodsigende.
Bare rolig - jeg vil aldrig føje dem, - mord er mord og vold er vold som Kil også skrev, og jeg vil aldrig kunne respektere dem.. Men de er da meget interessante at diskutere med.
Bellacci
Dato: 29/8 2014 22:21

Hej
jamen, skal man ikke ha' "Fair Game" og kalde tingene ved deres rette navn ? -

F.eks. Weber grill = Hjemmekrematorium ??

Jo! Jeg er helt med :D

Men de vil gerne lytte og høre hvad jeg har at sige,

Ok... Jeg kender heller ikke dine venner, så det kan jeg rent faktisk ikke udtale mig om. Det er bare en vigtig balancegang, specielt for høj sensitive mennesker. Der er altid en udpræget risiko for at vi "står tilbage" med følelser i klem, frem for rendyrkede, om jeg så må sige, rationelle mennesker, som har en enfoldig tilgang.
Omvendt er det selvfølgelig en balancegang. Til tider giver det jo rent faktisk god mening, at vi prøver at påvirke vores omgivelser. Grunden til min relativt negative tilgang, er nok at mine erfaringer siger mig, at jægere, slagtere, bodybuildere som i mange år har sværget til animalsk protein osv.
er nærmest meningsløse at diskutere med. Selv om de "viser interesse" for ens holdninger, er det ofte bare et postulat for at kunne angribe. Men der er selvfølgelig kun dig til at vurdere, om det er tilfældet med dine venner ;).

han synes så til gengæld også at mørt kød er vigtigere end at en kvie kan få lov at leve sit liv fuldt ud

Tja, men det fortæller jo det hele...

a, men vi skal jo alle have retten til selv at bestemme hvad vi vil spise

Se det er her jeg personligt bliver udfordret, i forhold til mine omgivelser.
Ja det er selvfølgelig det frie valg. Skal det da også være. Men... Jeg har personligt ret svært ved at slå en tyk streg imellem en sådan holdning, og hvad mennesker ellers består af som helhed. Kilroy skriver at de jægere han kender, ellers er skønne mennesker. Set i et eksistentielt perspektiv, er det sikkert sundt at kunne se sådan på det.
Personligt kæmper jeg bare med en indre dæmon der siger mig, at de holdninger og den etik de står for, afspejler klart hvad de indeholder som mennesker. Helt grundlæggende...

Omvendt skal jeg også selv huske, at jeg har spist kød i 30 år. Vi har jo alle sammen lov til at ændre os :)

Hvis du får tid, så vil jeg klart anbefale dig, at læse nogle af de tråde igennem som jeg linkede til. Der er nogle super gode kommentarer fra nogle af de (nok mest) tidligere brugere herinde. På et rent etisk og filosofisk plan, lærte jeg ihvertfald en del af det :).

Godnat dejlige mennesker :).
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 30/8 2014 05:12 | Indlæg redigeret den: 30/8 2014 05:13

>Omvendt skal jeg også selv huske, at jeg har spist kød i 30 år. Vi har jo alle sammen lov til at ændre os 

Selv den sygtes psykopat bliver et kristus væsen på et tidspunkt
vh
SBA83
Forum-indlæg: 1
Dato: 30/8 2014 15:30

Bryder mig bestemt ikke om jagt, før i tiden følte jeg det var vigtigt,
at begrunde hvorfor, med en masse begrundelser, den eneste jeg kan gi her er, det føles forkert ...
rottelottepotte
Forum-indlæg: 1
Dato: 30/8 2014 19:34

Ja egentlig føler jeg også at jeg kommer længst med et svar ala "fordi det føles forkert", omend det ikke er et sagligt argument I en faktuel diskussion. Jeg indbilder mig at alle mennesker, også jægere, vil mærke et stik I hjertet når man dræber et levende væsen. Og dette måske korte øjeblik for nogen, er det da værd at påminde dem om. Hvis folk er I forsvarsposition er politiske /etiske argumenter sjældent til at tage ind. jeg har selv lagt de vrede diskussioner bag mig, og appelerer nu hellere til empatien på en knap så konfronterende, men mere indirekte måde.
Lonewolf
Forum-indlæg: 31
Område: KBH
Dato: 18/9 2014 09:48

Det er nogle tosser der finder tilfredsstillelse i at dræbe, så simpelt er det.

Alle deres argumenter om at holde bestandigen ved lige er ren lort.
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Dato: 2/1 2015 18:29

Jeg kommer selv fra en familie af jægere, og der bruges præcis de samme undskyldninger selvom de også kun jager steder hvor bestanden holdes kunstigt oppe.
Tror for deres vedkommende det handler mere om traditioner og de nærmest rituelle handlinger der er forbundet med det, og nogen går helt klart også mere op i lir (dyre håndgraverede rifler og små hatte fra de helt rigtige mærker) end de egentlig går op i at skyde dyr.

Selvfølgelig er jægere ikke dårlige mennesker, de tænker bare ikke på det absurde i at begå en mindre massakre i en skov for at fylde et hoved ud med flis og hænge det op på en væg.

Personligt undgår jeg konsekvent at komme ind på emnet når jeg er omkring jægere, for de undskyldninger de kommer med har oftest til formål at retfærdiggøre deres handlinger overfor dem selv. Den største protest jeg kan komme med er at nægte at spise kød og undlade at beundre deres trofæer. At vise dem at det ikke er den eneste måde at leve på. Når der er et alternativ er der et valg, og når der er et valg er der et ansvar, uanset om de vil indrømme det eller ej.
Kappa
Forum-indlæg: 310
Opskrifter: 12
Område: Odense
Dato: 2/1 2015 21:37

Som nogle omnivorer siger, så bliver jorden overbefolket af dyr, rydder vi ikke ud i dem ... men nej, sådan kommer det aldrig til at forholde sig. Som alt andet levende, ser jeg absolut ingen grund eller fornuft i at slå andre dyr ihjel, undtagen er dyre voldsomt skadet.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 2/1 2015 22:26 | Indlæg redigeret den: 2/1 2015 22:26

Suk, ja se bare her hvor mange dyr der er, det er fordi vi ikke spiser nok af dem. Fandme en flot undskyldning. :(

PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Dato: 19/1 2015 16:11 | Indlæg redigeret den: 19/1 2015 16:18

En klassiker

haleluja
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 22/1 2015 22:03 | Indlæg redigeret den: 10/12 2016 12:12

jægernes holdning er efter min mening kun et forsvar, i sådan et erhverv må man jo nødvendigvis også have en holdning som svarer til det :(

Hvis de reagere kraftigt...er det naturligvis noget der som rør sig i dem :/
Ærtebælg
Forum-indlæg: 4
Område: Midtjylland
Dato: 29/7 2015 08:03

Jeg ville aldrig selv gå på jagt, men jeg har mere respekt for den måde at få kød på end bare at gå ned i supermarkedet og købe produktionskød, hvor dyrene har levet dårligt med GMO-mad og uden plads. Dyrene der dræbes på jagt har levet et naturligt og godt liv, og jagt kræver også at man med sig selv kan tage ansvar for og leve med det at dræbe et dyr for at spise - for det er i hvert fald hyklerisk ikke at kunne dræbe det kød man spiser. Jeg er selv vegetar, men kommer fra en familie af jægere og ved at jægerne for det meste har stor respekt (min far nøjes fx næsten altid med at kigge på dyrene og skyder kun sjældent) for naturen og jagten reguleres altid efter bestanden - kommer der for mange dyr, vil der som når jorden er overbefolket komme hungersnød og sygdomme i populationerne. Jeg føler også at holdningerne til foderhusene er lidt misforstået - de er der for at hjælpe dyrene gennem vinteren. Derudover lærer man gennem jagttegnet også meget om naturen og hvordan økosystemet i skoven fungerer. Jeg ville ikke kunne dræbe et dyr, men skal man spise kød er jagt - reguleret efter bestanden - helt klart den mest bæredygtige måde at få kødet på.
Sider: 1 2 > >>