Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Et ben i begge lejre

Filosofi, Etik & Religion

Frk_Karma
Forum-indlæg: 12
Område: KBH
Dato: 16/10 2014 14:44

Hej! :)
Rigtig fin debatside. Det er rart at kunne læse med herinde.

Jeg står i et lille(for mig, stort) dilemma.
Jeg blev vegetar i 9 klasse(for 5-6 år siden) pga. etik, og følte at ingen forstod mig, men kæmpede for min sag og var alligevel meget imod al kødspisning, og skjulte bestemt ikke min holdning. Jeg begyndte fra da af, at lave alt min mad selv, da mine forældre ikke kendte til vegetarisk kost, og deres kulinariske evner var små.
Jeg skilte mig af med alt læder osv., medmindre det havde stor affektionsværdi, og begyndte kun at købe veganske ting.
Jeg var veganer i 4 mdr. i gymnasiet, men stoppede fordi jeg synes det var for hårdt at stå alene med.
Jeg spiste efter ca. 3 år fisk on and off i perioder.
Sidste sommer begyndte jeg at spise kød i små mængder igen, efter 4-5 år som vegetar/veganer/pescetar. Jeg havde "ikke så stærke følelser omkring det længere", og måtte stadig "kæmpe", da jeg aldrig havde stødt på et menneske med vegetariske tanker før. Jeg kunne ligesom ikke holde gejsten oppe, og havde svært ved at kode bøf-->ko sammen.

Jeg startede på en ny videregående uddannelse her i september, og skulle til noget undervisning tilberede nyre, lever, hjerte, hel fisk og hel kylling. Det kunne jeg simpelthen ikke. Jeg har ikke spist kød siden. Lige pludselig blev bøf-->ko sammenhængen igen meget tydelig, og jeg fortryder inderligt mit sidste år som småtspisende kødspiser. Men nu skal jeg, igen, til at forklare mig overfor dem der har set mig spise kød. Kan næsten ikke magte det, og jeg undgår sociale begivenheder med mad.

Der er heldigvis 2 vegetarer på mit hold, så jeg er ikke helt alene i denne omgang :) + jeg via nogle af Animas arrangementer er stødt på flere veganere.

Mælk --> død er pludselig også blevet meget klart for mig. Jeg har stort set kun veganske fødevarer i mit hjem, og når jeg er ude går jeg efter så meget vegansk mad som muligt. Men jeg synes alligevel at det er svært at undgå mælk 100%, da jeg ikke bryder mig om plantemælk, elsker smagen af feta, skiveost, cremefraiche dressing osv.

Jeg har fået et meget nuanceret forhold til vegetarisme/veganisme. Jeg overvejer om jeg bare skal spise hvad jeg får serveret når jeg er ude, selvom jeg ved at det er forkert. De fleste herinde vil nok mene, at selvfølgelig skal jeg ikke det. Og jeg vil utrolig gerne være overbevist om det samme! Jeg forstår ikke, når jeg ved hvad der er rigtig og forkert, at jeg stadig er i tvivl? Jeg mener selv, at jeg hverken er dum eller ignorant..

Jeg ved jeg burde være veganer og ikke stå her i ingenmandsland, så hvorfor er jeg ikke bare det?

Undskyld det meget lange indlæg. Ved egentlig ikke hvad man kan kommentere på det..
Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 16/10 2014 17:10 | Indlæg redigeret den: 13/12 2014 22:10

santiagoamigo
Forum-indlæg: 54
Område: Andet
Dato: 16/10 2014 19:18

Jeg er 100% enig med Bellacci..

Selv er jeg veganer og forstår ikke kompromiets kunst længere, men før det var jeg vegetar og på et tidspunkt igen omnivor.

Og sådan er livet jo, tingene bølger frem og tilbage. Og som Kierkegaard skriver og er citeret for så mange gange at det til sidst er banalt men ikke desto mindre rigtigt" Livet leves forlæns, men forstås baglæns", alene det frk karma at du reflektere over de her ting i dit liv gør dig til noget særligt...og hold fast i det, og tro ikke at der en evolutions trappe for vegetarer/veganere hvor du kun når nirvana, hvis du lever efter Raw conceptet.
Hvis vi er bevidste om det vi gør ved vores livsverden, og konsekvenserne af vores adfærd så er vi allerede nået langt...Og derfra må vi træffe vores valg.

Og vid at du ikke er alene....
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2014 00:41

Jeg er fuldstændig enig i hvad der er skrevet, og du skal bare være stolt af dig selv!
Min rejse var meget længere, 47 år som kødspiser, selvom jeg inderst inde havde dårlig samvittighed i flere år.
Et halvt år med mindre kød, og derefter et år som vegetar.
Samvittigheden rørte stadig på sig efterhånden som jeg fandt ud af mere og mere, og til sidst måtte jeg bare spise vegansk.
Der er jeg i dag, jeg spiser vegansk, har små uheld hvor jeg bagefter finder ud af det ikke var særlig vegansk, men fortsætter og er glad for mit valg.
Jeg forstår ikke jeg ikke har levet sådan altid.
Du er allerede nået langt, og dine tanker viser jo at du virkelig mener det her, så fortsæt så godt du kan der hvor du er, og vær stolt, du gør en kæmpe forskel! :)
Og forresten velkommen herind :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2928
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2014 06:02

Ja, jeg vil også byde velkommen herinde, Frk Karma :)
Vildt godt skrevet, Bellaci !!!!
Og tak for reklamen ;).....næste gang jeg holder fællesfråder bliver AntiJul d. 23. - 26. december, hvor man kan komme og gå, som man lyster, og der er primitiv overnatningsmulighed for 5 stks. Jeg poster det herinde om en måneds tid.
Vi tager alle rejsen på forskellig vis og tempi.
Personligt er jeg vegetar (i 18 år), som helst spiser vegansk. I foråret/sommeren prøvede jeg af al magt at leve vegansk i 4 måneder, men det måtte jeg droppe, mest pga det sociale, men jeg forsøger sikkert igen engang....
Tag de skridt, du magter og kan stå inde for, nyd rejsen, spørg endelig og god vind :D
Frk_Karma
Dato: 17/10 2014 08:00

Bellaci:
Du har virkelig fået mig til at smile stort her bag skærmen. Tak for forståelsen og alle de gode, uddybende råd. Jeg havde slet ikke forventet at nogen ville bruge så mange anslag for at svare mig. Tak <3

Jeg mener bestemt heller ikke at veganere er ekstreme -> det er ekstremt at slå ihjel når det ikke er nødvendigt. Og endnu mere ekstremt at holde slaver, for det er ALDRIG nødvendigt..

Jeg vil gemme dit svar, så jeg kan læse det hvis jeg føler mig nede og alene.. Og huske at dukke op til div. fællesting.

Og hej til jer andre, og mange tak for jeres svar! :)
Jeg må gøre noget mere brug af denne side.

God weekend og god karma! <3
Bellacci
Dato: 18/10 2014 00:52

Hej Frk_Karma.

Og der fik du mig til at smile stort her bag skærmen, med den kommentar. Tak <3

Sig til hvis det er mere vi kan gøre :)
Bellacci
Dato: 18/10 2014 00:55

Hvis vi er bevidste om det vi gør ved vores livsverden, og konsekvenserne af vores adfærd så er vi allerede nået langt...Og derfra må vi træffe vores valg.

!ja
DRA
Forum-indlæg: 40
Dato: 21/10 2014 10:15

Dejlig tråd. Tak for dine fine overvejelser og beskrivelser, Frk. Karma!
Nikida
Forum-indlæg: 28
Område: Vestjylland
Dato: 21/10 2014 22:08

Hej Frk. Karma, jeg byder dig også lige velkommen

Jeg er også selv helt ny i denne gruppe, + helt ny vegetar (har været i ca. 1 ½ måned nu) :)

Men det jeg egentligt ville komme ind på er, ALT det du skrev tænkte jeg bare: Er det mig som har skrevet det, de tanker du har og bare alt det du skrev har jeg selv haft problemer, eller nok ikke lige ordet problemer, men noget jeg i hvert fald ikke kan løse alene.

Jeg er virkelig virkelig glad for jeg ikke er den eneste med den oplevelse! Jeg takker mange gange her fra ;)

Har så mange spørgsmål om denne dejlige grønne verden, ved slet ikke hvor jeg skal starte. Men skriver lige på et andet tidspunkt

Hej hej
Frk_Karma
Dato: 15/12 2014 21:00

Ville se på Bellacci's svar igen, men jeg kan ikke se det :(
Er det kun mig der ikke kan det?
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 15/12 2014 22:29 | Indlæg redigeret den: 15/12 2014 22:30

Nej, det er ikke kun dig. Han må have redigeret det væk, desværre. :/
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Dato: 2/1 2015 17:11

Jeg har været vegetar i et par år og lever næsten helt vegansk nu, men det har været en kombination af mange bittesmå skridt.
De eneste tidspunkter jeg ikke spiser vegansk nu, er når jeg spiser ude eller rejser. Lige så stille er jeg begyndt at lave lidt mad som jeg kan have med når jeg spiser hos andre og det hjælper en del. Især hvis man tager ekstra med så kødspiserne i dit liv kan smage hvor lækre ting man kan lave af planter ;)

Når det kommer til at spise på restaurant er det bedste man kan gøre at researche steder i forvejen. Ring eller send en mail til dine yndlingssteder og spørg om de ikke kan erstatte e.g. mælk med plantemælk i den opskrift du gerne vil have. De steder jeg har haft lettest ved at finde veganske alternativer er mexikanske, indiske og japanske restauranter.
Hvis du ved at du skal til en familiesammenkomst (fødselsdag/bryllup/konfirmation eller lignende) kan du også med fordel ringe rundt og forhøre dig i god tid, så kan de nå at forberede sig på noget lidt andet end det de plejer.

Håber det kan hjælpe dig lidt, og tag det stille og roligt! Det er ikke alle der duer til at lave kæmpe forandringer natten over, så bare gør det der virker for dig, i stedet for at fokusere på det du ikke har opnået endnu :)