Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Cashewnødder

Filosofi, Etik & Religion

DRA
Forum-indlæg: 40
Område: KBH
Dato: 1/11 2014 15:10

Hej,

jeg kan ligesom mange andre godt lide cashewnødder, og de har mange gode egenskaber, når man laver mad. Men de produceres for størstedelens vedkommende under rigtig ringe forhold.

Se fx http://www.traidcraft.co.uk/cashews

Jeg vil bare gerne gøre opmærksom på det, da mange af os er vegetarer/veganer af etiske årsager.

Kh
Ditte

Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 1/11 2014 17:12

I had no idea... I wonder how many other cheap products on our supermarket shelves have similar stories.

Thanks for posting! Shared on FB.:)
Victor
Forum-indlæg: 134
Område: KBH
Dato: 4/11 2014 21:35

Jeg tænker altid, med henhold til dårlige arbejdsforhold inden for diverse steder... Fattige bønder, tekstikarbejdere, fabriksarbejdere i Kina osv... Hvad er alternativet? At de slet ikke har noget job, fordi at vi boycutter deres ting?
Det er jo egentlig bare de frie markedskræfter.
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 29/1 2015 09:39

Victor: Jeg tror ved at boycutte bl.a. sådanne produkter tvinger man producenterne til at forbedre vilkårene (:
Zhcoop
Forum-indlæg: 661
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/1 2015 16:57

Der er ikke noget der hedder frie markedskræfter, det hele er under "kontrol".
Jeg tror også det hjælper at boykotte produkter, hvor planeten bliver udfordret. Dog er jeg selv lidt af en 'synder', da jeg godt kan li kokos, og det jo blandt andet går ud over orangutangerne... Helt 'hellig' kan man vist ikke være i den vestlige verden? Jeg synes i hvert fald det er svært at gå udenom ALLE produkter der er lavet under dårlige forhold (om det så er mennesker, dyr, miljøet... der lider last) så er det ikke altid til at gennemskue, hvor og hvordan tingene er lavet.
Fair trade er måske meget fint, hvis det ER fair trade.. det kan jeg godt komme i tvivl om nogle gange. Jeg holder mig til øko/bio, så går det i hvert fald ikke for meget udover miljøet og de mennesker der arbejder med det (de undgår i hvert fald sprøjtegift osv) så langt så godt...
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 29/1 2015 21:36

Cashewnødder har jeg selv været obs. på i noget tid, problemet er jo bare at det ikke kun er cashew nødder der produceres og forarbejdes under kummerlige forhold. Det er noget der findes i alle industrier, og med mindre man begynder udelukkende at spise fødevarer der kommer fra lande hvor der er strammere regler for den slags er det stort set umuligt at undgå at støtte op om sådan noget.

Det er en kamp jeg til dels har opgivet (i hvert fald på nogen punkter), fordi mange af de her produkter ikke kan findes i bedre udgaver, selv økologisk betyder ikke altid at produktet er forarbejdet og dyrket under ordentlige vilkår.
Nu kan jeg ikke huske hvad den hed, men jeg har set en dokumentar om fair trade, som fokuserede på at arbejderne (på trods af at de ikke udsættes for kemikalier) ikke altid får mere i løn end andre i lignende jobs. Hvis man er interesseret i det er den helt sikkert til at finde.
Kappa
Forum-indlæg: 311
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/1 2015 00:26

Hvis du kan finde det, så køb nødder der er mærket med rainforest alliance. De skulle, så vidt jeg ved, være produceret under respektable forhold