Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Dræb din livret - nyt program på DRTV

Filosofi, Etik & Religion

Billie
Forum-indlæg: 98
Opskrifter: 2
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/11 2014 23:38

Der er kommet et nyt program på DRTV, som hedder "Dræb din livret". Det går, som overskriften antyder ,ud på ,at deltagerne for egen hånd skal dræbe det dyr, som indgår i deres livret. Dette ved de ikke er en del af programmet på forhånd. De tror bare de skal tilberede deres livret. Og aflivningen bliver filmet og vist på TV.

http://www.dr.dk/tv/se/draeb-din-livret/draeb-din-livret

Jeg har det mega ambivalent med programmet.
På den ene side synes jeg, det er godt, hvis flere folk får øjnene op for at kød har haft et liv og hvordan dyrene bliver slagtet. På den anden side gør det bare mega ondt at se. Bare nogen af de kommentarer deltagerne kommer med, får mig til at tænke, at det hele er håbløst. Hvis jeg stadig var kødspiser, ville sådan et program i hvert tilfælde omvende mig og da især hvis jeg var deltager.

Hvad synes i - godt eller skidt??
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 8/11 2014 00:09

Både og, ligesom dig, har ikke lyst til at se det, men håber i det mindste nogle af deltagerne får øjnene op for virkeligheden
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 8/11 2014 00:46

Jeg har det nøjagtigt som jer. Det er trist, men det er jo ikke værre end alle de drab, der ikke bliver filmet.
Billie
Dato: 8/11 2014 08:19

Og så er jeg kommet til at tænke på hvor meget anderledes denne slagtning faktisk er i forhold til de fleste slagtninger. Kyllingerne bliver samlet forsigtigt op, de hænger med afstand imellem hinanden og hovedet bliver ikke skåret af af en maskine. En rigtig slagtning er jo meget mere brutal. Og alligevel er jeg ikke i tvivl om, at kyllingerne når at lide inden de dør. Det er jo ikke ligefrem fordi, de er bedøvet i det øjeblik de rører de strømførende kar :( Der går nogle sekunder, hvor de er i rædsel og smerte! Især den sidste kylling kan man virkelig se,hvordan den kæmper for ikke at få hovedet under. Det er simpelthen skrækkeligt og det mig en gåde,at nogen kan spise kød efter at have set det. Og jeg fatter ikke hvordan, man kan ha et arbejde som slagter, hvor man hver eneste dag dræber andre levende væsner mod deres vilje,
Zhcoop
Forum-indlæg: 661
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/11 2014 19:32

Jeg tænker på at det ku være sjovt, hvis en af deltagernes livret var uden kød - "hvor er det synd for planten, nu hiver jeg den op af jorden, argh! nu er den død?!" xD men ikke så sjovt med dyr -.- tror det godt jeg ikke har tv. Det er vel lidt a la "nak og æd" (hvis det er det, det hedder?) bare på en mere surprice agtig måde... ikke at det gør det bedre.
Billie
Dato: 9/11 2014 10:12

Jeg tror ikke, de var blevet udvalgt, hvis deres yndlingsret var vegetarisk/vegansk :) Programmet handler jo netop om at sætte fokus på, at et dyr har måttet lade livet, for at de kan lave deres yndlingsret. I programmet fortæller de også noget om, hvor mange af de forskellige slags dyr der hvert år må dø bare i DK, for at vi kan få kød på bordet og hvor mange kilo kød hver dansker spiser i gennemsnit.
dyrenesven
Forum-indlæg: 4
Område: Midtjylland
Dato: 17/3 2015 18:50

Jeg har set et udsnit af et af afsnit, hvor de bl.a. skulle slagte en ko. Efterfølgende blev jeg enormt skuffet over programmet, da jeg overhovedet ikke føler, at de udnytter det potentiale, som programmet i realiteten ligger inde med. Nok ser man, hvor chokerede en håndfuld af deltagerne bliver over, at de rent faktisk skal slå dette levende, åndende væsen ihjel, blot for deres livrets skyld, men dette fokus bliver i mine øjne alt for hurtigt overskygget af den "hyggelige madlavning", som følger. Her er koens liv glemt, og nu er det vigtigste, hvor meget salt dens kød skal saltes med. Det kunne have været helt vildt interessant at høre nærmere om deltagernes tanker omkring etik og andre punkter i den manege. Det ville begejstre mig. Jeg synes simpelthen, at det er så trist og ærgerligt, hvor lidt de store sendeflader sætter fokus på netop dette emne:) De mangler et par nosser eller tre. I hvert fald, hvis de spurgte mig.
haleluja
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 18/3 2015 19:16 | Indlæg redigeret den: 10/12 2016 12:15

Godt eller skidt.....??? er vel et eller andet sted sådan alting kan ses alt efter hvis øjne som betragter...!ja

Det er da i dette tilfælde alle tiders at nogen barmhjertige sjæle ser og får øjnene op for virkelighedens verden....det vækker forhåbentlig tanker til efterretning hos den enkelte.....;)

Tanker er medvirkende årsag til forandringer hvilket som regel er sundt....;)*
Kappa
Forum-indlæg: 311
Opskrifter: 12
Område: Odense
Dato: 18/3 2015 20:01

Det er sikkert den grænseoverskridende faktor, der skal tiltrække seerere. Det jeg tænker er, et: det er forfærdentligt, at programmer skal strække sig så vidt nu til dags. Og to: at det sikkert ikke har nogen indflydelse på mange seerere, for eks. bliver en ko slagtet, så sidder folk og tænker 'godt vi ikke spiser ko, det var da ganske forfærdentligt', mens de sidder og gansker i en kylling - eller vice versa. Desuden tror jeg kun at "effekten" over mordet på dyret, kun er kortvaring, og næste gang vedkommende handler, er det alt kun en glemt historie.
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 19/3 2015 11:23

Jeg tror desværre ikke, at det får deltagerne til at tænke mere på det liv de tager, tvært imod frygter jeg, at det at se dyr blive dræbt bidrager til at afstumpe folk. Det gir et dejligt gys og deltagerne (og tilskuerne by proxy) føler sig rigtig seje.
Hverken slagtere eller jægere ser jo ud til at påvirkes i en positiv retning af de lidelser de påfører andre.
Endnu en gang er jeg glad for, ikke at have TV.
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 20/3 2015 13:23

Jeg synes, at det er utroligt dobbeltmoralsk, at hende den ene ikke ville dræbe sit dyr. Hvis man skal dræbe dyr, så skal man da i det mindste stå ved det. Jeg er enig med dig i, at det hele virker lidt håbløst...
lassetj93
Forum-indlæg: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 5/5 2015 17:36

Har set det og jeg tænker præcis det samme. Total ignoranter :/

Mange af dem har det ikke godt med det og har hørt at nogle af dem ikke gjorde det.

Men alligevel laver det mad med kødet. Tænkte bare whaaat!?

Det virker håbløst, men det at jeg kan været et eksempel for andre hjælper på det :)