Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisme vs madspild

Filosofi, Etik & Religion

Linus
Forum-indlæg: 24
Område: Østjylland
Dato: 30/12 2014 23:33

Hej allesammen :)
Jeg har et spørgsmål til jer, som jeg selv har stået overfor nogle gange. Jeg er meget imod madspild og prøver at smide så lidt mad ud som muligt - men; hvis I står et sted (f.eks. en rasteplads), hvor I ingen vegetariske valgmuligheder har, køber I så en sandwich med kød og smider kødet i skraldetspanden, køber I ingen sandwich eller spiser I kødet?
Da det var mig, købte jeg sandwichen og spiste den med kød, da jeg ikke føler for at skulle smide spisbare ting ud. Man kunne jo også lade helt være med at købe sandwichen og undgå at støtte kødproduktionen, men jeg får nemt lavt blodsukker og er nød til at indtage ordentlig mad. Jeg er selv helt nyudsprunget vegetar, og dette er lidt et dilemma for mig, derfor vil jeg gerne høre jeres tanker omkring det.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/12 2014 23:48

Jeg ville ikke købe den, men sørge for at have frugt, grønt eller nødder med mig
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 30/12 2014 23:49

Jeg ville ikke hverken købe eller spise andres muskler. Jeg har ikke lavt blodsukker men tænker at man nemt kan undgå problemet ved fx at tage bananer eller andet frugt med hjemmefra. Hvis man gør det er der altid en vegansk valgmulighed :)
-mb-
Forum-indlæg: 9
Område: Midtjylland
Dato: 31/12 2014 08:47

Jeg spørger, om de har nogle muligheder og de fleste steder køber jeg bare en grovbolle. Jeg ville ikke købe eller spise en sandwich med kød, æg eller mælkeprodukter (tåler ikke lactose).

Jeg har altid noget med mig: bananer, mandler, rugbrødsmadder med fx peanutbutter mm.

Tillykke med dit vegetariske liv og glædeligt nytår!
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 31/12 2014 09:09

Jeg er ligesom dig meget imod madspild. Men jeg vil meget, meget nødigt spise kød igen. Måske ville det gå, hvis det var skaldyr, men jeg bryder mig ikke om det. Så vil jeg hellere være sulten i en time ekstra.
Kilroy
Forum-indlæg: 2928
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/12 2014 11:13

Jeg er også meget mod madspild og elsker at trylle rester om til noget nyt osv
Men i sådan et tilfælde ville jeg aldrig ønske/gøre/kunne spise hverken kødet eller resten, når kødet er taget ud.
Lige som Lene har jeg oftest lidt nødder/tørret frugt/rugbrød & Tartex/frugtbar/lign med mig :)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 31/12 2014 11:53 | Indlæg redigeret den: 31/12 2014 11:54

Moral of the story: Forbered dig ;)

Men ellers er det op til dig om du mener at du ellers ville dø af sult eller ej indtil den næste mulighed.

Findes der virklig rastesteder hvor man ikke kan købe chips eller veganske Oreos, osv?
Linus
Forum-indlæg: 24
Dato: 1/1 2015 16:31

Jeg må vel bare sørge for at have noget med mig næste gang ;)

Jeff: de havde masser af chips og kiks osv., men som jeg skrev, så har jeg brug for ordentlige måltider, så jeg ikke går helt kold, og jeg undgår også sukker (og chips) i så høj grad som muligt, så chips og veganske Oreos, som du foreslår, ville jeg alligevel ikke købe :)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 1/1 2015 17:15 | Indlæg redigeret den: 1/1 2015 17:15

Chips én eneste gang i nogle timer versus kød?

Svaret er klart for mig, men du må vide hvad din krop har brug for, det er ikke noget jeg kan vide.
78Toddy
Forum-indlæg: 310
Dato: 1/1 2015 17:36

Jeg er fuldstændig enig med Jeff og de andre :)

Forberedelse er klart det bedste! Så kommer du normalt slet ikke i den situation.
Skulle uheldet alligevel være ude, så ville jeg som Jeff siger købe de veganske ting som der nu engang er, om det så er chips.
Jeg synes personligt, at det er ulækkert at spise noget, hvor der har været kød i.

ps: måske have tartex +knækbrød i handskerummet :D Det kan da holde sig i lang tid :P

granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1344
Opskrifter: 13
Dato: 1/1 2015 18:25

Nej det mad spil og så støtter man stadig kød produktionen og miljø spil og mishandling
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 2/1 2015 17:25

Jeg har selv en tendens til lavt blodsukker, og sørger for altid at have tørrede frugter, knækbrød, rugbrødshapsere eller frisk frugt med.

Skulle uheldet være ude ville jeg nok starte med at spørge om de ikke havde en bolle, nogen nødder, et tørt rundstykke fra i morges, et stykke frugt eller mørk chokolade. Har før prøvet at det ikke var tilfældet, og så indkøbte jeg halvdelen af deres beholdning af smoothies, så jeg kunne klare den til jeg kom forbi et mere velassorteret sted.

Generelt kan jeg mærke at jeg har brug for at forberede mad hjemmefra når jeg er på farten, men det betyder også at jeg kun sjældent ender med at spise hvidt brød og raffineret sukker, og derfor har mere stabilt blodsukker. For mig er det ren win win :)
Elis
Forum-indlæg: 17
Område: Sydjylland
Dato: 12/1 2015 10:17

Jeg er meget imod madspild, men jeg er mere imod kød. Jeg vil altså hellere gå sulten rundt, det må jeg indrømme. Vil heller ikke spise en sandwich hvor der har været kød i...