Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Er det så bæredygtigt at spise vegetarisk?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
Martin F
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 15/1 2015 21:39

Hej allesammen

Nu har jeg efterhånden været vegetar i næsten et år og er rigtig glad for det. Jeg startede på min højskole, hvor det var meget nemt at melde sig til og fra vegetarmad, fordi maden så lækker ud og fordi det kunne være sjovt at prøve. Siden da har jeg tænkt mange tanker om hvorfor jeg egentlig er blevet ved med det. Jeg er kommet frem til at jeg primært lever vegetarisk af hensyn til miljøet og pga. de mange lækre retter man kan lave. Jeg har undersøgt en del om den miljømæssige belastning produktion af forskellige madvarer medfører. Som I nok også selv ved så bidrager kødproduktion til en stor del af den samlede CO2 udledning (18-20%). Det har jeg taget som et godt belæg for ikke at spise kød. Men siden er jeg kommet lidt i tvivl om hvor hellig jeg skal føle mig som vegetar.

Til erstatning for primært kød, køber jeg en del kikærter, alskens bønner, linser, couscous, avocadoer, quinoa, nødder, figner, dadler mfl. Men når man så indser at disse varer stammer fra lande på stort set alle kontinenter, så har jeg det i hvert fald lidt svært ved at se det bæredygtige i den vegetariske livsstil. Jeg har ikke undersøgt hvor meget importen af alle disse eksotiske varer bidrager til det samlede CO2 regnskab, men det må alligevel være en del.

Så hvis man ser på det vegetariske valg kun ud fra et miljømæssigt synspunkt, hvad er så det bedste? At leve af de ovennævnte fødevarer - samt årstidens danske frugt og grønt - og bidrage til CO2 udslippet ved den megen transport, for tilgengæld at spare på CO2'en ved ikke at spise kød. Eller at droppe de ovennævnte fødevarer og spise en middelmådig mængde af dansk kød (produceret og slagtet i Danmark) samt årstidens danske frugt og grønt.

Er der nogen der eventuelt har litteratur/data omhandlende problemstillingen?

Med venlig hilsen
Martin
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 15/1 2015 22:16

Kan anbefale især denne artikel: http://www.dn.se/ekonomi/liten-klimateffekt-av-narodlad-mat

...og ellers er der flere interessante artikler her, hvis du vil læse mere om eks. miljø:
https://www.facebook.com/notes/406652502763618/
Zhcoop
Forum-indlæg: 661
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/1 2015 23:04

CO2 er lidt lige meget at bekymre sig om. Træerne lever af det, så det er bedre at plante et træ og lade være med at fælde skoven. Det kunne være en god start.
http://www.climatedepot.com/2015/01/01/carbon-dioxide-emissions-help-tropical-rainforests-grow-faster-study-shows-trees-absorb-more-greenhouse-gas-than-expected/

Det handler for mig mere om at undgå dyrs lidelser, og ved at holde dem som der blir gjort alt for mange steder (som produktionsdyr), så hjælper det heller ikke på "stemningen" på jorden, når der er så meget død, tortur, lidelse (kært barn har mange navne) derfor ser jeg flere gode grunde til at stoppe masse produktionen af dyr til slagtning, malkning, pels osv.
Hvis man gerne vil spise kød, så fint med mig, men så må man selv have dyret, tage sig af det og slagte det (evt med "prof" hjælp) ikke at jeg selv ville spise kød, men en mulighed for de mennesker der ikke kan "leve" uden.

Man kan finde hvad som helst på nettet, og derfor tager jeg alt med forbehold, og sætter det i mit eget perspektiv, om det går overens med mit verdensbillede. det kan dog ændre sig flere gange i processen af ny info, og det kan være svært at finde ud af hvor legit mange artikler, videoer osv er. Derfor poster jeg lige pt ikke flere links - maybe later ;] heh.
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 16/1 2015 12:10 | Indlæg redigeret den: 16/1 2015 15:55

Ligegyldig hvor dansk en ko er, bliver den stadig fodret med soja sejlet ind fra regnskoven. Så fra et miljømæssigt perspektiv er det stadig bedre at det er dig der spiser sojaen direkte, i stedet for at proteinerne skal "passere" gennem en ko med massivt energitab til især varmeenergi.
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/1 2015 13:37

Hej
Lige et indspark til Røsle :

Økologisk kvæg skal have mindst 90 procent økologisk foder, og de økologiske mælkeproducenter er gået op til 100 procent økologisk fodring.
Køerne skal desuden have minimum 60 procent af deres foder som grovfoder hver dag. Det kan for eksempel være græs og ensilage. Grovfoderet betyder meget for køernes velvære, fordi køerne er drøvtyggere og har brug for fiberrig kost til at holde vommen i topform.

Reglerne for behandling af sygdomme i de økologiske bedrifter adskiller sig også væsentlig fra den almindelige lovgivning på området.
Det er for eksempel ikke tilladt at hormonbehandle økologiske køer for at styre deres brunst, og det er i det hele taget et mindre forbrug af medicin på de økologiske bedrifter.
Økologiske dyr må kun behandles med medicin, når en dyrlæge har tilset dyret, stillet diagnosen og ordineret den nødvendige behandling.

Et af de bærende principper i økologisk landbrug er, at landmændene ikke må benytte sig af gensplejsede afgrøder, hverken på markerne eller i foderet.
Det betyder, at den økologiske produktion er garanteret uden brug af gensplejsning.
Almindelige køer bliver derimod fodret med soja fra blandt andet Argentina.
I dag er 98 procent af den soja, der dyrkes i Argentina, gensplejset.

Hurra for den store forskel -

Venlig hilsen
Hans Jørn
Victor
Forum-indlæg: 134
Dato: 16/1 2015 21:40

Tjaah, hvis man virkelig var seriøs med at spise klimavenligt, ville man jo bare spise kun vegetarisk og dansk. Det kan man sagtens, alle de importerede, eksotiske ting er luksus-overflod.

Men sådan er der jo så meget.
Der er forøvrigt vel ikke noget galt med gensplejsning.
Stephanie N
Forum-indlæg: 13
Dato: 16/1 2015 21:47

Hej Martin :)

Her er nogle facts:

Et kilo kød fra en almindelig dansk ko koster omkring 19 kg CO2 + methan + mad + afskaffelse af gylle + plads.
Et kilo kød fra en almindelig dansk gris koster omkring 3,6 kg CO2 + methan + mad + afskaffelse af gylle + plads.

At sejle et kilo mad (kød eller grønt) fra New Zealand til Danmark koster ca. 0,5 kg CO2.

Transport sviner meget mindre end kødproduktion.

MEN, det sviner jo altsammen :(

Stephanie N
Forum-indlæg: 13
Dato: 16/1 2015 21:58 | Indlæg redigeret den: 16/1 2015 22:05

Victor: Fordi GMO afgrøderne er designet til at kunne modstå, fx Round Up, får de Round Up. Og alt mulig andet, fx. svampedræbende midler. Det ødelægger økosystemet. Så det gør dem problematiske.

Men jeg er enig Victor. Hvis man kender steder de sælger mange forskellige slags dansk grønt, kan man jo bare spise det.

Martin: her er en nem måde du kan få fat i billig dansk øko-grønt i KBH: http://kbhff.dk :)
Victor
Forum-indlæg: 134
Dato: 17/1 2015 09:36

Ah ja, men det kan man jo "løse" som forbruger ved at købe økologisk.

Jeg tænker på alle de andre fordele man kan give planter, og stadig bibeholde dem økologiske (hvis GMO blev tilladt inden for økologi Så vidt jeg ved findes der ingen undersøgelser der viser at GMO er skadeligt at spise.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 17/1 2015 10:09 | Indlæg redigeret den: 17/1 2015 10:09

vericon,

Jeg kan ikke se hvordan dit indspark svarer direkte på det Røsle skrev.

Den allerstørste del af øko-foder kommer alligevel fra udlandet:

Desværre er produktionen af økologiske proteinafgrøder til dyrefoder i Danmark lille, og importen af udenlandsk soja er derfor stor.

http://www.seges.dk/Nyheder/mindreudenlandsksoya.htm?wbc_purpose=zluvvaotbxap#.VLo0OUeG91Y

haleluja
Forum-indlæg: 4
Dato: 17/1 2015 15:18

Mener klart at det for mennesket er helt naturligt at leve vegetarisk og at det samtidig er unaturligt for os at leve af "døde kadavere"
synspunktet grunder i flere faktorer Bl.a. vores tarmsystem som er meget langt og derfor egner sig bedst til vegetabilsk kost, kød er jo som bekendt tung kost og kræver et kortere tarmsystem for at undgå forgiftning ved forbrændingen, for rovdyr som eksempelvis en løve, tiger er det anderledes, her er tarmsystemet meget kortere så det konstruktionsmæssigt passer til animalsk føde :/

I forhold til CO2 forstår jeg slet ikke hvad dem der taler om øko-kød mener, kød kan på ingen måde kaldes for økologisk, tænk på hvor meget foder det kræver at opfodre slagtekvæg.:( så foderet kunne sagtens bruges af mennesket uden at det først skulle igennem et dyr ;)

Interessant regnestykke som Stephanie N har lavet herover, det sætter jo importen af de udenlandske produkter lidt i perspektiv !ja

Men en ting er fakta omkring forurening på forskellig vis, men hvad med vores ansvar som mennesker, har vi ikke et ansvar til at udvise respekt overfor andre levende væsner, moral, etik osv. :)

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 17/1 2015 16:48

Husk et kilo kød inderholder en del mere energi end et kilo grønt, så der skal transporteres en del mere grønt.

Der kommer af og til noget frem om at græsfodrede lokale køer er mere miljøvenlige end vegetarmad, og visse steder som f.eks. Australien og amerikanske stepper, hvor man ikke kan dyrke mad, giver det faktisk mening.

Er der ingen i DK der lagrer hø/halm til vinterfoder til køer, istedet for at bruge importeret soja?

Jeg tror klart at i gennemsnit er veg-mad mest miljøvenligt, men det er et svært spørgsmål, sikkert med mange undtagelser, og forskellen er nok ikke så stor som mange vil gøre den til.

Vores husdyr er så talrige at de langt overstiger de vilde landlevende dyr, og os, i samlet vægt. Og fortrænger enorme mængder natur. Det gør plantedyrkning også, men nok i mindre grad, hvis vi ikke fodrede dyr med udbyttet.
Jeff
Dato: 17/1 2015 17:53 | Indlæg redigeret den: 18/1 2015 09:17

Ulrik Smed,

Husk et kilo kød inderholder en del mere energi end et kilo grønt, så der skal transporteres en del mere grønt.

Man kan ikke generalisere det. Der findes mange vegetabilske fødevarer der indenholder mere energi end mange animalske. Sig til hvis jeg skal fremlægge noget for at overbevise dig om påstanden.
vericon
Dato: 17/1 2015 19:35

Hej Jeff
vedr. protein dyrket regionalt så har dette været på beddingen i flere år:

http://naturerhverv.dk/tvaergaaende/gudp/gudp-projekter/2014/hesteboenner-til-dansk-proteinfoder-der-bedre-kan-modstaa-lus-og-sygdomme/

Mvh.
Hans Jørn
vericon
Dato: 17/1 2015 19:50

Hej Victor
du skriver ;
"Så vidt jeg ved findes der ingen undersøgelser der viser at GMO er skadeligt at spise."

USA har problemerne lige indefor døren :

https://laudyms.wordpress.com/2010/02/01/gmo-crops-produce-super-weed-time-bomb/

Er der en grund til at gentage fiaskoen ? :)

Mvh.
HJ
Ulrik Smed
Dato: 17/1 2015 21:35

Jeff, det kunne da være interessant at se et par eksempler. :)
Jeff
Dato: 18/1 2015 09:18

vericon,

Ja, der findes nogle proteinfoder. men den største del kommer fra udlandet - også til øko.
Jeff
Dato: 18/1 2015 09:42 | Indlæg redigeret den: 18/1 2015 10:21

Ulrik Smed,

100 g muesli giver 390 calorier versus 100 g burger giver 280 calorier

eller

100 g Corn Flakes giver 375 calorier versus 100 g chicken nuggets giver 276 calorier

Der findes rigtige mange tabeller og "calculators" hvor man hurtigt kan konstatere at man ikke kan generalisere energiindhold af vegetabilske og animalske fødevarer som du har gjort det.

Men det største problem i din påstand er at man allerede har fodret et dyr medmange, mange gange så mange calorier, som krævede ressourcer, for at få disse sidste calorier i en burgere.

Ulrik Smed
Dato: 18/1 2015 14:22

Det sidste benægter min påstand ikke, og det var med i Stephanies beregning. Min påstand du citerede handlede kun om transport.

Men de to eksemper er jo ikke rigtig 'grønt', det er produkter hvor energien er koncentreret op ved processering. Det koster også energi. Kød er mere energiholdigt i sig selv, uden processering. Men selvom det sparer lidt på transporten ved at flytte kød i forhold til grønt, er det jo langt fra nok til at kødet samlet set bliver en fordel.
Martin F
Forum-indlæg: 2
Dato: 18/1 2015 20:35

Hej alle

Tak for alle svarene, og særlig tak for de svar som rent faktisk kommenterede på problemstillingen.

Det var nogle gode links du kom med Marcus. Jeg fandt bl.a. denne artikel:
http://www.newscientist.com/article/dn25795-going-vegetarian-halves-co2-emissions-from-your-food.html?cmpid=RSS%7CNSNS%7C2012-GLOBAL%7Conline-news#.U6z4CbHJ251

hvor der står: ”On some estimates, going vegetarian could cut out 25 per cent of your diet-related emissions. But it all depends on what you eat instead of the meat. With some substitutions, emissions could even rise.”

Her henviser de til en forskningsartikel hvor der i abstraktet står:
”In particular, when fruit and vegetables were iso-calorically substituted for meat, either null or even positive diet-associated GHGE variations were observed because the needed amounts of fruit and vegetables to maintain the caloric content of the diet were high. Therefore, substituting fruit and vegetables for meat (especially deli meat) may be desirable for health but is not necessarily the best approach to decreasing diet-associated GHGE.”
(http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800912000043)

Det tyder på at der, for nogle vegetariske livsstile, ikke er noget at hente i forhold til mere bæredygtighed.

Stephanie: gode fakta. Har du en reference hvor det står? Jeg er faktisk allerede medlem af KBHFF.
Jeg er ret overbevist om at man snildt kan leve af danske friske grøntsager hele året rundt på en bæredygtig måde. Min tvivl drejer sig mere om alle de produkter, som nævnt i mit første indlæg, som for mig er vigtige erstatninger for proteiner fra kød. Jeg har lidt svært ved at se hvordan man skal få dækket sit behov for protein gennem alene danskproducerede produkter med helt igennem dansk oprindelse.

Jeg er enig med Ulrik Smed i at det i nogle lande og verdensdele bedre kan betale sig ikke at leve vegetarisk da den vegetabilske produktion er mere miljøbelastende eller simpelthen umulig.
Sider: 1 2 > >>