Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Arvet tøj og sko

 

Filosofi, Etik & Religion

allie3
Forum-indlæg: 28
Opskrifter: 7
Område: Midtjylland
Dato: 8/2 2015 17:19

Hi folks!

Jeg har arvet nogle sko og noget tøj fra en veninde, men jeg er i tvivl om jeg kan tillade mig at kalde mig veganer, når det er af læder. Jeg mangler sko, og da jeg ikke køber det fra ny (dvs. støtter producenten), og ikke køber noget andet nyt (ikke af læder), så kan jeg vel godt bruge det? Det skader jo også miljøet hvis jeg køber noget af ikke-læder.

Hvad tænker I? <3
Victor
Forum-indlæg: 134
Område: KBH
Dato: 8/2 2015 17:30

Det er også sådan jeg tænker, og også derfor at jeg har beholdt mit læderbælte og mine lædersko. Hvis det da overhovedet er rigtigt læder..
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 8/2 2015 17:56

Jeg synes også det er spild at smide en hel masse ud, så jeg har valgt at lade være med at købe nyt tøj i 2015, på den måde når jeg også automatisk at slide nogen af tingene op, og så erstatter jeg det af veganske ting når den tid kommer :)
78Toddy
Forum-indlæg: 317
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/2 2015 18:31

http://vegetarkontakt.dk/?-ligdele-i-lommen=159646

Her er en lignende tråd, måske kan du bruge det.

Men som de andre siger, er det spild at smide det ud.

allie3
Forum-indlæg: 28
Opskrifter: 7
Område: Midtjylland
Dato: 10/2 2015 19:57

Tak for svar alle sammen :) Jeg har valgt at beholde det meste af det og så har jeg givet resten til Genbrug. Det er faktisk en god idé, Sabine, det der med ikke at købe nyt tøj et helt år.. måske skulle jeg også prøve det :)
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/2 2015 00:29

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har købt nyt tøj... måske var det i sommer eller sidste sommer..?
Anyway, jeg har en moster der køber tøj i stride strømme. Det er ikke alt hun gider gå med, så mig og min søster får det i nakken - det er ikke alt sammen noget for mig, men det er gratis og det kan sagtens bruges, jeg er ikke kræsen ;] hehe (kun lidt nogle gange) ellers har jeg givet videre til genbrug, kofoeds skole, hjemløse, venner osv.
Jeg har fået en del ting der ikke er veganske, men som jeg vælge at bruge alligevel, da det har været gaver - og det som jeg slet ikke kan bruge har jeg valgt at give videre som gaver :] ikke pakket ind, til fest og alt det der, mere casual gaver... "her! er det noget for dig?"
Det første jeg købte for min børneopsparings-penge var et par læder støvler, og dem har jeg endnu :] bruger dem meget sjældent. Der er noget nostalgisk over dem :] hehe, som et slags klenodie fra min tid som "sortklædt" xD
Jeg nuppede en jakke af min mor, og det var heldigvis uægte læder ;] så lidt heldig kan man jo være. Det var vist et fejlkøb, det gør ikke mig noget en gang i mellem, bare det ikke bliver for ofte med alle de fejlkøb - godt der findes steder som loppemarkeder, genbrugser, DBA og guloggratis :D
Kharnath
Forum-indlæg: 12
Område: Andet
Dato: 11/2 2015 01:58

Allie Dahl skrev:
... og da jeg ikke køber det fra ny (dvs. støtter producenten), og ikke køber noget andet nyt (ikke af læder), så kan jeg vel godt bruge det? Det skader jo også miljøet hvis jeg køber noget af ikke-læder.

Hvad tænker I?

Jeg tænker, at det ikke er så meget anderledes end at spise et stykke bacon som alligevel bare skulle smides ud. De præcis samme argumenter du bruger som undskyldning for at gå med arvede lædervarer, kan bruges om et kødprodukt der ikke er spist op og alligevel bare skal kasseres (i.e. du støtter ikke direkte kødproducenten, og du kan nu springe et måltid mad over som du ellers havde planer om at indtage, og som naturligvis også ville belaste miljøet i en eller anden grad).
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 11/2 2015 12:18

Kharnath:
Der har været massere af tråde om at spise kød der ellers skulle smides ud, den generelle holdning er den samme som du giver udtryk for med det lille tvist, at de færreste har lyst til at spise kødet, eller sagt med andre ord: Jeg er lige så meget kød-der-alligevel-skulle-være-smidt-ud-spiser som jeg er syltet-agurk-spiser. Jeg ville gerne spise begge dele, hvis jeg dog bare kunne få det ned.

Jeg har lidt svært ved at læse dit indlæg uden at få det indtryk at du har set denne tråd, og tænkt 'aha, endnu et tilfælde af veganer-inkonsistens'. Er du overhovedet vegetar eller veganer? Det virker lidt som om at alle dine indlæg bare drejer sig om at påpege (hvad du opfatter som) veganer hykleri?
Kharnath
Forum-indlæg: 12
Område: Andet
Dato: 11/2 2015 18:26

Jeg skriver helt generelt kun når jeg er uenig med noget, som f.eks. at man kan være veganer og samtidigt klæde sig i læder. Og så kommer det let til at virke som om man er konfliktsøgende. Men havde jeg haft særlig interesse i at pointere hykleriet i netop denne tråd, kunne jeg have gjort det for tre dage siden. I stedet gav jeg veganerne mulighed for selv at gøre opmærksom på det, men efter cirka 240 trådvisninger er der stadig ingen der har kommenteret det. Ud over mig naturligvis.

Hvad angår min personlige holdning til vegetarisme/veganisme, så er jeg ikke sikker på det har nogen betydning for indholdet af mine indlæg. Hvad jeg har sagt i denne tråd, kunne lige så godt komme fra en veganer som fra en Atkins tilhænger. Men nu du spørger, så har jeg helt bevidst valgt ikke at give min måde at leve på en etiket (veganer, vegetar etc.), for med en etiket følger visse forventninger. Og jeg vil ikke give folk mulighed for at pege fingre af mig, når jeg ikke formår at leve op til forventningerne. Sagt på en anden måde: Vælger jeg nogensinde at gå med lædertøj og spise kødprodukter, er der ingen der kan pege fingre af mig - for jeg har aldrig udgivet mig for at være vegetar eller veganer.
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 11/2 2015 19:13

Jeg er lidt forbløffet over at du har læst mit indlæg og alligevel fastholder, at der er tale om hykleri. Jeg gentager lige: De fleste veganere har det fint med at bruge animalske produkter som ellers skulles smides ud, uanset om det er et par læderbukser eller om det er en spegepølsemad. Nogen folk bryder sig dog ikke læderbukser og nogen folk får kvalme af spegepølse, så derfor er der stadigvæk nogen veganere, som ikke vil gå med læderbukserne eller spise spegepølsemaden.

Din personlige holdning har ikke noget med dit indlæg at gøre, nej, men nu syntes jeg jo selv at jeg allerede havde givet dig et godt svar på dit indlæg (som du så har valgt at se bort fra), er det så ikke okay at jeg spørger? Du undgik usmidigt mit spørgsmål, så tillad mig at omformulere: Spiser du kød? Jeg spørger af ren nysgerrig, og ikke fordi jeg mener at dine argumenter har mere eller mindre vægt afhængigt af hvad du svarer...
Kappa
Forum-indlæg: 323
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/2 2015 20:57

Karnataka dit seneste indlæg undrer mig.. Så hvis man ikke giver udtryk for, hvilken holdning til tingene man nu engang har, for netop ikke at blive peget af, så kan man alligevel godt pege af andre, der ikke står helt fast i det ideelle billede af, hvad deres holdning er?
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 11/2 2015 21:47

Der er vel flere måder at være veganer på, og de afspejler også ofte motivationen bag valget om at spise plantebaseret.

Personligt føler jeg ikke noget problem med at gå i det læder - og uldtøj jeg anskaffede mig før jeg blev veganer, blandt andet fordi at jeg ikke blev veganer for at fremme dyrevelfærd (selvom det er en kæmpe bonus, og noget jeg i dag vægter i sådan en grad at jeg ikke ser nogen grund til at købe nye animalske produkter generelt).

De der er blevet veganere for at mindske belastning af miljøet eller for at spare penge kan vel også godt forsvare at gå i second hand tøj, også selvom det måtte indeholde læder eller uld, frem for at købe nyt.
Sagt på en anden måde; hvis veganisme er et middel til at opnå noget andet kan man da ikke klandre folk for stadig at gå mere op i målet end i midlet.
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/2 2015 23:17

Nu har jeg forholdsvis mange hjemmestrikkede uldsokker, så jeg ville ikke smide dem ud, blot fordi jeg nu ikke indtager animalske produkter. Jeg har besluttet mig for ikke at købe uld, læder, silke (det har jeg vist heller aldrig købt?) og andre animalske produkter i fremtiden. Hvad man gjorde i fortiden kan man ikke lave om på, sådan er det jo. Så alle de uldsokker min mor, min bedstemor og jeg selv har strikket, har jeg absolut ikke lyst til at smide ud, kun pga af den faktor at jeg nu har indset at jeg ikke behøver animalske produkter.
Derfor ser jeg det ikke som "et stykke bacon der alligevel skulle smides ud", men som en del af min historie, en del af mig og derfor har det en affektionsværdi, og er ikke på vej i skraldespanden - jeg undgår blot at skabe nyt i bunken af animalske produkter.

Desuden synes at se mange punkere med læderjakker, selvom de er veganere. Jeg peger ikke fingre! Jeg påpeger blot at man sagtens kan spise vegansk og stadig bære animalske produkter - det er, som andre også har skrevet, af forskellige årsager at man er vegetar og veganer, så selvom der er en defineret gruppe, så er der altid undtagelsen der beskæftiger reglen... hvis man kan sige det sådan.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/2 2015 00:33

Der er jo flere ting i det og sikkert forskellige holdninger. Jeg synes der er stor forskel på at gå i brugt tøj lavet af noget animalsk, og så at spise noget animalsk som alligevel skulle smides ud. Det tror jeg de fleste vegetarer/veganere synes, men jeg ved det ikke.
Jeg siger som regel jeg spiser vegansk, fordi jeg mener at være veganer indebærer mere end det, og jeg er ikke helt sikker på jeg altid er det 100 procent.
Jeg kan ikke sige jeg aldrig bruger noget brugt animalsk tøj, men jeg får det mere og mere mærkeligt med det, og det sender nogle signaler om at det er ok, men jeg forsår godt der kan være en masse andet i det.
Men jeg ville ikke bare spise noget animalsk der ellers skulle smides ud, betragter det ikke som mad, det er døde dyr, ikke spiseligt!
vanDeurs
Forum-indlæg: 1
Område: Fyn
Dato: 19/2 2015 17:53

Kære Alle !ja

Jeg synes der bliver delt nogle meget spændende holdninger, omkring en problemstilling jeg selv er snublet over et par gange i mit liv som "Veganer" (er selv ikke glad for labels, puha).

Jeg synes der mangler at blive snakket om et andet element i denne debat, nemlig den "dårlige energi" der medfølger ved, at benytte sig af disse animalske produkter (lædervarer, uld, etc.).

Det er ikke min hensigt, at lyde som en frelst flyvende hippie, på et lsd-trip... Slet ikke! Det kan godt være der findes en energi i denne verden, som jeg bare ikke kan se/føle, men det er ikke den energi jeg snakker om. Jeg snakker om den negative energi der bliver skabt i ens bevidsthed, når man Ved hvordan disse produkter er kommet til verden og hvad de er lavet af.
(Jeg går ikke ud og skralder 50 kg bacon, bare for at ligne Lady Gaga i hendes "meat-dress".). Sjov pointe, og er det i princippet ikke det samme: "At gå med gammelt aflagt læder/uld" <--> "At skralde bacon for at lave en kjole ud af det"?! Hmm, spændende. -Her tror jeg vi ender ved det gode gamle stoppested "Make a choice".

Undskyld dette svar bliver så langt. Er ny herinde, og har lige optur på over det :)

Spændende pointe "Lene N" har med signal-værdi... Hvilket signal sender man som menneske/veganer til "the youngsters", der gerne vil se smarte ud? De aner jo ikke, at den mega fede læderjakke du har på, er fra en "genner". Så begynder "the youngsters" at flexe rundt i alle mode-butikkerne, for at finde netop den læderjakke der ligner din. -Og de skal nok finde den!! Alternativet til denne problemstilling kunne være, at gå med en t-shirt hvor der står "Jeg-er-veganer-og-denne-læderjakke-er-fra-rødekors-på-nørrebro". Hehe :)

Til Panda drengen (admin): Jeg kan ikke diskutere med dig, om din påstand er sand eller falsk mht. din oplevelse af, at dine veganer-bekendte gerne vil indtage skraldede kødprodukter! Dog kan jeg sige, at jeg har et ganske stort netværk af både veganere og vegetare omkring mig og jeg kender ingen der vil indtage kød, blot fordi det er skraldet!

Vegansk livsstil og filosofi handler ikke kun om, ikke at støtte en rådden industri, men også om hvor usundt det er, at indtage animalske-produkter, ikke kun fysisk, men i høj grad også psykisk (spirituelt, om I vil, uhh).

Hvis der er nogen der har læst så langt, så giv endeligt et pip om hvad jeres holdning er til mine påstande og generelt om dette <3

Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/2 2015 21:50

Det er sjovt at du skriver det med energi i de gamle animalske produkter.
En af mine veninder kunne ikke li mine læder sofaer, da hun sagde at hun kunne mærke en dårlig energi i dem - det bemærker jeg ikke selv - jeg købte dem brugt og dengang ville jeg gerne ha dem, og tænkte det var ok når de alligevel skulle sælges, at jeg så købte dem. Jeg tænker at når tingene bliver brugt, kan det lagre gode energier; alle de glade stunder der er blevet tilbragt, må da ha sat sit præg? Det tænker jeg i hvert fald, hvis man skal kæde det lidt logisk sammen... i min logik :P

Det med at indtage kød :S det fatter jeg ikke, det er noget mærkeligt noget. Som Lene også skriver; jeg ser det ikke som mad, men som døde dyr = ikke spiseligt.

Signalværdien kan jeg godt se er svær at komme uden om - med mindre man skjuler sine uldsokker eller hvad det kunne være - en læderjakke eller pels kan måske være sværere at gemme :P evt. ku man skrive med rød maling på "jeg er et dødt dyr (der har været gennem tortur for dette stykke tøj)" eller noget? så er signalværdien vel ændre en smule i en anden retning...

Lange indlæg er godt ^^ keep'em coming! :D
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 19/2 2015 22:17 | Indlæg redigeret den: 19/2 2015 23:19

vanDeurs:

Måske har jeg ikke forklaret mig klart nok. Det er ganske få af mine veganer-venner, der vil spise kød der er skraldet (men der er nogen - de kalder sig så bare friganere). De fleste her derimod ikke noget etisk problem med det, men har derimod andre grunde til at lade være. Det var sådanset bare det jeg prøvede at forklare, men kan godt være at det blev lidt kryptisk :p

Vegansk livsstil og filosofi handler ikke kun om, ikke at støtte en rådden industri, men også om hvor usundt det er, at indtage animalske-produkter, ikke kun fysisk, men i høj grad også psykisk (spirituelt, om I vil, uhh).


Den diskussion kan jeg nok ikke bidrage med så meget til; du finder nok ikke nogen der er mindre spirituel end mig, og så er jeg strengt etisk veganer og mener ikke nødvendigvis at en smule kød i kosten er usundt.
Frk_Karma
Forum-indlæg: 12
Område: KBH
Dato: 23/2 2015 20:26

Til trådstarter, selvom det er lidt tid siden efterhånden:
Jeg ville personligt ikke tage imod noget der ikke var vegansk. Jeg har bare bestemt mig for at jeg ikke vil have nye (eller nye gamle) ting der ikke er veganske. Så ligesom at skifte tøjet og produkterne ud når de bliver ødelagte eller tomme.


vanDeurs:
Sjovt du nævner det med energien.. Jeg overvejer nemlig at skille mig af med mine ting af læder, inden de går i stykker osv. Når man ved det er dyrehud.. Det creeper mig lid ud :P Det giver lidt dårlig karma.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 27/2 2015 10:47

Ingen læder sofa i mit hjem uanset, om den var brugt. Lige i starten da jeg i 2006 flyttede til min nye lejlighed i Odense, og der var jeg først lige begyndt at være vegetar, så købte jeg en "læder dreje lænestol" med skammel. Jeg var på daværende tidspunkt først lige til at skulle finde ud af, hvad alt det vegetarisme gik ud på og sidenhen veganisme.
Jeg har så også fundet ud af senere, at min lænestol alligevel ikke var af ægte læder, så har det okay med at beholde den. Men ellers ville jeg have solgt den eller givet den væk til genbrug og finde en god gerne brugt stof-dreje-lænestol med ryglæn, som kan skubbes tilbage ;) :)

Noget animalsk kommer jeg aldrig til at indtage, fordi det alligevel skulle smides ud. Eeww og yak! Og så ville jeg også komme til at bryde mine etiske og empatiske aspekter og principper for ikke at indtage noget fra et væsen, som engang var et levende, følende, sansende, tænkende og bevidst individ.
Mine sko og støvler er lavet af andre materialer end skind og læder, jeg har dog en gammel brugt vinter frakke, som der er uld i, som jeg fik tilbage i 2009( og før jeg også blev klogere på uld industrien). Men den har jeg her i vinter også haft det mere svært ved at gå i, så til næste vinter vil jeg have anskaffet mig en varm frakke, som der ikke er uld i og gerne brugt.