Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Din kost vs. din holdning om andres kost

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
Stephanie N
Forum-indlæg: 13
Område: KBH
Dato: 16/4 2015 11:50

Synes I at resten er verden skulle spise vegansk, hvis I veganere kunne bestemme?

Jeg er veganer. Men jeg mener at mennesker er skabt til at spise vildt kød en gang i mellem (måske en gang hver anden uge), det forekommer mig naturligt når jeg tænker over det, med den baggrundsviden jeg har omkring kost og etik og naturen.

Jeg spiser vegansk fordi at efter to ugers vegansk kost, kan jeg pludselig ikke lide smagen eller tanken om kød. Og fordi jeg ikke mener at øko-dyr har det godt.

Dyr burde være vilde og mange ude i en en sund natur. Og nej, måske kan man ikke finde sådanne dyr i vores uperfekte verden, men nu snakker vi hypotetisk - hvordan ser den bedste kost ud i et sted med sund natur?

... men nu hvor verden er langt fra perfekt forbliver jeg veganer.

Er jeg den eneste veganer, der ikke synes at verden ikke nødvendigvis burde spise vegansk, hvis I kunne bestemme?

:)

Kappa
Forum-indlæg: 311
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/4 2015 12:30

Havde jeg muligheden for at afgøre, hvorvidt verden skulle spise vegansk ... ville jeg nok få verden til at leve vegansk i en måned, måske kun en halv, og derefter ville folk så få muligheden for selv at afgøre, hvordan deres kost skulle se ud. Det ville uden tvivl ændre virkelig mange ting til det bedre, levede verdens faktisk vegansk. Jeg tror dog, hvad der forhindrer mange i at overgå, er tanken at "jeg har altid spist kød/mælk/honning, jeg kan da ikke bare undvære det".
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 16/4 2015 14:38 | Indlæg redigeret den: 16/4 2015 14:40

Jeg ser ikke andre dyr som et måltid, men som sansende og følende skabninger der hvis de kunne vælge nok ville foretrække at leve, så jeg vil gerne have at alle mennesker bliver veganere eller i det mindste ovo vegetarer, hvor man kun spiser æg fra høns, der har det godt, og også får lov at leve. når de stopper med at producere æg.
Billie
Forum-indlæg: 98
Opskrifter: 2
Område: Østjylland
Dato: 16/4 2015 20:27

Ja alle mennesker skulle leve vegansk, hvis jeg skulle bestemme.
Og alt skulle dyrkes økologisk og vi skulle reducere menneskebestanden voldsomt - gerne med 90% eller der omkring hvis det stod til mig :)
Så ville der måske være håb for at jordens balance og balancen mellem arterne kunne genoprettes. Det er skræmmende, så meget vi mennesker har smadret og udryddet alene de sidste 50-100 år.
Serenity
Dato: 16/4 2015 20:30

Billie
Seriøst?

Billie
Dato: 16/4 2015 20:42

Ja seriøst. Men i modsætning til mange, så synes jeg at alle lande i hele verden burde nedbringe deres befolkningstal - især i de industrialiserede lande som f.eks. os her i vesten, fordi det især er vores livsstil, som påvirker balancen ekstremt negativt i modsætning til f.eks. en fatting familie i Afrika.
Det er jo ikke, fordi jeg synes vi skal aflive nogen, som allerede lever, men vi skal nedbringe befolkningstallet naturligt ved f.eks. kun at føde et barn pr. kvinde, indtil vi er nede på et passende antal. Det er vel ikke så meget anderledes, end når man er enige om ikke at avle flere hunde, fordi der er rigeligt i forvejen? Adopt don't shop ikk ;)
Så jo - jeg er dødseriøs, når jeg mener, vi er for mange mennesker på planeten.
Nu gad jeg ikke lige se dit link lige nu, da jeg er på vej i seng men ser det senere. Hvad handler det om?
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 16/4 2015 21:35

Jeg synes der er rigtig mange gode grunde til at spise vegansk, men jeg går ikke ind for hele one-size-fits-all konceptet. Det lugter lidt af hjernevask, og jeg mener ikke at nogen bør hverken prædike eller tvinge deres overbevisning ned over hovedet på andre.

Det kunne være sjovt at lave et forsøg a la det Kappa forslår, men jeg er generelt en større tilhænger af "Be the change you wish to see in the world" modellen.
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Dato: 17/4 2015 05:56

Jeg synes helt klart at hele verden burde spise vegansk, det handler ikke om at folk skal have et personligt valg, det her handler slet ikke om valg, for vegansk kost er det eneste, der ikke misbruger og skader andre. Man kan også sige at det er et personligt valg om man vil være kriminel og tæske andre i baggyderne, tage stoffer eller snyde i skat. Men det betyder ikke at det er moralsk korrekt eller etisk. Det eneste RIGTIGE, ETISKE og HOLDBARE er vegansk kost, så ja self synes jeg at ALLE burde træffe et modent og fornuftigt valg og spise på den måde så langt henad vejen som de kan overskue. Jo flere der spiser sådan, des lettere vil det også blive at spise sådan, da udbudet af varer vil blive større, restauranter vil tilbyde vegansk mad primært og man vil ikke møde undren og have issues med at spise med andre. Ingen ville lide hverken dyr eller mennesker og kloden kunne måske få lov til at overleve vores eksistens.
Panda
Forum-indlæg: 148
Administrator
Dato: 17/4 2015 06:59

Jeg synes det er et interessant spørgsmål!

Hvis du spurgte mig om jeg ville acceptere at andre mennesker slog andre mennesker ihjel fordi at de følte de havde ret til det, så ville mit svar være helt klart, at det ville jeg ikke, og hvis nødvendigt ville jeg forhindre det med vold.

Så det anti-speciesistiske synspunkt burde vel være, at jeg -- om muligt -- også ville forhindre andre folk i at æde kød. Men nu kalder jeg mig heller ikke anti-speciesist.

Personligt ville jeg ønske at alle folk spiste vegansk og arbejde for at nå dertil, men jeg har ikke nogen intention om at bruge tvang eller bedrag som middel.
Stephanie N
Forum-indlæg: 13
Dato: 17/4 2015 07:33 | Indlæg redigeret den: 17/4 2015 07:34

Tak for de gode input :)

Så I ville alle sige ja, I har alle et ønske om at hele verden ville spise vegansk (med/uden æg).

Og jeg kan 100 % forstå hvad I mener når der argumenteres for at dyr er følende skabninger der ikke kan spises... Det står lysende klart for mig.

Det må være en konflikt i mit hoved mellem naturen vs. det moderne menneske - at naturen er kold og unådig og samtidig skal vi være nådige og medfølende.

Vi er ikke rigtig en del af naturens unådige side, fordi vi ikke selv skal finde mad og har et tag over hovedet. Vi kan tage os den frihed ikke at spise dyr fordi vi har et overflod af alt mulig andet spiseligt - HURRA for det :)
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 17/4 2015 08:45

Hej Billie

"alle lande i hele verden burde nedbringe deres befolkningstal"

Det kan man kun være enig i - men hvem vil ?

Kina har gjort det over en årrække - men i de vestlige lande ser man det faldende befolkningstal som et kæmpe problem -
Logik og sund fornuft søges ----

Venlig hilsen
HJ
Serenity
Dato: 17/4 2015 09:50

Nej de har ikke vericon. Der er ikke sket et fald i kinas befolkningstal men væksten er reduceret til ca. 0.60 % om året
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 17/4 2015 10:55 | Indlæg redigeret den: 17/4 2015 11:00

Hej Serenity

November 2013 blev de strenge 1 barns regler lempet -

Tal er taknemmelige -

http://www.twainquotes.com/Statistics.html

Man formoder at der er 3- 400 millioner kinesere mindre unde 1 barns perioden -
Så retningen er god nok :)

Mvh.
HJ
Billie
Dato: 17/4 2015 13:03

Serenity
Seriøst?
Nu har jeg set dit link og kan ikke rigtig se, hvad det har med min holdning at gøre???
Bare fordi jeg går ind for en kraftig reduktion af menneskebestanden, er det jo ikke ensbetydende med, at jeg har nazistiske eller morderiske tendenser.
Som Vericon skriver er det alm. sund logik og fornuft, at vi nedbringer antallet af vores egen bestand - for klodens og alle andre arters skyld og i sidste ende også vores egen. Kender ikke andre arter, som i den grad saver den gren over, som de selv sidder på.
Billie
Dato: 17/4 2015 13:21

Vericon
Jeg vil ;)
Derfor er jeg også frivilligt barnløs
Serenity
Dato: 17/4 2015 14:41 | Indlæg redigeret den: 17/4 2015 14:46

Vericon
Se på yearly growth rate. Alt over 0 betyder at befolkningstallet stiger. Lavere vækst betyder ikke negativ vækst!
http://www.worldometers.info/world-population/china-population/

Billie
Linket var bare for sjov :D
Men det vil nok være nødvendigt at tage skrappe midler i brug for at reducere befolkningstallet. Krige slår mange mennesker ihjel, men selv i anden verdenskrig formåede de kun at slå nogle få procent af befolkningen ihjel. På kort sigt kan vi måske reducere befolkningstallet ved at reducere antallet af fødsler, men med alle de bioteknologiske gennembrud der hele tiden sker, vil det nok ikke vare længe før at menneskers liv kan mangedobles, og hvis det sker, vil selv et barn per kvinde være for meget. Hvordan sikrer man, at kvinder ikke føder børn, med mindre at kvinderne eller mændene bliver tvangssteriliseret. Jeg tvivler seriøst på, at projekt færre mennesker vil være et fredeligt projekt. Og jeg tvivler også på, at mange mennesker vil have en god fremtid, hvis ikke at vi stopper væksten.
Billie
Dato: 17/4 2015 15:46

Jamen heldigvis vælger flere og flere kvinder i lande med høj uddannelse som jeg - nemlig at være frivilligt barnløse - og mange gør det selvfølgelig fordi de vælger karrieren fremfor børn, men mange gør det faktisk også, fordi de frygter for klodens fremtid. Der var lige et indslag om det for nyligt i radioen ( nyhederne) og jeg var overrasket (positivt) over hvor mange kvinder i USA, som lige nu frivilligt fravælger børn. Husker ikke tallet men det var pænt over 10%.
Man kunne jo f.eks. vende det på hovedet og begynde at belønne dem som fravælger børn - f.eks. økonomisk. Jeg lod mig gerne frivilligt sterilisere for penge :)
On informere om hvor vigtigt det er at nedbringe befolkningstallet i stedet for at tale om vækst, som jo kun er en meget, meget kortsigtet løsning på problemer - ligesom at tisse i bukserne.
rotte
Forum-indlæg: 8
Område: Sjælland
Dato: 17/4 2015 18:34

Jeg ville indføre at hvis folk ville have kød, så skulle de selv sørge for det - opdrætning, slagtning, rensning og alting. Ikke noget med at betale sig fra det eller aftale med nogen at de skal gøre det for én. Eller det kunne i hvert fald være interessant at se hvilken effekt det ville have på befolkningen selv hvis verden opererede sådan blot i en begrænset periode.

Men mht. om den eneste rigtige måde at spise på er vegansk: Nej det synes jeg ikke nødvendigvis. Der er meget lidt evidens for at muslinger og østers har nogen form for bevidsthed. Jeg kan heller ikke se problemet i at spise æg hvis man har sine egne små hyggehøns. Men jeg synes ikke det er iorden at dræbe andre dyr, da det frarøver dem deres oplevelse af livet (i hvert fald dem der har bevidsthed). Ifølge 'The Cambridge Declaration on Consciousness' ved man kun at pattedyr, fugle og blæksprutter er bevidste (eller mere præcist: "Consequently, the weight of evidence indicates that humans are not unique in possessing the neurological substrates that generate consciousness"). Jeg ved ikke helt med f.eks. fisk, for jeg er ikke kommet forbi noget overbevisende hverken i den ene eller den anden retning.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 21/4 2015 09:10 | Indlæg redigeret den: 21/4 2015 10:08

Dyr er følende, sansende, individuelle bevidste væsner, i hvert fald for en stor del af dem foruden også for fleres vedkommende også tænkende væsner, så at være skyld i at bidrage til, at de bliver udsat for angst, smerter og lidelser, og med hvad de ellers udsættes for i landbruget af udnyttelsen af dem, som jeg synes er meget forkert.

Og derfor lever så vegansk som muligt.

Jeg forstår heller ikke, hvordan nogle kan kalde sig vegetarer, selvom de fortsat spiser lidt kylling og fisk engang imellem, for enten er man vegetar eller også, er man ikke.

Åhh, og så lige mens jeg er ved at skrive dette, så kommer der en grise transport op at holde ved siden af den bus, som jeg sidder i( skal med Spodbjerg-Tårs færgen).
Og de stakkels' grise som er stuvet sammen i den grise transport på vej til slagteriet :( :'( er så sammen stuvede, så nogle grise står ovenpå nogle andre, uden at kunne stå på gulvet eller lægge sig ned :(
Det er så forfærdeligt at se og uden at kunne gøre noget for de stakkels' grise :( :'(
For f*nden altså! De stakler på vej til slagteriet :(
Jeg har aldrig været tæt på en grise transport før.
Men hvor gør det ondt at se på.
Mit hjerte græder :( :'(
Jeg håber, at lastbil chaufføren af grise transporten får kigget på og ordnet det, når han kører fra borde over på den af side af Spodsbjerg-Tårs'. Men desværre så er/var nogle af grisene tvunget til at stå ovenpå nogle andre grise under den 45 minutter lange ovetfart...og inden har det jo ikke været til at vide, hvor længe de har kørt på den måde fra starten :(
Men jeg gav besked om det i færge cafeteriet, og hun sagde, hun ville sige det videre...så håber.

Og ja, en mindskelse af befolknings tilvæksten, går jeg også ind for.
Zhcoop
Forum-indlæg: 661
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/4 2015 15:02

Jeg synes folk må spise som de lyster - med forbehold. Jeg tænker at der ikke var disse kæmpe fabrikker med "produktionsdyr", da det er for meget, for klamt, uetisk og jeg kunne blive ved.
Så hvis man virkelig vil æde dyr, så skal man enten jage eller selv opdrætte - seføli under bedste forhold for dyret overhovedet muligt, med adgang til frisk vand, ingen gmo mad, græs, luft, kærlige klap, omsorg, ingen antibiotika osv.

Det kunne være meget sjovt at se hvordan folk ville reagere hvis man ved et knips kunne få alt produktion lavet om fra kød til plantebaseret føde - hvis det ikke var muligt at købe noget animalsk i butikker - der kun var veganske varer. Hvis man havde det stadie i en månedstid eller to, eller måske et helt år, det kunne være sjovt at se :] og hvilken reaktion der ville være bagefter, hvis man igen kunne købe animalske produkter - seføli ikke om det ser ud lige nu, men lavet på en mere forsvarlig måde (hvis det kan lade sig gøre...)

ps. jeg er træt af at høre om overbefolkning, for det er en lorte løgn - vi blir slået ihjel konstant på de mest syge måder, men folk tror "bare" det er en pandemi/epidemi/uheldigt udbrud af fugleinfluenza, svineinfluenza... plus geo-engineering så man kan gå og undre sig over om luften overhovedet er ren... EMF fra wifi, mobiler, microbølgeovne, babyalarmer, dect-telefoner osv der gør os stressede og derved syge. Anyway, jeg ser ingen grund til at dunke os selv i hovedet over såkaldt overbefolkning, der er masser af andre problemer der overgår både co2 og mennesker. Der er sikkert flere "profuktionsdyr" end der er mennesker...
Sider: 1 2 > >>