Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor går jeres grænse?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 16/5 2015 12:48

Ja jeg ved godt at jeg er lidt flittig til at oprette indlæg, men jeg er jo også lidt ny, og mine spørgsmål går i lidt forskellige retninger, og synes ikke at de kan samles under ét generelt emne.

Vi ved det jo alle sammen. Vores havregryn, mel og nødder, kan ikke rigtig fremstilles uden at der går nogle dyreliv tabt. Hvad enten at det er insekter på marken, eller markmusene som der højest sandsynligt dør nogle stykker af, når der høstes.

Jeg har på fornemmelsen at de fleste vegetarer og veganeres holdning til dette er, at det ikke kan undgås, og derfor lever vi med dette.

En anden ting jeg har hørt, er at folk fravælger drikke med rødt farvestof, da farven er udvundet af lus som lever på en kaktus.

Mit gæt er at denne fravælgelse, skyldes at der her er tale om bevidst drab af dyr. Har jeg ret?

Et tredje eksempel er animalsk osteløbe. Hvor mange vegetarer navigerer bevidst udenom oste med animalsk osteløbe? Og er der overhovedet nogen som ser igennem fingre med det?

Sidst men ikke mindst, hvordan har I det så med drab af fluer, hvepse og edderkopper som mange ikke bryder sig om at finde indenfor? Igår lukkede jeg personligt en flue ud ad vinduet, da den alligevel sad i vinduet og dette var rimelig nemt, men jeg ved ikke helt, og jeg kan garanterer at dette sker, når jeg ser en edderkop næste gang, som jeg er mega bange for, eller en hveps, når vi kommer til sensommeren.

Med andre ord: Det er pænt umuligt at leve 100% uden at komme til at slå dyr ihjel, og nogle af de kritikere jeg har mødt, har da også sagt: "Så kan du jo ikke gå nogen steder, for tænk hvis du træder på en snegl eller en myre!?", men hvor går din grænse?

:)
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/5 2015 13:59

Min grænse går der hvor jeg bevidst skulle vælge at spise eller drikke noget hvor jeg ved der er noget animalsk i. Jeg kan godt finde på at lade tvivlen komme mig til gode en gang i mellem.
Jeg dræber ikke insekter med vilje hvis det kan undgås, forsøger at lukke dem ud i stedet for.
Til gengæld forsvarer jeg mig hvis jeg eller min kat bliver angrebet af lus og lopper. Jeg jagter ikke dem, men forsvarer mig når vi bliver angrebet.
Da jeg var vegetar spiste jeg ikke ost eller pesto med animalsk osteløbe, men det kom som et chok for mig at der var død ko i disse ting, og spiste dem indtil jeg fandt ud af det.
Min grænse går der hvor jeg skulle vælge bevidst at gøre noget ifht til et levende dyr der ikke har gjort mig noget, og med det mener jeg både drab og udnyttelse af dyr.
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 16/5 2015 19:25

Hej SE

Tror det er spørgsmål om, hvor man efter temperament, sætter grænsen -

Alt liv lever på bekostning af andet liv - det er vi vist enige om --

Jaina'erne f.eks. undgår at beskæftige sig med jordbrug, for ikke at gøre skade på selv små levende væsner.

Andre udgaver af menneskeracen slår lystigt deres medskabninger for panden så de dør af det, kremerer og fortærer kadaveret og synes det er helt o.k. -en noget primitiv tilgang til tilværelsen efter min smag.

Jeg er landbo og lever i symbiose med omgivelserne og tager ansvaret for den ravage jeg laver -

Såvel regnorm som biller, insekter, fugle, muldvarpe og pindsvin får en kulant behandling -

Grænsen går ved fjendtlige angreb angreb på havens afgrøder.

Hvis man bruger basisvarer og selv forestår det meste af tilberedningen af diverse livsfornødenheder, er det "footprint" man efterlader, alt andet lige, noget mindre end hvis man overlader initiativet til fødevareindustrien - det gælder hele vejen rundt.

Mvh.
Hans Jørn

LuckaÆblet
Dato: 16/5 2015 20:00

Fedt med nogle kommentarer :D

Jeg tror faktisk at jeg har det sådan, at så længe at drab ikke er en bevidst strategi i produktionen (som det f.eks. er når man udvinder farve fra lus ved at dræbe dem), så lever jeg med det.

Så jeg kan godt spise mine havregryn, selvom jeg godt ved at der højest sandsynligt er et insekt der er kommet i klemme i maskineriet under produktionen. Så længe at landmanden ikke har indfanget insekterne og hældt dem i maskineriet med vilje, men det tvivler jeg også stærkt på at han ville gøre.

Om det er lopper/lus i håret, eller om det er hvepse der flyver rundt i stuen, så er vi vel enige i at ingen af delene sjældent er farlige (med mindre at man har allergi). De er nok nærmere irriterende begge to/tre, så om man bekæmper lusene/lopperne eller hvepsene, ved at dræbe dem, synes jeg er lige slemt.

Dog vil jeg sige, at hvis man er i stand til at skille sig af med dem uden at slå ihjel, så er det klart at foretrække, men jeg har kun få gange været i stand til at fange en hveps og kunne slippe den fri ud ad vinduet uden at blive stukket. De eneste gange hvor jeg har haft held til det, har været hvis den har siddet i et vindue som kunne åbnes og dermed selv fløj ud, når jeg åbnede det.
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Dato: 16/5 2015 20:50

Personligt synes jeg at lige netop det med animalsk osteløbe etc. er lidt tosset at gå op i. Om koen er død fordi der er brugt enzymer fra dens mave eller om den er død af at være blevet malket ihjel på mejerierne, er vel et fedt. Ost koster ko-liv og mishandling uanset om det drejer sig om almindelig ost eller om det er ost med animalsk osteløbe... Så ærlig talt kan jeg ikke se pointen i at undgå disse ting, så skal vi snakke om at det handler om en definitions-og principsag og noget med at leve op til et bestemt label, men reelt gør den ene ost jo ikke mere skade end den anden uanset hvilken løbe der er i. I mine øjne i hvert fald.. Er der ikke nogle, der er enige med mig i det eller i det mindste kan se min pointe? :)
LuckaÆblet
Dato: 16/5 2015 21:11

Jeg er enig med dig Monstergirl, men jeg ved jo så også allerede nu, at jeg gerne vil være veganer. Jeg tager det bare lige lidt i etaper.

Så jeg spiser vegetarisk uden dårlig samvittighed, fordi jeg ved at det er et skridt på vejen mod at spise vegansk. I stedet for at springe direkte ud i en vegansk livsstil og så måske give op, fordi det er et for stort spring fra at spise kød :)
vericon
Dato: 17/5 2015 08:15

Hej Monster
det kan evt. skyldes at jeg er landbo, men jeg har godt nok ikke oplevet at køer bliver malket ihjel på et mejeri -
Nå pyt med det -

Breder vi et lidt ud, vil det så ikke være forkasteligt overhovedet at holde husdyr ?
Heste, hunde, katte, fugle reptiler og andet holdt indenhus, er de ikke udsat for intens human psykisk terror uden adgang til deres vanlige levevis ?

Dette lige i forbifarten - dyrene skal røgtes :)

Mvh.
Hans Jørn
MakuOlena
Dato: 17/5 2015 17:02

Jeg ved ikke hvordan det foregår på de små gårde etc. Men jeg ved da med de steder, der producerer den mælk og ost, som købes i butikkerne. Jeg har bare hørt at en ko normalt bliver 20 år og at i mejeriindsutrien dør de efter 4 år fordi de er blevet så nedslidte. Det er også mord. Det går bare lidt langsommere, og dermed næsten endnu værre måske.
Og samtidig pines de, voldtages og holdes fanget. Og deres kalve fjernes og dræbes. Så mejeriindsutrien tager mange liv. Og koster megen smerte. Mælken var der jo ikke hvis ikke den dræbte kalv var der.

Det var ikke ment for at rive op i den der vegansk er bedre end vegetarisk, jeg har bare aldrig forstået hvorfor det gjorde sådan en forskel med de enzymer. Altså forstår godt hvorfor teoretisk, men jeg synes bare at det bliver en totalt label-princip-sag, som egentlig ikke har noget med det egentlig problem at gøre, men bare hvorvidt man nu kan kalde sig vegetar eller ej. Det er jo ikke de enzymer, der betyder noget for hvorvidt der dør flere eller færre dyr. Det er nok mere bare den samlede mængde ost, der bliver spist mindre af. If you get my point. Så kan man sige at det er da ikke så fedt at der er enzymer i ens ost, ud fra et ulækkerhedsmæssigt synspunkt, men forstår ikke man har et problem med at spise enzymerne hvis man ikke har et problem med at spise mælken fra yveret osv. Don't get me wrong. Jeg forsøger ikke at pege fingre af nogen xD Jeg lader bare mine filosofiske tanker få frit spil xD
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 17/5 2015 21:18 | Indlæg redigeret den: 17/5 2015 21:18

Jeg slår ingen ihjel (med vilje), når det ikke drejer sig om selvforsvar eller forsvar af mine hunde. Så de eneste dyr, jeg slår ihjel er skovflåter, fordi de udsætter os for en alvorlig, evt. dødelig fare. Hvis jeg finder dem på hundene i skoven, inden de har sat sig fast, tager jeg dem dog bare af (måske lidt unfair overfor de dyr, de så sætter sig fast på).
Alt andet får lov til at leve, selv om det en gang imellem er lidt bøvlet.
vericon
Dato: 17/5 2015 22:26

Hej M
Get your point -
Frit spil er en fin horisont <3

reli:
"Alt andet får lov til at leve"
Vist så - vi holder på at omlægge haven og bærer regnorme udenfor rækkevidde af spader og giver bænkebidere og andre biller tid forføjelse -Med Iberiske skovsnegle er det herut eller slut ;-

Alt godt herfra
HJ
mbh
Forum-indlæg: 112
Opskrifter: 3
Område: Nordjylland
Dato: 18/5 2015 05:04

Ofres slagtes kavlen ikke men bliver lavet til malkeko (undtagelser forfindes nok desværre) men det er rigtig nok at den bliver taget fra koen, så den kan give mælk til butikkeren.
Og koen malkes ikke ihjel men mister desværre stadig livet fordi landmanden/mejeriern ikke er tilfreds med den mælk den giver efter et par år. Så Monstergirl det du sagde er ikke helt rigtig men dog heller ikke forkert, og jeg kan godt følge dig :).

Citat fra if.
"Kalven tages som oftest fra koen et par dage efter kælvningen, hvorefter den får mælkeerstatning, kraftfoder og hø.

De fleste malkekøer i Danmark slagtes, når de har givet mælk i 3-4 år, fordi mælkeydelsen falder med alderen. En almindelig malkeko får således 2-3 kalve i sin levetid."

Jeg kender selv flere der har landbo, og der har dyrene okay (ikke god men okay) plads til at gå rundt når de er inde og når de er ude (som de er så meget som muligt) så har de masser af plads. Og det er forholdsvis rene stalde de lever i. Ikke sagt for at forsvare landbruget men det kan forgå på en "pæn" måde men ved da os fra tv'et at nogle steder er det 100% mishandling desværre men heldigvis ikke alle steder men for mange steder :(.

Og personligt går min grænse ved at spise eller drikke noget som indeholder noget som helst fra et dyr der døde for at få det i fødevaren. Har os valgt ting fra hvor der er en mulighed for at det kan indeholde spor af dyr. Tvivlen kommer aldrig mig til gode men dyret til gode:).
vericon
Dato: 18/5 2015 07:46

Husk lige -
At undgå føde baseret på soya:

http://wwf.panda.org/what_we_do/footprint/agriculture/soy/impacts/

Men det er måske i orden at lade andre gøre det "beskidte" arbejde ??

Mvh.
Hans Jørn
MakuOlena
Dato: 18/5 2015 15:39

Hans Jørn
Jeg ved ikke så meget om det for at være ærlig, men er det ikke pga. kødindustrien at der bliver overproduceret helt uhyrligt enorme mængder soja, til foder til de dyr, der skal opfedes og slagtes?
Såvidt jeg ved ville soja-produktion ikke være noget problem, hvis den kun gik til veganeres mad og ikke til slagtedyrenes foder..?
"Deforestation" er vel ikke kun sojaplanternes skyld? Men alt andet, der dyrkes? Ved godt at sojaplanterne netop bliver dyrket vildt meget i forhold til mange andre fødevarer, men er det igen ikke kun fordi det netop bliver brugt til slagtedyrsfoder?

Det er klart at pesticider er et problem, men er det igen ikke det med alt, der ikke er økologisk dyrket?

Spørger kun for at blive klogere :)
vericon
Dato: 18/5 2015 19:32 | Indlæg redigeret den: 18/5 2015 19:33

Hej M
jo en stor del af produktionen går til dyrefoder, men den øvrige fødevareindustri anvender i høj grad soja i alt mere end muligt -

Ca. 90 % af den soja der dyrkes i nord og sydamerika er monsanto monopol- genmamnipuleret afgrøde - som dernæst bliver handlet -
transporteret - videreforarbejdet, markedsført og solgt, uden at slutbrugeren har indsigt i hvad det egentlig er de byder sig selv.

Har prøvet adskillige af den type produkter fra supermarkedernes hylde - TJA - må jeg be' om fødevarer jeg ved hvor kommer fra og selv forarbejder -tusind mange tak !!

Skal ha' købt noget Teff og prøve at gøre Injera - det ser ikke helt tosset ud og klogere kan man altid blive ---

http://da.wikipedia.org/wiki/Teff

Mvh-
Hans jørn
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 19/5 2015 13:10

Grænsen er både personlig, men afhænger også af hvorfor man er veganer.
Jeg blev ikke veganer for dyrenes skyld, det er bare en stor bonus.
Jeg spiser vegansk, men min medfølelse omfatter ikke lus, edderkopper eller lignende.
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Dato: 22/5 2015 08:50

Jeg er vegetar, og må indrømme, at jeg ikke er så god til at finde ud af, om der er animalsk osteløbe i den parmesan, jeg nu engang spiser hos min far i ny og næ. Til gengæld holder jeg mig helt fra alt slik, og jeg er heller ikke vild med når folk pointerer, at jeg jo godt kan spise fiskeæg, da det er "det samme som hønseæg". Men da jeg har hørt, fisken bliver slået ihjel, synes jeg, det er lidt dobbeltmoralsk så at kalde sig vegetar.
vericon
Dato: 22/5 2015 18:44 | Indlæg redigeret den: 22/5 2015 20:24

Hej pebermynte -
Katjes har ellers et bredt udvalg til den søde tand:

http://www.katjes.de/veggie-garten/veggie-produkte.html

Mvh.
HJ
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Dato: 23/5 2015 11:49

vericon - neeeej, ser man det! Jeg gik ellers og troede, at man ikke kunne lave slik uden gelatine. Tak !!
LuckaÆblet
Dato: 23/5 2015 18:03

Er alt slikket fra katjes egentlig vegansk, eller er det kun egnet for vegetarer?

Jeg så at de havde nogle med yoghurt som jeg ikke er sikker på om jeg kan li, men hvis der er animalsk yoghurt i, skal jeg da heller ikke prøve :P
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 23/5 2015 21:26

jeg tror det meste slik fra katjes er vegetarisk, men ikke vegansk da det er behandlet med bivoks
Sider: 1 2 > >>