Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor går jeres grænse?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2
Kilroy
Forum-indlæg: 2928
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/5 2015 11:08

Thomas har vist nok en liste på kærlighed og kikærter :)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 25/5 2015 08:41 | Indlæg redigeret den: 25/5 2015 08:41

Min grænse går ved, at jeg forsvarer min kat mod angreb fra flåter/skovflåter, orm og loppe angreb. Men ellers lukker jeg altid bare de insekter ud, som har forvildet sig ind i min lejlighed, hvis jeg opdager dem i tide til at kunne redde dem ) der var i sidste uge en uheldig hveps, som lå død på gulvet i stuen under vinduet. Den havde jeg så desværre ikke opdaget, til at jeg kunne have hjulpet den ud igen :( det blev jeg lidt ked af.
Men ellers enten åbne et vindue for dem eller ved hjælp af et glas og et stykke papir.
Der bor vistnok en eller to jagt edderkopper i min lejlighed, men jeg ser dem sjældent. Men de gør jo så nytte indendørs ved at tage/fange eventuelle møl f. eks. Og må være her altid, som de vil :) ;)
Og ja, hvis jeg uheldigvis skulle risikere at blive stukket af en hestebremse eller en okseklæg så forsvarer jeg mig også imod den helst inden den stikker, for det gør ret ondt, synes jeg.
Og jeg ser mig også for, når jeg går for ikke at komme til at træde på en snegl eller en bille f. eks.
Man kan jo aldrig undgå det helt, og ang. det mad som høstes til det, vi lever af så kan det jo heller ikke undgås, at der er insekter og smådyr, som kommer til at dø derved.
Men det er jo noget, man ikke rigtig kan gøre noget ved, men man kan i det mindste leve mest muligt økologisk og derved undgå endnu flere drab af dyr, som dør grundet sprøjtning med pesticider.
Marianne48
Dato: 25/5 2015 08:44

Ang. det røde farvestof, så er der heldigvis også dem, som bruger farvestof fra planter som f. eks. Katjes :) ;)
Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 1/6 2015 16:20 | Indlæg redigeret den: 26/7 2015 12:52

Remix
Forum-indlæg: 809
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 5/6 2015 18:09

Jeg håber at I dræber myg for jeres egen skyld ;-)
Marianne48
Dato: 8/6 2015 11:19

Jeg ville dræbe myg, hvis det var malaria myg.
Og når jeg går på gaden/fortovet/stier, så kigger jeg altid efter for at undgå at komme til at træde på en snegl eller et insekt :) ;)
Og prøver at undgå at befinde mig steder, hvor jeg risikerer at få mange myggestik.
Og der kommer heldigvis kun sjældent myg ind i min lejlighed :) ;)
Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 12/6 2015 13:57 | Indlæg redigeret den: 12/6 2015 21:46

Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 26/7 2015 10:07

Alle levende væsener, vil ubevidst komme til at slå andre væsener ihjel. Jeg har lige været ude at handle ind. Måske har jeg på vejen hen til eller på vej hjem fra supermarkedet trådt på en myre, uden at jeg ved af det. Ser jeg det, træder jeg selvfølgelig ved siden af. Edderkopper plejer jeg at løfte med et stykke papir og sætte udenfor, og de større af slagsen, løfter jeg dem ved at tage fat i det ene ben. Fluer er de eneste der nogle gange kan irritere mig, fordi de ikke er til at få ud af huset, og de har en tendens til at ligemeget hvor stort rummet er, skal de summe rundt lige omkring ens øre osv haha ;-)

Det er også sket nogle få gange at et insikt er fløjet ind i min mund og jeg kom til at sluge det. Det problem kunne man selvfølgelig løse ved ligesom jainerne at gå med tørklæde for munden, men der går jeg nok for meget op i ikke at se latterlig ud, hvad tænker andre om mig og sådan noget ego pjat. Så det ville være et sted hvor min grænse går. Jeg er også villigt til at slå alle former for liv ihjel der truer min eksistens, dvs bakterier, parasitter osv.

Nu har jeg ikke selv dyr, men jeg mener som Lene N også det er fuldt ud okay at beskytte sin hund eller kat imod lus, lopper, væsener der foresager skade, sygdom osv

Jeg spiser næsten 100% økologisk, og vegansk.

Når der er hvepse, er det som regel også ret varmt, så jeg plejer bare at lade døren til terrassen stå åben, så plejer den som regel selv at flyve ud. Ellers gør det mig ikke noget at den er i stuen, da de sjældent har samme irriterende tendens til KUN at skulle flyve rundt om hovedet på en, som fluer har ;-)

I forhold til mælk simon emil, da kan jeg sige at rismælk, mandelmælk osv smager LANGT LANGT bedre end komælk til f.eks at komme over dine havregryn. Sojamælk er jeg ikke selv så vildt med. Smagen af kød savner jeg ikke mere. Lidt ulækkert vil mange sikkert tænke, Men engang imellem er der stadig lidt lyst til stærk ost, gamle ole, danablue osv. Og så kom jeg til at spise et lille stykke chokolade idag, hvilket ikke er sket i et par år. Men det var ikke vegansk eller sundt, hvilket jeg normalt også går ligeså meget op i.

Myggen er sådan en letvægter at det ofte er nok at puste den væk, synes jeg, og malaria er næppe et problem her i dk.
Overordnet kan man vel sige at min grænse for ikke vold, går ved at jeg ikke er villig til at lade mig selv eller andre omkomme pga skadevoldende væsener. Om de så er skadevoldende bevidst eller ej. Sagt på en anden måde, selvforsvar og forsvar af andre er okay, så længe det ikke er gjort ondsindet, men blot handler om at beskytte sig selv eller andre.
Hemhems
Forum-indlæg: 27
Område: Sydjylland
Dato: 14/8 2015 08:09

Vi blir da klogere om hvor mange animalske produkter der bruges til alt lige fra sko og tasker til svejsebeskyttelse (ruskin er altså det bedste), men jeg er nyveganer selv og jeg bruger det sunde argument med at vælge at spise rigtig som første stadie.

Men jeg begynder da ligeså stille at tænke over hvilke produkter der er skadelig for os selv og hvis der er dyr indblandet, men min kone er ikke helt omvendt endnu, og jeg får svært ved at overbevise hende både om at leve 100% vegansk og undgå tasker, og sko, eller fortælle hende at neglelak fjerner er Acetone og det værste opløsningsmiddel der findes, men vaner er svære at ændre
2507gert
Forum-indlæg: 2
Dato: 24/8 2015 05:56

For lige at fortælle lidt om hvordan man får osteløbe det får man fra dags gamle spædekalve da det er et enzym de har i maven for at kunne fordøje modermælk og den gode fede rå mælk koen laver lige efter nedkomsten.
Selv om jeg har en uddannelse som slagter hvor jeg har været med til at tag mange maver fra til dette formål synes jeg ikke mere at det er ok men er blevet veganer her på mine gamle dage.
Den store mælke produktion vi har i Danmark og i EU bør der nok skrues noget ned på så de bønder der laver rigtig mælk kan tjene penge igen og de andre lukker hvis kunderne ikke vil betale den pris det koster at lave mælk på ordentlig vilkår.
Marianne48
Dato: 26/8 2015 15:52 | Indlæg redigeret den: 26/8 2015 15:53

Ordentligte vilkår for hvem? Hele mælke/mejeri industrien er da grov udnyttelse af levende, følende, sansende bevidste individuelle og kloge væsner, hvor den stakkels ko gang på, når hun har født en kalv, som hun var insemineret til - at hun derefter så gang på gang skal opleve, at hendes barn bliver taget fra hende, for at mennesker kan tage/stjæle hendes mælk, som hendes barn - kalven oprindelig skulle have haft.
2507gert
Forum-indlæg: 2
Dato: 27/8 2015 08:17

Ja men vi får jo nok ikke alle til at holde op med at drikke mælk hvis dyrene skal havde berdre forhold så må forbrugerne jo til pungen så en pris på 18-20 kr for en liter mælk er nok prisen.
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/8 2015 18:06

Hej
biodynamisk mælk fås for ca. 14.- kr. for en liter -

http://www.naturmaelk.dk/biodynamisk-g%C3%A5rdm%C3%A6lk

Venlig hilsen
HJ
Sider: << < 1 2