Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Oprydning i spisekammeret ved livsstilsændring

Filosofi, Etik & Religion

LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 17/5 2015 14:22

Ja nu kom jeg altså til at se et foredrag som nogle af jer måske kender:

Efter at have set den, skal jeg bare være veganer så hurtigt som muligt. Jeg synes endda at mælk og æg er ret klamt efter de ting han ærligt fortæller. Se det hvis i har lyst.

Nå men som jeg har nævnt i en anden tråd, så køber jeg normalt ind til 14 dage ad gangen. Jeg har derfor talt sammen hvor mange ikke-veganske retter som jeg har på madplanen indtil videre og det er ikke mindre end 6 dage hvor jeg skal leve med ikke-vegansk (dog vegetarisk) aftensmad.

Jeg kan egentlig godt se hvorfor kødspisere kan synes at det er lidt ubekvemt at få kastet videoer i hovedet, som faktisk får dem overbevist om at den halve ko, som de lige har købt og lagt i fryseren, er forkert. Så smager den pludselig ikke så godt mere, og man havde måske brugt rigtig mange penge på den, og planlagt at der så ville være mad til flere måneder.

Hvis man som mig er studerende, så er det ikke altid muligt rent økonomisk bare at skrotte de 6 ikke-veganske retter og begynde at spise vegansk med det samme.

Personligt er jeg kommet frem til at jeg så må prioritere. Jeg har ikke råd til at skille mig af med den mad jeg allerede har, og jeg kan da også godt spise de retter jeg har forberedt, hvis jeg samler mine skyklapper op og lader som om at der ikke er mælk/æg i lidt endnu. Det er jo "heldigvis" godt camoufleret. Men havregrynene gider jeg sgu ikke at spise med mælk på, for der er det lidt for tydeligt at det er mælk, og der vil der poppe ulækre billeder op i hovedet på mig mens jeg spiser (Hvilket der faktisk også gjorde da jeg var lille). Så jeg har valgt at lave en liter hjemmelavet havremælk, og så burde det være til at overkomme.

Hvordan ville I tackle sådan et ret pludseligt og stærkt behov for at skifte livsstil, når der er nogle lidt afgørende forhindringer på vejen?

Og lad os da endelig bruge samme tråd til at få nogle gode tips på bordet, om hvad det er man skal være mest opmærksom på, når man går fra vegetar til veganer. :)
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 19/5 2015 07:40

Uh det er en svær problematik du stiller op! Men det er nu engang svært for næsten alle at gå fra vegetar til veganer fra den ene dag til den anden. Da jeg var igang med at skifte, skete det heller ikke over en nat. Så jeg synes, at det virker som en fin plan for dig, selvom tanken om at spise animalsk er ret klamt. Du kan ikke ændre på, at du allerede har købt varene alligevel jo.

Det er super dejligt at høre, at du har taget valget! Super meget held og lykke!
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 21/5 2015 16:21

Den video var også en af de ting, der fik mig til at blive veganer, (+ nogle af John McDougalls Foredrag og Freelee The Banana Girl). Gary er bare så god til at udtrykke sig! Jeg har set hans foredrag så mange gange, at jeg næsten kan det udenad xD

Har desværre ikke så mange råd lige hvad din situation angår.. Men god idé, at du laver din egen havremælk!
Du kan også lave havregrød af grynene, så behøver man jo ingen mælk :)

Åh, der er meget man skal være opmærksom på i starten, men jeg tror næsten at det råd, der er bedst er, ikke at overtænke det. Altså ikke gøre tingene mere besværlige end de er, og ikke frygte alle problemerne førend man overhovedet står i dem :) Tage en dag af gangen velvidende at man kommer til at lave fejl - man kommer helt sikkert til gennem tiden at få købt nogle ting, der ikke lige veganske eller endda spist dem inden man opdager det, og så er det bare vigtigt at vide at det her altså ikke handler om at være perfekt, men om at man gør sit bedste. Der er også mange, der "falder i" i starten. Og så skal man nok hvis man lige er startet ud, starte med at melde ud til sin omgangskreds og familie, at man ikke længere spiser animalske produkter, for det er simpelthen så nedern at man skal op og besøge mormor og så har hun bagt ens yndlingskage og lavet alle ens yndlingsretter og så kan man ikke spise noget af det. Så er det godt at man har forberedt hende fx xD
Det kan self godt være at mormor er senil og alligevel ikke kunne huske det næste gang man kommer og alligevel har bagt smørkage, og så er det dér det er godt at have forberedt sig på hvordan man pænt afviser den, uden at man skal sidde og have ondt i maven over den dårlige samvittighed. Det er self svært helt at undgå til tider, men man kan jo foreberede sig mere eller mindre mentalt på de situationer.
Og forberede sig på hvad man vil svare når folk spørger ind til ens årsag til at have skiftet.
Det er vigtigt for at vinde folks forståelse, at man kan komme med en velformuleret forklaring(lad det dog ikke blive et foredrag medmindre de selv beder om det) på ens synspunkter. Grænsen for hvad der er for dybdegående eller for meget her er hårfin og man må også til tider afpasse sin forklaring lidt efter modtagernes intelligens og baggrund. Ikke alle kan rumme lige meget :) Og man skal være forberedt på at skeptikere kan blive nærgående og ubehagelige, selv folk man er perlevenner med, kan reagere voldsomt hvis de selv lever i en helt anden boldgade. Man skal bare huske at det ikke er noget personligt men at det er fordi de føler sig truet/eller at deres overbevisninger/leveregler etc. er truet.. Og deres samvittighed bliver sat på en prøve..
Hertil har jeg en interessant artikel, der har hjulpet mig til at takle den slags uden at tage det nært hvis nogen bliver sure. :p

http://veganchowhound.com/rants/people-hate-vegans-freud-could-explain-why/

^^ så ja mine råd handler ikke så meget om maden, for man vil hurtigt opdage som veganer, at maden oftest er det mindste issue :p