Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Væksthormon og muskelopbyggende steroider

Filosofi, Etik & Religion

Quest
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 20/6 2015 11:11 | Indlæg redigeret den: 20/6 2015 11:16

Hvad er jeres holdning(er) til væksthormon og muskelopbyggende steroider, er der etisk belæg og basis for at lovliggøre disse ting?

Mange på dette forum har fokus på at spise sundt for at bevare vigør og livskvalitet. Jeg mener at disse ovennævnte ting, kan være essentielle for at øge eller modvirke tab af livskvalitet, især når skrøbeligheden begynder at sætte ind, når man ikke længere er (helt) ung.

Min personlige vinkel.

Jeg leger selv i første omgang med tanken om at benytte mig af væksthormon, som ikke i sig selv giver større muskler eller styrke (som anabole steroider), men eksempelvis gør at bindevæv/sener opbygges hurtigere og mere effektivt. Jeg er kommet mig efter 10 års sygdom med ufrivillig inaktivitet, er nu 38, og har ikke lyst til at blive gammel og opleve skrøbeligheden (igen). Det er efter min mening uværdigt.
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/6 2015 13:19 | Indlæg redigeret den: 20/6 2015 13:20

Hej Quest
synes ikke der findes erstatning for \\\"levende\\\" føde af organisk/biodynamisk oprindelse.
Det bygger jeg på mere end 45 års erfaring som \\\"ikke kødspiser\\\" og sportsmand.
En atlet fra den boldgade:
https://da.wikipedia.org/wiki/Paavo_Nurmi

Mvh.
Hans Jørn
Captain
Forum-indlæg: 50
Opskrifter: 1
Område: Østjylland
Dato: 22/6 2015 21:38

Etisk bilag; ja, helt klart. Folk må gøre som de selv har lyst til, og Peter Singer argumenterer tilmed for, at det udligner forskellen mellem mennesker, at indtage midler som f.eks. steroider. Han argumenterer ligefrem for, at det skulle være lovligt i sportsverdenen, da det ellers bare er dem der har de bedste gener der vil vinde den givne sportsgren. Så rent etisk set, vil jeg hoppe på Singers vogn, og sige JA - det er fint, det burde være lovligt - man skal kende risici, men det skal være tilladt.

Med et andet syn på verden, kan jeg argumenterer for, at du snyder; du lever ikke følgende din natur, du ændrer på din genetiske disponering (ikke bogstaveligt, men i overført betydning) og tager ikke dit hårde arbejde op (ved at spise sundt og motionere - også selvom jeg forstår, det er hårdt med din sygdom) for at gøre din tilstand bedre. Du ændrer på hvad naturen/Gud/kosmos/whatever du tror på, har givet dig. Dette er heller ikke hensigtsmæssigt.

Helt subjektivt er alt jeg kan sige; pas på med det møj. Lad være med det. Jeg har ikke personligt erfaring med steroider eller lignende, men alligevel vil jeg mene at det ikke er godt for dig, og at der er store chancer for, at noget går galt.
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 23/6 2015 08:04 | Indlæg redigeret den: 23/6 2015 08:08

Med en lovliggørelse tror jeg, at det ville blive misbrugt af mange mennesker, og at folk kommer til skade. Menneskeligt væksthormon har nogle positive effekter for kroppen, men det ser også ud til at kunne give kræft. Det er noget som man bør snakke med en læge om og eventuelt få en recept. Ikke noget som alle bør kunne købe på apoteket. Ud fra hvad jeg har læst er testosteron godt for ældre mænd(30+), og der skulle ikke være øget risiko for at få kræft ved at tage det.
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 1/7 2015 14:12

Serenity skriver
"..men det ser også ud til at kunne give kræft."

Hvilket forsyner kropsbyggere der alligevel indtager væksthormon og muskelpbyggende steroider med en meget god grund til at blive grøn vegetar eller veganer, fordi det netop modvirker udviklingen af kræft.

Jeg har set argumentet virke på nogle bodybuildere, der har droppet både kød og æg (men beholdt valleprotein som højkvalitets proteinkilde).
Green-cappie
Forum-indlæg: 4
Område: Sjælland
Dato: 4/7 2015 12:35

Prøv at køb højkvalitets valleprotein, og se hvor dårligt det er..
Kød og ægs, protein frigivelse sker meget langsomt, mens valleprotein bliver pumpet hurtigt/optaget hurtigt og forårsager, nyre bivirkninger, oftest som kvalme, læs hvor mange der får kvalme af det...

Vi ved ikke med sikkerhed om der er giftstoffer, som Andreas moritz skriver i sin bog.. Så er protein svær at nedbryde og udnytte energien af den, så bakterierne ender med at danne farlige toxiner, der højst sandsynligt forårsager kvalme, opkastning eller diarre.

Spis istedet nødder, rugbrød eller hvis I er bange for ikke at få Nok protein så vælg. Så længe der er nok carbs bliver protein gendannet i kroppen og ikke udskilt..

Mht. steroider og væksthormoner, så stimulerer de begge cellens proteinsyntese og enzymer der hæmmer proteolysis og autolysis, således at der ophobes mere og mere protein og det gør at cellerne bliver større og deler sig mere.
En fortsættelse af brugen fører til akkumulering af flere mutationer, da generne bliver mere udsatte når de hele tiden skal danne mRNA, resultatet er cellerne kan ende med at blive til kræft-celler.

Fordelen ved at være veganer eller vegetar, er at du ikke stimulerer dem konstant, da Insulin i forbindelse med måltiderne også kan imitere Væksthormon og steroider... Således bliver generne mere konserverede da man ikke har en stor krav og forventninger til at de skal danne mere og mere protein eller molekylestoffer. De vil være i en balance...

Du nævner, at hvis jeg bruger væksthormon kan mine sener og bindevæv opbygges hurtigere og mere effektivt. Først og fremmest er brugen af væksthormon sat i forbindelse med kræft-svulster og metastasis. Før i tiden troede man at gamle mænd svaghed skyldtes at de havde lavt testosterone, så man pumpede dem med testosterone og resultatet var ikke imponerende..

Man fandt derfor en sammenhæng at når cellernes enzym-aktivitet er faldet med alderen kan en yderligere overskud af hormon stimulering ikke forårsage at der dannes mere protein eller at bindevæv danner mere bindevæv og styrkes... Kort sagt DNA ophober meget mutationer med alderen, det eneste vi kan gøre er at spise antioxidanter og vælge at være vegetar eller veganer, sommetider er motion en direkte opskrift til mere oxidativ stress og forårsager mere mutationer, det kan i læse mere om!

Håber min råd hjælper...
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 6/7 2015 12:53 | Indlæg redigeret den: 7/7 2015 15:16