Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad skal der ske med dyrene?

Filosofi, Etik & Religion

Inalykke
Forum-indlæg: 8
Område: Fyn
Dato: 17/10 2015 17:07 | Indlæg redigeret den: 17/10 2015 19:04

Kære vegetarer og veganere.

Jeg har de sidste dage oplevet en omkalfatring i mit følelsesliv ift. om jeg skal fortsætte med at spise dyr eller ej. Jeg er chokkeret over nogle af de vilkår, jeg har været inde og læse om, og se film om - også hos økologerne, og også hos mælke- og ægproducenterne!

Men jeg går og tumler med mange spørgsmål. Blandt andet af filosofisk art:

Jeg tænker meget over, hvad der skal ske med alle (nytte)dyrene: Både de, der allerede lever, og deres efterkommere, hvis de får lov at parre sig og leve et naturligt liv? De vil jo ikke kunne klare sig ved at blive sluppet fri. De vil blive kørt ned osv.

Hvad skal der ske med racerne i fremtiden? Hvor skal dyrene leve? Eller skal de uddø? Må rovdyr have lov at leve sammen med køer, får osv., og jagte og dræbe dem i dertil egnede naturområder, eller hvordan skal 'det hele' se ud?

Hvis ja: Hvorfor er det mindre synd for en ko/hjort/antilope at blive jagtet og nedlagt af et stort rovdyr end af en jæger? Eller bo på en dejlig gård (her taler jeg IKKE industrien!), og blive slagtet på sin egen mark uden at mærke smerte eller frygt.

Naturen er jo ’grusom’ uden vores indblanding. Hvorfor skal mennesket hæve sig over fødekæden som det eneste dyr?
Jeg ved, vi er empatiske af natur, men vi har tilsyneladende også (mange af os) evnen til at distancere os følelsesmæssigt både fra dyr, vi spiser, og fjender vi dræber, og 'fremmede stammer'.

Hvorfor skal vi være 'bedre' end de andre dyr, der også spiser kød? Er det ikke umenneskeligt at stille disse krav til os selv?

Og jeg er helt med på at kødindustrien, mælke og æggeindustrien skal se HELT anderledes ud, men jeg føler lidt, at jeg som måske kommende veganer er i fare for at melde mig helt ud, og dermed ikke tage ansvar for at dyrene får det bedre, og at vi stadig kan spise en varieret kost som mennesker, der ikke skal transporteres og fragtes fra den ene ende af jorden til den anden, så alle kan få soja eller rasul-ler - at vaske hænder i. (Jeg har fx meget svært ved at forestille mig Grønland blive vegansk, uden kæmpemæssige omkostninger, også for miljøet. Og kan de mon holde varmen med fleece i Hviderusland? - og kan man producere bomuld til hele verdens dyner og tøj?)

Summasummarum: Hvordan ser en vegansk, fremtidig verden ud?

Jeg håber meget, I har nogle bud!

Eller måske kan anbefale nogle artikler om de mere langsigtede konsekvenser ved veganisme?

Mange hilsner
Ina

Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 17/10 2015 17:25

Superflot oplæg.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 17/10 2015 22:08 | Indlæg redigeret den: 20/10 2015 23:43

Omfattende spørgsmål!

Der er også bambus, hamp og hør som tekstiler, som er mere miljøvenlige end bomuld. Og jeg synes ikke import af varer er negativt per definition, og det er allerede noget der foregår i stor stil, så jeg ser det ikke som et problem at eks. importere tekstiler og plantebaserede fødevarer til andre dele af verden. Derudover mener jeg ikke nødvendigvis mennesker skal bo overalt på jorden. Hvis ikke vi kan leve et sted vegansk mener jeg grundlæggende ikke, at vi skal bo der.

Jeg mener vi har overgået naturen suverænt ift. grusomhed, og det frie liv er klart at foretrække at fødes og dø i fangenskab under utænkelige forhold.

Det er ikke mere synd at blive jaget af et menneske, men forskellen er, at vi som mennesker ved vi har et valg, og derved opstår et moralsk ansvar.

Ift. hvor dyrene skal leve mener jeg helt klart at uddø er mindre dårligt end at bevare status quo, men idealet for mig er nærmere at omdanne store dele af jorden til reservater, hvor dyrene kan leve på egne præmisser. Et stort spørgsmål er hvor meget af jorden vi retfærdigt kan optage som art? Jeg synes grundlæggende vi skal stræbe efter en langt mindre menneskebefolkning, uanset hvad, fremfor vores massive ekspansion og udryddelse af andre arter der har været kursen indtil nu.
Først og fremmest stopper vi den massive avl af dyrene (der foregår via kunstig insemination) og får derved over tid deres bestande ned, og så må vi finde en løsning hvor x antal kan leve frit under reservater. Grundlæggende mener jeg så, at hvis dyrearten er blevet så ødelagt af menneskets selektive avl for at vi bedre kan udnytte dem til at de ikke længere kan klare sig selv, så er uddøen den mindst dårlige løsning, simpelthen ved at stoppe avl og evt. via den mindst invasive form for sterilisation muligt.

Derudover vil jeg foreslå at spørge i Vegansk Livsfilosofi.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 20/10 2015 06:57

Et par superfede indlæg!

Min indgang til veganismen var meget følelsesbetonet. Noget med, jeg har nogle dyr jeg holder virkelig meget af, og bliver virkelig ked af det når andre mennesker spiser den slags dyr. Så tænkte jeg at andre mennesker bliver lige så kede af det når jeg spiste dyr, så derfor stoppede jeg.

Man kan sagtens forstille sig at dyr i fangenskab kan have det bedre end i naturen, ved at blive beskyttet mod farer og være sikker på at få mad og så videre. Jeg kan bare slet ikke have at man gør det med planen om at spise dem. Så føler jeg meget stærkt at de hellere skulle være fri.

Omkring det at blive kørt ned og hele vores transportsektor har jeg det også rigtig dårligt med, vejnettet slår virkelig, virkelig mange dyr ihjel, nok især mindre, vilde dyr.

Er enig med Marcus i at vi burde være langt, langt færre mennesker, og bo steder hvor vi kan leve af planter. Det ville være redningen for naturen, intet mindre. Jeg ville heller ikke have et problem med at vores 'hjemmelavede' produktionsdyr uddøde som konsekvens. Som det er nu har disse produktionsdyr fortrængt enorme mængder natur og vilde dyr. Et billede jeg så i Natur & Miljø for nogen tid siden chokerede mig faktisk en del, omfanget er uhyggelig stort.

Inalykke
Dato: 21/10 2015 09:19

Kære jer

Mange tak for svarene!

Jeg har tænkt meget over det, du skrev Marcus. Med reservaterne. Jeg synes det lyder som en smuk idé, problemet er bare, at hvis en art ikke har nogen naturlige fjender - ligesom mennesket - ja så vokser den til uformelige størrelser og der opstår alle mulige klamme sygdomme, som jeg tror er naturens desperate måde, at slå bestanden ned på, plus at hvis der ikke er nogen fjender, så gælder 'survival of the fittest' ikke mere - og så overlever også alle de dårlige gener...

Jeg har tænkt meget over også det, at jeg elsker, at her også er køer og grise og dyr omkring os - og også, at vi regulerer bestanden ved at spise nogen (dem for hvem det er rigtigt kan spise), men at dyrene skal have det MEGET bedre, og MEGET mere naturlige forhold, friere parring, og at hannerne ikke skal dø ved fødslen, og alt det der! Og de forhold ville kræve at ALLE spiste MEGET mindre kød - kun sjældent. Men jeg er alligevel ikke sikker på, at jeg kan få min følelsesmæssige side med på idéen, at jeg selv kunne udvælge en ko - dig dér! - og dræbe den :,( - men min rationelle side synes det lyder mest rigtigt med frie dyr, der reguleres lidt af mennesker. Vi kan heller ikke bare slippe ansvaret for alle de dyr, vi har skabt.

Og til det, du skriver, Ulrik. Jeg har det meget som dig, at jeg er SÅ glad for dyr og knyttet til dyr, og altid som barn har grædt og vredet mig, når nogle af vores dyr skulle aflives. Når mine forældre huggede hovedet af hønsene, så løb jeg indenfor og lukkede døren og holdt mig for ørerne og hørte musik og sang, fordi jeg ikke kunne tåle at høre lyden af øksen mod huggebloggen. Så jeg ved ikke, hvor jeg selv står helt alligevel....ift. at spise de der dyr.

Men de miljømæssige fordele vejer MEGET tungt, dem ved jeg bare ikke ret meget om pt. Er der nogle steder, jeg kan læse om det?

Jeg har levet stort set vegansk siden i mandags (ikke længe, men det føles vildt), for nu vil jeg prøve det. Jeg kan slet ikke klare tanken om at drikke mælk, som er taget fra kalve, der dræbes, eller fjernes fra deres mor (efter jeg selv har født to børn og ammet dem - jeg forestiller mig, at adskillelsen gør ligeså ondt på en ko, som på mig). Og efter at jeg har set en video på net, hvor høns bliver fejet op, proppet i skuffer og herefter makuleret som ret unge høns - selv i den økologiske ægindustri, som jeg har forstået det? - så kan jeg heller ikke klare tanken om at spise industri-æg.

Men det giver mig også angst: hvad med julemaden? hvad med min livskvalitet og sundhed? Hvem er jeg, hvis jeg ikke spiser animalske produkter? Dør jeg pludseligt, fordi jeg mangler et eller andet stof, jeg ikke kunne forudse, at jeg kom til at mangle? Hvad med min familie: Er det rigtigt fortsat at købe økokød og mælk til børnene? De elsker det jo... osv osv.

Ulrik: Det er en meget chokkerende og tankevækkende statistik du fremviser dér! Hold da op!!!! Øv, at det er blevet sådan :(

Hvad skal vi gøre, hjælp!

Kh Ina

jug82
Forum-indlæg: 28
Dato: 21/10 2015 14:22

Med hensyn til din bekymring angående sundhed og næringsstoffer osv. kan jeg anbefale:
http://thevegantruth.blogspot.dk/2012/12/plant-powered-professionals-vegan.html
src="//www.youtube.com/embed/HEkQCe7VxUE" allowfullscreen>
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 21/10 2015 23:13

Suk, ja det er virkelig gået galt for naturen og de vilde dyr. :( Det skyldes jo nok som du selv nævner at vi ikke har nogle fjender, så alle overlever stort set. Det mest fornuftige at gøre ved det, synes jeg er at få færre børn, ganske enkelt. Befolkningsvæksten skal vendes.

Det hjælper ganske sikkert også at spise mindre eller ingen kød og andet animalsk, fordi det generelt kræver mere areal at avle dyr end planter, for samme næringsudbytte. Der kan være nogle undtagelser nogle steder, hvor landet ikke er til dyrkning af planter som mennesker kan spise, men hvor f.eks. græs til kvæg godt kan vokse. Her kunne man godt forestille sig det ville være en miljøgevinst at holde kvæg, frem for at importere plantemad. Men jeg er ikke sikker på det.

Der er et enkelt næringsstof som har meget fokus for veganere. Det er B-12 vitamin. Det findes ikke i plantemad, så man må tage det som tilskud. Der snakkes også en del om D3-vitamin, som mange mangler, men det er langt fra kun veganere der mangler det, det er bare noget mange mangler helt generelt.
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 22/10 2015 16:03 | Indlæg redigeret den: 22/10 2015 16:30

Jeg har meget, meget svært ved at forestille mig at verden ville blive vegansk over night. Ligegyldig hvor succesfuld den veganske bevægelse vil blive i nær og fjern fremtid, vil det nærmest stensikkert være en proces, hvor flere og flere mennesker vælger at blive veganere - eller blot spise flere planter og mindre dyr. Således vil der vel ske med animalsk landbrug som med enhver anden produktionsvirksomhed hvis produkter ikke længere efterspørges, at flere og flere "fabrikker" (gårde) må lukke ned sammen med efterspørgslen. Når en enkelt gård lukker ned, stopper de jo ikke fra den ene dag til den anden og lukker alle deres dyr ud i skoven. De slagter den sidste og lukker butikken. Så hvis man forestiller sig en dag i fremtiden hvor verden er blevet vegansk, i den forstand at den sidste dyrefabrik/kød og dyreprodukt-producerende farm er lukket, vil industriracerne teoretisk set være uddøde. Hvilket jeg ærlig talt ikke synes er særlig slemt - vi taler jo racer der er fremavlet til ofte at være en (formentlig) forfærdelig krop at leve i. Eksempelvis ekstremt hurtigvoksende kyllingeskeletter, køer med gigantiske yvere og ekstremt høj og energitærende mælkeproduktion, grise der får alt for mange pattegriser ift. hvor mange der kan overleve etc. - meget langt fra den oprindelige urokse, junglehøne, vildsvin.

Generelt synes jeg det en rigtig dårlig idé at "sætte dyr fri" - selvom det lyder så fint - så er der jo ofte tale om at slippe fuldstændig menneskeskabte og ofte domesticerede racer fri i en natur/økosystem som er meget langt fra hvor arten oprindeligt kommer fra. Eller omvendt; at sætte mega invasive arter fri i et sårbart økosystem. Så nej, selvfølgelig skal alle industrikøerne ikke lukkes ud i skoven... Den proces med at gøre "hvert et bur tomt" som sloganet lyder er anderledes og mere længerevarende end en elefanthue og en knibtang. <3

---

Jeg forestiller mig, bilder i hvert fald mig selv ind, at mennesker og vilde dyr (ikkedomesticerede arter) godt kan leve sammen uden at det behøver være områder decideret kun for mennesker eller vilde dyr. Alene det areal menneskeheden fylder kunne indskrænkes væsentligt hvis mennesker kun levede af planter (hvis alle var veganere). Og den måde planterne dyrkes på kunne også organiseres meget mindre "imperialistisk" overfor de andre arter. Fx kunne man gøre brug af meget mere vertical gardening, byhaver etc. i byer, og permakultur på landet. Hvis du er interesseret i disse ting, er permakultur SINDSSYGT spændende at læse om. Det er netop designplaner for hvordan kulturen (menneskeheden) kan leve permanent (bæredygtigt) i samspil med den øvrige (vilde) natur. I permakulturen arbejder man med forskellige zoneinddelinger, som man nummerer 0-5, hvor 5 er den uberørte natur, 4 er dyrehold (ikke relevant for 100% veganere) og skovhave (essentielt), 3 er flerårige grøntsager (landbrug), 2 er etårige grøntsager samt høns, 1 er urtehaven og 0 er selve huset. Dette er et virkeligt, praktisk og komplet bud på hvordan mennesker, natur og vildt dyreliv kan forenes.
(hvis du er interesseret står der noget generelt her http://www.plantemad.dk/permakultur_begynd.html og ellers prøv at google).

---

Miljø/klima/grøn omstilling er også hvis ikke den, så en af de største årsager til at jeg er veganer/strikt vegetar. Og jeg mener virkelig, at vil man være en del af den grønne omstilling, så MÅ man være veganer - ikke helt så sort/hvidt men i det store hele kan man ikke konsumere dyreprodukter regelmæssigt og stadig mene, man lever klimavenligt. Prøv at google hvis du vil have facts... der er nogle her:
https://www.govegan.dk/miljoe

Mht. dine rent praktiske tanker omkring veganisme, opskrifter, sundhed osc., så prøv at bruge siden herinde, eller bliv medlem af en af de mange tusindvis af veganske grupper på facebook. (er ikke selv på fb så ved ikke hvad de hedder, men der er mange og de er store, også på dansk). For julemaden skal selvfølgelig sidde i skabet, og det samme skal din livskvalitet og sundhed (og det kommer det også til tror jeg roligt du kan stole på!). Apropos dine børn og de andre kødædende dyrearter - så ville jeg nok vælge at lede med et godt eksempel selv som første og vigtigste ting. Altså lige sørge for at hele menneskeheden spiser planter, før man begynder at tænke ondt om de reelle carnivorer. Og selv være veganer og vise hvor sundt, lækkert og kærligt det er, før du implementerer det på dine børns vegne. (men jeres fælles måltider kan jo sagtens være veganske fra nu af! :) )

Prøv fx www.miasommer.wordpress.com

---

og så vil jeg lige komme med LIDT et sidespring eller måske ikke alligevel, til denne bemærkning:

Jeg ved, vi er empatiske af natur, men vi har tilsyneladende også (mange af os) evnen til at distancere os følelsesmæssigt både fra dyr, vi spiser, og fjender vi dræber, og 'fremmede stammer'.

"Evnen til at distancere sig" aka identifikation med egoet aka maya aka synd aka samsara....... Som du helt præcist formulerer, vi mennesker har en generel egenskab til at opdele universet i "mig" og "andet" og alt det "andet" i båse og kategorier, og det - mener alle os spirituelle mennesker ;) ;) :p - er årsagen til lidelsen i vores liv. sådan ret long story short. Og nåh ja, det er alt sammen en illusion :D
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 23/10 2015 09:59

Produktionen af dyrene i landbruget ville jo falde mere og mere efterhånden, som flere og flere ville gå over til at spise en plantebaseret kost. Og så ville problemet med overskudsdyr på den måde blive udlignet.
Inalykke
Dato: 25/10 2015 18:34

Igen: Tusind tak for jeres tankevækkende indlæg! Jeg er meget interesseret i at læse mere om permakultur!!! Og så tænker jeg videre over det hele, mens jeg øver mig i at lave plantemælksyoghurt! :)