Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Veganer med kæledyr?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2
jug82
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 24/10 2015 00:28 | Indlæg redigeret den: 24/10 2015 01:33

Interessant..

Men hvor meget muskelmasse man har er, som de fleste nok ved, mere et resultat af hvor meget man træner/bevæger sig og ikke om man spiser animalsk eller plante protein!

Jeg har fx mere muskel masse nu, end inden jeg blev veganer. dette er et resultat af træning og ikke om jeg spiser protein fra planter eller dyr.

Dr. T. Colin Campbell om protein og kost ved: Foods Conference(forelæsning):

Grunde til kvinder burde blive veganere:

om protein og kalorier:

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 24/10 2015 07:20

Hvad er den ideelle muskelmasse? Er mere altid bedre end mindre?
jug82
Dato: 24/10 2015 14:52 | Indlæg redigeret den: 24/10 2015 14:52

Jeg tror ikke der er noget entydigt svar på hvad den ideelle muskelmasse er!

Jeg mener ikke at mere altid er bedre end mindre!
Men jeg mener klart det er en fordel at ha en god fysik og motorik, hvilket kun vedligeholdes og opnås gennem bevægelse. Vi skal jo alle squatte ned når vi skal løfte ting og klare andre uforudsete situationer i hverdagen!
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1599
Dato: 24/10 2015 15:59

Jeg har en begrundet mistanke om at en vigtig årsag til forskellen på vegetarer/veganere og kødspisere, i denne kontekst, er sidstnævnte gruppes indtag af kreatin. Herbivorer har kun deres egenproduktion af kreatin til rådighed, mens carnivorer indtager en betydelig mængde gennem deres kost.

Muskelmasse (muscle mass index) tager, så vidt jeg kan se, ikke hensyn til evt. variation i musklernes vandindhold. Indtag af kreatin kan øge vandindholdet i musklerne.

Kreatin kan påvirke ATP-syntesen i musklerne positivt, hvilket øger musklernes eksplosivitet. Dette kan forklare den omtalte forskel ved længdespring.

Jeg er på vej ud af døren, så i må selv lige google kilder hvis i er interesserede.
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 24/10 2015 16:43 | Indlæg redigeret den: 24/10 2015 16:50

@KeepTexasBeatiful

Spændende betragtninger omkring Kreatin. Jeg husker jeg arbejdede på Govindas i 1999, tror jeg det var, hvor jeg kunne spise frit som vegetar. Og det skal jeg love for at jeg gjorde... Jeg startede også på det tidspunkt sammen med min lidt yngre bror på seriøs styrketræning. Jeg fulgte med det første halvanden til to år på denne sunde varierede plantekost, men som storebror pinte det mig at min kødspisende lillebror, der ikke gik meget op i kost (spiste dagligt 4-pak's Yankeebar+cola og næsten ingen grøntsager), pludselig trak fra mig (uden at blive fed). Jeg begyndte derfor at kigge på kosttilskud, navnlig kreatin og glutamin. Der gik cirka halvanden år mere, og så var jeg ligeså god eller bedre. Indtog desuden valle der jo ikke er vegansk. Jeg tror at kreatin har en del at sige.
jug82
Dato: 25/10 2015 01:14 | Indlæg redigeret den: 25/10 2015 09:11

Meget interessante pointer og observationer KeepTexasBeautiful og Curator.

Da jeg læser fys finder jeg dette meget interessant.

Energifreigørelsen af Glukose i muskelcellen foregår altid enten Anaerobt eller Aerobt:

Anaerobt:
(Når man løfter tungt/styrketræner)
(ved spaltining af kreatinfosfat(Kreatin resyntetiseres i cellen)
dette danner mælkesyre og derfor udtrættes musklen!

Aerobt:
(ved forbranding af ilt) = langvarigt konstant muskelarbejde

Min bekymring er:
at kroppens evne til at resyntetisere kreatinfosfat naturligt, muligvis hæmmes hvis man tager kreatin som kosttilskud(som næsten alle der træner/bodybuilder gør)

Mht proteiner ser jeg indtagelsen af Kaseinprotein(casein)som et Meget stort problem i alle sammenhænge. (undersøg selv dette hvis det interessere jer!)

Gider ikke linke tusind kildehenvisninger...
jug82
Dato: 25/10 2015 01:34

OBS

har videreført denne snak til temaet "Sundhed" hvor den hører til, I tråden: Sundhed, kost og sygdom!

har copy/pasted de sidste par indlæg herfra. håber det er ok..
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 26/10 2015 17:39

jug82 skrev:
Men jeg mener dog stadig ikke det er vegansk at købe foder med animalske produkter i.

Jeg ved ikke noget om vegansk hunde- og kattemad. Så jeg ved ikke om det er forsvarligt.

Og det ville jo være dyreforsøg at undersøge det! Så der er et dilemma for veganere her?

Der er to alternativer, som begge vil forekomme alligevel, men som kan forekomme mindre:
1) De dræbes fordi der ikke er plads.
2) De adopteres af en non-veganer som køber masser af animalske produkter til dyrene. (Ikke bare mad men også kødben og lign., måske.) Derudover er vedkommende måske speciesist, og behandler ikke dyrene lige så godt som en antispeciesist ville, men mere som en "ting".

Hvad der så sker hvis det konkrete individ ikke kan leve 100% vegansk er så stadig et sted hvor der er et dilemma. (Men i hvert fald må man fodre så vegansk som muligt.)
Djivar
Forum-indlæg: 99
Dato: 26/10 2015 18:03

Hej Jug. Spændende link du havde der :) men jeg må være ærlig og skrive, at jeg står af pga den måde, indlægget er skrevet på. Igen synes jeg, at det er et meget ensidet syn, der bliver præsenteret. Og jeg er ret uenig i mange af tingene, som forfatteren skriver. (men der er også nogle gode pointer!)
Når jeg ser en person, der skriver sådan, tænker jeg, om den person mon nogensinde har haft noget som helst med dyr at gøre?

Jeg har oplevet heste og ponyer, der ikke orkede at have menneskekontakt nogle dage, og så har jeg accepteret det og ladet dem være. Men jeg har også oplevet, hvordan en hest hopper af glæde over at komme ud i naturen - selv med mig på ryggen.
En hest og pony kan sagtens vise, om de vil én eller ej - problemet er, når mennesket ikke forstår hestens signaler eller vælger at ignorere dem.
jug82
Dato: 26/10 2015 22:33

Hej Djivar og Marcus

Jeg er ikke spor uenig i disse ting, og jeg vil som sagt heller ikke dømme nogen. Jeg er også helt overbevist om at langt de fleste der har kæledyr behandler dem godt.
Men der foregår forfærdelige ting i kæledyrs industrien, hvilket jeg synes tit bliver helt glemt.
Det er nok også derfor jeg formulerede mit indlæg lidt provokerende, men jeg kan høre at folk er meget bevidste om det her. Jeg er også blevet gjort opmærksom på at det er blevet debatteret herinde før!

Til Djivar
Ja jeg har haft meget med dyr at gøre, og ligesom dig er det en af grundene til jeg er veganer. Jeg har også for mange år siden selv haft både hund og kat og jeg får det helt dårligt af at tænke på hvordan det foder jeg gav dem var produceret.
Jeg har dog undersøgt en del siden sidst om vegansk hunde/Katte mad, og må indrømme at det er et vellykket alternativ!

Jeg vil dog ikke selv holde dyr i fangeskab, og det undrer mig stadig at der hos folk der "elsker" dyr, så sidder en fugl/skildpadde/hamster/osv. i et bur.
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 3/11 2015 15:16 | Indlæg redigeret den: 6/11 2015 15:15

jug82 skriver
Eddie Hall: verdens stærkeste mand er veganer

Første video er ikke Eddie Hall, men den tyske stærkmand og veganer Patrik Baboumian. Han ligger på førstepladsen i Tyskland. Min PC har lige nu ikke lyd, så jeg kan ikke høre hvad Eddie siger i din video nummer to. Jeg har set andre steder at han spiser oksekød. Derfor er jeg meget mistænkelig overfor din påstand.

jug82
profil eksisterer ikke længere

hmmmm...
Sider: << < 1 2