Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kogebog funderet i tro/kristendom

Filosofi, Etik & Religion

Johannesborg85
Forum-indlæg: 3
Område: Århus
Dato: 26/10 2015 07:37

Kære venner,

Jeg er ansvarlig for indkøb af julegaver i min kirke. Vi er en grøn kirke og får ofte vegetarisk og vegansk mad. Jeg vil dog gerne skubbe endnu mere i den retning og tænker, at vores kirketjener, der tit står for madlavning, skal have en vegansk kogebog.

Kogebogen skal være introducerende til veganisme (altså: hvad er det og hvorfor bør vi spise vegansk) og skal indeholde simple opskrifter, der kan laves i stor skala frem for avancerede retter.

Derudover - og det er derfor jeg henvender mig her - må kogebogens indgangsvinkel meget gerne være funderet i kristendommen eller tro (der findes mange bøger der omhandler mad, veganisme/vegetarisme og tro/kristendom – ’food and theology’ af Norman Wirzba er f.eks. meget anbefalelsesværdig), men jeg har ikke kunne finde en decideret kogebog.

Eftersom vi er en kirke dur det ikke med buddhistisk eller anden østlig religion. Personligt vil jeg ikke have noget i mod det, men jeg er ikke sikker på, menigheden vil være så begejstret. Når jeg så alligevel skriver 'tro', mener jeg det i mere bred forstand (f.eks. 'faith' hvis vi er i det engelske).

Vores kirketjener er af tysk oprindelse, så hvis kogebogen findes på tysk, kunne det være prima :) Ellers fungerer både dansk og engelsk (mon ikke vi skal have fat i en amerikaner?)

Jeg håber, I kan hjælpe.

Kærlig hilsen,

Johan
jug82
Forum-indlæg: 28
Område: KBH
Dato: 26/10 2015 12:47

The China Study Cookbook: Over 120 Whole Food, Plant-Based Recipes

http://www.amazon.com/The-China-Study-Cookbook-Plant-Based/dp/1937856755/ref=pd_bxgy_14_img_3?ie=UTF8&refRID=1V5FQR0NSGC0XWD4WEY5

Citat fra filosoffen Pythagoras:

“As long as Man continues to be the ruthless destroyer of lower living beings, he will never know health or peace.
For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love.”
Pille
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 1
Område: Østjylland
Dato: 1/11 2015 16:48

Jeg har en gammel sag,der hedder Sund Mad skaber Sunde Hjem. med undertitlen Den bedste kost for sunde og syge.
Den er skrevet af Nora Thomsen, som i flere år var køkkenchef på Skodsborg Badesanatorium. Bogens indledning er
Kortfattet Ernæringslære af overlæge Carl Ottosen. Den er dog kun vegetarisk. Men jeg tror bogen har rødder Syvendedagsadventisterne.
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 1/11 2015 20:23

At kigge i retning af Syvendedagsadventisterne ville sikkert være en rigtig god ide.
dann
Forum-indlæg: 206
Dato: 1/11 2015 22:09

http://www.essen-und-trinken.de/kochbuch/vegetarische-und-vegane-kochbuecher-1012345.html
Djivar
Forum-indlæg: 99
Dato: 2/11 2015 20:00

Gå ind på Amazon og søg: Vegan Christian, så dukker der en masse bøger op.
Heldigvis kan man også se, hvor mange "stjerner" bogen har fået og folks kommentarer. Læs altid kommentarerne fra de dårligste anmeldelser.. på den måde kan du finde ud af, om bogen overhovedet er noget for dig/kokken/menigheden. Hvis den dårlige anmeldelse ikke skyldes noget, der er et problem for jeres kok, så læs de bedre anmeldelser - på den måde får du hele pakken af anmeldelser :)

Derefter kan du gå ind på saxo og se, om de sælger bogen/bøgerne - ellers kan du købe bogen/bøgerne via amazon, men så kommer der nok noget told oveni.