Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad skal jeg spise? - kan jeg leve uden mælk?

 

Filosofi, Etik & Religion

Inalykke
Forum-indlæg: 8
Område: Fyn
Dato: 22/11 2015 14:08

Jeg har den sidste måneds tid prøvet at leve mere! vegansk, end jeg plejer. Jeg har stadig spist fisk et par gange om ugen, og oksekød ca. hver 14. dag, for at være sikker på, jeg får det, jeg har brug for, mens jeg sætter mig ind i tingene.

Jeg har droppet industri-æg og mælkeprodukter, så godt jeg kunne.

Men så blev jeg syg med opkast osv. Og det eneste, jeg overhovedet kunne forestille mig at spise, var brød med ost og salami. Jeg kunne ikke udstå tanken om nogle af de veganske produkter, jeg havde i køleskabet: Havreyoghurt, vegansk ost (der desuden også smagte af harsk fugtighedscreme), eller mit veganske smørepålæg med gærsmag…

Og tilbage til en mere almindelig kost, så mærkede jeg HVOR meget jeg savner min A38 med havegryn og rosiner, min leverpostej med rødbede, min havregryn med mælk, som jeg plejede at spise hver aften.

Nu (og det har jeg været hele tiden egentligt) er jeg så splittet. Min krop længes efter lasagne og rugbrød med ost. Men i hjertet ser jeg for mig, hvordan en kalv bliver fjernet fra dens mor 24 timer efter fødslen - og skudt, hvis det er en han.

Pludselig er det blevet så svært at spise (og leve).

Jeg går hen og åbner køleskabet: dér ligger en ost, en pakke leverpostej (min mand og børns) og i bunden nogle grønsager. Jeg plejer bare lige at snuppe mig en hurtig håndmad, når jeg er sulten, nu bliver det tit sådan, at jeg bare lukker køleskabet og prøver at glemme, jeg er sulten, indtil jeg er så sulten, at jeg må hugge et stykke rugbrød med vegansk Nutella i mig.

Jeg er træt af søde sager, bananer, dadler, Nutella, men det tager SÅ lang tid at lave ikke-sød vegansk mad. Og jeg er ikke så glad for humus, at jeg kan spise det hver dag.

Og med to børn i huset, og masser af gøremål, så bliver det tit til ikke-nok-mad i løbet af en dag, og jeg har tabt mig en del på kort tid.

Hvad gør I veganere på farten?

Gode forslag til godt hurtigt pålæg?

Og lider I også af en form for sorg over at skulle sige farvel til al den mad I kender og har lyst til?

Er der nogen af jer, der når I er ude, bare spiser det, der bliver serveret? Og måske i smug ligefrem glæder jer til det, fordi I trænger til at blive ordenlig mætte?

Findes der ikke en gylden mellemvej med sjældent kød - og findes der ikke gårde, hvor kalvene ikke bliver dræbt nyfødte og fjernet fra deres mor?

Hjælp…
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/11 2015 19:40

Hej med dig og kram fordi du prøver :)
En hurtig vegansk mad kunne være rød med tomat, agurk, banan, æble, urtekrams spread, chokolade, peanutbutter, rosiner, avocado, grønne bøffer eller frikadeller.
Jeg savner overhovedet ikke den gamle mad, har dog en gang haft rigtig meget lyst til at spise frikadeller og måtte så næste dag lave grønne deller. I dag betragter jeg det ikke som mad, jeg kan savne smagen, men må så prøve at lave noget vegansk med samme smag eller noget lignende, det handler meget om krydderrier.
Du kan spise løs af grønt og frugt og nødder
Herinde er der masser af gode opskrifter på alt muligt mad, og på facebook er der flere gode grupper ang vegansk/vegetarisk mad.
Held og lykke med det hele, lad være og slå dig selv i hovedet med det der ikke altid lykkes, glæd dig når det lykkes :)
IngerA
Forum-indlæg: 18
Område: Midtjylland
Dato: 22/11 2015 21:15

Jeg tænker at du måske går hurtigere frem end du inderst inde, men også rent praktisk er parat til. Så måske gå lidt langsommere frem og find noget mad du synes om og kan spise dig ordentlig mæt i inden du dropper det du plejer at spise.

Hurtigt pålæg kunne være dåser med vegetarpostej, det smager godt på rugbrød.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 23/11 2015 10:46

Prøv at låne "Det helbredende køkken" på biblioteket (den er udsolgt fra forlaget) - den har et afsnit, der omhandler, hvordan man forbereder sig til at lægge kosten om, og den har derudover gode og lettilgængelige opskrifter. Men planlægning er et nøgleord - hvis du vil lægge din kost om, må du planlægge og købe ind til det.

Let pålæg kunne være købe-hummus og købe-spreads, indtil du lærer at lave din egne. En bønnepostej er faktisk også ret let at lave: kogte bønner + hvidløg + spidskommen og lidt salt i en minihakker, og vups, så er der serveret. En most avokado smagt til med lidt citronsaft, salt og peber, eller en skefuld mexicansk salsa fra glas, er også hurtigt lavet og lækkert pålæg. Derudover bruger jeg ofte at spise rester fra aftensmaden til frokost. Som Lene N nævner, så er grønne deller også gode at have - du kan lave en stor portion og derefter fryse overskuddet ned. Jeg har altid kogte bønner i små poser, grønne deller/burgere og falafler på frys, så er det let at tage ud, når jeg har brug for det.

Jeg troede, at det ville blive svært at sige farvel til ost, men det er gået uden problemer. Jeg får nærmest kvalme, når jeg tænker på, hvordan ost er lavet .... mælk, osteløbe .... Jeg bryder mig heller ikke om de veganske "oste" man kan købe, men jeg holder meget af at lave en lys "oste"-sauce, lavet på kogt blomkål som blendes, jævnes og smages til med bl.a. gærflager.

Du spørger, hvad man gør, når man er på farten - jeg har ofte en god og mættende smoothie med mig (tilsæt havregryn og evt. kogte kikærter, det giver fibre og protein, som mætter).

Og ja, det kan være svært, når der også skal være tid til børn og familie, men det kan lade sig gøre. Jeg er ene-veganer i en altspisende familie, men som nævnt i starten, så en planlægning det vigtigste for at få det til at fungere.
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 23/11 2015 13:25

Jeg tror, du har brug for mere bastant mad, som holder dig mæt i længere tid. Jeg finder selv at mad med fibre og fedt mætter rigtig meget - så prøv at komme lidt mere olivenolie eller tahin i din hummus, frys tærter ned med nødder eller kerner i, lav store mængder kartoffelmos og ovnbagte rodfrugter, som kan tages med til frokost. Jeg tror, det er et spørgsmål om tilvænning. I starten synes jeg også, at det var rigtig svært at holde styr på, hvad og hvor meget, jeg skulle spise, men efter noget tid bliver det meget lettere.
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 23/11 2015 20:46 | Indlæg redigeret den: 24/11 2015 09:21

Når du siger at det tager lang tid at lave vegansk mad som ikke er sød, og at du savner at blive ordentligt mæt, så siger det mig 100%, at du ikke helt er inde i hvordan man begår sig i køkkenet som veganer. Man skal lige ind i det :) Det tager lidt tid at lære at tænke mad på en ny måde.
Vegansk mad er andet end fake ost og erstatningsprodukter. Du kan stadig få dine havregryn med "mælk" og noget, der minder om yoghurt, jo, har du prøvet diverse plantedrikke og sojayoghurt? Og hvad med at lave havregrød på vand og lidt salt, kanel og rosiner i stedet for havregryn rå med mælk?
Det tager mig kortere tid at lave mad efter jeg er blevet veganer end før, det er bare at smide grønt i en pande med nogle linser eller bønner som du kan købe på dåse eller karton, hvis du ikke gider koge dem :) men linser tager ikke længere end ris/pasta at koge og bønner skal bare ligge i blød, så tager de heller ikke ret længe, og du kan også koge dem i store portioner og fryse dem ned, så du kan smide dem på panden og så er der mad i en ruf. Brug frosne grøntsager, hvis du ikke gider skære og hakke og husk at mange grønsager ikke behøves at skrælles, fx kartofler, gulerødder, rødbeder, etc. det er bare spild af tid og de næringsstoffer, der sidder i skrællen.
Brug noget nem, færdig sovs, fedtfattig kokosmælk, færdig pasta-sauce, soja sauce, sur/sød-sauce, chili sauce og meget andet, kan bruges til at hælde i retten for hurtig smag. Karrypasta og krydderier er også super.
Pasta, ris, kartofler, bulgur, cous cous, nudler etc, kan du også eksperimentere med, det er let at lave retter med det, det går hurtigt, er billigt, velsmagende og sundt og ikke mindst mættende.
Du kan lave hurtige bøffer af en dåse kidneybønner, løg, rasp og krydderier, stegt i lidt olie, det tager ikke engang 15min, men du kan også købe færdige bøffer som Meatfree fra Daloon, Anamma, Vego, Nutana, Astrid og aberne og meget andet. Alt sammen meget mættende.
Der er mange andre gode forslag til pålæg, så det behøver jeg måske ikke kommentere så meget, men sørg for at du får nok kalorier, skriv ind i cronometer.com og tjek at du får hvad du skal have(minimum 2000kcal) for ellers er det klart at du bliver sulten.

Et virkelig vigtigt forslag er også at du omgående opretter en account på Instagram, hvis ikke du har det allerede, og finder inspiration dér under hashtags som #veganfoodporn #veganfoodshare #vegancooking etc. Der er SÅ meget inspiration at hente online. For slet ikke at tale om youtube. Ind og giv den gas! Prøv nogle nye ting! :)

Personligt savner jeg ikke én eneste ting, fra livet før jeg blev veganer og jeg var ellers kæmpe kød-elsker. Jeg bliver altid mæt medmindre jeg ikke får nok at spise generelt, og jeg synes at det er smadder let at lave lækre, mættende retter i køkkenet. Jeg vil enormt gerne hjælpe dig med at blive ligeså glad for at leve som veganer, skriv endelig hvis der er noget du har brug for råd omkring! Tøv ikke! :) Det er så flot at du kæmper for at følge din retfærdighedssans! :) Det ville være synd hvis du skulle give op! :)
Inalykke
Forum-indlæg: 8
Område: Fyn
Dato: 24/11 2015 08:54

Mange tak for jeres gode svar! Jeg har fået blod på tanden igen (eller netop ikke :)) - jeg er også gået igang med at se cowspiracy som motivation.

Jeg tror jeg må væbne mig med tålmodighed, og tænke, som I også skriver, mad lidt anderledes. Jeg vil vente med at droppe ALT animalsk, til jeg kender de gode alternativer.

Jeg tror også varme retter med grønsager er vejen - også til frokost... men har nu også set lidt mere under 'opskrifter', og der er helt sikkert noget af det pålæg, der skal prøves. Men først, en masse nye ingredienser, der skal skaffes.

Det er en stor omvæltning!
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 24/11 2015 12:38 | Indlæg redigeret den: 24/11 2015 12:41

Hvor dejligt, at du er klar igen til at afprøve det grønne køkken. Og ja, du har ret, det er en stor omvæltning sådan lige til at begynde med, men lad det ikke stoppe dig, for man lærer faktisk utrolig hurtigt principperne i det veganske køkken, og derfra åbner mulighederne sig - jeg synes faktisk aldrig det har været så let at finde på, hvad jeg skal lave, og helt utroligt så nemt det er at udnytte rester.

Og lige endnu et råd - lad være med at tro, at din nye mad absolut skal ligne det animalske, led ikke efter noget, der kan være en erstatning for en ostemad, rejer, flæskesteg, and eller andet animalsk - find i stedet dine helt egne yndlingsretter og brug dem, som du har lyst. Jeg har f.eks. efter 3 års forsøg nu endelig opgivet at koge vegansk risengrød, uanset hvilken plantemælk, jeg bruger, smager det helt forkert, så forsøget er nu afsluttet med det resultat, at jeg kan lave en grød, der kan bruges som base for ris a la mande, men den kan ikke spises alene som risengrød. Det betyder, at jeg må nytænke vores lillejuleaften, hvor vi i mere end 30 år har fået risengrød til aftensmad - det skal vi ikke længere, hvad vi skal have i stedet, ved jeg endnu ikke, men det finder jeg nok ud af. Min mand vil græde tørre tårer over ikke at få risengrød, for han er ikke til grød i det hele taget, min yngste datter jubler, for hun kan alligevel ikke lide risengrød, så helt ulykkeligt er det jo ikke at lave menu'en om. Til julefrokosterne har jeg mit eget pålæg med - ikke noget, der nødvendigvis ligner sild, fiskefiletter eller mørbradbøffer, men noget, jeg sætter pris på og synes er ekstra lækkert, for hvis kødspiserne skal spise lækker mad, så skal jeg helt sikkert have endnu lækrere mad! :-)

Så, ja, fat mod, gør det på din måde og i det tempo, du synes, er det rigtige for dig. Læs, så meget, som du orker, søg på nettet og på biblioteket, der er masser af inspiration og viden, prøv dig frem, og husk ikke at spare på krydderier og krydderurter, for det er vigtigt at grønne retter smager af noget.

Mine bedste links:
http://kirstenskaarup.dk/
http://lisbethtordendahl.dk/
http://blog.fatfreevegan.com/
http://madgudinden.blogspot.dk/p/madgudinden.html
http://groen-sund-og-laekker.dk/
https://miasommer.wordpress.com/
http://plantemad.dk/
https://foodgawker.com/?s=vegan
http://www.onegreenplanet.org/channel/vegan-recipe/
http://www.vegetarforening.dk/
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 25/11 2015 18:34

Jeg kan virkelig forstå dig! Jeg savner ofte også en god rugbrød/spegepølsemad eller karbonader. Jeg kan VIRKELIG forstå, at du er træt af søde sager - det er jeg virkelig også. Men jeg ved, du kan lave lasagne, som giver samme tilfredstillelse som normal lasagne. Det har jeg oplevet. Jeg tror, det handler om at finde de rigtige opskrifter. :-P Men hvis du ikke lige har tiden til det, er det lidt svært. Jeg ville nok prøve veganske postejer, selvom jeg aldrig selv har prøvet dem, da jeg har nogenlunde tid til madlavning. :-)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 27/11 2015 11:46 | Indlæg redigeret den: 27/11 2015 11:48

Hej Inalykke.

Og velkommen på Vegcon :)

Jeg kan kun give de andre ret, og vil anbefale dig, at du tager det i mindre skridt ad gangen, så det ikke virker så uoverskueligt for dig :)

Og jeg synes, at Mia Sommers veganske madblog er rigtig god at søge hjælp og inspiration i, da de fleste af hendes opskrifter er rigtig simple og består af ingredienser, som kan købes i de fleste supermarkeder eller asiatiske butikker/etniske grønthandlere/butikker. Og så kun med nogle mindre undtagelser kan det kræves, at man skal finde varen i en helse/natur kost ;) :)

http://www.miasommer.wordpress.com

Held og lykke til din mere grønne livsstil fremover :)
Inalykke
Forum-indlæg: 8
Område: Fyn
Dato: 1/12 2015 16:23

Tak igen! Jeg er allerede lidt mere fortrøstningsfuld, da min mand nu er blevet knaldgod til at lave 'Månebarnets' labre linse lunser :)

Og så er jeg blevet gladere for hummus efter at jeg har opdaget at jeg kan spise rødbeder på - ligesom til min leverdreng i 'gamle dage':)

Jeg tror det lykkes det her! Jeg er så motiveret. Og så er jeg lidt sødere ved mig selv og drikker stadig lidt alm mælk til kaffen, i stedet for at starte hver eneste dag med at sidde og glo ned i de der frygtelige mandeltråde, der svømmer rundt i kaffen...

Har prøvet med al plantemælk nu, havremælk fra naturli er det bedste til kaffen, men stadig ikke det samme - men det er der jo intet der er, så det er et spørgsmål om tilvænning!

Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 3/12 2015 15:46 | Indlæg redigeret den: 8/12 2015 05:46

Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 3/12 2015 16:56 | Indlæg redigeret den: 16/12 2015 18:32

Frygtelige mandeltråde

Episk kommentar.

Jeg synes ikke det er svært at finde velsmagende mættende plantemad i form af varme gryderetter, supper også videre. Udfordringen for mig var klart de mindre hurtigere måltider i løbet af dagen. Kan ofte genkende denne her du nævner

Jeg er træt af søde sager,


Til de mindre hurtige måltider spiser jeg derfor ofte meget avocado, der er mere \"mad\" end de andre søde frugter. Det er gået fint indtil videre, bliver aldrig træt af avocado, men jeg er desværre lige blevet opmærksom på, at det kan være meget problematisk at spise avocado hver dag, på grund af at de ikke bare indeholder massere gode næringsstoffer, men desværre også et meget allergifremkaldende stof, der gør man kan udvikle Avocado/\"latex\"-allergi. Så nu er jeg udfordret igen på de mindre veganske måltider. Det er stor risiko at tage, at spise meget af det man holder af, hvis man kan blive allergisk overfor det.

Er der nogen af jer, der når I er ude, bare spiser det, der bliver serveret? Og måske i smug ligefrem glæder jer til det, fordi I trænger til at blive ordenlig mætte?
I en periode kom jeg flere gange om ugen på en Indisk restaurant om aftenen, hvor de alligevel skulle smide hele buffeten ud. Jeg kom der for at hygge med ejerne og jeg glædede mig også til at spise Butter Chicken, Chikken Tikka Masala osv. med dem fra aftenens buffet efter lukketid. Det er rigtigt, at her kan man spise sig mæt længe i tung flødebaseret karrysovs og kød, så appetitten først melder sig igen, næste eftermiddag. Det kan sommetider være en rar fornemmelse, især her om vinteren.

Jeg spiser gerne ude med veganere, men nogle veganere frustrerer mig, fordi at tærter, nøddepostejer, grønne salater og søde desserter mest giver mig lyst til at bide i bordet. Jeg er på ingen måder til det grønne kolde veganerbord (kolde tørrede bønner/kikærter siger mig smagsmæssig intet). Jeg kan som tidligere skrevet, sagtens blive mæt af varme veganergryderetter og supper.
Inalykke
Forum-indlæg: 8
Område: Fyn
Dato: 13/1 2016 11:50

Hej Curator

Jeg så først dit indlæg nu. Jeg er glad for at høre, at der også er andre, der har det som mig, at frokosten kan kede, og at man kan glæde sig til at spise kød hos andre (især hvis det ikke er købt ind til én, men man bare spiser noget, der alligevel er der).

Jeg har fundet ud af, at det mest interessante at spise til frokost for mig, er rester fra varm mad fra dagen før, især supper med et stykke ristet brød med hvidløgsolie på til :) Og jeg har fundet mange gode retter efterhånden at lave!

Derudover tog jeg nogle af rådene til mig her, og er ikke så striks ved mig selv. Min mand og børn spiser stadig mælkeprodukter, og hvis der en dag intet er i køleskabet eller andre steder, og jeg er meget sulten NU kan jeg finde på at spise en ostemad.

Og vi har også sagt ja tak til at købe lidt kød fra en lokalt slagtet ko, der har haft det godt, så vi kan lave noget med kød mindst en gang hver 14. dag - så børnenes maver også vænnes til det mht, hvis de senere skal spise ude eller træffe et valg om deres egen kost.

Derudover mærker jeg, føler jeg i kroppen, at jeg stadig ikke er helt god nok til at sammensætte min kost, så jeg føler mig også nødsaget til at spise fisk en gang i mellem ind til jeg ved, der skal vides.

Men jeg prøver at gå så meget uden om kød, æg og mælk som overhovedet muligt, og det er altid vegansk, når jeg laver aftensmad. Og så føler jeg også, at jeg gør noget godt for verden, selv om det ikke er perfekt.

Kh Ina