Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Er økologi det samme som dyrevelfærd?

Filosofi, Etik & Religion

Clara00
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 18/1 2016 14:09

Hej alle, dette er mit første indlæg her inde:D

Jeg har nu, snart været veganer i 3 måneder, og jeg er super glad for det! Med min livsstils-ændring betyder det også at jeg har ændret min holdning til rigtig mange ting.

I øjeblikket er vi igang med en projektopgave på min skole. Min gruppe og jeg har valgt underemnet "Svineproduktionen i Danmark", hvor vi sætter de tre forskellige landbrug op mod hinanden (konventionelt, økologisk og friland). Ud fra alt hvad vi har læst og hørt, er det økologiske landbrug, det landbrug hvor dyrene har de bedste forhold.
I slutningen af vores præsentation, vil vi sætte en lille debat op mellem mig og de andre i min gruppe. Der vil vi netop stille spørgsmålet: Er økologi det samme som dyrevelfærd?

Det vil blive en rigtig interessant debat da jeg har nogle helt andre holdninger til det, i forhold til de andre. Resten af min gruppe mener, at det er det samme. Og der er jeg helt uenig, da dyrevelfærd for mig, er når dyret kan leve efter sin naturlige instinkter/adfærd som hvis den var et vildt dyr.

Nu da vi har øvet debatten et par gange, ved jeg at den ene fra min gruppe vil stille mig det spørgsmål, om så vores kæledyr heller ikke lever under dyrevelfærd. Jeg kan godt se hvad hun mener, da det jo er ejerne som bestemmer hvad kæledyret må, men alligevel er jeg uenig.

Jeg tror bare at det jeg spørger jer om er, hvad kunne være et godt svar til hendes spørgsmål, og hvad er dyrevelfærd for jer?

Håber at i vil være så skønne at svare <3

Knus herfra
Kappa
Forum-indlæg: 311
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2016 16:04 | Indlæg redigeret den: 18/1 2016 16:05

Hej Clara, og tillykke med dit valg :)

Hvad er forskellen på kæledyr, og landbrugsdyr? - der er ingen. Forskellen er blot, at vi er opdraget til at spise gris, ko og kylling. Alle for øvrigt ganske intelligente væsner. Jeg ved Anima har en god del information om landbrugsdyr.

Hvornår er det dyrevelfærd ..efter min mening ,så findes dyrevelfærd kun ,hvor dyret lever et naturligt liv, hvilket også indebærer ikke at blive slagtet.

Det er dertil fuldstændigt irrelevant, hvordan de er opvokset, for alle møder præcis samme skæbne, og der findes ikke en human måde at slagte på.
Hvis folk havde den luksus at vælge, om de ville have en kugle for panden eller halsen skåret over, så betyder det ikke, at de havde lyst til at dø. Andre dyr har det på præcis samme måde - at mange så lever under fuldstændigt uacceptable forhold, er så en anden side af sagen.
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 18/1 2016 18:29 | Indlæg redigeret den: 18/1 2016 18:29

Forældre bestemmer også hvad deres børn må, men mange børn har det stadig godt. Jeg vil påstå, at fx en hund som bor hos en venlig familie, som tager sig af den, sørger for mad og vand hver dag, og kører den til lægen når den er syg, har det bedre end en hund som skal overleve på egen hånd i naturen. Naturen er brutal. Kæledyr kan sammenlignes med børn, som har det bedst, når der er nogle voksne mennesker, som tager sig af dem, og sørger for at de har det godt.
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 19/1 2016 14:02 | Indlæg redigeret den: 19/1 2016 14:03

Dyrene i økologisk landbrug bliver jo heller ikke behandlet som kæledyr.... Dyrene bliver også pint og tortureret og frihedsberøvet i stort omfang i økologisk landbrug, og som det bliver nævnt ovenfor, ja så ender de alle med samm skæbne, det er sgu ikke så tit, heldigvis, at folk skærer halsen over på deres kæledyr... Men nej kaniner og marsvin, papegøjer og andet i bur er bestemt ikke dyrevelfærd, de dyr lider og det er dyreplageri at holde kaniner og lign kæledyr.
Jeg synes ikke KUN det handler om hvorvidt dyret lever så naturligt som muligt, for jeg mener godt at en hund eller kat kan have det godt boende hos en familie, selvom det ikke er dens oprindelige levemåde, selvom jeg generelt ikke er tilhænger af at man overhovedet skal have kæledyr, derfor kun kæledyr som er "rescues", aldrig fra kennel, det er i min verden ikke vegansk at købe dyr hos dyrehandlen eller kenneler..

Dyrevelfærd er meget simpelt i min verden og jeg forstår ikke at det kan være et problem at definere.. Velfærd = at have det godt. Dyrevelværd = dyret har det GODT :) Det har de ikke i kødproduktionen, hverken det konventionelle eller den økologiske og at blive slået ihjel er ikke at have det godt.
dragekilling
Forum-indlæg: 7
Område: Århus
Dato: 22/1 2016 15:09

Spørgsmålet omkring kæledyr, og om de så har det bedre end landbrugsdyr, er super godt. Her er der nemlig også kæmpe forskel, alt efter hvilket dyr du er, og hvilke regler der er.

Heste er nogle af de "kæledyr" med allerflest rettigheder. Der er fx nogle minimumskrav til, hvor meget tid de skal have lov at komme ud på fold, samt hvor meget plads de skal have til det. Desuden skal heste have mulighed for fysisk kontakt med artsfæller. Langt de fleste hesteejere går rigtig meget op i deres heste, og giver dem langt mere fritid på fold end minimumskravet. De fleste heste går også i større eller mindre flokke mange timer om dagen.

Hunde derimod er ikke så heldige. Her er der ingen krav om, hvor mange timer de skal have lov til at løbe frit rundt udenfor, eller at de skal kunne have fysisk kontakt med artsfæller. Mange hunde vokser op, kun med menneskekontakt, og kommer kun udenfor i snor og sele.
... Er det et hundeliv?

... og hundeliv eller ej, kan man så argumentere for, at hunden lider under det?
Som kæledyr bliver dyrene jo forsørget og sikret mad, sikkerhed, dyrlæge og kærlighed (.... flertallet i hvert fald!). Så er det ikke også til dyrenes fordel at leve med mennesker, fremfor at leve vildt i naturen, hvor de fra tid til anden ville dø af sult, kulde og sygdom?

Det er sk*de-spændende :)