Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Spilder livet?

 

Filosofi, Etik & Religion

Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 17/2 2016 20:03

Hej!
Ja, det hører nok ikke til på en vegetar-hjemmeside, men jeg havde lidt behov for at dele mine tanker.
Jeg har vinterferie i denne uge, og jeg laver intet interessant. Jeg står op, spiser, ser fjernsyn, kigger på opskrifter, laver mad, går en tur, spiser, ser fjernsyn, osv.
Jeg er ret sur på mig selv over at spilde mit liv på at kede mig. Kender I følelsen? Eller har I bare fundet "kaldet" i jeres liv? :-)
vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/2 2016 22:17

Hej Stina
at du er vågnet her til morgen er en alletiders start på nok en fantastisk dag -
Den har du fået kvit og frit - et rigtigt eventyr :)

Alt godt
Hans Jørn
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 17/2 2016 22:30

Det der giver mig allermest glæde og tilfredshed er at hjælpe. Det kan være i forbindelse med andre mennesker, dyr, noget i naturen, miljøet.... Det er sådan set ligegyldigt :)

Det er selve det, at jeg aktivt har engageret mig i skabe noget positivt eller ved mine handlinger har været med til at afbøde en negativ tilstand.

I tidens løb har det været så vidt forskellige ting som at synge i et kor på et plejehjem, til at fodre fuglene med solsikkefrø i iskoldt snevejr, klage over dyrenes forhold til ejeren af en dyreforretning eller blot det, at give 5 kroner til én der skulle på et offentligt toilet, men ingen penge havde til automaten.

Har du kærlighed til dyr og brænder for den veganske livsstil, så kast dig over dette felt. Du vil ikke kede dig, men opleve stor glæde :D
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 18/2 2016 17:40

Mic: Det lyder meget smukt. Men jeg er ret genert. :-D Så jeg tør ikke begive mig ud i særlig meget.
Djivar
Forum-indlæg: 99
Område: KBH
Dato: 18/2 2016 19:08

Sammenligner du dig med andre og deres 'spændende' liv?
Den fælde faldt jeg tit i indtil for omkring 1 års tid siden, men nu har jeg lært at indse, at jeg ikke er en person, der har behov for at se hele verden... og jeg egentlig rigtig godt kan lide at bruge det meste af tiden alene og for mig selv uden specielt meget selskab.
Jeg er udmærket klar over, at det måske anses som værende kedeligt i andres øjne, men jeg har fået det sindssygt meget bedre med mig selv, siden jeg begyndte at acceptere, at sådan er jeg nu en gang.
Jeg gør det, der gør mig glad; om det så er at gå ture, spille guitar, se X-files, lave mad osv

Hvis du vitterligt bare keder dig og ikke føler, du er nødt til at have et spændende liv, så vil jeg foreslå følgende:
Hvad interesserer du dig for?
Hvad gør dig glad?
Hvilke kreative ting laver/gør du?
= Gør det, du interesserer dig for - gør det, der gør dig glad - lav/gør de kreative ting, du gerne vil udvikle/er god til :)
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 18/2 2016 22:51

Det, du skriver i dit første afsnit, Djivar, kan jeg relatere meget til. Det går langsomt fremad i denne tid med at acceptere mig selv. Jeg tænker også hele tiden på, hvad andre gør og laver. Jeg prøver at få mig til at koncentrere mig om mig selv, men det er svært.
Jeg er ikke så god til at mærke efter, hvad der gør mig glad. Jeg føler ikke, jeg har nogen interesser. :-/
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/2 2016 02:07

Jeg har svært ved at tage mig sammen til noget for tiden, går i vinterhi når det er så koldt udenfor, så gider jeg ikke noget. Alligevel får jeg sparket mig selv ud af døren - har ikke ferie - til skole, jam og øve musik. Når jeg er her hjemme eksperimentere jeg med mad, spiller kort, tegner/maler og passer planter - når jeg passer planterne, så synes jeg næsten mit liv giver mening, heh.. Så ja, jeg kender godt følelsen af at spilde sit liv. Nogle gange skal man lige stene lidt før man kan få tilløb til noget rigtig sjov, men man skal selv ville - just do it, eller, do it yourself, det nogle gode mottoer, synes jeg - men er også tilhænger af do it together :]
Djivar
Forum-indlæg: 99
Område: KBH
Dato: 19/2 2016 14:20 | Indlæg redigeret den: 19/2 2016 14:20

Jeg kender fuldstændig til, hvordan du har det - ud fra hvad du skriver. Og det er da nok en af værste mentale situationer, jeg har været i... for ligegyldigt hvad jeg gjorde, så var det bare ikke godt nok - jeg var ikke god nok osv.

Jeg vil virkelig anbefale dig, at du begynder at lære, hvad der gør DIG glad! Du kommer ikke så langt i din udvikling, hvis du ikke kan mærke ordentligt efter, hvad der egentlig sker indeni dig.
Jeg har selv lidt under det i alt for mange år, og jeg er stadigvæk i gang med at lære, hvad der egentlig gør mig glad, og hvordan jeg oprigtig har det - det er pissehårdt og tager lang tid, men der er samtidig det hele værd.

Ift dine interesser, er der så noget, der vækker noget indeni dig (f.eks inspiration), når du ser/hører det???


P.S. Jeg vil også foreslå dig, at du fjerner alle de ting, der gør, at du føler dig mindre værd / mindre glad / mindre spændende osv.
Selv om det måske også giver dig lidt glæde, så er det bedre, du erstatter disse ting med ting, der KUN gør dig glad, giver dig godt selvværd osv.
F.eks hvis du følger blogs/instagram/eller lignende, så lad være med at følge de sider, der netop ikke kun gør dig glad.

Jeg synes, at denne sider: http://www.mindbodygreen.com/ er rigtig god og inspirerende på den gode måde. Der er flere forskellige slags artikler (alle ift livsstil - fysisk og psykisk aspekt). Selvfølgelig er der også nogle artikler, jeg finder åndssvage eller andet, så dem ignorerer jeg, da jeg ikke har brug for det ;)
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 19/2 2016 20:16

Jeg kender også følelsen, dog går det mig ikke så meget på, at jeg får tankerne til daglig. Jeg har haft stor glæde af bogen "Big Magic - Creative Living Beyond Fear" af Elizabeth Gilbert, ja, faktisk hjælper det mig utrolig meget at læse både fiktion og selvhjælpsbøger, når jeg er i tvivl om noget i mit liv. Måske skulle du lære at acceptere, at du faktisk godt kan lide at gå helt ned i tempo, når der er ferie? Jeg tænker introvert- ekstrovertaspektet. Jeg læste bogen "Introvert - stå ved dig selv!" af Anna Skyggebjerg for snart mange år siden og følte en kæmpe glæde, da jeg fandt ud af, at jeg ikke var unormal, fordi jeg faktisk enormt godt kan lide at lave stille aktiviteter for det meste i områder, jeg kender, og med mennesker, som står mig nært. Nogen kalder det spild af liv, men det synes jeg ikke, det er. Man skal bare gøre det, man kan lide

Men Stina, du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis det er. Jeg går selv i gymnasiet i 2.g :-)
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 20/2 2016 10:39

Hej I 2, Djivar og pebermyntepigen.
Tusinde tak for jeres svar. Det muntrer mig op at læse om jeres erfaringer!

Djivar: det lyder interessant at prøve at mærke efter og det med at pille alt det væk, som ikke interesserer KUN mig. Det lyder dog svært og lidt uoverskueligt, men jeg må give det et forsøg.

pebermyntepigen: det lyder interessant det med bare at acceptere, man kan lide at gå ned i tempo. Det giver faktisk måske endda en lettelse i maven.
Det er sødt af dig, at jeg kan skrive til dig!
Hvis jeg en dag får tid til at læse de to bøger, må jeg få det gjort. At gå i gymnasiet er dog ikke lig med særlig meget fritid. Og nu er ferien færdig, så det kan jeg ikke rigtig nå.
Jeg synes, det er specielt svært i gymnasiet, hvor alle er ret fremme i skoene (ekstroverte), og man bliver hurtig set som en outsider, når man ikke er lige så hyper på fester og alkohol. :-S Det er så slemt, at jeg faktisk sidder alene i frikvartererne, hvor alle de andre kigger lidt underligt på mig, fordi de tror, jeg ikke vil være en del af "den populære del af klassen", og det har jeg jo egentlig ikke lyst til, når de indebærer, jeg skal opføre mig ekstrovert, når jeg ikke er det. Men jeg vil heller ikke være alene, hvilket det så tror, jeg vil. Åha ...
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 21/2 2016 19:23

Lev i nuet! Hvad har du lyst til at lave lige idag? I stedet for at fokusere på ambition, så tænk på hvad du vil opnå lige nu!

Det er bare et forslag. Jeg personligt arbejder virkelig hårdt på at komme ind i en simpel tilværelse, hvor jeg fokusere på netop dette - i stedet for at leve et "spændende" liv med planer hele tiden.

Hvis du har meget tid på hånden, så overvej meditation og mindfulness. Det ville jeg i hvert fald gøre :)
Hope
Forum-indlæg: 259
Område: KBH
Dato: 23/2 2016 11:27

Stina

Hvad andre tænker og gør er fuldstændigt irrelevant. Selv skænker jeg det ikke mange tanker. Det er dit liv. De andre er en del at dit liv og vil agere i henhold til hvad du selv føler. Hvis du f.eks. føler positive tanker overfor en person så vil han elske dig. Hvis du tænker dårligt om ham - vil han hade dig. Du er din egen lykkes smed.

Fokucer på hvad du selv føler for andre og gør det som du finder nødvendigt.

Find ud af hvad du ønsker dig og forfølg dit mål. Energien ligger i ønsket. Hvis dit ønske er at hjælpe andre - som Mic er inde på giver det dig altid mere tilbage.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 5/3 2016 17:05 | Indlæg redigeret den: 5/3 2016 20:12

Kære Stina.

Efterhånden som jeg er blevet ældre har jeg fundet ud af at de færreste mennesker er autentiske nok til at jeg gider bruge tid på dem, så man skal ikke være ked af at bruge tid med sig selv. Jeg har også fundet ud af at de fleste andre mennesker egentlig ikke lever noget 'spændende' liv, selvom de selv vil mene det.

Jeg har prøvet mange ismer og menneskelige forsøg på konstruerede labyrinter af mening, og det meste virker latterligt når jeg kigger tilbage på det.

Selv med længere uddannelse bliver fleste 'spændende' og 'udfordrende' jobs trivielle efter et stykke tid.

Jeg mener kun der er ganske få sting i tilværelsen at leve for (hvor jeg ikke spilder tiden)

1. Intimt nærvær sammen med én man elsker (dog for lidt af det lol)

2. At bygge kroppen op med styrketræning i bred forstand. Jeg har ufrivilligt været væk fra det i et årti pga. skade, og været ved siden af mig selv, og fornyligt genoptaget det, fordi jeg har opnået større viden. Jeg ved ikke med dig som håndboldpige, men mange kvinder er begrænsede i hvad de foretager sig på grund af mangel på styrke, så denne kunne være oplagt forslag at starte med der giver selvtillid

Kvinde, kend din kropshævning
http://maxer.dk/kvinde-kend-din-kropshaevning/

At opbygge og vedligholde fysikken kan være et livslangt (lærerigt og sjovt) projekt og næppe regnes for tidspilde. De fleste mennesker stivner med alderen men sådan behøves det ikke at være. Teoretisk er der også massere at lære om kroppen (som heller ikke er tidspilde). Jeg læser aktuelt en bog af en neurokirurg der forklarer hvordan kropshævning (som ovenfor) kan holde skulderbæltet ungt hele livet. Han skriver også om hvordan benbøjninger gavner nervesystem, hormoner og tarmsystem. Herinde bliver talt alt for meget om kost, som "kun" er halvdelen. Han skriver også om det komplekse emne smerter.

3. Gode TV-serier, omend jeg ikke lever for dem, så udfylder de ventetiden ;)


Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 5/3 2016 19:17

Hej alle. Jeres svar er meget motiverende!
Jeg må virkelig til at arbejde med, at hvad JEG tænker er det vigtige. Ikke hvad andre tænker. Det er meget svært at lave om på, desværre.
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 6/3 2016 13:24

Jeg synes også det kan være rigtig svært men det er bestemt ikke umuligt :D

èn ting er hvad andre tænker, eller hvad man tror de tænker, noget helt andet er hvad DU VIRKELIG har lyst til......måske du har lyst til at dyrke noget motion? læse en bog? være kreativ? møde nogle nye mennesker? eller noget helt andet :) Måske HAR du faktisk brug for at der sker noget mere eller noget andet og måske har du bare lyst til det du netop lavede i din ferie :)

Du kan jo altid prøve opsøge noget du synes er spændende, den lokale "hvad ved jeg"-forening, gå til et foredrag, udstilling osv....hvad der nu interesserer dig :)


Det er kun DIG der ved det :D <3

Maj1974
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 6/3 2016 13:29

Jeg kan lige se du har skrevet at du ikke rigtig ved hvad der gør dig glad, det er bestemt noget du kan øve dig i :) Ta et skridt af gangen, jeg er STENsikker på du har nogle interesser og noget der gør dig glad....du skal bare lige finde ind til det :) <3 Det kan være udfordrende hvis man ikke er vant til det, men så glææææd dig, alt det du har at se frem til he ;) Øv dig i at lytte til din intuition, den er altså virkelig powerfuld og leder dig altid i den rigtige retning :)