Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

øko/konventionel

Filosofi, Etik & Religion

UrbanT
Forum-indlæg: 3
Område: Århus
Dato: 7/3 2016 10:36

Hej vegkon. jeg har tit tænkt over om jer der er veganere af dyreetiske årsager, foretrækker at købe konventionelt dyrkede planter, da man på den måde kan undgå at støtte det dyreproducerende landbrug indirekte. Detkan man ikke ved at købe økolologisk, fordi økologerne ikke må bruge kunstgødning, og derfor får deres gødning fra mælke/kødproduktionen.
hvad tænker i om dette?
vericon
Forum-indlæg: 716
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/3 2016 10:25 | Indlæg redigeret den: 8/3 2016 10:29

Hej Urban
Antagelsen om at "økologerne ikke må bruge kunstgødning, og derfor får deres gødning fra mælke/kødproduktionen" er ikke helt korrekt -
Kød - benmel o.s.v. er ikke anvendelig i kompost -
God kompost er så en anden og længere historie -
Her er det grundlæggende:
http://www.havefolket.com/2013/03/start-din-egen-kompost.html
Mvh.
Hans Jørn
UrbanT
Forum-indlæg: 3
Område: Århus
Dato: 10/3 2016 12:06

det der er på have plan. og ikke anvendelig/ikke rentabel i stor skala landbrug. jeg anfægter ikke at det kan lade sig gøre at dyrke økologisk mad til sig selv. og sin familie med kompost. men i landbruget er det ikke en mulighed.
Zhcoop
Forum-indlæg: 666
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/3 2016 12:49

Brændenældevand er rigtig næringsrig og kan snildt bruges til gødning af afgrøder.

Grunden til at man bruger afføring fra dyrene, er nok mest af økonomiske grunde - man skal jo skille sig af med alt den afføring på en eller anden vis - og jeg går ud fra, det er billigst at bruge det på markerne.

"Hvor der er vilje er der vej".
Problemet, som jeg ser det, er at verden pt er kørende på et økonomisk system der ikke tager højde for livet på jorden og dens cyklus.

Jeg køber økologisk/biodynamisk, for det er det der kommer tættest på min overbevisning, sådan som det hele ser ud pt.
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 10/3 2016 13:41

Præcis som Zhcoop skriver:

"Problemet, som jeg ser det, er at verden pt er kørende på et økonomisk system der ikke tager højde for livet på jorden og dens cyklus."

Så længe man ikke erkender, at jorden er en levende organisme og skal behandles med ærbødighed, ligeså længe vil fødevarernes næringsværdi fortsætte med at mindskes.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1599
Område: KBH
Dato: 10/3 2016 15:09

Se evt. http://vegetarkontakt.dk/?-oekologi-lang-transporttid-vs-konventionelt-taet-paa=143777
vericon
Forum-indlæg: 716
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2016 10:08 | Indlæg redigeret den: 12/3 2016 10:15

Hej urban
Det er bestemt muligt at dyrke økologisk i større målestok, hvis man ellers vil:

http://okologi.dk/nyheder/2015/11/oeko-fordobling-mulig-oekologi-for-19-milliarder-kroner-i-2020

Mvh.
Hans Jørn