Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Opdrættet fisk

Filosofi, Etik & Religion

Line_321
Forum-indlæg: 26
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/3 2016 09:31

For snart 2 år siden blev jeg vegetar, men synes ofte jeg manglede noget nemt folk kunne servere for mig når jeg var hjemme hos andre og derfor besluttede jeg for et års tid siden at jeg ville spise fisk, når jeg var ude, simplethen for at gøre det nemmere. Desværre har det taget overhånd og er nu ikke kun noget jeg spiser når jeg er ude.
Nu ingen hate; jeg har besluttet at stoppe med fisken igen, men står stadig med et spørgsmål der længe har floreret i mit hovede.
Grunden til at jeg ikke ville/vil spise fisk er overfiskeri og alle de dyr der må dø i nettene, og så kan jeg ikke undgå at tænke, hvad så hvis man holder sig til opdrættet fisk?

Jeg ved godt at de fleste vil sige at en vegetar ikke spiser fisk, men lad os holde debatten til spørgsmålet om opdrættede fisk, jeg er næppe den eneste her der stadig spiser fisk af og til :)
vericon
Forum-indlæg: 716
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/3 2016 09:45

Hej Line
Heldigvis har man muligheden selv at vælge og finde ud af hvad man "swinger" med -
Så hvis fisk harmonerer med dig så fint -- tag med ud og fisk :)
Jeg er ikke ude med snøren, men spiser mælkeprodukter - men ingen æg - det har jeg det fint med -

Mvh.
Hans Jørn
Serenity
Forum-indlæg: 1701
Område: Nordjylland
Dato: 25/3 2016 20:23 | Indlæg redigeret den: 25/3 2016 20:24

Line_321 skrev:
Grunden til at jeg ikke ville/vil spise fisk er overfiskeri og alle de dyr der må dø i nettene, og så kan jeg ikke undgå at tænke, hvad så hvis man holder sig til opdrættet fisk?
Så er der måske lidt færre fisk som dør, men dem du spiser dør jo stadigvæk. Hvordan deres forhold er mens de lever ved jeg ikke noget om.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 26/3 2016 15:07 | Indlæg redigeret den: 29/3 2016 08:48

Men så er du heller ikke vegetar men pescetar ;)

I forhold til at spise fisk, hvis du har svært ved at lade være med det, så vil jeg anbefale dig, at du går efter de fisk i handlen, som er mærket med MSC ;) - som betyder at fisken/fiskene er bæredygtigt fanget og skulle være uden bifangst, og for det meste heller ikke er fra opdrættede fisk. Det er et blåt logo - men du kender det sikkert ;) - som kan ses på pakkerne og dåser for fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri. Og muligvis også fiskehandlere sælger fisk fra mere bæredygtigt fiskeri.

Fisk fra opdrættede fisk giver nogle issues med forurenende foder/affaldsstoffer, (der har været en del alvorlige problemer, når det uheldigvis er kommet ud i havet), og at f. eks. undslupne laks fra opdræt er sluppet løs/slipper løs og bliver formeret med vilde laks, som derved skader og svækker bestanden af vilde laks. De får så dårligere gener og er mere modtagelige overfor sygdomme bl. a.- så ikke så anbefalelsesværdigt.
Marianne48
Dato: 26/3 2016 15:11

http://samvirke.dk/sites/default/files/imagecache/main_image/MSC-landscape_0.jpg
Line_321
Forum-indlæg: 26
Område: KBH
Dato: 27/3 2016 18:12

Tusind tak for de gode svar :)
Jeg er først for nyligt blevet opmærksom på MSC mærket, men er begyndt at gå efter det efter jeg fandt ud af at det eksisterede :)
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 2/4 2016 11:20

At tro, at man gør en indsats mod overfiskning ved at spise opdrættede fisk er desværre en fejl.

Fisk producerer ikke EPA og DHA selv, men får dem ved at spise alger, som indeholder dem, rovfisk som laks er derfor nød til at spise disse fisk for at producere fedtsyrerne. De bliver derfor fodret med store mængder små fisk, som selvfølgelig er fanget vildt, derfor bidrager man til overfiskningen af havene (ca.10% af al fanget fisk går til fodring af opdrættede fisk) i stedet for at mindske den.
At producere omega3 algeolje direkte (som mange veganere jo spiser) i så store mængder, at man kan fodre de opdrættede fisk med den, er utrolig dyrt, derfor fravælger producenterne denne mulighed (slevfølgelig...).
Nu arbejder forskerne (Johnathan Napier på Rothamsted Research)på at lave en GMO plante, vist nok en slags raps, som producerer DHA og EPA for at lave fiskefoder af det. Dermed kan man fodre opdrættede fisk overvejende vegetarisk og mindsker dermed både overfiskningen og tungmetalforureningen af opdrættede fisk.

Som veganer tager man sig selvfølgelig til hovedet!
Hvorfor i al verden skal man give plantebaserede omega3 fedtsyrer til fisk for så at spise fiskene for at få fedtsyrerne, i stedet for at spise de plantebaserede fedtsyrer direkte? Det er et så glimrende eksempel for en carnistisk og forskruet tankegang, som man bare kan finde.
Marianne48
Dato: 2/4 2016 23:29

Velbekomme Line :)
Marianne48
Dato: 2/4 2016 23:37 | Indlæg redigeret den: 2/4 2016 23:38

Præcis! Reli.

Omega 3 - det får man da bl. a. fra knuste hørfrø - øko ;) :) Og så færrest mulige dyr har lidt i processen.