Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kender i det....

Filosofi, Etik & Religion

Fluff
Forum-indlæg: 12
Område: Sjælland
Dato: 25/4 2016 07:11

Når ens verden åbner sig. Man får en viden man næsten ville ønske man ikke havde. Jeg er Ganske ny I dette her, og søger naturligvist viden. Men for poker da, jeg ville nogle gange ønske jeg ikke ved hvad jeg nu ved. Jeg bliver fysisk dårlig af at forholde mig til denne nye viden. Nye billeder af en industri man før ikke skænkede en tanke. Eller fortrængte hvad der foregik.

Jeg tænker lige nu at jeg dagligt vil blive mindet om dette. Både i kraft af mit eget valg om at blive vegetar, men nok ret hurtigt også veganer – og i kraft af at se alle andre smæske sig med kød og mælkeprodukter som er produktet af den værste dyremishandling…Faktisk som jeg ser det, mest mælkekvæg. Det er fandeme sygt altså. Jeg bliver så ked af det så jeg sidder med tårer i øjnene når jeg læser og ser. Jeg har altid været ”nærtagende” når det kommer til misbrug af børn og dyr. Jeg kan ganske enkelt næsten ikke rumme de følelser jeg får. Jeg får lyst til at missionere. Til at sige til folk; åben dog dine øjne menneske.. Vær lidt kritisk. Forlang dyrevelfærd.. Og når man så finder ud af at økologisk dyrebrug er de værste syndere ift dyremishandling, ja hvad skal man så snart tro på?

Jeg har 3 børn derhjemme. Min ældste datter på 14 år er med mig. De to andre, not so much. De drikker alle mælk så man tror det er løgn.. Vi køber mindst 10 liter om ugen. Eller vi gjorde. Men hvordan kan man påvirke andre – ens nærmeste - uden at man netop bliver opfattet som frels? Som en missionær? Som en bedrevidende? Hvad kan man tilbyde som erstatning for mælk? Når sønnen æder havregryn med mælk på i stor stil? Ved at mælken bliver den sværeste for mig at skifte ud med noget andet. Maden er langt nemmere. Men de dyr jeg suverænt føler mest med, er de stakkels malkekøer. Det er så frygteligt  Sidder i skrivende stund med en sort kaffe jeg normalt bruger en del mælk i. Ingen tvivl om jeg jeg vil droppe mælkeprodukter.. Og ser gerne at resten af flokken også gør det, selvom det bliver mere end svært.

Jeg synes denne rejse er hård.. Hårdere end jeg først troede. Jeg har billeder der popper op i min hovedet hele tiden, af ting jeg har set. Jeg får kvalme og får lyst til at græde.. Opvågningen har været brat for mig. Det eneste jeg sidder og tænker på lige nu, er på alle de dyr der lider LIGE NU, for at vi kan æde dem og stjæle kalvens mad..

Ved egentlig ikke hvad jeg vil med denne tråd. Andet end at lette mit hjerte til folk der forstår mig. Jeg er ked af det 
dann
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 25/4 2016 07:37

Jeg synes, de virker ret tilfredse - i hvert fald, når de kan komme ud:

Jeg tager lige en caffe latte til …
Fluff
Dato: 25/4 2016 08:10 | Indlæg redigeret den: 25/4 2016 08:17

Genial feedback..
Fluff
Dato: 25/4 2016 08:14

Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/4 2016 20:11

Ja det gør ondt at vågne, men man bliver nødt til at glæde sig over at flere og flere vågner og gør en forskel, alle grønne skridt gør en forskel :)
vegan_lisa
Forum-indlæg: 1
Dato: 21/12 2016 10:29

Fra en "nærtagende" til en anden. Tak Fluff for dine ord....jeg har det på samme måde. Får kvalme og tuder nærmest dagligt over det vi udsætter de stakkels malkekøer (og alt andet slagtekvæg) for. I min verden er det utænkeligt at vi kan gøre andre levende væsner fortræd...og det gør ondt at forholde sig til det. Du har så ret, når du siger an man næsten ønsker at man aldrig var vågnet op til disse realiteter.....og så alligevel ikke, for vi kan med vores bevidste valg gøre en forskel.....måske ikke en stor forskel, men et lille skridt i den rigtige retning mod en verden uden masseproduktion og mishandling af dyr!
Jeg giver i alt fald aldrig op.

ps. Husk vores sensitivitet er vores superpower.
Havbrus Vindsus
Område: Fyn
Dato: 24/12 2016 12:30

Angående havregryn. Synes egentlig der er minimal smagsforskel om det er vand eller mælk der bliver hældt på. Men man skal nok have ret meget velvilje for at give den en ægte chance. Så det er nok mere realistisk at skifte mælken ud med sådan noget som mandelmælk, hvis økonomien er til det. Bare til morgenmaden (ellers bliver du nok blanket af). Jeg har lige opdaget mandel-hasselnøddemælk fra Rice Dream, og det smager himmelsk! Og der er endda ingen tilsat sukker.
Zhcoop
Forum-indlæg: 658
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/12 2016 20:29

Vær et godt forbillede og håb på at det trækker andre hen til et bedre sted [:

Det er sindsygt hårdt at se på ens kære og nære indtage produkter man ikke mener skulle kunne være fødevare, og jeg er en af dem der har svært ved at holde kæft, selvom det bedste er stilhed. Seføli svare på spørgsmål hvis nogen spørg indtil hvad man spiser, og så forklare uden for meget patos, selvom det er svært når der nu er så meget patos indblandet, men prøv at bland etos og logos ind i svarene, så bliver det nemmere at fordøje for de fleste - det er nemmere når man kender folk og ved hvordan de skal ha tingene serveret for at det lyder troværdig i deres øjne.

Husk at trække vejret dybt, lyt til dit hjerte og gør det du ved er rigtig for dig, så skal det nok gå godt :]
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Moderator
Dato: 29/12 2016 08:56

Først vil jeg lige sige, at du er mega sej! Dejligt at du vil lette dit hjerte over for os <3

Jeg tror på, at vi nogle gange skal være et ubehageligt sted for at komme til et bedre sted. Det kan være hårdt at vågne op og indse hvad for en verden, som vi er del af. Men lidelse er også en naturlig del af livet - uden ondt kunne der ikke være godt. Jeg tror også på, at medfølelse er nøglen til et lykkeligt liv - ved at indse at vi alle er en del af det samme, så kan vi forstå at ved at hjælpe andre, så hjælper vi også os selv. Men hvis man påtager sig andre væseners lidelse, så gavner man hverken dem eller sig selv.

Vi kan alle gøre en forskel ved at kigge på vores egne handlinger og reflektere over dem. Derefter kan vi sætte et godt eksempel. Fx. er jeg helt vild med at lave mad til mennesker og vise dem hvilke veganske lækkerier, som man nemt og billigt kan trylle frem! På denne måde kan man inspirere, hvilket som regel er lidt mere effektivt end missionering, hvor skyklapperne bare kommer ned. Men vi kan jo heller ikke allesammen vågne op på samme tid, vi må acceptere, at udvikling tager sin tid.

Jeg har selv haft det som du for et par år siden - grædt og grædt over de stakkels dyr. Så jeg forstår udmærket hvor svært det er <3

Jeg synes rismælk er en god erstatning for komælk til både havregryn og kaffe :)