Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Flere erkender: dyr kan tænke og føle

Filosofi, Etik & Religion

Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 23/7 2016 13:34

Mere ny forskning viser, at dyr både kan tænke og føle. Denne artikel fra Information afslører nogle af de etiske og moralske dilemmaer, som kødspisere i fremtiden kommer til at stå overfor:

https://www.information.dk/indland/2016/07/dyrs-indre-liv-dybere-tror

Det er en tung kamp -op ad bakke for at få åbnet øjnene på de kødglade, men deres dag er talte. Måske er det derfor der nu tys til vanvittige erstatninger som følgende SuperMeat. Velbekomme siger jeg....og henter brækspanden :D

https://www.libertariannews.org/2016/07/19/supermeat-yeah-its-a-worthy-title/
vericon
Forum-indlæg: 709
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/7 2016 16:51

Hej
at dyr kan tænke og føle har andre vidst i årtusinder -
Så så nyt er det vel heller ikke :)

Alt godt
Hans Jørn
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 25/7 2016 18:27

Det kan du have ret i Vericon - men nyt er det nu engang, at flere og flere erkender det :)

Også alt godt herfra
vericon
Forum-indlæg: 709
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/7 2016 20:33

Hej Mic & AS
vil godt være noget mere præcis -

Diverse dilemmaer m.h.t. kost og livsstil, har været der længe - de har bare ikke været "oppe" -

Den vestlige /industrialiserede kultur ser mennesket som skabningens herre, med ret til at opføre sig som sådan.
Andre filosofier ser mere helhedsorienteret på spørgsmålet og har en mere spontan respekt for alt levende -

Spørgsmålet er hvad man vælger og her er det vigtigt at valget er frit, baseret på en egen overbevisning, indstilling og erfaringer.
Altså en fritgående, kald det grundtvigiansk, tilgang til sagen.

Det med at slå folk oven i hovedet med "videnskabelige beviser" og banke dem på plads med "saglige argumenter" fører i bedste fald til at du får en flok overbeviste "followers" der egentlig ikke ved hvilket ben de skal stå på, hvis det var deres egne -
De støtter sig glade og gerne til flokkens "meningsrollator" og har det fint med det.

Videnskaberne har i tidens løb måtte sluge en hob kameler, bundet i en skråsikker ego-fokuseret indstilling om at have ret -
Ærlig forskning gør i efterskriftet opmærksom på at det er så langt man er nået i den sag.

Det med at kæmpe op ad bakker ligger i sagens natur.
Jeg mener, det var Samuel Clemens (Mark Twain) der sagde det sådan:
Diskuter aldrig med tåber - de vil bruge al deres energi på at trække dig ned på deres niveau, så de kan slå dig på hjemmebane.

At inspirere andre kan så være smittende som influenza og er ikke behandlingskrævende -

Og - det med dage der er talte gælder vist hele vejen rundt :)

Alt til sin tid
Hans Jørn
BonnieBellaElskeren
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 2/11 2017 13:55

Mennesker og dyr er grunndlæggende bare en organisme
Steen E
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 3/11 2017 19:31

@vericon: Nok stemmer det du skriver også med hvad jeg går rundt og tænker om overfloden af videnskabelige årsager, men der må også være en grænse for hvormeget der skal forkastes. Eksempelvis når du skriver om at dyrs tanker har været kendt i årtusinder. Hentyder du måske til en førskriftlig shamanisme?

For mig betyder tanke også verbalisering. Den fonetiske gengivelse af et egerns tanker skulle så være: "Tjirpe, tjirpe, tjirpe, tjirpe .." osv. - men mit gæt er at den relevante forskning ikke følger samme ideopfattelse.
Det må også være den umiddelbare kritik, dvs. at Informations artikel dermed obfuskerer, fremmedgør og forvansker det som jeg, og sikkert mange andre sådan i al almindelighed forstår ved tanker.

Fra artiklen: "»Lige nu ser vi to kurver, der nærmer sig hinanden – mennesker og dyr mødes,« siger Mathias Osvath, som er kognitiv zoolog på Universitetet i Lund (..)"
Den herre må sandelig sidde i et meget højt elfenbenstårn.

Naturen er hellig. Enhver kan sanse det, der er bare forskellige reaktioner. Som vericon formulerer det: Spontan respekt.
Steen E
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 3/11 2017 19:35

..hmm, en lidt anden vinkling på at mennesker og dyr nærmer sig hinanden er at mennesket hastigt besætter alle biotoper.. og det er jo rigtigt nok
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/11 2017 01:12

Jeg vil gerne prøve at spise beyond meat på et tidspunkt, bare for at prøve det, men super meat er stadig lavet af kød-celler, så det har jeg ikke lyst til at spise.

Hvis man kan finde ind til sit rationelle, fornuftige og medfølende selv, så burde der ikke være tvivl om at det er forkert at slå andre ihjel - med mindre ens liv virkelig afhænger deraf.