Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad skal jeg vælge?

Filosofi, Etik & Religion

Nina01090
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 30/7 2016 20:58 | Indlæg redigeret den: 30/7 2016 20:59

Jeg har været vegetar i snart 4 måneder tror jeg:-) Mine grunde til jeg blev vegetar er pga. Dyrevelfærd, om det nu var moralsk okay at spise dyr og miljø.
Jeg er 13 år gammel og bor stadig hjemme (sjovt nok).
Jeg ville egentlig gerne være veganer, men mine forældre var ikke helt med på ideen. Vi blev enige om at jeg bare skulle være vegetar, selvom min mor ikke er glad for det. Min far bakker mig op, og han synes det er godt, at jeg har holdninger og gør noget for at leve op til dem.
Min mor bekymrer sig hele tiden om jeg nu får nok protein... Hun kom med det her forslag:
Hele familien spiser vegetarisk ca 3 dage om ugen, og jeg så spiste som en normal kødspiser resten af tiden...
Jeg føler virkelig ikke det er rigtigt at spise animalsk, det bliver jeg virkelig nødt til at bekræfte.
Vi er fem personer i familien, så hvis fem personer spiser vegetarisk 3/7 af tiden er det jo mere end hvis det bare er mig, så spiser familien jo samlet 1/5 vegetarisk.
Der ville jo blive reddet flere dyr, hvis jeg gik med på aftalen;-) Jeg ved bare ikke om jeg vil kunne se mig selv i øjnene hvis jeg gjorde.
Jeg føler jeg ser mig selv blind på hvad der ville være mest korrekt... Så jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.
Men egentlig spiser resten af familien jo også en del mere vegetarisk efter jeg blev vegetar... Så jeg ved ikke om det ikke er 1/4 istedet for 1/5. 3/7 er selvfølgelig også mere end 1/4.
What to do?

Undskyld hvis indlægget var lidt forvirrende!

Hilsen Nina
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 31/7 2016 00:37 | Indlæg redigeret den: 31/7 2016 01:58

Dit indlæg er ikke spor forvirrende, det er yderst velskrevet.

Snedig familie famile du har. Med din mors forslag står du pludseligt med et positivt problem! Måske du kan berolige din mor lidt med at piger/kvinder bliver højere i meget mælkedrikkende lande. Det skyldes formentlig at mælk indeholder noget vækstfaktor. Sundhedsmæssigt kan du være bedst tjent med vegetarisk kost i din voksealder, og når du er udvokset så evt. blive veganer.

--- anden del af indlægget gik i fisk og må komme senere, har en aftale med Ole Lukøje.
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Dato: 31/7 2016 04:30

Journalist der gerne vil afsløre kritisabel rådgivning af børn blandt veganere? ;)
Curator
Dato: 31/7 2016 19:01 | Indlæg redigeret den: 31/7 2016 20:14

Virkelig? Spørgsmålet synes ikke centreret om kostanbefalinger. Der er tale om et etisk dilemma, og ingen af mulighederne er indlysende forkerte.

Nina01090
Dato: 31/7 2016 21:19

Nej det er ikke i forhold til kost overhovedet. Det er egentlig mest i forhold til hvad der nu ville være rigtigt at gøre, men der er måske ikke noget rigtigt eller forkert at gøre...
Curator
Dato: 31/7 2016 23:14 | Indlæg redigeret den: 31/7 2016 23:30

Det er mit indtryk at de fleste tænker mindre rationelt på dyrelidelse, og at det i første række handler om hvordan folk selv føler. Jeg tror godt jeg kan uddybe den om nødvendigt.

I mine øjne vil du dog være ret sej hvis du kunne få hele din familie til at spise mere vegetarisk (dine tal er lidt sære, men det fremgår at der er tale om 3x ugentligt for jer alle). Men hvis du dårligt kan synke maden på køddagene, vil den løsning ikke holde langt. Vær opmærksom på om "det at se sig selv i øjnene" at vegetarisk/vegansk kost også kvæster mange dyr i kornmarkerne. Jeg har set en skrive at vedkomnende er veganer, fordi ingen dyr skal lide for vedkommendes skyld - men det gør de altså (selvom man er veganer har man også blod på hænderne akkurat som kødspisere).

Så den strander nok meget på hvad du selv føler. Er det vigtigt for dig at høre med i en gruppe? Eller vil du påvirke din familie nu (og evt. tilvælge vegetarisme om nogle år).

Tqooa
Forum-indlæg: 37
Område: Nordjylland
Dato: 1/8 2016 11:09

Jeg kan godt se, at det er et stort dilemma, du står i.
Jeg tror, at jeg i første omgang ville forsøge på at vise, at protein ikke er noget problem for dig, selv hvis du lever vegetarisk.
Det kan du blandt andet gøre ved at oprette en bruger på siden cronometer.com (godt nok på engelsk), hvor man så kan indtaste, de ting man fx vil spise på en almindelig dag, hvorefter den udregner, om man har fået nok vitaminer, mineraler, proteiner osv. Ingen dag passer perfekt, så man får dækket alt 100%, og det er ikke noget, man skal panikke over, for hvis man bare spiser varieret, vil det hele udligne sig så det passer. Det er altså absolut ingen grund til at gøre det hver dag overhoved. Men indtastningen af en gennemsnitsdag kan alligevel give et fingerpeg, om du får opfyldt dit proteinbehov. :))
Skriv endeligt, hvis jeg kan hjælpe dig med programmet, ellers held og lykke :)
Nina01090
Dato: 1/8 2016 12:12 | Indlæg redigeret den: 1/8 2016 12:23

Tak for hjælpen! Jeg vil helt klart tjekke cronometer.com. Jeg regner med at jeg forbliver vegetar. Her i sommerferien har jeg lavet en del retter for hele min familie. Min far er blevet vild med tanken om at have nogle kødfrie dage om ugen, så han har nu købt en masse vegetariske kogebøger, og madplanen for denne uge er faktisk 100% vegetarisk og det bedste er at det er ham der har lavet den. Han kommer aldrig til at blive vegetar, det ved jeg at han ikke gør, men han er helt klart begyndt at se at det er fedt at leve mere grønt. Egentlig tror jeg at det hele ender med at jeg får det hele!ja Hele familien kommer højst sandsynligt til at spise en del mere vegetarisk, og jeg forbliver fuldtidsvegetar.

Tak for hjælpen begge to!
Tqooa
Forum-indlæg: 37
Område: Nordjylland
Dato: 1/8 2016 20:11

Dejligt at høre <3
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 2/8 2016 09:58

Familien kan sagtens lave vegetariske/veganske retter som de familiemedlemmer som ikke kan undvære kød kan supplere med kød. De fleste har brug for at få mere grønt på tallerkerne - så jeg regner med at du får gjort din familie mere grøn.

Svampe og champignon ligner kød i konsistens og smag når de bliver stegte, så brug masser af dem. Prøv også at lave mad til fryseren fx falafler fra Camilla Plums opskrift, lagsagne etc.

Der er masser af gode opskrifter herinde og du kan prøve at låne bøger på biblioteket og prøve opskrifter af inden du køber dem. Der er også mange gode blogs.

Ellers er der de her gratis fra Anima:https://filer.anima.dk/pdf/grønglæde_web.pdf
https://filer.anima.dk/pdf/grøntpågrillen.pdf
https://filer.anima.dk/pdf/dyrevenlige_opskrifter_web.pdf