Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Evigt liv (kan du uddybe Serenity?)

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1695
Område: Nordjylland
Dato: 12/8 2016 19:34 | Indlæg redigeret den: 12/8 2016 19:34

Zhcoop
Hvad får dig til at tro at du ikke er et dyr? Det er alle mennesker ifølge biologerne.

Zhcoop og Lene N
Hvad har overbevist jer om, at i lever evigt? Hvis i tager fejl, er i så enige i, at sådan en tankegang hvis den deles af mange mennesker kan være med til at hindre eller forsinke store gennembrud, som kan gøre at vi lever længere, fordi folk ikke synes der er behov for at forske i det, når de har bildt sig selv ind, at de ikke dør når de dør, og at det derfor faktisk kan være en lidt farlig tankegang?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/8 2016 21:03

jeg har ikke lyst til at komme ind på hvorfor jeg er så sikker på at vi lever evigt, min erfaring siger mig det kan føre til ubehagelige debatter. Jeg vil bare sige jeg har oplevet ting der har overbevist mig.
Jeg tror ikke denne tankegang er med til at forhindre noget, jeg tror da bestemt vi alle gerne vil leve det liv vi har lige nu længe og godt, men har du tænkt på hvilke konsekvenser det ville have hvis vi rent faktisk kunne leve i mange hundrede år alle sammen? Hvordan skulle planeten jorden kunne klare det, der er jo allerede store problemer som det er i dag?
Men ærligt, jeg synes ikke døden er forfærdelig, det er jo kun kroppen der dør, og vi bliver alligevel født igen, men jeg tror da vi alle gerne vil have det godt mens vi lever, og gerne længe
Serenity
Dato: 13/8 2016 11:00 | Indlæg redigeret den: 13/8 2016 11:01

Hvis ingen troede på døden, hvem ville så løse problemet? Mit bud er ingen. Folk løser generelt ikke problemer, som de ikke kan se. Hvis der var lidt mindre irrationelt religion i verdenen, ville der nok være flere som forskede i ældning.
Lene N
Dato: 13/8 2016 11:35

Jeg kan godt følge dig, men nu ser jeg jo heller ikke døden som et problem, jeg ser det som en overgang til noget andet, det er jo en stor forskel i vores måde at se det på. Jeg tror dog stadig at folk gerne vil leve længe og godt, derfor vil forskningen ikke bare stoppe.
Det du her kalder irrationelt religion ser jeg som simpel logik, i hvert fald ifht døden, men sådan kan man jo opfatte tingene forskelligt :)
Men stadig, hvordan skulle planeten Jorden kunne klare alle de mennesker der ville leve her på en gang hvis vi alle blev så gamle?
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 13/8 2016 13:02

Lene, det ser jeg også som det største problem. Døden er ikke et problem, det ville derimod være et problem hvis ingen døde. Uanset hvordan ens syn på det, eller ens religion, er.

Selvom jeg ikke tror vi lever videre på nogen måde efter døden, og selvom jeg ikke har spor lyst til at dø lige nu, så ønsker jeg alligevel ikke vi skal leve evigt. Mit største ønske er faktisk nærmere at vi blev nogle færre, for naturens og dyrenes skyld. Mere end for vores egen skyld, faktisk.
Natja
Forum-indlæg: 1
Opskrifter: 1
Dato: 13/8 2016 16:57

Kun vores fysiske krop dør. :)

Kan i øvrigt godt lide Ulriks tanke om at overbefolkning er et problem når det gælder dyr og natur. Det kommer man ikke uden om.
Serenity
Dato: 13/8 2016 19:06 | Indlæg redigeret den: 13/8 2016 19:10

Der vil kun blive mange flere mennesker, hvis vi fortsætter med at føde mange børn, men fødselstallet er altså faldende. Det er i mange lande så lavt, at befolkningen ville blive kraftigt reduceret, hvis ikke der var meget immigration.
http://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN

Hvis det bliver sådan, at vi kan leve meget længere, og folk ikke kan lade være med at føde flere børn, så må vi finde en løsning på det problem til den tid. En mulig delvis løsning kunne være at lave en reversibel sterilisering af alle nyfødte drenge eller piger, eventuelt begge køn. Det ville ikke hjælpe på dem som allerede er voksne, men man kunne forlange at voksne bliver steriliseret for at få adgang til de behandlinger, som gør at de kan leve længere med et godt helbred.

Jeg kan i øvrigt godt forstå, at man ikke ser døden som et problem, hvis man har bildt sig selv ind, at man ikke vil dø. Desværre så er det en meget irrationel tankegang, som ikke ser ud til at have meget med virkeligheden at gøre. Selvfølgelig dør man dår man dør, og der er indtil videre ikke meget som tyder på, at der eksisterer hvad mange irrationelle religiøse mennesker ville kalde en sjæl. Det ser ud til, at vores eneste reelle chance for at få et meget langt liv er de dygtige forskere, som har viet deres liv til at finde ud af, hvordan vi kan få et bedre helbred, og som bivirkning komme til at leve meget længere. Raske mennesker dør jo ikke af sygdom.

At ønske at mennesker fortsætter med at dø alt for tidligt, er at ønske at andre mennesker bliver så syge, at de ikke kan overleve sygdommen.
Lene N
Dato: 13/8 2016 19:40

Jeg mener ikke vi har ret til at blande os i hvor mange børn folk får, medmindre udviklingen gør at man bliver nødt til det, men jeg ser ingen grund til at skabe den situation at vi skal til at steraliserer folk så andre kan leve i voldsomt mange år, døden er altså ikke en farlig og forfærdelig ting, det er bare en overgang til noget andet når kroppen er død.
Man kan altså godt have forskellige meninger uden at kalde andres meninger for irrationelle :) jeg mener ikke at min overbevisning er noget jeg har bildt mig ind, jeg har haft mange oplevelser som tyder meget på at det er sådan virkeligheden er, du må gerne mene noget andet, men det gør ikke min mening og overbevisning irrationel eller indbildning, og det har intet med religion at gøre.
Jeg ønsker for ingen mennesker de skal dø af sygdom, jeg ønsker at man forsker i og finder løsninger for sygdomme, så folk kan få et langt og godt liv, og at de får en forståelse af at døden ikke er noget slemt. Du kan ikke drage den konklussion du gør til sidst i dit indlæg, rigtig mange mennesker dør ikke af sygdom, men af alderdom.
Grunden til jeg ikke bryder mig om at debatterer dette emne, selvom det kan være lærerrigt, især hvis man ikke er enig, er, at jeg ikke bryder mig om at min overbevisning bliver kaldt irrationel, indbildning eller religiøs, vi har lov til at have hver vores mening uden at kalde den andens mening for noget som helst andet end anderledes end sin egen mening.
Serenity
Dato: 13/8 2016 20:35

Lene N
Det er lidt svært ikke at betragte udsagn om reinkarnation som irrationelt religiøst vrøvl, når man ikke kan få at vide, hvad der tyder på at det sker. Jeg er åben for logiske argumenter som kan sandsynliggøre at jeg tager fejl.

Mht. din kommentar om at mange mennesker ikke dør af sygdom men af alderdom, så er det altså noget vrøvl. Hvad betyder det at dø af alderdom? Det betyder at man dør, fordi kroppen er for syg til at kunne fortsætte med at opretholde liv. Gamle mennesker dør af sygdomme, som er relateret til alderdom. Hvis deres kroppe var raske, så ville de ikke dø, så selvfølgelig kan jeg drage den konklusion som jeg gjorde. Logikken er følgende.

Raske mennesker dør ikke(bortset fra uheld og drab).
Gamle mennesker dør fordi kroppen er syg(fx kræft, blodpropper og organsvigt).
Hvis man ønsker at gamle mennesker ikke skal leve længere, så må det være det samme som at ønske, at de er syge nok til at dø, eller alternativt at man ønsker at de dør i et uheld eller bliver dræbt.

Logikken ser fra mit synspunkt ud til at være fejlfri, og derfor mener jeg at udsagnet

"At ønske at mennesker fortsætter med at dø alt for tidligt, er at ønske at andre mennesker bliver så syge, at de ikke kan overleve sygdommen."

Er en meget logisk konklusion. Fortæl mig gerne hvis der er fejl i logikken.
Zhcoop
Forum-indlæg: 658
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/8 2016 20:36

Jeg ved godt at mennesket er en dyreart, men jeg mener ønsket om at være en anden dyreart, som nogle mennesker går meget op i, hvilket jeg synes er fjollet, men forståeligt, på et eller andet plan.

Det med evigt liv i en reinkarnationsforståelse, er som Lene N også siger, noget man skal opleve selv. Hvis du ikke selv har hukommelse af dine tidligere liv, været ude af din krop (out-of-body-experience), lucid dreaming, astral projection, været død i kort tid eller nogle andre oplevelser, der kan være med til at ændre din opfattelse af livet radikalt, så er det stort set umuligt at forestille sig, og derfor kan jeg forstå din skepsis deraf. Der findes vist nogle studier der påviser at sjælen muligvis vejer nogle få gram (21 gram eller noget), men har ikke nærstuderet vestlig videnskab, da det i sig selv hurtigt kan blive til en religion, så det er ikke meget bedre end alt andet, og derfor har jeg det bedre med hvad der føles rigtig for mig. Jeg tror fx ikke på overbefolkning eller global opvarmning (som nu også er blevet ændret til climate change, fordi temp ikke stiger alligevel, ups...) anyway, der er meget man kan tro på og meget man kan pege fingre af, jeg ved bare hvad der virker for mig [: så tænker jeg at andre også finder ud af, før eller siden, hvad der virker for dem. forhåbentlig.
Zhcoop
Forum-indlæg: 658
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/8 2016 20:54

Jeg tror måske du glemmer at livet ikke altid er logisk og rationelt. Jeg har prøvet at tænke udelukkende med den logiske sans; gå ud fra hvad der er rationelt at gøre, tænke at der er en naturlig og logisk forklaring på ALT.
Der tog jeg så fejl.
Der er nogle ting vi ikke kan måle, veje eller lave statistik over, for det er umuligt, i hvert fald som vi gør det på nuværende tidspunkt. Det kunne da være sejt at hvis man en gang i fremtiden kan forklare alle "overnaturlige" fænomener på en eller anden måde, dog tror jeg ikke udfaldet kommer til at blive særligt logisk.

Hvorfor synes du at det er forkert at dø "alt for tidligt"?
Er det ikke bedre at have et kort men godt liv end et langt og kedeligt liv?
Jeg tror måske bare jeg er en smule tilhænger af "lev stærkt dø ung", selvom jeg gerne vil blive gammel ;] med måde, seføli.
Jeg kommer lidt til at tænke på de der vampyrfilm hvor de har levet i flere hundrede år og synes det efterhånden er kedeligt at "leve", men det er måske livsstilen der ikke er så opløftende...
Kvalitet frem for kvantitet, det er meget godt i mange sammenhæng [:

Må man spørge hvad du vil bruge alle de år på, hvis du nu kommer til at kunne leve 2000-3000 år eller måske endda evigt?
Serenity
Dato: 13/8 2016 21:15 | Indlæg redigeret den: 13/8 2016 21:34

Zhcoop
Man kan ikke være død i kort tid og så leve igen. Man kan legalt set, men teknisk set så har cellerne i ens krop ikke været døde, hvis man er blevet "genoplivet", så lægerne kan faktisk erklære en død, før man teknisk set er død. Mht. astral projektion så har jeg aldrig hørt om en test, hvor personen som har gjort det har kunnet rejse et andet sted hen end kroppens placering, og bagefter beskrive hvad personen så på sin rejse ud af kroppen. Har du? Mht. vægten af en sjæl kan jeg anbefale at læse denne artikel, hvor der blandt står
"The weight of the soul turned out to be simply the result of sloppy science, but many still believe it a century later."
http://www.livescience.com/32327-how-much-does-the-soul-weigh.html

At kalde videnskab for en slags religion, ser jeg som meget ulogisk. Videnskab er det bedste værktøj vi har til at kunne forstå den verden vi lever i. Og det ser altså ud til, at jorden er blevet varmere, og at det vil fortsætte i fremtiden, hvis ikke vi gør noget. At det bliver kaldt klimaforandringer betyder ikke, at jorden ikke bliver varmere. Det er den globale opvarmning, som er med til at skabe klimaforandringerne. Det har videnskabsfolkene fundet ud af. Der er i øvrigt ikke vestlig videnskab, østlig videnskab osv. Der er bare videnskab.

Mht. ud af kroppen oplevelser har jeg hørt om folk, som har haft sådan en oplevelse, hvor de har været tæt på at dø. Jeg vil vove at påstå, at de højst sandsynligt bare har drømt. Jeg havde engang en meget uhyggelig drøm som føltes meget virkelig om at jeg boede i et hus hvor naboen så vidt jeg husker lavede en eller anden form for tegn, som gjorde at jeg begyndte at grave og fandt liget af mine egne børn, som enten jeg eller naboen havde slået ihjel, men jeg vidste slet ikke at jeg havde børn*. Eller det er i hvert fald sådan jeg husker drømmen. Men skete det i virkeligheden? Nej selvfølgelig ikke. Det samme er nok tilfældet med mennesker, som har oplevet alt muligt mens de var bevidstløse og tæt på at dø, og folk som siger at de har haft tidligere liv. Det kan være lidt svært for nogle mennesker at skelne drømme fra virkeligheden.

*Phenibut giver virkelig ubehagelige og meget syge mareridt.
Serenity
Dato: 13/8 2016 21:23 | Indlæg redigeret den: 13/8 2016 21:31

"Er det ikke bedre at have et kort men godt liv end et langt og kedeligt liv?"

Er det ikke bedre at have et langt og godt liv?

Det er korrekt at vi ikke kan måle og forstå alt, men det er virkelig ikke nødvendigt at opfinde historier for at forklare de ting. Vi ved ikke hvordan materie og energi blev skabt, hvis det da overhovedet blev skabt. I stedet for at sige "Gud gjorde det" hvorfor så ikke være lidt ydmyg og indrømme at man ikke ved det?

Jeg har ingen anelse om hvad jeg vil bruge de næste 3000 år på. Jeg ved ikke engang hvad jeg vil lave i morgen. Jeg tager tingene som de kommer en dag ad gangen. Jeg er dog ret sikker på, at jeg hver dag gerne selv vil kunne vælge, om jeg fortsætter med at leve. Døden er ikke forkert eller rigtig. Den er bare forfærdelig for de efterladte, og det er trist at tænke på, hvor mange oplevelser den døde er gået glip af.
Lene N
Dato: 13/8 2016 22:18

Alt kan ikke forklares og bevises ifht videnskabelige undersøgelser, men derfor kan det jo godt være rigtigt alligevel. Mange mennesker oplever ting der ikke kan forklares videnskabeligt, jeg har oplevet ting som ikke kan forklares på andre måder end at der må være noget efter at kroppen er død, ellers ville jeg ikke kunne opleve eller huske de ting.
Jeg kan godt fortælle om mine oplevelser, men det er ikke emnet her, og du vil alligevel sikkert mene at det bare var drømme alt sammen eller indbildning, for du har ikke oplevet det, og det kan ikke bevises videnskabeligt.
For mig er det meget rattionelt, forståeligt og helt naturligt, men det har intet med religion at gøre.
Og nej, alderdom er ikke det samme som sygdom, mange gamle mennesker dør simpelthen fordi de er gamle, men ikke syge. Alderdom er ikke i sig selv en sygdom, men ja, der kan komme mange sygdomme ifb med alderdom, og jeg ønsker alle mennesker et godt og langt liv.
Døden er trist for de efterladte, selvfølgelig er der sorg og savn, men døden er ikke en afslutning, den er bare en overgang

Serenity
Dato: 14/8 2016 13:59 | Indlæg redigeret den: 14/8 2016 14:01

Lene N
Raske gamle mennesker dør ikke. Det burde ikke være så svært at indse. Prøv at undersøge hvad gamle mennesker dør af. Så vil du nok kunne se at død af alderdom bare betyder, at man er død af en af de lidelser som er forbundet med alderdom..

"To “die of old age” means that someone has died naturally from an ailment associated with aging."

"When “Natural Causes” is All We Need to Know
The practice of ascribing a death to “natural causes” lives on in the media and popular parlance. Because we are not doctors, we don’t necessarily need to know the details of a stranger’s last days. “Natural causes” suffices because clinical accuracy about an older person’s death is usually neither necessary nor desirable. In fact, detail beyond “natural causes” would be considered an undignified invasion of the privacy of the deceased and his or her loved ones. Similarly, at least in public discourse, when the deceased person has multiple underlying ailments and contributing factors, “natural causes” or “old age” is sufficiently accurate in that it recognizes the ambiguity of the cause of death."
http://www.aplaceformom.com/blog/2-6-2014-what-does-it-mean-to-die-of-old-age/
Lene N
Dato: 14/8 2016 14:01

Vi er ikke enige og det er helt ok vi ikke er det :)
Serenity
Dato: 14/8 2016 14:20

Ja det er det vel. Men jeg vil igen opfordre dig til at undersøge hvad det er gamle mennesker dør af lår lægerne siger "naturlige årsager".
Serenity
Dato: 14/8 2016 14:22 | Indlæg redigeret den: 14/8 2016 14:23

Du kunne eventuelt starte med at læse denne artikel.

"Ever ask someone how their family member passed away and hear them say they simply "died of old age"?

As it turns out, that's almost never quite what's going on from a medical perspective. Aging — in and of itself — is not a cause of death.(There is a phenomenon known as "geriatric failure to thrive," which scientists are studying, but it's extremely rare).

When most of us say someone died of old age, what we really mean is that someone died as a result of an illness (like pneumonia) or an event (like a heart attack) that a healthy, stronger person would likely have survived."

http://www.businessinsider.com/what-does-it-mean-to-die-of-old-age-2015-2?r=US&IR=T&IR=T
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 14/8 2016 15:33

Lidt data:

Befolkningsvækst:
http://www.worldometers.info/world-population/

CO2 og Temperaturstigning:

Dyr i forhold til mennesker:

Hvor langt skal vi før udviklingen har gjort at det er nødvendigt at stoppe væksten? Jeg mener for længst vi har passeret det punkt.
Serenity
Dato: 14/8 2016 16:13

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>