Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Evigt liv (kan du uddybe Serenity?)

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1695
Område: Nordjylland
Dato: 18/8 2016 13:03

Lene N
Så du mener ikke at kræftceller er syge?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/8 2016 15:11

Serenity, det har jeg intet skrevet om, jeg tror vi har så forskellig opfattelse af tingene så det er spild af tid at fortsætte
Serenity
Dato: 19/8 2016 06:05

Lene N
Jeg tror ikke det er spild af tid. Mener du seriøst, at et organ som stopper med at fungere er et raskt organ?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/8 2016 16:10

Jeg mener seriøst at et organ der stopper med at virke pga alderdom ikke nødvendigvis er sygt, ja, og jo, det er spændende at debaterer, lærerrigt, måske især hvis man som udgangspunkt ikke er enige, men det kan gå hen og blive spild af tid
Serenity
Dato: 19/8 2016 20:40 | Indlæg redigeret den: 19/8 2016 21:05

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med syg Lene, men jeg mener noget der ikke fungerer som det gerne skulle. Et organ som stopper med at fungere virker altså ikke.

"...The idea that people die of pure aging, without pathology, is nuts,” said Gems, the deputy director of the Institute of Healthy Aging and a professor at the University College London. Here Gems uses “pathology” to refer to something that can kill you — some sort of condition, disease, or ailment — not something so boring and normal as having a lot of birthdays. Something else has to be going on...

...What we non-mutant humans should focus on, today, according to Gems, is that old age as a cause of death is little more than sign of residual confusion, and even self-protection. Aging itself has never contributed to death, but scientists and the people doing science before the profession had a title had no other reasonable explanation for why seemingly healthy people would suddenly drop dead. It wasn’t until later, when high powered scanners and microscopes could see the inner-workings of the brain and other organs, that unknown diseases emerged...

http://www.medicaldaily.com/can-people-really-die-old-age-318528
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 25/8 2016 16:13 | Indlæg redigeret den: 26/8 2016 13:12

Det bliver spændende når vi på et tidspunkt kan skanne vores hjerne så præcist at det bliver muligt at lave en digital kopi. Og vi samtidigt har processorer der er hurtige nok til at eksekvere den digitale kopi, så det bliver muligt at overføre sin bevidsthed til en computer. Det ville åbne for en helt ny måde at eksistere på, hvor vi frit kan ændre / optimere vores digitale hjerne og leve i vores eget simulerede personlige paradis. Eller som adspredelse tage en gåtur i en robotkrop, som ikke nødvendigvis er en kopi af menneskekroppen. Det kunne lige så godt være en flyvetur med en drone eller andet.
Det ville også gøre det muligt at nå fremmede solsystemer, da man så bare kunne sætte sin digitale bevidsthed til "hibernate" på den lange rejse.

At det bliver en virkelighed, er bare et spørgsmål om tid, hvis vi da ikke når at udrydde os selv inden.
Kunne forestille mig vi først når the singularity inden vi effektivt kan overføre os selv til en digital eksistens. Med Moore's lov som siger at processorkraften stiger eksponentielt, er der mange der mener at det kommer til at ske omkring år 2050 at computerintelligens (bevidsthed) vil overgå menneskets. Dermed vil det i teorien skabe en kædereaktion da computerintelligensen vil overtage udviklingen og selv kunne designe mere effektive udgaver af sig selv, samt det hardware det kører på.

Evigt liv i vores egen krop vil stoppe evolutionen og være en katastrofe for den i forvejen alt for store bestand af menneskeaber.

Tror heller ikke at selvom vi opfandt kilden til evigt liv i vores egen krop, at det så ville blive alment tilgængeligt. Det ville nok kun være for de særligt vigtige i from af deres bidrag til videnskaben. Eller for de særligt rige..

Tror desværre ikke selv på noget liv efter døden.

At mange efter et langt liv ikke har lyst til at leve videre, skyldes vel at hjernen (som skaber bevidsthed) også er blevet gammel og indskrumpet. Så hvis det skulle være udholdeligt at leve meget længere end vi er bygget til, skal det vel ikke blot være en at opfinde måder at undgå kræft og organsvigt, men en kilde til evig ungdom.
Dog er jeg som sagt noget bekymret ved den tanke i forhold til bestanden. Hvis det da skulle blive alment tilgængeligt, som jeg stærkt tvivler på det bliver. Hverken i den ene eller anden form. Så hvis du vil leve evigt Serenity, må du se at bidrage med nogle videnskabelige opdagelser og gøre dig selv uundværlig.
At starte spændende tråde her på vk er selvfølgelig en god start, men måske desværre ikke helt nok. ;)

Hvis jeg selv fik muligheden for at blive overført til en computer ville jeg nok tage imod tilbuddet. Hvis man blev træt af det kunne man jo bare slette sig selv igen. Ville nok også takke ja til genetisk modifikation som kunne gøre at aldringsprocessen standsede, og jeg derved havde muligheden for at leve så længe jeg ønskede. Her ville man jo også bare kunne begå selvmord hvis man ikke havde lyst til at leve videre.
Har ikke de store fohåbninger om at jeg selv får muligheden for "evigt liv", men er ret sikker på at det bliver en mulighed i fremtiden, formentlig allerede engang i dette århundrede.
Ville ikke bryde mig om at blive holdt i live som en unaturligt gammel grøntsag.. Har taget beslutningen at begå selvmord inden jeg når dertil, har ikke lyst til at "dø af alderdom" :)
Captain
Forum-indlæg: 50
Område: Østjylland
Dato: 8/9 2016 19:00

Uden døden er livet intet værd.

For det første er udødelighed simpelthen ikke bæredygtigt. Det er en logisk konsekvens, at planeten vil overbefolkes - og altså ikke på langt sigt, men i løbet af ganske få år, og det endda selvom vi indfører en 1-barns lov som i Kina, da befolkningen rent faktisk har mulighed for at udvikle sig uendeligt. Hvis jeg får et barn, der får et barn, er vi jo pludselig tre mennesker der aldrig vil dø - men mit barnebarn vil formentlig også få efterkommere, og så videre og så videre.

Men, det vigtigste mener jeg er, at der intet godt vil komme ud af udødelighed i vores egne liv. Vi tror, at vi vil leve evigt, men dette er en kæmpe illusion, som det ikke kræver megen indsigt, at finde ud af, er en vildledende impuls. Livet mister mening, hvis det ikke slutter en dag. Døden er frihed for livet - ikke at livet er en dårlig ting som sådan, men liv uden død er som en tre-retters middag uden dessert. Ja, måske endda som hvid uden sort. Ingen af delene giver mening uden hinanden.
Serenity
Dato: 9/9 2016 08:52 | Indlæg redigeret den: 9/9 2016 08:54

Jeg kunne ikke være mere uenig Captain. Mit liv er ikke noget værd fordi jeg skal dø engang, og det at jeg skal dø gør det hverken bedre eller dårligere. Det som fra mit synspunkt gør livet noget værd er alle de gode øjeblikke man har. Det er dem som gør livet værd at leve. Hvis ikke man havde dem, så ville livet ikke være noget værd og man kunne lige så godt begå selvmord.

Mht. kommentaren om overbefolkning så glemmer du en vigtig ting. Et evigt eller meget længere liv vil kun være et problem så længe at der bliver skabt flere mennesker. Hvis folk gerne vil ofre deres liv for at andre kan producere nye børn, så er det helt okay, men man skal sgu ikke bede andre om at ofre deres liv, bare fordi man gerne selv vil have børn.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 10/9 2016 08:06

Udødeligheden rækker vel ikke længere end til maden slipper op, når befolkningen har nået en vis størrelse. Så dør vi af sult i stedet for alderdom/sygdom. Og trækker samtidig hele økosystemet ned i kvalitet ved at udrydde arter og ødelægge natur. Det sker jo allerede nu i alt for vid udstrækning.

Ofrer man sit eget liv ved at dø af alderdom en dag? Føler du man beder dig ofre dit liv, ved at være modstander af at opfinde evigt liv?
Serenity
Dato: 31/10 2016 17:31 | Indlæg redigeret den: 31/10 2016 17:32

Ingen forskning i hvordan vi kan leve længere svarer til at dødsdømme over 100.000 mennesker om dagen.
Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Dato: 1/11 2016 09:13

Meget interessant indlæg og perspektiver.
Jeg vil bare komme med en anden vinkel..

Jeg tror også at vores kroppe i fremtiden vil kunne holde meget længere.!

Men i forhold til døden. Ser jeg det sådan at når vores fysiske krop dør. Dør vores mentale ikke. Vores krop er ikke det primære, som producere tanker og følelser. Mange har selv oplevet dette med ud af kroppen oplevelser og nærdødsoplevelser. Jeg fristes til at sige at det fysiske og mentale er adskilte. Men det er det jo ikke så længe vi er i denne krop. Det er bare forskellige dementioner af os som høre sammen. og som jeg mener "lever videre" efter den fysiske krop er død.

Det er bare min egen forståelse og oplevelse deraf, meget kort ridset op, som jeg synes kunne være et interessant indput i denne forbindelse.
Jeg ser ikke døden som noget forfærdeligt, det er jo naturligt.
Jo det er smertefuldt at miste nogle man holder af.
Men med en dybere forståelse af døden måske lettere at acceptere og forstå.

Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Dato: 1/11 2016 09:30

Hehe jeg kan se at i allerede har været inde på det jeg kommenterede. Jeg havde ikke set alle kommentarene.

Jeg tror på at fremtiden her på jorden er meget anderledes end hvad vi kan forestille os nu.!!
Det er sjovt at vi tror vi ved alt og vi er så udviklede som vi kan blive på et mentalt plan. Når vi ser tilbage har vi udviklet os meget og vi vil med garanti udvikle os endnu mere og endnu hurtigere.
Som i selv er inde på så behandler vi mennesker ikke jorden særlig godt. hinanden og dyrene for den sags skyld og mange behandler heller ikke sig selv særlig godt. Og det er da her vi skal starte. med os selv..
Men jeg tror på at den eneste vej er imod lys og kærlighed. Men i den proces skal vi selvfølgelig se og slippe mørket.
Captain
Dato: 8/11 2016 16:49

Du beviser egentligt kun mit pointe, Serenity. Ifølge dig, og ret mig gerne hvis jeg tager fejl, er det altså bedre at leve evigt end at få børn, på trods af, at netop det at få børn, eftersigende, er en af de største glæder i livet. Du påstår at livet bliver noget værd af gode øjeblikke, men allerede nu har du altså outrulet en af de største oplevelser overhovedet.

Hvorfor vil du så gerne leve evigt?
Serenity
Dato: 9/11 2016 19:45 | Indlæg redigeret den: 11/11 2016 11:15

Captain
Ja for mig er det bedre at leve meget længe end det er at få børn, og jeg tror ikke på at der er nok ekstra lykke ved at være forælder(hvis de da overhovedet er lykkeligere. Forskningen på området er vist ret tvetydig.) til at det kan opveje sorgen ved at andre dør.

Hvorfor vil du gerne leve lige nu? Mine grunde til at ville leve meget længe er nok ca. det samme. Der er meget som jeg stadig gerne vil opleve.
Omega
Forum-indlæg: 21
Område: Ikke oplyst
Dato: 14/1 2017 14:32

Uanset om vores bevidsthed lever videre eller ej, er det måske sådan, at den, der har "opfundet" livet, også har været bevidst om, at dette liv skal udspille sig på et begrænset område (i dette tilfælde jorden), så der er en god mening i at vi skal dø fysisk.
Der er faktisk folk der dør "med helbredet i behold" uden at der er stødt sygdom til. For eksempel min mor. Hendes krop kunne bare ikke mere og lukkede stille og roligt og helt fredeligt ned uden mindste drama, eller feber eller noget andet. Jeg var selv tilstede og kunne ikke sige præcis, hvornår hun forlod os, for det skete så stille og ubemærket uden smertestillende midler eller anden medicin. Jeg vil mene, at hendes celler reagerede sundt og helt efter "helt efter planen", men det er jo også ganske naturligt, at der meget ofte kommer sygdom ind i billedet, når cellerne og dermed hele immunsystemet bliver svækket. Sådan må det vel være.
jeg ville ønske, jeg vidste, om bevidstheden overlever, men har ikke det nagelfaste bevis. Det skal vi måske ikke have, men jeg har haft nogle oplevelser, som gør, at jeg slet ikke kan udelukke denne mulighed. Mange mennesker har oplevet den slags ting, men oplevelserne er lidt private og af størst værdi for den der har oplevet dem førstehånds. Venligst
Poul
Forum-indlæg: 1
Dato: 2/3 2017 07:57

Hej allesammen :)

Søg og du skal finde... Den kender vi vist alle. Det er svært at finde den rigtige vej, og speciel til den inviduelle person..( sjæl ) Det er svært et finde sin egen sandhed, når man er omgivet af tvivl,er.. Dette er er stort emne, men vær ikke i tvivl. Uanset hvilken religion du læser, ligger svaret i teksten. OG.. hvordan du opnår det du ønsker. Og vær ikke et eneste øjeblik i tvivl om at det kun er din jordiske krop der dør. Ikke din sjæl ;) Den skal vidre...

Nu siger jeg noget til dem som ikke er indviet i at meditere... Læse religion og psygologi, ja selv det occulte..
Når der er en ting du ikke forstår må vi gå i lære.. altså søge viden.

Men jeg kan fortælle jer alle de ovennævnte ting føre til et og det samme... GUD... BØN ...meditation.

Dette kræver træning.. og meget træning... Deciplin.. Du kan ik bare clikke in på ytube og få et bevis her og nu. Og 5 min efter er du total oplyst og kender sandheden.

Husk ...en sandhed, er kun sand hvis DU tror det er sandt. Så med andre ord så er sandheden inde i dig selv. Du skal bare ha de rigtige værktøjer til at åbne dit sind. For tro mig, alle kan gøre det. Det er et spørgsmål om vilje, og flytte grænser... Det er svært at gøre det alene, og det vil være til stor hjælp, at søge folk der har forstand på den slags. Det vil åbne mange døre, meget hurtiger end du tror. " tro kan flytte bjerge " Vi er alle udstyret med vores " egen fri vilje " Det er lige præcic den du skal bruge :)

Kærlighed og et åbent sind åbner mange døre....

Kæmpe krammer til alle
PET
Serenity
Dato: 2/3 2017 18:23

Husk ...en sandhed, er kun sand hvis DU tror det er sandt.

Hahahaha. Den var sjov :D :D :D
Curator
Forum-indlæg: 659
Område: KBH
Dato: 3/3 2017 12:06 | Indlæg redigeret den: 5/3 2017 13:44

Om sandhed skrev en af mine yndlings-filosoffer Herman Tønnessen (1918 – 2001) bogen “Jeg velger sannheten”. På sin vis mener han titlen er misvisende, den betyder nemlig ikke at han har fundet sandheden, men at han søger bedst muligt at gardere sig imod de menneskelige tendenser til selvbedrag.

(1983)

Tønnessen mente i relation til emnet om 'evigt liv' at det var mulig at bekæmpe naturen og forlænge liv i en uoverskuelig fremtid.

Tønnessen var pessimist, og så det som sin livsoppgave å bekjempe livets selvbedrag eller selvmotsigelse. Altså måten folk lever på, med fylle livet med en rekke kortsiktige mål, for å lure seg selv til å glemme den store pine og skrekk; nemlig sannheten om at livet dreier seg om å falle fra et høyt sted, for bare å møte intetheten når man treffer bakken.

For det finnes ikke noe mer forferdelig enn å vite at man vil bli tilintetgjort etter Tønnessens mening.

Men på et område var han likevel optimist; Han mente at alt egentlig var mulig, om det bare fantes vilje til det. En vilje han mente legevidenskap og mennesker generelt manglet: nemlig å bekjempe naturen med alle midler, for å få bukt med aldring og død. Han mente vi måtte slutte med "yngle og død" karusellen, og jobbe med gener osv, slik at de eksisterende mennesker kunne leve videre i uoverskuelig framtid istedet for å produsere nye. Ja faktisk, dette mente Tønnessen på fullt alvor, og skrev flere bøker om det som Professor i filosofi. Han var klar på at det i prinsippet er mulig

Skovnød
Forum-indlæg: 54
Område: Fyn
Dato: 3/3 2017 15:50 | Indlæg redigeret den: 3/3 2017 16:34

Serenity :::

Husk ...en sandhed, er kun sand hvis DU tror det er sandt.

Hahahaha. Den var sjov :D :D :D

Oki .. din humor :(

Du har nogle underlige vrangforestillinger omkring livet
Lev nu bare det liv du har nu og har fået tildelt .. det er
placeret på en af klodens bedste steder
Du bestemmer til dels selv hvor meget du vil have ud af dit liv og nyd det ---
med eller uden barn/børn
Jo - vi skal tænke på overbefolkning

Hvor gammel vi bliver kan ganske enkel ikke forudsiges fra fødslen ( godt for det )

Science fiction gider jeg ikke at spilde tid på -- bøvs
Captain
Dato: 10/3 2017 09:21

Jeg synes det er meget ironisk, at du kalder dig selv 'Serenity' herinde.

Fra Oxford ordbogen; "The state of being calm, peaceful, and untroubled."

Du ligestiller to forskellige lykkebegreber i den fremførelse af din påstand om, at evigt liv skulle være noget positivt. Som udgangspunkt ligestiller du arbitrært begær og ønsket om harmoni mellem individ og omverden. For det første vil en aktiv indsats for evigt liv være et brud på den naturlige orden samt en selvhøjtideliggørelse - begge dele ting, der er egoistiske, og kun kan lede til sorg senere i livet. Derudover brydes båndet mellem almenvilje og partikulærvilje; du ophøjer din partikulærvilje til den almene, ved at tvinge naturen til at underkaste sig din eksistens, og ifølge Schelling er dette det onde.

Den sande lykke, tror jeg, er at finde i overgivelsen til harmonien mellem individ og omverden. Og sandt, vi har alle sammen dødsangst, det er et kriterium for menneskelivet, men denne dødsangst skal jo bearbejdes, ikke negligeres ved at fjerne døden. Så vil angsten jo bare manifestere sig på anden vis.
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>