Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Evigt liv (kan du uddybe Serenity?)

 

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 14/8 2016 18:33

Hvad er din løsning Ulrik?
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 14/8 2016 19:05

At vi får færre børn, på den ene eller anden måde. Og IKKE opfinder evigt liv.

Hvor mange myrer tror du iøvrigt vi har udryddet? Vi kan vist rolig regne med insekterne er gået lige så meget tilbage som resten af dyrene.

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 14/8 2016 19:12

Det interessante er nok mere hvordan udvikligen har været den sidste tid. Hvor længe kan vi mon regne med det varer før der for alvor begynder at masseuddø arter, hvis den her tendens fortsætter?


Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 15/8 2016 16:11

Ulrik
Så med andre ord at føde færre børn og lade syge mennesker dø.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 16/8 2016 09:08

Hvis du med syge mener gamle, så ja.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 16/8 2016 15:43

Er gamle menneskers liv ikke noget værd?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/8 2016 19:34

Alt liv er noget værd, det er jo derfor det er så fantastisk at det kun er kroppen der dør. Og jeg kan altså ikke forstå at alderdom skal gøres til en sygdom og noget forfærdeligt
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 16/8 2016 20:13 | Indlæg redigeret den: 16/8 2016 20:17

Lene
At kroppen dør er desværre nok til at man for evigt stopper med at eksistere. Det kan være ubehageligt at tænke på, og vrangforestiller om at man på en eller anden måde i virkeligheden ikke dør dår man dør kan fungere som en effektiv forsvarsmekanisme, men desværre hjælper det os ikke med at komme nærmere et evigt eller meget forlænget liv.

Mht. det sidste du skrev om alderdom, så prøv lige at forklare mig, hvorfor du synes dette ikke er forfærdeligt.
"Cellernes stofskifte nedsættes og deres normale funktioner kan ikke udføres fuldt ud. Cellernes evne til at dele sig mindskes, hvorfor sår heler langsomt. Vandbindingsevnen daler, således at cellerne kan skrumpe. Især bindevævet rammes, så huden rynker. Desuden indtræder øget pigmentdannelse i huden, svækket muskelkraft, knogleskørhed og dermed let knoglebrud, ofte åreforkalkning, ændringer i ledbrusken, nedsat tykkelse af hjernebakken med deraf følgende svækket hukommelse, nedgang i antallet af sanseceller og dermed nedsat lugte- og smagssans, samt nedsat syns- og høreevne."

Dette er alderdom, og det er for mange mennesker et helvede.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 16/8 2016 21:08

Det er ikke nær så forfærdeligt som konsekvenserne af at vi lever evigt.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 16/8 2016 21:29

Det er nemt at sige for en relativt ung mand.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/8 2016 21:31

Det du beskriver er sygdom, sådan behøver alderdom ikke at være. Det bliver vi nok ikke enige om :) jeg lider ikke af vrangforestillinger, jeg er bare meget sikker på at vi lever evigt. Jeg vil ikke begynde at forklare hvorfor, det er ikke emnet i denne tråd og med din overbevisning vil du ikke tro på det alligevel for det kan ikke bevises, men jeg ved hvad jeg har oplevet og hvad jeg husker. Du vil sikkert kalde det noget andet og det er også ok, det ændrer ikke mine oplevelser.
Jeg holder ikke op med at eksisterer pga min nuværende krop dør, jeg overgår bare til noget andet, og jeg bliver født igen.
Der er intet forfærdeligt i at kroppen dør, men jo, der kan være en del sygdom involveret i processen, og det håber jeg man får mere viden om at undgå.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 16/8 2016 21:53

Jeg bliver 50 i år. :)
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/8 2016 21:57

Jeg er lige blevet 50 og bliver mindst 100 er jeg sikker på :) og jeg kommer igen :)
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 16/8 2016 22:51 | Indlæg redigeret den: 16/8 2016 22:59

"...Alderdom er et helvede, og det er ikke kun noget, jeg siger, fordi jeg snart bliver 95 år. Sådan var det også, da jeg var i 60’erne, 70’erne og 80’erne. Det er én lang nedadgående kurve. Det er nærmest, som om alle benægter, den vil komme. Der er intet godt ved at blive gammel. Alle omkring én dør, ensomheden tager over, og helbredet styrtdykker. Jeg kan ikke længere smage, jeg kan ikke holde balancen, og jeg kan ikke pisse. Det er jo ikke til at holde ud..."

"...Dem, der glorificerer alderdommen, er dem, der ikke har oplevet den. Der er en stor angst forbundet med at blive gammel, fordi man ikke aner, hvad det vil ende med for én selv. Og så forsøger man at takle usikkerheden med et selvbedrag om, at der venter en lykkelig tid, men det gør der ikke. Fysikken bliver dårligere og dårligere, ens gode kammerater falder fra, og man bliver mere og mere ubrugelig«..."

"...jeg kan ikke forstå, at vi ikke kan se døden i øjnene. Og det bliver ikke bedre af, at vi som samfund ikke kan erkende, at vi en dag bliver gamle. Det er derfor, der er en masse mennesker, som i sidste øjeblik omvender sig og bliver religiøse og finder på alle mulige krumspring med Vorherre og det evige liv, og jeg ved ikke hvad. Så forestiller de sig, at Vorherre tager dem under armen og giver dem en ny identitet og et nyt liv. Det er latterligt og helt utrolig barnligt. Ren og skær angst for at se realiteterne i øjnene«..."

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE1872532/alderdom-er-et-helvede/

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 16/8 2016 22:56

Lev nu livet inden du bliver gammel. Hvis man spilder hele sin ungdom på at frygte at blive gammel, så er der sgu da heller ikke meget ved at være ung.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 16/8 2016 23:10 | Indlæg redigeret den: 16/8 2016 23:14

Jeg frygter ikke at blive gammel. Det er bare meget svært for mig at forstå, at mange mennesker kan lyve så meget for sig selv, og tro på at alderdommen er så god. Hvis gamle mennesker var raske ville pension ikke være nødvendigt, og de ville ikke pludselig dø fordi kroppen giver op. Ældning er en proces, eller nok nærmere mange forskellige processer som langsomt gør at kroppen bliver dårligere og dårligere indtil at man dør. Det er ikke sådan, at man har et nærmest perfekt helbred en dag, og så pludseligt dør dagen efter. Det ville være dejligt hvis det var sådan, men det er meget langt fra virkeligheden. Alderdom er ikke en dødsårsag. Man dør af en årsag. Det kunne fx være organsvigt og raske organer svigter ikke!
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/8 2016 08:29

Man kan altså godt opfatte tingene forskelligt uden at nedgøre den andens mening, og vi er ikke enige :)
Ja, mange mennesker bliver desværre syge ifb med alderdommen og det er bestemt ikke rart, det kan være rigtig slemt, det ønsker jeg selvfølgelig at man forsker mere i og at man finder en måde det kan undgås. Men det betyder ikke at alderdom nødvendigvis er lig med sygdom, der er faktisk en hel del gamle mennesker der er raske i en meget høj alder, og så bare sover ind fordi kroppen er gammel, det kan være meget fredeligt.
Du må gerne mene at min holdning og mening om tingene er selvbedrag, det ved jeg det ikke er, der er ting jeg umuligt kunne have oplevet hvis det hele bare var som du siger, men vi må gerne have hver vores mening.
Og det har ikke nødvendigvis noget som helst med religion at gøre eller at jeg er nødt til at bilde mig noget ind fordi jeg rent faktisk frygter døden, det er ikke sådan det er.
Jeg frygter ikke døden da jeg ved det ikke er noget dårligt eller en afslutning på min eksistens, men jeg kan godt frygte at blive meget syg når jeg bliver gammel. Det håber jeg ikke sker og jeg ved at det ikke er sikkert det ender sådan, jeg håber der bliver mere og mere viden der gør at det ikke er sådan.
Men jeg mener altså at jeg har levet 50 år hvor jeg har taget uddannelse, fået børn og fået styr på en masse ting, nu har jeg tænkt mig at tage mindst 50 år mere hvor jeg skal leve livet og nyde det og jeg vil ikke bruge tiden på at frygte hvad der evt kan ske, jeg ved det ender godt :)

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 17/8 2016 10:46

Det er da min opfattelse at langt de fleste mennesker udmærket godt ved og erkender at de bliver svagere og potentielt mere syge som gamle. Det ved jeg da også udmærket godt selv, og har ikke noget behov for at bilde mig noget andet ind. Heller ikke selvom jeg ikke tror på reinkarnation eller lignende. Jeg tror på at jeg dør helt og holdent og 100% når jeg dør. Inklusiv mit 'jeg', eller 'sjæl', som nogen kalder det. Det finder jeg faktisk ikke spor svært at erkende.

Skulle det vise sig at være forkert, ja, så bliver jeg da overrasket og tænker "DET var satans, de havde sgu ret, de dér overtroiske tosser" :) ;)
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 17/8 2016 14:10 | Indlæg redigeret den: 17/8 2016 14:11

Lene N
Lene N skrev:
Men det betyder ikke at alderdom nødvendigvis er lig med sygdom, der er faktisk en hel del gamle mennesker der er raske i en meget høj alder, og så bare sover ind fordi kroppen er gammel, det kan være meget fredeligt.
Ja der er gamle mennesker som har det godt og føler sig nogen lunde raske. Men er de raske? Man kan sagtens være syg uden at vide det. Det er meget sandsynligt at du lige nu har kræftceller i kroppen. Er de celler raske eller syge? Hvis ens organer giver op mens man sover, er cellerne i kroppens organer så raske? Eller er de syge?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/8 2016 09:30

Ulrik, jeg er sikker på du bliver glædeligt overrasket, for det er ikke overtro, men en lille smule tosset har jeg nu ikke noget imod at være :)
Serenity, vi er bare ikke enige :)
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>