Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Genmodificerede skadedyr

 

Filosofi, Etik & Religion

Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 21/8 2016 20:21 | Indlæg redigeret den: 21/8 2016 20:35

Møl og andre skadedyr koster landmænd milliarder af kroner hvert år, og der bliver brugt store mængder pesticider som måske er usunde for mennesker for at bekæmpe dem. Tænk hvis der var en bedre måde. Tænk hvis man kunne avle hanner, som er genetisk modificeret til at når de parrer sig med hunnerne, så vil afkommet ikke overleve. Dette er hvad Oxitec arbejder på, og det ser ud til at være meget effektivt. Over 90 % reduktion i bestanden i løbet af meget kort tid. Hvad tænker i om dette? Jeg mener selv, at det kan blive meget stort i fremtiden. Jeg ville dog ønske, at det blev gjort sådan at hannerne i hver generation overlever, men at hunnerne dør. Som de har gjort det virker det kun for en generation, og så vidt jeg har forstået er det begge køn som dør. Dvs. at landmændene igen og igen er nødt til enten at fortsætte med at købe de genmodificerede skadedyr eller bruge pesticider i stedet. Det er en god forretningsmodel, men ikke ligefrem optimalt da man aldrig får udryddet arten på den måde. Altså med mindre at landmænd i alle lande hvor den pågældende art eksisterer benytter sig af muligheden. At bruge deres genmodificerede skadedyr har den fordel, at det kun er de skadelige dyr som dør, hvilket man ikke ligefrem kan sige er tilfældet, når man bruger pesticider. Her er en video om det.
http://www.oxitec.com/agriculture/our-products/diamond-back-moth/

Metoden kan også bruges til at bekæmpe myg, hvor det kun er den specifikke myggeart som er bærer af en sygdom som dør. Igen ikke optimalt da det ville være bedre hvis myg slet ikke eksisterede, men dog en stor forbedring hvis over 400 millioner mennesker kan undgå at blive smittet med, zika, dengue, gul feber og Chikungunya hvert år.
Urteteen
Forum-indlæg: 37
Område: Sjælland
Dato: 23/8 2016 19:32

Sat lidt på spidsen: Det er ikke skadedyr der skal bekæmpes, det er mennesket!
Jeg synes at vi mennesker skal eksistere på naturens vilkår og ikke mod naturens vilkår. Det må være muligt at have en levevis, hvor både naturen og mennesker tilgodeses.
Undskyld hvis jeg er for skrap, og det er ikke møntet på dig Serenity. Det var bare mine tanker og frustrationer da jeg læste indlægget.
F.eks. kan permakultur være en god måde at tilgodese både naturen og mennesket på. Da man indenfor permakultur søger at finde bæredygtige løsninger for bl.a. fødevareproduktion, der har en minimeret negativ indvirkning på miljøet.

Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 23/8 2016 19:37

Hvis man synes at mennesker skal bekæmpes kan man passende starte med sig selv :)

Økologisk salat med møl larver vs økologisk salat uden møl larver. For mig er det et nemt valg. Det samme mht. myg vs ingen myg.
Urteteen
Forum-indlæg: 37
Område: Sjælland
Dato: 23/8 2016 21:43 | Indlæg redigeret den: 23/8 2016 21:49

Det har du selvfølgelig ret i Serenity med hensyn til det første :) Det var nu også sat på spidsen. Men jeg mener ikke at mennesker skal bekæmpes, men uansvarligheden og ligegyldigheden overfor naturen. Med hensyn til det sidste er jeg uenig. Men jeg er heller ikke biolog, jeg tænker bare at der måske kan være nogle uforudsete negative virkninger på naturen ved totalt at udrydde specifikke arter. Især insektarter da de har en biologisk funktion (selvfølgelig ligesom alt andet i naturen). Men måske tager jeg fejl.
Tilføjelser:
Det tager tid at udvikle en ny levestil, der er mere i harmoni med naturen. Jeg opfordrer selvfølgelig ikke til selvudslettelse eller selvfornægtelse gennem skyldfølelse over sin eksistens. Jeg skulle nok ikke have været så skrap i mit første indlæg, men da var jeg i en tilstand af frustration. Det beklager jeg.
Vi kan glade os over at den grønne livsstil bliver mere og mere populær, og at på trods af det kan se dystert ud, er der alligevel mange som bekymrer sig og ønsker at gøre en forskel.
Tak for det :)
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 24/8 2016 15:54

Ja der vil ofte være konsekvenser ved at udrydde en hel art, så det er vigtigt at vi først finder ud af om de konsekvenser er uønskede for mennesker. Mht. myg så ser jeg gerne at aedes aegypti bliver totalt udryddet, da den myggeart skaber meget lidelse for mennesker.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 25/8 2016 16:27

Det ville heller ikke være dårligt hvis de der mider som spiser søde kartofler blev udryddet. Jeg har virkelig ikke lyst til at dele min mad med andre dyr.
Benjamin
Forum-indlæg: 666
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 25/8 2016 17:08

Må melde mig enig med Frk Blommes første kommentar.
Menneskeaben er vel den mest invasive art der nogensinde har eksisteret.
Derfor burde det vel være denne bestand som skulle reduceres, hvis ikke udryddes. Ved ikke hvad der gør vores art så speciel at vi kan tillade os at fortsætte med at ødelægge planeten for alt andet levende.
Det smukke ved livet er den mangfoldighed af former det har taget, og den balance der naturligt har eksisteret, ind til menneskeaben udvandrede fra Afrika for ~100k år siden, og begyndte sin invasion af planeten og til følge udrydde andre arter i stadig stigende hastighed.

Måske ville en virus som kunne udrydde det meste af bestanden måske være det bedste der kunne ske.. (Som i Terry Gilliams Twelve Monkeys 1995)

Ja det er også sat lidt på spidsen, men for debattens skyld er det vel ok..
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 25/8 2016 17:33

Hvad er det smukke ved myg som spreder malaria, zika, dengue, gul feber og Chikungunya? Vi kan gøre naturen bedre. Vi kan udrydde uønskede arter og forhindre meget lidelse. Vi kan også forhindre meget madspild ved at udrydde de dyr som spiser vores mad. Jeg har lige smidt en masse søde kartofler ud(ca. 7 kg) fordi der var mange huller i dem som nok stammer fra en eller anden slags orm, og jeg har også smidt noget salat ud som var fyldt med små sorte prikker som jeg tror var æg eller lort fra den grønne mølorm der også var i salaten.
Benjamin
Forum-indlæg: 666
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 25/8 2016 19:11 | Indlæg redigeret den: 25/8 2016 19:13

Balance, det reducerer bestanden af den invasive art Homo sapiens, som skaber meget mere lidelse end de sygdomme du nævner. Hvorfor skulle du være mere ønsket end en myg, møl eller orm?
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 25/8 2016 20:32

Skrev du ikke lige indirekte at det er smukt at mennesker dør? Inklusive børn.
Mht. dit spørgsmål så går jeg da ud fra at mine forældre havde et ønske om at få et barn da min mor blev gravid og hun ikke fik en abort.
Benjamin
Forum-indlæg: 666
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 26/8 2016 01:34 | Indlæg redigeret den: 26/8 2016 01:51

Jep elsker at se børn lide! Det var lige det jeg mente...
Prøv nu at se det i lidt større sammenhæng. Du ved nok godt at jeg ikke mener ønsket i forhold til din familie, men i forhold til planetens bedste.
Mener du seriøst at vi skal udrydde arter så dine kartofler er fejlfrie? Du kunne sikkert sagtens have spist dem alligevel, du skal ikke være så sart Serenity :p
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 26/8 2016 13:20 | Indlæg redigeret den: 26/8 2016 13:22

Nej jeg vidste ikke hvad du mente med ønsket, da det var meget uklart formuleret, og jeg synes stadig det er lidt uklart. Ønsket af hvem? Planeten kan ikke ønske noget, og de skadedyr som jeg gerne ser udryddet har nok ikke de kognitive evner til at kunne ønske at jeg enten er her eller ikke er her. Jeg mener seriøst at det ville være godt hvis nogle arter blev udryddet blandt andet fordi jeg ikke synes det er smukt når mennesker dør af sygdomme som malaria.
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/8 2016 22:16

Man kan også få nogle (ikke-skadelige) insekter der spiser de andre (skadelige) insekter, biologisk plantebeskyttelse [: det er meget smart...
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 28/8 2016 22:33

Jeg har set at mariehøns kan spise nogle meget små dyr som spiser blade, men jeg har aldrig hørt om dyr som spiser møl og andre større skadedyr.