Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

"Nede på jorden" dialog søges...

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
Nidhug Skov
Forum-indlæg: 22
Område: Andet
Dato: 13/9 2016 09:36

Halløjsa :)

Som beskrivelsen kort beskriver det, ønsker jeg en dialog vedrørende det at spise kød kontra ikke at spise kød.

Grunden til mit ønske er, at jeg selv har gjort mig en masse tanker vedrørende kødspisning.
Da det gik op for mig for nogle år siden hvordan kødindustrien er indrettet, blev jeg klar over at jeg ikke kunne være både dyreelsker og samtidigt støtte en industri der er så uværdig og respektløs på samtlige leder og kanter.
Jeg hader dyremishandlere af hele mit hjerte, og har gjort ting som ikke kan skrives her mod den slags...
Hvordan kunne jeg så samtidigt købe en hel kylling til 30 kroner i Netto, et kilo hakket oksekød til en halvtredser und so weiter...
- det kunne jeg heller ikke!

Overvejede igennem længere tid, om jeg skulle blive veganer...
Satte mig ind i en masse ting, og kom frem til at jeg i stedet ville flytte på landet og få "mine egne" dyr.
Sagde mit job op, pakkede tingene og lejede et lille husmandssted på Møn og startede op med høns.
Nu har jeg så også får, og hvis det lykkes mig at leje noget ekstra jord, overvejer jeg at få gæs og grise også.
Jeg forkæler dyrene, de får masser af lækkerier, jeg passer på dem og når det til sidst er tid til de skal i fryseren, foregår det her på matriklen og det foregår så hurtigt at de ikke når at opfatte hvad der sker.
Det foregår væk fra de andre dyr, og de bliver bedøvet inden selve aflivningen.
Skal nok spare jer for detaljerne, vil bare understrege at dyrene ikke er ved bevidsthed når det sker.
Ingen transporttid, intet stress, ingen lugt af blod, lyde af rædsel og hvad de stakkels dyr ellers skal opleve på slagterierne, for at forbrugerne kan købe billigt kød.
Bare tanken alene, får min misantropi til at vokse til et frådende raseri...
Kan ind imellem få lyst til at slå fede mennesker ihjel, der sidder og kører den ene hamburger ned efter den anden. I min verden er de fleste mennesker "overskuds-mennesker", ordet overskud er ment i den negative forstand her (surplus). Vi kunne sagtens fjerne 98% af menneskeheden uden det ville gøre noget, tværtimod ville det formodentligt være det bedste for de resterende arter på planeten...

Nå, inden mine misantropiske antisociale tendenser skinner for meget igennem, vil jeg komme til sagen...

Mener man som vegetar/veganer aldrig at det er okay at tage et liv?
Selv mine høns spiser andre dyr, forleden gik to af hønerne amok på en mus i haven...

Er der ikke en balance der kan opnås?

Almindelige forbrugere der vil skide på hvor kødet kommer fra, og hvordan dyrene har haft det, er i min verden den ene ekstrem...
Veganere er den anden...

Respekterer dog veganere og vegetarer, I har i det mindste taget et standpunkt og handler efter jeres overbevisning. Så det er ikke negativt ment når jeg betegner jer som den anden ekstrem!
I det hele taget er der intet i denne tråd der er ment som et angreb, den er skrevet med et åbent sind og nysgerrighed...

Mener I at man kan leve på planeten, uden at overleve på bekostning af andre?

Jeg er asetroende, og af den overbevisning at døden er en naturlig ting. Samtidigt vil jeg gerne behandle planeten med respekt, og give mine dyr et værdigt liv og en værdig død. Det giver også mig selv et mere værdigt liv, end bare at forbruge og forbruge som en anden iDiot.

Giver det mening?
vericon
Forum-indlæg: 714
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/9 2016 15:08

Hej Nidhug
Først et velkommen til og tak for et godt indlæg, som er læst med stor interesse -
Kernespørgsmålet: "Mener I at man kan leve på planeten, uden at overleve på bekostning af andre?" kan besvares kort: Alt liv lever på bekostning af andet liv - spørgsmålet er så hvor man sætter sine grænser-

Der kan så opleves en underholdende mangfoldighed af fantastiske indstillinger til det spørgsmål -
Forummet her er et godt eksempel; nogle indlæg kan godt få de løftede øjenbryn op af stolen -

Spørgsmålet til nogle af de mere sekteriske påfund kunne så være, om det er vegansk at være indspist ?
Det kan i denne ombæring henlægges i boksen for åbne spørgsmål -

Ellers alt vel -
Hans Jørn
Nidhug Skov
Dato: 13/9 2016 19:13

Det med grænserne kan vi uden problemer være enige om, det er med mad som med alt andet her i livet, et spørgsmål om tilvalg og fravalg...

Har blot konstateret, at mange "labels" bliver brugt som en knage man kan hænge sin hat på...
Økologi er et godt eksempel...
De fleste der køber økologisk, tænker at så har de gjort deres og har dermed pudset glorien.
Der er mange aspekter af det økologiske landbrug, der forværrer situationen for dyrene og planeten som sådan, i forhold til det såkaldt "konventionelle" landbrug.
Spiser man vegansk/vegetarisk, er man stadigvæk indirekte med til at slå dyr ihjel og fjerne naturlige habitater for dyr.
Alene det faktum at man er et dyr, og dermed en del af fødekæden, er man med til at skabe lidelser for andre levende væsener for selv at kunne overleve...

Er de relevante spørgsmål ikke nærmere hvordan man kan producere mad (kød, frugt, grøntsager mm.) på så respektfuld en måde, og så bæredygtigt som muligt?
At give mere tilbage, end det man tager!?

At det største problem ikke er hvordan vi producerer, men at vi er for mange mennesker til at kunne gøre det ordentligt?
At vi er en invasiv art, et byttedyr der lærte at bruge tommelfingeren og der med bruge våben...

At det at være veganer/vegetar ikke er løsningen, men blot et forsøg på at leve med den destruktion man selv forsager blot for at kunne leve et relativt ligegyldigt liv med Facebook, Instagram, sommerhusture, folketingsvalg, diskoteksture, tømmermænd osv.?

Kører veganere ikke i bil, tog, bus eller flyver i fly?
Slår I aldrig græs?
Klipper hæk?
Går en tur i skoven uden for stierne?
Har træmøbler i huset?
Det er umuligt at undgå at slå andre levende væsener ihjel, med mindre man begår selvmord selvfølgeligt...
(DET VAR IKKE EN OPFORDRING!)
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 13/9 2016 22:04

Velkommen til :)
Nidhug Skov
Dato: 14/9 2016 06:16

Tak :)
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 14/9 2016 16:06

Jeg har gjort mig en del lignende tanker, og er faktisk ret enig. Jeg ser veganisme som en delvis løsning på de store problemer (klima, masseuddøen, naturødelæggelse), men den virkelige store løsning er at reducere vores antal.

Min veganisme er mest baseret på følelser. Vi føler nok alle forskelligt for forskellige dyr. Og jeg bliver ked af det hvis nogen slår den slags dyr ihjel som jeg elsker. Sådan formoder jeg også det er den anden vej, så derfor holdt jeg op med at spise dyr. Jeg har dog nogle dyr som spiser andre dyr, det kan de ikke undvære, så der må jeg enten give dem hvad de har brug for, eller skaffe mig af med dem. Der har jeg så valgt det første.
Nidhug Skov
Dato: 14/9 2016 17:12

Sjovt du siger det, jeg havde et par slanger for snart tyve år siden...
Apropos dit billede!
Fik så ondt af musene, at jeg gav slangerne væk til en der var ligeglad med mus :)

Jeg er enormt glad for mine dyr, både dem der bor inde i huset og dem der bor ude i stalden...
Helt nøgternt, ville en del af dem dø i naturen. Det er nødvendigt...
Tag mine høns for eksempel...
Hvis jeg bare lod dem gøre som de ville, ville der komme enormt mange haner.
Er der mange haner, gruppevoldtager de hønsene på ret brutal vis.
Ikke et rart syn, og hønsene kan dø af det.

Jeg har taget dyrene ud af naturen, og ergo må jeg erstatte den "mekanisme" som hedder rovdyr...
(- ræven har desværre også været forbi et par gange, og dét er langt værre for dem end den måde jeg tager dem af dage på!)

Det er ikke fordi jeg tænder på at slå dyr ihjel, det er stadigvæk noget jeg ikke har det særligt godt med...
Men jeg er kommet frem til, at det godt kan gøres på en ordentlig måde helt fra f.eks. æg til gryde.

Hvis bare der var flere rovdyr der havde mennesker på menuen, ville vi ikke stå med de samme problemer i dag.
Efter min mening...
Ulrik Smed
Dato: 14/9 2016 17:50

Det er jo hele problemet. Når vi tænker på mennesker er det ikke OK at de dør for at blive en del af fødekæden, uanset hvor 'nænsomt' og hurtigt de dør. Med dyr tænker de fleste at det er OK og det er naturligt at nogle bliver føde for andre. Det er selvfølgelig et instinkt der hjælper arter til at få succes og blive mange. I vores tilfælde virker det bare alt for godt, og derfor er vi blevet alt for mange. For vi udrydder systematisk dyr der bare har den fjerneste tanke om at spise et menneske.

Jeg tror at når vi føler det samme for dyr, altså at vi bliver virkelig kede af at de dør og ønsker at forhindre det, så er det vores instinkt om at beskytte vores art der skyder ved siden af. Og det har jeg det faktisk fint med, og ønsker flere skal føle sådan.

Har du stadig ondt af musene selvom det ikke er dig længere, der fodrer slanger med dem? Eller er du ligeglad når det bare foregår et andet sted, men du stadig godt ved at det foregår?
Nidhug Skov
Dato: 14/9 2016 18:07

Har netop slået én ihjel mine katte var i gang med at lege med...

Hvis de tager en levende mus med ind, tager jeg den fra dem.
Er den såret, slår jeg den ihjel.
Er den okay, bærer jeg den over til en nabogård der står tom og slipper den ud dér!

Har ikke noget problem med de spiser mus, men jeg gider ikke se på deres sadistiske lege :D

Lidt samme syn jeg har på at spise kød...
Ulrik Smed
Dato: 14/9 2016 21:07

Slanger leger jo ikke på den sadistiske måde. :)

Fodrer i øvrigt altid selv med dødt foder, der er ingen grund til at fodre med levende. Selvom slanger er ret hurtige til at aflive, i forhold til katte, så kan vi mennesker gøre det langt hurtigere. Eneste grund skulle være hvis slangen ikke vil tage dødt, men det er sjældent.

Tænk i øvrigt på at katte tager andet end mus og fugle. De er faktisk en belastning for mange sjældne og fredede indfødte vilde smådyr som i modsætning til katte hører naturligt til.
Ulrik Smed
Dato: 15/9 2016 05:48

Apropos... Jeg har lige nu fået en reminder fra en krybdyr mailingliste om denne her nye bog om katte.
http://press.princeton.edu/titles/10809.html
Fräulein
Forum-indlæg: 74
Område: Østjylland
Dato: 15/9 2016 08:28

Spændende indslag, spændende læsning :)

Min tanke og logik lyder således: Hvorfor spise dyr (og deres mælk)? Vi har jo ikke brug for det.. Tarmene er bedre foruden, miljøet er bedre foruden, og vi kan ikke være bekendt at tage et liv.. med vilje. Hvis man elsker dyr og virkelig er glad for dem, hvorfor skal de så dø?
Døden er en del af livet, ja. Men hvorfor vil man slå dyret ihjel? Så for mig er der helbredsmæssige, miljømæssige og etiske årsager til at undgå at slå dyr ihjel/ producere dyr.

Dertil kommer så mine børn. Jeg tror på, det vigtigste at lære sine børn er empati. Og jeg tror på ingen måde, et barn ville have lyst at slå et dyr ihjel. Empatien, tror jeg, styrkes af at spise planter frem for dyr. De fleste kødspisende børn har sikkert heller ikke RIGTIGT forstået, at frikadellen er gris, at kyllingen var levende og at ordet 'kød' i kødsovs betyder, at der fx ligger ko i gryden.
Når børn lige så stille vænner sig til - og lærer - at det er ok at slå dyr ihjel for, at man kan spise, bliver dyrenes liv mindre værd end barnets. Derved, tror jeg, man presser empatien...

Ulrik Smed
Dato: 15/9 2016 10:34

Prøv at se den video her med nogle børn. De ved vist udmærket godt hvad der foregår.
https://www.facebook.com/okologi.dk/videos/1141787125916375/
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Administrator
Dato: 15/9 2016 11:25 | Indlæg redigeret den: 15/9 2016 15:06

Velkommen til, spændende med lidt friskt blod ;)
Har da respekt for at du har truffet et aktivt valg i forhold til din mad, og ikke støtter dyrefabrikkerne, gid flere ville tage mere stilling til hvor deres kød kommer fra.
Er lidt nysgerrig, hvordan bedøver du dyrene inden du afliver dem?

At alt liv lever på bekostning af andet liv, er måske lidt en overdrivelse.
De fleste planter og svampe lever af døde ting, og derfor ikke direkte på bekostning af andet liv.
Men selvfølgelig er livet stadig en konkurrence, og hvis en plante klarer sig godt, vil den måske tage næring som andet liv ville have overlevet af. På den måde kan man måske godt sige at de lever på bekostning af andet liv. Dog dræber de stadig ikke andet liv for at at skaffe sig næring. Der er selvfølgelig undtagelser, med planter eller svampe der snylter på andet levende...
Der findes også dyr der kun lever af dødt plantemateriale, eller dyr der allerede er døde, og ikke direkte afliver deres mad.

Det primære i forhold til mit valg er, hvorvidt de ting jeg lever på bekostning af, har haft en bevidsthed.
Nidhug Skov
Dato: 15/9 2016 14:36

@ Ulrik Smed:
Katte er nogle små sataner, men de er sgu også dejlige :)

@ Fräulein:
Du kan jo ikke køre en tur i en bil, uden at slå dyr ihjel...
Slå din græsplæne eller særligt meget andet...
Dine træmøbler derhjemme, hvis du viste hvor mange dyr der dør under skovhugst, og habitater der bliver ødelagt i den sammenhæng...
Uanset om du vil det eller ej, er du (og dine børn) medvirkende til dyrs lidelse.
Set i det lys, er ens overlevelse vel i virkeligheden det eneste forsvarlige argument for at tage et andet liv.
Eller er det min sort/hvide tankegang der går i gang her? :D
Hvad vi har behov for eller ej, tror jeg er meget forskelligt fra person til person...
Jeg er en halvstor mand med et forhøjet (i forhold til normen åbenbart) testosteron niveau, og jeg får det fysisk dårligt hvis ikke jeg spiser kød, groft brød, rodfrugter mm.
Hvis det er varmt, som nu for tiden, får jeg det endnu varmere hvis jeg bare drikker vand, og til sidst kan jeg gå helt i sort. Drikker jeg en liter kold mælk, får jeg det fantastisk igen. Helt nedkølet og afslappet...
Drikker i øvrigt 2-4 liter mælk om dagen, derfor håber jeg også at kunne leje noget mere jord, så jeg kan få et par køer - for mælkeproduktionen er en grimrian, OGSÅ den økologiske!

Empati er en god ting, du vil vel lære dem at slå et dyr ihjel der er kommet slemt til skade?
Jeg har empatien med hele vejen fra dyret bliver født/udklækket, til lyset slukker...
Tænker du over hvor mange dyr der bliver påvirket af dine grøntsager, frugter, nødder mm.?

@ Benjamin:

Vil meget gerne fortælle dig om hvordan jeg gør det, men tænker du kan skrive privat så. Tvivler på et vegetar-/veganerforum er et sted hvor brugerne generelt har lyst til den slags informationer...
Spørg løs på PB, alt du vil :)

Mht. din argumentation, indeholder den en del selvmodsigelser som jeg læser den...
Vi er alle døende, du har mekanismer i din krop der er i gang med at fortære den, alt er under forandring konstant. Entropien gennemsyrer alt...
Er det da bedre at dø af kræft, alderdom, en skade eller lignende, end at "kontakten bliver slukket"?
Så hurtigt kan det gøres, det er faktisk lidt skræmmende at forholde sig til - for sådan en bybo som mig i hvert fald :D

Er godt klar over at følelserne styrer meget af det her, og det er ikke for at gøre jeres (eller mine egne) følelser forkerte. Overhovedet ikke...
Synes det er spændende at vende tingene på hovedet, udfordre min egen og andres tankegang...
- og som skrevet tidligere, var jeg millimeter fra at blive vegetar/veganer selv!
Ulrik Smed
Dato: 15/9 2016 16:08

Ville det være OK at 'slukke' et menneske, hvis der nu ikke var nogen der ville savne det, eller syntes det var synd?
Nidhug Skov
Dato: 15/9 2016 17:24

Altså, personligt synes jeg der er mange mennesker der burde "slukkes" for...

Ikke sådan et offentligt straffe-cirkus, bare en hurtig aflivning.
Absolut!

Der er mange mennesker der gør rigtigt mange mennesker, dyr, natur meget meget ondt...
Dem burde vi, efter min mening, som en såkaldt ansvarsfuld race selv tage hånd om.
Hellere det end alle de grå egern og andre dyrearter vi vil til at slå ihjel i millionvis, som eksempel :)

Er også tilhænger af aktiv dødshjælp...
vericon
Forum-indlæg: 714
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/9 2016 03:43

Hej
Er det håbet der skal slukkes for?
Jeg Synes som CV Jørgensen at menneskelighed er en overset, måske glemt ressource:

Fikse ideer og patentløsninger er der til overflod af -
Der er sat brød i ovnen - snart er der friskbagt for de vågne

FDin morgen
Hans Jørn
Nidhug Skov
Dato: 16/9 2016 07:49

Menneskelighed?
Har du set hvordan mennesker opfører sig?
Personligt synes jeg ordet 'human' og betydningen heraf, er en kæmpe joke og selvmodsigelse...
Ulrik Smed
Dato: 16/9 2016 09:46 | Indlæg redigeret den: 16/9 2016 09:49

Suk, ja det med 'human' kan du have ret i. Jeg ser faktisk 'humanisme' som noget der ligner racisme, bare mellem mennesker og dyr, i stedet for mellem forskellige 'racer' af mennesker. Altså at vi værdsætter mennesker meget højere end andre arter, alene fordi vi er mennesker. I veg-kredse bruger vi begrebet speciesisme til at beskrive det, og det dækker også over at vi værdsætter nogle dyr meget mere end andre, uden ret megen rationel grund.

Jeg tror egentlig det er meget naturligt, og bunder dybt i vores instinktive følelser. Det er jo en fordel for en art at værdsætte sig selv højest. Og det er også naturligt at værdsætte sine nærmeste og dem man ligner mest, mere end andre 'stammer'. Sådan er det jo hos mange sociale dyr også. Grupper holder sammen og bekriger til tider andre grupper.

Ja, man kan sgu godt få lyst til at 'slukke' en masse mennesker nogle gange... Og jeg er tilhænger af at nedbringe vores antal kraftigt. Men jeg kan ikke se at det vil kunne ske ved masse-aflivning. Den anden af de to løsninger der findes på problemet er at få færre børn. Den må være at foretrække for næsten enhver pris. Dog bliver det efterhånden svært at tro på det er nok med den retning vi har i øjeblikket, omkring klima og tab af biodiversitet.

Nå, det var et lidt større perspektiv. Mit spørgsmål handlede egentlig mere om, om det er etisk forsvarligt at slå et menneske ihjel i forhold til at slå et dyr ihjel. Man kan sige at for den 'ihjelslagne' er det jo ligegyldigt, denne er jo bare død. Men hvad med alle os andre? Vi føler alt muligt mellem himmel og jord over drabet. Det gælder med stor sandsynlighed også for mange dyr, det er f.eks. nærliggende at en ko føler noget meget stærkt over at miste sin kalv, da det jo sikkert er de samme instinkter der står bag følelserne.

Og hvis nu ingen følte noget over drabet, var det så OK? Eller hvis ingen vidste det?

Sider: 1 2 > >>