Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Når naturvidenskaben bliver træls

 

Filosofi, Etik & Religion

Steen E
Forum-indlæg: 78
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 26/2 2017 11:57

Når dyr bliver trælse.

Det er navnet på en anderledes alternativ oplysningskampagne, som sikkert ingen kender ophavet til. Et liveforedrag streames fra Aarhus Universitet, og selvom teknikken måske nok kunne bære det, så er det nok ikke meningen at vække til direkte responsiv dialog, med bidrag fra tilhørerne.

Der er noget bortgemt indædt afsluttet over oplægget. I en gammel dansk bog af Elkjær står der at når herremanden, eller lignende, presser sine folk, så går det i sidste ende ud over dyrene. Det er dem der må bøde for de stakkels folks eksistentielle genvordigheder, og jeg synes ligesom det er den moral der lyser ud af oplysningskampagnen.

Der er sørme ingen vej ud af betonjunglen og maskinparkerne i de naturskønne arealer. Det er en closed deal. Når man så - så at sige frit svævende i det offentlige rum - begynder at pege fingre af dyrene, ja, så er det ikke svært at forudse hvor det bærer hen. 'Vores' desperation kanaliseres via beroligende rationel argumentation, og svømmer ud i en pøl af reguleret udryddelse.
vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/2 2017 13:57

Hej Steen
det bliver ikke nemt i en tid der både er faktaresitent og relitetsimmun -
Tendensen går i retning vild med rådvild og flashet perpleks faktor.
Det er livsvigtigt at holde hovedet koldt når informationstsunamien ruller ind -
Jeg holder med husdyrene - de tobenede bærer jeg over med selvom man får ondt i ryggen af alt det slæberi -
Ellers alt godt
Hans Jørn
Steen E
Forum-indlæg: 78
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 26/2 2017 14:22

Ja det kan nok ikke være anderledes. Dog mener jeg at viden om historie kan rydde lidt op i ødelæggelsen.