Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jobmuligheder som veganer

Filosofi, Etik & Religion

SimonEmil
Forum-indlæg: 55
Område: KBH
Dato: 2/3 2017 10:42

Hej herinde.
Jeg har et lidt anstrengt forhold til at være jobsøgende og veganer.
Rigtig mange jobs involverer en eller anden form for situationer, hvor man skal spørge sig selv, hvordan man har det med at udføre opgaven som veganer.

Da jeg arbejdede i supermarked, inden jeg blev veganer, husker jeg at jeg dagligt skulle håndtere utætte pakker med kød, som kom forbi mig i kasselinien.

Som tjener (også før tiden som veganer), skulle jeg servere animalske retter for folk og blande drinks, som heller ikke altid var veganske.

Som ekspedient i en elektronikforretning, skulle jeg sælge mobilcovers i læder.

Jeg tænker at der er andre end mig som har haft disse tanker, under jobsøgning. Hvad er i kommet frem til? Det skal siges at mine styrker primært ligger i service-fagene, hvor man har med kunder/gæster at gøre.

Jeg ved godt at ikke alle herinde er veganere, så hvis du ikke kan sætte dig ind i min situation, så har jeg en familie som kan give mig uforstående svar :P
Men ellers så skriv endelig!

På forhånd tak.
mbh
Forum-indlæg: 100
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 2/3 2017 19:00

Kan godt være jeg ikke er veganer men har dog stadigvæk nogen grænser.
Men mit bedste og pt eneste bud på et job som måske var noget, var nok tjener på en vegansk restaurant :)
Der findes nok mange andre muligheder men jeg kanikke komme i tanke om andre hvor man har med gæster/kunder at gøre.
Tullar
Forum-indlæg: 29
Dato: 6/3 2017 08:10

Du kan vel arbejde som telefonsælger, eller en som ringer folk op til spørgeskema undersøgeler.
Du kan også arbejde som facer, eller måske receptionist.
Jeg ved ikke om et job på en planteskole eller byggemarked er en mulighed for dig.
Miau
Forum-indlæg: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 12/3 2017 20:25

Jeg så at den veganske butik i kbh for nyligt søgte personale og et af kravene var at du var veganer, hvilket desværre diskvalificerer mig.
Men der er jo åbnet en del vegetariske og veganske butikker og spisesteder i kbh på det seneste, hvilket du jo har erfaring med, så det er klart en mulighed.
Ellers ja, telefonsælger, postarbejder, lagerarbejder og den slags, hvis du er ufaglært.
Curator
Forum-indlæg: 534
Dato: 14/3 2017 20:41 | Indlæg redigeret den: 14/3 2017 20:42

Miau, det lyder som noget man/SimonEmil evt. skal rykke på lidt hurtigt. Han har ikke været på de sidste dage, så måske du kunne sende ham en PM, så han får besked pr. mail. Blot et forslag, selvfølgelig.
Miau
Forum-indlæg: 9
Dato: 15/3 2017 13:48

Curator, jeg ved slet ikke om de stadig søger, husker bare at de lavede et opslag for nylig. Skal prøve at se om jeg kan finde ud af pb, er ny så er ikke lige nået der til endnu. :)
horng_
Forum-indlæg: 6
Dato: 26/8 2017 01:22 | Indlæg redigeret den: 24/9 2017 00:59

Lidt civology
1. "Den Veganske Butik" er non-profit og ulønnet. Det er ikke okay at folk tager non-profit arbejde hvis de leder efter arbejde, det skaber en kultur hvor folk ikke kan komme ind på arbejdsmarkedet uden at gå igennem non-profit (forhindrer økonomisk selvstændighed) og det er skadeligt for non-profits idet de tilvænnes at få personale af sådanne veje.

Lidt balancering/fleksibilitet
2. Jeg ville egentligt godt kunne sælge læder hvis det var en meget lille del af det der solgtes (som læder covers) men det ville krævet at arbejdet var positivt nok på andre punkter (mobilforretninger, den er ikke god... De vilkår er der opportunity i at gøre noget ved). Det vigtige ved dette er nok at vi også eksisterer som en del af et samfund. Det er lidt mindre end at sælge alkohol som alkoholiker der ikke drikker.

Lidt selvhindring:
3. Jeg har siddet med tanker om at det at være tjener på restaurant er lidt som at sælge sin mikrobiologi; sjovt nok når jeg tænkte på en vegansk restaurant, det er ærgeligt hvis man tilvænner sig til at skulle være så ren at man ikke kan arbejde på en restaurant især hvis man kommer fra en baggrund som min (far der har meget med områder der har med dyreforsøg at gøre som lægeuddannet og ancestral linje der har spist kød - alle er fattige på en eller anden måde...) - en renhed der er en sygdomstilstand, da især hvis den er vegansk. Det er dog et lidt voldsomt fokus på en enkelt ting, men relevant for

4. Jeg går også og prøver at finde arbejde. Jeg tænkte på fair trade butikker - det er principelt set supporterende for veganisme selv hvis man er i direkte kontakt med ubehagelige varer (selvfølgelig er det vigtigt at huske at man ikke kan være veganer når man spiser kød, omend man kan foresage mindre kød til at blive spist overall går tanken på)

5. Den med muslimer, kontanthjælp og måtte sige nej til et arbejde.
Den gælder sku ikke hvis det involverer salg af alkohol eller kød, det er så simpelt.

EDIT:
til nr 4. Det er ikke okay at det er fair trade hvis det er salg af kød eller fx læder som hovedelement. Det er for skadeligt og hvis det er noget man har afsagt sig skal det respekteres - skaden på den enkelte rammer os alle.
til nr 5. Halal skal dø, men de har sku lov til at sige nej til salg af grise; det var det første jeg stoppede med da jeg blev veganer og det gjorde det nemmere at stoppe, idet jeg tænkte "nå, grise kan jeg stoppe med til at starte med".
til nr 3. *en renhed der ville være en sygdomstilstand, hvis det gjorde at man ikke kan være på en arbejdsplads hvor man er tjener
til nr 2. Brugte mobil forretninger tho, det er en helt anden sag, big thumbs up til dem!