Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Organdonation

Filosofi, Etik & Religion

Skovnød
Forum-indlæg: 54
Område: Fyn
Dato: 3/3 2017 17:31

Jeg vil hellere dø -- ganske enkel
Det skrives uden religion som jeg ikke ønsker skal indblandes
( gider ikke religion -- hader det )
Bloddonation sidestiller jeg med hår og negle som vokser ud efter afklipning --
så ingen problem i det
Zhcoop
Forum-indlæg: 658
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/3 2017 19:24

Altså, du vil hellere dø end og blive begravet som et helt menneske, eller dø fordi du ikke vil have et fungerende organ fra andre mennesker? [:

Jeg har ikke taget stilling til noget af det....
Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 3/3 2017 19:55 | Indlæg redigeret den: 3/3 2017 19:59

Som Zhcoop, er jeg også lidt forvirret omkring hvad du mener. Du vil hellere dø. End hvad? End at give eller modtage organdonation?. Jeg er selv organdoner, og har ikke problemer med at andre får mine organer, hvis jeg er død. Skal i så fald ikke bruge dem til noget alligevel, og er en anden død og jeg kan bruge nogle af deres organer, vil jeg tage imod det uden tøven. Kan kun se at det ville være det rette valg at vælge døden, hvis organerne var skaffet på en uetisk måde, uden f.eks samtykke fra den døde eller deres efterladte. Og så er der tilfælde i visse lande hvor fattige frivilligt sælger deres organer for penge. Det er et etisk problem. Men som organdonation fungerer her i dk, ingen problemer, det er kun positivt. Og flere burde blive donere

Hvordan er det at du ikke gider religion relevant for organdonation?. Nogle religiøse er imod blod og organdonation og andre er ikke. tror de fleste religioner okay med bloddonation, med undtagelse af indre mission. Men det sjældent jeg har set ateister eller anti religiøse være imod organdonation, og jeg ser personligt ikke et argument imod det, hverken fra et religiøst eller ateistisk synspunkt. Ud fra et rent ateistisk materialistisk synspunkt kan man måske argumentere for at menneskets identitet eller personlighed er lig med hjernen, men ingen ville argumentere det samme i forhold til lungerne eller hjertet. Så her burde organdonation altså også være okay.

Er fuldstændig enig angående bloddonation, og ligestillingen med hår og negle som vokser ud efter afklipning. Når man klipper hår og negle, vokser de ud igen, Tapper man blod, bliver der produceret nyt frisk blod. At vi ikke kan pruducere et nyt hjerte, nyre eller hvad ved jeg, ser jeg dog ikke problemet i. Da den døde krop vil vedblive med at være død, kan en levende fint få et organ, den døde har ikke brug for det, og hvorfor ikke gøre gavn for et andet levende væsen, der har chancen for at leve videre. Det er jo at gøre noget godt for en anden, som har absolut ingen omkostninger for en selv. Hvis jeg ikke giver mine organer, vil de bare blive lagt ned i jorden sammen med resten af min døde krop.

Skovnød
Dato: 4/3 2017 18:35 | Indlæg redigeret den: 4/3 2017 18:53

Et eller andet sted synes jeg det er betænkeligt, at mennesker skal agere reservedelslager for
andre mennesker efter deres død.
Det rører ved naturens orden at gribe ind i den ved at forlænge enkelte svagere menneskers liv på den facon .
Jeg tror på, at det stærkeste menneske skal overleve rent genetisk.
Vi er jo folk nok på jorden ( for mange ). Bl.a. derfor skal vi acceptere at længden på livet
ikke er forudbestemt ved fødslen.

Derfor er jeg også imod kunstig befrugtning, som er med til at forlænge overlevelsen af
visse menneskers halvdårlige gener.
Der er jeg tilhænger af adoption i stedet for. Jeg har personligt selv erfaret at
man kan blive tæt knyttet til en anden mands barn og
elske det som det var ens eget, så ingen problem i det. For mig giver det større glæde,
for der er mange børn ude i den store verden som trænger til forældre.
Men det er et sidespring fra emnet.

Et hjerte er ikke bare en blodpumpe, men er en langt større del af personligheden, end man skulle tro.

Der er flere rapporter som fortæller om personligheds ændring .
F.eks. En mand, der var heteroseksuel, fik et nyt hjerte og umiddelbart derefter blev homoseksuel, bare for at
nævne den mest markante ændring som jeg har læst.

Forskere har også fundet hukommelsesceller i lever og nyre.

Så organdonation finder jeg virkelig skræmmende

Aros: Dit evige fyld er jeg træt af -- det er som om at du gerne vil være den kloge og mægtige her på siden.
Serenity
Forum-indlæg: 1695
Område: Nordjylland
Dato: 4/3 2017 18:52 | Indlæg redigeret den: 4/3 2017 18:52

Det burde slet ikke være frivilligt. Når folk er døde eksisterer de ikke længere og har dermed ingen rettigheder. Tag hvad der kan bruges hvis det kan hjælpe levende mennesker siger jeg. Jeg er ikke selv registreret som organdonor, men mine forældre ville helt sikkert træffe det rigtige valg hvis jeg dør før dem.
Skovnød
Dato: 4/3 2017 18:56

Serenity:

Er du fuld ???
-Benedikte
Forum-indlæg: 30
Område: KBH
Dato: 4/3 2017 20:04

Årh 'Skovnød". Jeg er snart så træt af din mærkværdige opførsel, og beslutninger om hvad andre er, og ikke er.

Modsat dig, elsker jeg at se Aros kommentarer, svar osv. Herinde, og finder stor inspiration og viden hos ham.
-Jeg synes at hvis du ikke gider høre på ham, at du bare skulle springe hans kommentarer over, og foretage dig noget andet, der gør DIG glad.

At du heller ikke deler meninger med 'Serenity', giver dig heller ikke ret til at spørge barnligt, om h*n er beruset.

Jeg ville blive superglad hvis du fremover ville holde op med dine unødige domme om folk. Det er ikke nødvendigt.

Og så undskyld for at bringe denne tråd ind på et sidespor!
Jeg har selv overveje at blive organdoner.(:
Skovnød
Dato: 4/3 2017 20:12 | Indlæg redigeret den: 4/3 2017 20:16

Benedikte:
Din analysering finder jeg skræmmende
Zhcoop
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/3 2017 20:32

Først skal jeg lige gøre opmærksom på at man skal holde tråden og tonen ;]

Derefter vil jeg tilføje:
Jeg har selv overvejet at andre gerne må få mine organer når jeg en gang ikke er levende længere.
Jeg er dog meget i tvivl om hvor vidt jeg ville tage imod et organ - nu dyrker jeg qi gong, så jeg satser på at jeg får trænet mine organer tilstrækkeligt til, at jeg kan leve mit liv fuld ud uden organ problemer - men skulle det nu ske at jeg kommer ud for en ulykke, hvor et eller flere af mine organer bliver ramt og ikke kan redes, så ville jeg nok gerne tage imod andres organer... Det satser jeg så ikke på sker :P især fordi jeg også har hørt historier om folk der har fået andres organer og pludselig får en anden hukommelse, hukommelsen/følelsen fra mennesket der har doneret, og den tanke bryder jeg mig ikke om... med mindre det var et herre nice mennesker jeg kan relatere til, men så skal man til at kende sin doner, og det kan jo ikke rigtig lade sig gøre :S så derfor... lidt for indviklet.
Som i nok kan se har jeg gjort mig masser af tanker om det, men stadig svært ved at tage nogle endegyldige beslutninger, så det bliver der nok ikke så meget af fra min side xD

Fortsat god debat [:
Aros
Dato: 5/3 2017 07:55 | Indlæg redigeret den: 5/3 2017 07:59

"Et eller andet sted synes jeg det er betænkeligt, at mennesker skal agere reservedelslager for
andre mennesker efter deres død."

Hvad er betænkeligt ved det?

"Det rører ved naturens orden at gribe ind i den ved at forlænge enkelte svagere menneskers liv på den facon .
Jeg tror på, at det stærkeste menneske skal overleve rent genetisk. "

Nu er det jo bl.a naturens orden at vi har udviklet os til at blive intelligente nok til at gøre organdonation mulig. Da Darwin talte om den stærkestes overlevelse, mente han ikke bare stærke gener der sikrer fysisk sundhed. Derudover kan en person jo være genetisk stærk, men blive syg alligevel pga livstil. Faktisk er mange af vores tætte slægtninge uddøde, så vi er den eneste af vores art i dag. Der findes flere forskellige racer af mennesker i dag, men kun en art, homo sabiens. Vi er kun stærkere end de tidligere menneske arter på et punkt, og det er intelligens. Og nyere forskning viser at vi måske endda ikke engang er markant mere intelligent end de var.

Og når du siger at du tror på at det stærkeste menneske skal overleve rent genetisk, så er du vel klar over at det er et statement der ikke rigtigt giver mening. Det er som at sige - "jeg tror på at den hurtigste løber skal vinde løbet". Hvis det er den hurtigste løber så vil personen jo vinde løbet. Ligesom at hvis en person er stærk nok til at overlve ja så overlever de. Med mindre du mener det skal være sådan noget hvor der er nogen der udvælger hvem de stærke er. Og tager den beslutning på naturens vegne, Så synes jeg bare man er henne i sådan noget lidt facistisk/nazistisk tænkning, og det tager det jo også væk fra at det er naturen der styrer det. Efter en organdonation er det stadig op til kroppen at hele og restituere helt i naturens hænder

Og det ville jo også være sindsygt hvis de i f.eks stenalderen lod en person der har brækket benet dø, fordi de ikke gider pleje ham til han er stærk nok til igen at hjælpe de andre i marken. At hjælpe nogen når de er syge er ikke nogen ny ide, og det er ikke noget der går imod naturens orden. I sidste ende er det f.eks også en persons imumnforsvar der bestemmer om han/hun kan hele efter en organdonation, det kan vi ikke styre.

"Vi er jo folk nok på jorden ( for mange ). Bl.a. derfor skal vi acceptere at længden på livet
ikke er forudbestemt ved fødslen."

Er enig i at jorden er overbefolket. Men det er en anden problematik, der f.eks delvis kunne løses ved at folk der ikke er kvalificeret til at være forældre lod være med at være børn. Sådan at f.eks dysfunktionelle alkoholiske personer valgte at springe over med at få børn, og det samme hvis man i afrika er så fattig at man knap nok kan brødføde sig selv.

At længden på livet ikke er forudbestemt ved fødslen er ganske enkelt et faktum. Men Organdonation giver heller ikke nogen garanti for en bestemt livslængde. Tror de fleste vil leve så længe som muligt, hvis det vel at mærke er med en livskvalitet der gør at man gider at være her. Det ser jeg også som en del af naturens orden. Hvis man ser på alle dyr der er blevet såret, så kæmper de til sidste bloddråbe for at redde sig selv

"Derfor er jeg også imod kunstig befrugtning, som er med til at forlænge overlevelsen af
visse menneskers halvdårlige gener."

Jeg synes du har det med at blande ting sammen, og komme med konklusioner ud fra ting der ikke nødvendigvis er relaterede. F.eks kan folk blive kunstigt befrugtet pga mange andre ting end at de genetisk set ikke kan blive gravide på andre måder. Og folk med dårlige gener kan også ende med at blive gravide og få børn. At sige at folk med halvdårlige gener ikke må få børn er også sådan lidt et skråplan, for hvad betyder halvdårlige gener og hvem skal afgøre det?

"Der er jeg tilhænger af adoption i stedet for. Jeg har personligt selv erfaret at
man kan blive tæt knyttet til en anden mands barn og
elske det som det var ens eget, så ingen problem i det. For mig giver det større glæde,
for der er mange børn ude i den store verden som trænger til forældre.
Men det er et sidespring fra emnet."

Det er også et godt valg, og er også enig angående at blive knyttet til nogen der ikke genetisk set er ens slægtning. men det lidt et side emne, der ikke har så meget med organdonation at gøre. Hverken adoption eller kunstig befrugtning har noget med organdonation at gøre. Det var lidt et sidespring ja. Men jeg er helt enig med dig

"Et hjerte er ikke bare en blodpumpe, men er en langt større del af personligheden, end man skulle tro.

Der er flere rapporter som fortæller om personligheds ændring .
F.eks. En mand, der var heteroseksuel, fik et nyt hjerte og umiddelbart derefter blev homoseksuel, bare for at
nævne den mest markante ændring som jeg har læst."

Må indrømme at det ikke er noget jeg nogensinde har hørt om før. Synes det lyder som plottet i en dårlig gyserfilm. Så engang en film hvor en mand fik armen fra en morder, og han begyndte at få voldelige tanker, og kan huske at jeg tænke det var en tåbelig film. Men du siger at der findes videnskabsmænd der tager dens slags hypoteser alvorligt? i så fald har jeg aldrig hørt om dem .

"Forskere har også fundet hukommelsesceller i lever og nyre."

Kan du linke til artikler af disse forskere, eller interviews med deres udtalelser fra youtube eller andet. Har aldrig hørt nogle udtale de ideer.

"Så organdonation finder jeg virkelig skræmmende"

Jeg har aldrig hørt om nogen i den virkelig verden der oplevede noget skræmmende efter en organdonation, som f.eks ændret personlighed eller lignende. Jeg finder det mere skræmmende at skulle gå til tandlægen.

"Aros: Dit evige fyld er jeg træt af -- det er som om at du gerne vil være den kloge og mægtige her på siden."

Er det en konklusion eller et spørgsmål? Jeg skriver som jeg snakker, og jeg snakker sikkert for meget ;-) . Ved at jeg ikke er den mest intelligent person der har været igennem vegkon. Har også lært ting, som jeg er meget taknemmelig for at have lært, fra andre herinde på siden.

Serenity, det er ret nemt at blive organdoner. Flere steder har donerkort du kan udfylde, det gjorde jeg i sin tid. Tænker at man i dag også bare kan gøre det over nettet. Da der er et tidspørgsmål i forhold til organdonation er det en fordel at det er besluttet på forhånd. Den tid det vil tage at få fat i og tale med din familie, kan f.eks betyde at organerne ikke kan bruges.

"især fordi jeg også har hørt historier om folk der har fået andres organer og pludselig får en anden hukommelse, hukommelsen/følelsen fra mennesket der har doneret, og den tanke bryder jeg mig ikke om... med mindre det var et herre nice mennesker jeg kan relatere til, men så skal man til at kende sin doner, og det kan jo ikke rigtig lade sig gøre :S så derfor... lidt for indviklet. "

Hej Zhcoop, interessant at du også nævner det. Troede bare det var myter og temaet for dårlige gyser film. Er der nogle virkelige læger der taler om det her?
vericon
Forum-indlæg: 714
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/3 2017 20:10

Hvad nu hvis ?
Man inden at give tilsagn var forpligtet til at overvære en transplantation ?
Udtagelse af organer fra donor --
Indsættelse af "objekt" i receptor -
Altså - Hele virkeligheden fra start til slut !!

Velkommen i butikken -
Hans Jørn
Aros
Dato: 6/3 2017 13:29 | Indlæg redigeret den: 6/3 2017 13:31

Hej Hans jørn. Interessant tanke. Er ikke sikker på det ville gøre den store forskel, hverken på den ene eller den anden måde. Er ikke sikker på hvad forskel du mener det ville kunne gøre? Vi er jo ligeså lidt bevidst tilstede når vi er døde og får udtaget organer, som når vi ligger og rådner i jorden, og orm kravler igennem os. Begge dele er jo også ca lige lidt lækre at tænke på, og visuelt klamt at se på. Men vi er jo heller ikke til stede, så vi oplever det jo ikke. Det er også derfor jeg ikke ser formålet i at gøre til en forpligtelse at overvære en transplantation inden beslutningen om at blive doner. Jeg er allerede klar over at det sikkert ikke vil se smuk ud når nogen fjerner mine organer, men jeg kommer jo heller ikke til at skulle se på det.

For nyligt kunne man faktisk opleve en live obduktion, autopsi af en overvægtig engelsk kvinde på dr3. Det var som forventet max klamt at se på, og jeg undrer mig over de læger der kan holde synet ud, og stå og skære i døde mennesker.

Tror ikke det er umuligt at komme til at overvåge en transplantation, og du kan sikkert se optagelser af det. Men at man lovmæssigt kan få lov til at se en transplantation, er noget andet end at sige at man SKAL se det. Og igen, så ser jeg ikke formålet i forhold til at beslutte om man vil være organdoner eller ej. Hvis der virkelig var hold i ideer som - at få en morders hånd vil give dig voldelige tanker osv, så var der grund til at være skeptisk.
vericon
Dato: 6/3 2017 20:28

Sjovt nok ligger der i den menneskelige natur, en trang til flugt, fra at forholde sig til realiteterne.

Tidligere tiders skolevæsen havde en disciplin der hed anskuelighedsundervisning = Se tingene som de er.

Den praksis har man så af forskellige årsager forladt.

Det er så heller ikke særligt passende at servere ophug af døde kroppe, direkte fra fad, som beskrivelse af de faktiske forhold.

Man kunne nemt komme til at vække anstød – og det kan vi jo ikke ha‘.

I Kina har man den praksis, nøgternt og kontant, at dødsømte hugges op til reservedele efter aflivning.

Andetsteds er det sådan at folk fra fattige forhold, sælger nyrer og hvad der ellers kan bruges, til handlere, leveringsdygtige til folk, fra mere velsituerede egne af kloden.

Man har også gang i, ved genmodificering, at dyrke menneskelige organer i grise -

En udvikling der er på vej – hvorhen ?

Dit valg
Hans Jørn
Zhcoop
Dato: 7/3 2017 16:16

Jeg ser ikke gyserfilm, det er ikke noget for mig.
Mener jeg har hørt om det i radioen, en dokumentar eller noget i den stil, men kan seføli ikke finde det igen -.- hmm.. vender tilbage, hvis jeg finder noget materiale [:

PS. jeg synes det er meget uhyggeligt at man kan lave børn i en kunstig livmoder - intet hjertebanken fra moderen at lytte til, ingen (med)menneskelighed... jeg kommer til at tænke på "brave new world", der vil jeg helst ikke hen...
Skovnød
Dato: 7/3 2017 18:17 | Indlæg redigeret den: 7/3 2017 18:45

Hey vericon

Autister med pandelamper vil gerne imponere med kniv, saks, nål, tråd og
laboratorium

Mon de selv klonet ??

Ja - hvilken retning bevæger vi os i og hvorhen - - inden total udslettelse
vericon
Dato: 7/3 2017 19:47

Hej Z
Et bud på hvordan tingene står sådan cirka lige nu:
http://www.sciencemag.org/news/2017/01/human-organs-grown-pigs-not-so-fast

Det skal man så ikke lade sit gode humør ødelægge af -

Jeg synes det er vigtigt at kende det fulde omfang af div. muligheder - tendensen går ofte i retningen af at pakke barske kendsgerninger ind i pæne ord og vendinger.

Alt godt
Hans Jørn
Aros
Dato: 7/3 2017 21:27

I dag kl 00:35 på dr3 engelsk dokumentarprogram - Når døde redder liv
Skovnød
Dato: 24/3 2017 16:50 | Indlæg redigeret den: 24/3 2017 16:59

Nogle mennesker lyder som syge reproduktive klonede individer --
uden menneskesyn og logik --- bøvs
De gør mig syg ved tanken :(

At tro og håbe på evig liv .. er også GAK GAK :(
Aros
Dato: 24/3 2017 17:34

Jeg tror ikke der er nogen der har talt om evig liv, eller kloning. dokumentarprogram - Når døde redder liv, handler om organdonation . og organdonation er frivilligt, så det er jo i virkeligheden meget simpelt , dem der vil donere gør det og dem der ikke vil lader være.
Skovnød
Dato: 24/3 2017 19:03

Hmm......