Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Alkohol

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
Havskildpadden
Forum-indlæg: 20
Område: Ikke oplyst
Dato: 9/3 2017 20:45

Hej alle!

Jeg drikker personligt ikke, har aldrig gjort det, og har heller ingen intention om at gøre det i fremtiden. Jeg forstår ikke konceptet med det, og synes ærlig talt, at det er et tåbeligt gøremål.
Jeg er i øjeblikket gymnasiestuderende, og alle, på nær en gruppe af 10 stykker, drikker - ud af hele gymnasiet på over 3000 elever. De snakker ofte om deres "fantastiske" bedrifter til fester og andre sammenkomster - de er stolte af at dræbe hjerneceller og forurene deres kroppe. Jeg fatter dem ikke, og deltager ikke i festerne, da jeg simpelthen ikke føler mig behageligt tilpas - jeg føler, at jeg spilder tiden.

Det er min generelle oplevelse, at folk overhovedet ikke forstår én, når man siger, at man ikke drikker. De svarer bare altid noget med:
"Arh, du kan godt bare tage et par slurke!"
"Alkohol skader dig ikke!"
"Hvorfor drikker du ikke?!"
"Du går glip af så meget sjovt!"
"Ej, kom nu. Du har det aldrig sjovt..."

Det er næsten mere socialt acceptabelt at sige, at man er veganer end at man ikke drikker. Det er utroligt - hvis man kan acceptere det ene, hvorfor kan man så ikke acceptere det andet?!

Ahem, nå... Surt opstød til side...

Jeg ville bare høre, om der er nogen herinde, der forstår mig?:-)
Kappa
Forum-indlæg: 224
Opskrifter: 10
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/3 2017 21:43

Hej Havskildpadden :)

Det er et ganske fornuftigt valg, du har truffet. Der er absolut ingen grund til at drikke alkohol, eller egentlig så meget andet syntetisk skidt. Man kan også sagtens have det sjovt til en fest uden at drikke - hvilket mange ikke helt forstår.

Jeg synes, du bør holde fast i dit standpunkt og fortsat undlade at drikke :)
Havskildpadden
Dato: 9/3 2017 22:25

Mange tak:-)
Aros
Forum-indlæg: 772
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 9/3 2017 22:44

Ja jeg vil sige det samme som Kappa . Og vil tilføje at ikke bare kan man også sagtens have det sjovt til en fest uden at drikke, men man kan også ligefrem huske det dagen efter ;)
Havskildpadden
Dato: 10/3 2017 06:52

Præcis:-)
David
Forum-indlæg: 38
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 20/3 2017 18:08 | Indlæg redigeret den: 28/3 2017 23:51

Alkohol dæmper angst kortvarigt og du oplever en læt eufori. Men jeg giver dig ret i at det ikke er specielt godt eller fornuftigt for både din krop og dine omgivelser. Alkohol er i næsten alle butikker.. gymnasier har en dum alkohol kultur. det er min forklaring. Bliv ved med din holdning omkring det. Det er sejt. Jeg er selv nogle gange stresset/angst og falder i...
Benjamin
Forum-indlæg: 655
Opskrifter: 1
Administrator
Dato: 27/3 2017 01:53 | Indlæg redigeret den: 27/3 2017 03:23

Alkohol er jo heldigvis ikke det eneste rusmiddel.
Men helt klart en af de mest giftige. Hvis man vil være mere usund end at drikke, kunne man sniffe lightergas, lim eller andre opløsningsmidler. Kan ikke forstå at et moderne samfund gør det så let tilgængeligt, mens det kriminaliserer og dæmoniserer andre langt mildere rusmidler som fx heroin...

Hvis man er til de ikke-afhængighedsskabende, ikke-giftige stoffer, som der aldrig er nogen der er døde af, kunne man måske tage LSD eller svampe?

Cannabis er også et rimeligt bud, men personligt synes jeg det er ret angstfremkaldende når man er uden tolerance.
Og så er det også ganske muligt at blive afhængig af det..

Noget af det mest karakteristiske ved alkohol er forgiftningssymptomerne, som man ikke oplever ved rigtige rusmidler.

Man kan blive så afhængig af alkohol at man dør af abstinenserne. Det er så vidt jeg ved aldrig rapporteret ved fx. heroin.
Alkohol nedbryder de fedtmembraner der isolerer neuronerne, så man kan godt sige at det opløser din hjerne. Det medfører også såkaldt ædru-hjerneskade aka kindling, som i praksis vil sige at ens hjerne bliver langsommere til at normalisere forholdene, efter man fx. har drukket. Det er derfor det næsten er umuligt for alkoholikere at stoppe hvis de først er startet.
Det er også ekstremt dårligt for dine øvrige organer.
Hvis jeg skulle vælge, ville jeg hellere være stiknarkoman end alkoholiker. Det eneste der taler til fordel for alkohol er hvor socialt acceptabelt det er.
Hvis jeg havde mulighed for at ryge heroin i stedet for at drikke til en fest, ville jeg klart vælge det, hvis jeg skulle tænke på min sundhed og ikke på mine omgivelser..

Men når der nu både findes svampe, LSD og hundredvis af andre mildere rusmidler uden afhængigheds risiko, ville jeg klart vælge det frem for både alkohol og heroin. Det giver efter min mening også en langt mere spændende virkning..
Aros
Dato: 27/3 2017 05:25 | Indlæg redigeret den: 27/3 2017 09:30

Hej Benjamin. Hvor ville du placere ecstasy? Har selv kun prøvet hash,pot(cannabis),ecstasy og alkohol. Synes cannabis er mega nedern, oplever det nemlig som ret angstfremkaldende som du nævner, og giver bare generel uro og ubehag i kroppen, ekstremt sulten. Alkohol gav mig altid ekstreme tømmermænd der tog 2-3 dage at komme igennem.

I dag rører jeg ikke noget. Men kunne jeg købe det lovligt et sted hvor det var garanteret fri for urenheder osv, så må jeg indrømme at jeg nok ville tage ecstasy engang imellem .

Stoffet er jo syntetisk, om det nødvendigvis gør det mere giftigt ved jeg ikke.

Her er hvad jeg fandt på wikipedea:
https://da.wikipedia.org/wiki/MDMA

Der var nogle ting der overraskede mig, bla

Næsten alle dødsfaldene i forbindelse med ecstasy skyldes hedeslag. Dette rammer kun dem, der tager ecstasy mens de danser i timevis under varme og fugtige omstændigheder uden at drikke tilstrækkelig med vand, dvs. omstændigheder som ville forårsage hedeslag selv uden et stof.

I 90´erne synes jeg man hørte meget om folk der døde pga urene stoffer der var blandet forkert, at deres hjerte stoppede osv. I medierne ihvertfald. Men det sidste tænker jeg også kan skyldes 5-6 timers dans ved et rave uden pause

Benjamin
Administrator
Dato: 28/3 2017 23:38 | Indlæg redigeret den: 31/3 2017 01:28

Hej Aros
Ville nok sige at MDMA (ecstasy) er mere hårdt for systemet end Akohol og Heroin. Men det er måske også en uretfærdig sammenligning. Hvis man er på det hver dag, som jeg forestiller mig når jeg sammenligner et heroinmisbrug med et alkoholmisbrug, og tager det flere gange dagligt, er jeg overbevidst om at MDMA ville have større konsekvenser end de andre to substanser. Men hvis det er en enkelt dosering (ca 100mg) en enkelt gang i mellem er det måske på højde med alkohol i skadelighed.
Generelt holder jeg mig fra stoffer som udtømmer ens depoter af naturlige lykkestoffer som serotonin.
MDMA binder sig til de præsynaptiske neuroner (transportproteinreceptorene), faktisk har det sammme bindingssted som SSRI (lykkepiller), men i modsætning til SSRI hæmmer det ikke blot genoptagelsen af serotonin men udtømmer hjernens depoter af dette lykkestof. Dermed har man dagen efter ikke blot opbygget tolerance for serotonin, man har også meget mindre af det. Synes selv MDMA giver en relativ slem nedtur dagen efter.
Hvis man endelig tager det, er det som du skriver vigtigt at få en masse vand at drikke, helst en halv liter i timen. Derudover er det en god ide efterfølgende at spise tryptofan holdigt mad som fx bananer, så man hurtigt kan få sine depoter opfyldt igen.
Det gør selvfølelig også en kæmpe forskel om man nøjes med en enkelt dosis, eventuelt med en enkelt redosering for at forlænge rusen. Eller om man fylder sig med piller natten lang, det sidste vil jeg på det kraftiste advare imod. Og ja, sørg for at få rene krystaller uden nogen misfarvning. IKKE piller! Man kan altid selv fylde det i veganske kapsler..
MDMA er langt mere euforisk end heroin er! Men har også flere bivirkninger, som måske i sig selv er med til at man ikke misbruger det.. Hvor man med heroin nok vil blive overasket over hvor mildt det virker i starten i forhold til bivirkninger.
Hvis man tager stoffer, så gør det ansvarligt, uanset om det er alkohol, heroin, cannabis, ecstasy eller andet.
Hvis man gør det på en ansvarlig måde, vil jeg ikke mene at der skulle være noget galt i hverken det ene eller andet. Men måske værd at vide at alkohol bestemt ikke er mindre skadeligt end andet, tvært imod.

I forhold til om stoffer er syntetisk eller ej, har det ingen indflydelse på hvor hårdt det er for systemet..

Mht cannabis og angst, har jeg efterhånden fundet ud af at det handler om at tage en meget lille dosis, hvis man er uden tolerance. En enkelt inhalering kan være for meget hvis det er en kraftig joint..
Men nej det er heller ikke mit favorit stof, selvom det har sin charme, især sammen med film / serier :)

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 29/3 2017 14:09 | Indlæg redigeret den: 29/3 2017 14:11

Jeg forstår det godt. Jeg holder mig også 100 % fra alkohol. Jeg indtager meget som er skidt for kroppen(junkfood), og den ville nok ikke have gavn af også at indtage et kræftfremkaldende organisk opløsningsmiddel. Mht. de ulovlige narkotiska stoffer som er blevet nævnt her i tråden, vil jeg på det kraftigste fraråde alle at indtage heroin og ecstasy, da det første er meget afhængighedsdannende, og det sidste kan skabe ardannelse i hjertet, hvis man tager det over en længere periode. Ecstasy skulle vist også være afhængighedsdannende for nogle mennesker. Jeg er også ret sikker på, at der er mennesker som er døde af at tage psykedeliske stoffer. Ikke på grund af overdosis, men på grund af et dårligt trip, som har ført til selvmord. Så hvis man tager de stoffer er det vigtigt at have en tripsitter som holder øje med en.
Aros
Dato: 29/3 2017 17:01

Hej Benjamin, ja du har ret, det ville ikke give mening at tage E mere end 1 gang om måneden eller sjældnere, når det tager 2-3 uger for seretonen at normalisere, og der derfor ikke ville være effekt af at tage det f.eks hver dag. Når du nævner at det udtømmer ens depoter af naturlige lykkestoffer, tænker jeg på om langvarig brug evt også kan skabe en permanent kemisk ubalance i hjernen der giver kronisk depression, hvis f.eks serotonin stadiet ikke kan vande tilbage til det normale?. Ideelt synes jeg det er bedre at arbejde mere konskruktivt på at skabe permanet varig lykke for sig selv end at indtage noget. Men havde E været uden bivirkninger, havde det været et dejligt kvik fix, men det jo nok poinen, alle såkaldte kvik fix har en bagside , og nu du nævner det var jeg en anelse trist dagen efter at have taget E, og så også ret træt

Mht cannabis og angst, har jeg efterhånden fundet ud af at det handler om at tage en meget lille dosis, hvis man er uden tolerance. En enkelt inhalering kan være for meget hvis det er en kraftig joint..
Men nej det er heller ikke mit favorit stof, selvom det har sin charme, især sammen med film / serier :)

Jeg har kun oplevet at få det dårligt af det, så jeg ser mine serier uden ;-) , men det kan da godt være det pga dosis, men hvis bare en inhalering kan være for meget, synes jeg også det er for svært at styre så det ikke er for meget. Der kan man da i det mindste sige at alkohol giver mere kontrol i at en slurk ikke gør forskellen imellem at man er lettere beruset eller skal til udpumpning . Er nu sikker på at jeg aldrig rører alkohol eller canibis igen. Men hvis nogen en dag finder ud af at fremstille ecstasy der ikke har nogle bivirkninger, ville jeg sige ja tak.

ps: Kan godt lide dit profilbillede, det er en sjov serie :D
Benjamin
Administrator
Dato: 29/3 2017 20:06 | Indlæg redigeret den: 29/3 2017 20:17

Hej Serenity
For det første er MDMA ikke et narkotisk sof, det er en stimulans og et empathogen / entactogen (øger medfølelse).
Det er bestemt afhængighedsskabende. Selv første gang man prøver det, vil man få en kraftig trang til at tage mere når rusen aftager.
Mere end første gang man prøver heroin. Det er om ikke at overdrive / videreføre statens skræmmekampagne.
Det betyder bare at folk slet ikke tager det de har fået at vide alvorligt, hvis de gør sine egne erfaringer og finder ud af hvor meget løgn og overdrivelse de er blevet bildt ind.
Heroin er bestemt afhængighedsskabende, men man er bestemt ikke hooked fordi man prøver det en enkelt gang. Efter man har taget det hver dag i en uge begynder det at være svært at stoppe, men ikke mere end de fleste ville kunne gøre det på egen hånd. Dog vil jeg råde folk til ikke at tage det eller noget andet flere dage i streg. Hold nogle fornuftige pauser! Gerne en måned eller mere som Aros skriver.

At MDMA skulle kunne give ardannelse i hjertet, tror jeg ikke på. Det vil jeg meget gerne se dokumentation på!
Jeg synes den slags misinformation er farlig. Det er bare at skyde sig selv i foden i forhold til pointen om at folk skal være forsigtige. Det gør at folk ikke tager noget af det seriøst, lige som sundhedsstyrelsens disinformation!
MDMA hver dag har helt sikkert alvorlige bivirkninger. Der er noget med at serotonin neuronerne kan optage dopamin hvis der ikke er mere serotonin til rådighed. Hvilket kan give frie radikaler som fører til neurondød. Eller det er i hvert fald sådan jeg har forstået det, kan være der er kommet ny viden siden jeg interesserede mig for det.
Har læst om en der har taget det hver dag i mange år, hans hukommelse var helt ødelagt.

Og så er der også risikoen for psykose, som der vel er ved alting, men især ved stimulanserne. De stoffer som påvirker dopamin neuronerne mest, er det der er størst risiko ved i forhold til psykoser. Søvnmangel er også en farlig ting, især i kombination med stimulanser.

At folk har begået selvmord på psykedeliske stoffer er et fakta. Men der er også folk der har begået selvmord mens de har været helt sobre. Eller mens de har været påvirket af alkohol.
Så at det er stoffernes skyld er vidst mest noget de pårørende finder på fordi de ikke har forstået at deres kære har haft problemer.

Personligt har jeg aldrig overvejet selvmord når jeg har haft et "bad trip" som bare er et angstanfald mens man er på et psykedelisk stof. Det går over igen og man kan tit nå tilbage til at nyde resten af trippet. Det handler om at berolige sig selv, eventuelt gå et andet sted hen. Ens omgivelser har det med at påvirke en meget når man tripper..
Det er ikke farligt og du vil blive helt normal igen. Hvis ikke før, så i det mindste når rusen aftager.

Men ja, det bedste er nok bare at undlade. Hvis man har det godt uden er der ingen grund til at tage stoffer. Med mindre det er noget man gerne vil opleve. Beruselse er naturligt, det er noget vi har gjort i mange tusinde år. Mennesket er jo heller ikke det eneste dyr der kan lide at nyde en rus ;)

Aros
Dato: 29/3 2017 21:19

der er også et afsnit af bbc´s walking with dinosaurs, hvor de fortæller at planteædende dinosaurer ville spise gæret nedfaldsfrugt og blive fulde ;) Det har så dog nok ikke været i bevidshed om de ville blive fulde, eller ud fra et ønske om at blive fulde.
Rovdyr
Forum-indlæg: 585
Område: KBH
Dato: 30/3 2017 14:13

Jeg syntes at det er rigtigt fornuftigt af dig ikke at drikke. Jeg er nok skåret på samme måde som Benjamin, der skal have ros for sine indlæg.

Skal man forurene sin krop er der mange stoffer der er både sjovere og "bedre" for en. Fald ikke for naturligt=harmløst. Hash er en ganske potent psykedelisk stof, jeg kan ikke forstå at folk trivialiserer det på den måde det sker. Ja, det er sundere end alkohol målt på nogle parametre men det er et psykoaktivt stof og pga lovgivning bliver planterne nu avlet så de indeholder så meget THC som muligt. Hvis man er blevet for skæv og lidt skidt tilpas, så tag noget CBD olie (også et cannbinoid, kan købes i helsekost butikker) og genopret balancen mellem de to stoffer selv.

De værste stoffer jeg har prøvet er psykiatriens. Tager voldsomt på, bliver trist til mode, har det som om jeg har hovedet i en dykkerhjelm, hovedet føles som om der er en treo i hjerne der bruser osv. Det eneste stof jeg ikke er fuldkomment negativt indstillet overfor er benzo gruppen fordi at det kan stoppe et dårligt trip. Hvis man har planer om at tage Svampe, Lsd eller lign, så have nogle benzodiazepiner liggende, just in case. Som medicin til regelmæssig brug er det et lorte stof. Sindsygt vanedannende, gør en dum, smadrer hukommelsen, giver mave problemer, forstyrer hormon balancen, man kan intet huske, og så påvirker det hukommelsen.

Hvis jeg skulle anbefale et stof til andre ville det være DMT i den form der kan ryges. Kort (10-15 min peak, 30 minutters total varighed maks) meget intens oplevelse, har aldrig hørt om at nogle fik det så dårligt af det at de ikke kom tilbage igen eller blev psykotiske. Folk har haft grimme oplevelser men de kommer sig hurtigt og det varer ikke så længe så du hænger ikke på en dårlig oplevelse i 12 timer plus. Vil du trippe mere efter at have prøvet første gang, tager du bare en tur til på de 10-15 min. På et tidspunkt bliver hjernen "træt" og så stopper det med at virke og du skal have en pause. Ligesom med LSD.
Rovdyr
Forum-indlæg: 585
Dato: 30/3 2017 14:15 | Indlæg redigeret den: 30/3 2017 14:20

Aros. Slædehunde kan finde på at spise giftig haj bare for at blive skæve. har også hørt om andre dyr der beruser sig med vilje men min hukommelser er lidt slatten efter en omgang psykiatrisk lortenarko, så du kan slå dem op på google lige så godt som jeg kan ;)

edit: Delfiner, hva? Jeg så først klippet efter jeg havde svaret.
Curator
Forum-indlæg: 529
Dato: 30/3 2017 18:48 | Indlæg redigeret den: 31/3 2017 13:42

Jeg har aldrig været så fuld så jeg er blevet dårlig, men jeg er bestemt heller ikke puritaner

Nu drikker jeg aldrig alkohol hjemme, men fx. gerne hos min mor nogle glas rødvin en sen vinter/efterårs eftermiddag lige før aftensmaden, det skaber en ekstra god stemning og gør samtalerne mere interessante. At tale om "gift" forekommer mig puritansk.

Jeg har aldrig gået meget op i fester, men det er ganske givet at lidt alkohol kan tage toppen af mine hæmninger og gøre mig mindre nervøs, hvilket da er værd at tage med. Jeg ville også klart foretrække en kvinde tog en genstand eller to, og hun så fik spurgt mig til en fest, fremfor hun ikke gjorde nogen af tingene.

Alkoholiske sorte shots forekommer mig desuden at være noget af det eneste der kan gøre en slem øre/næse/halsforkølelse til at holde ud.

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 30/3 2017 20:47

Benjamin
Der står lidt om det her.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cardiac_fibrosis#MDMA

Jeg er også ret sikker på at jeg har læst et sted at 5ht2b antagonister forhindrer eller mindsker ardannelse i hjertet.
Benjamin
Administrator
Dato: 31/3 2017 01:24 | Indlæg redigeret den: 31/3 2017 01:37

Hej Serenity
Beklager min skepsis, der lader til at være noget om det.
Ardannelse lyder måske en smule misvisende, sådan som jeg forstår det ikke har noget med beskadigelse at gøre. Men at der vokser ekstra bindevæv som gør hjerteklappen mindre fleksibel.
Dog skriver de at det kun er et udsnit af dem der har taget mest MDMA det måske er at finde hos.

Men det er jo ikke bare MDMA men også alt andet der øger serotonin niveauet i blodet, og stoffer der direkte binder sig til 5-HT b2.
Det vil jo sige de fleste psykedeliske stoffer inkl DMT.

Endnu mere skræmmende er at det også gælder antidepressiv medicin, som man jo tager dagligt i modsætning til de andre ting.

På den anden side er det, som jeg forstår det, ikke bevist i praksis hos mennesker.
Interessant, og skræmmende, tak for linket!

Steen E
Forum-indlæg: 51
Område: Midtjylland
Dato: 1/4 2017 07:56

Hvis du kan holde dig social uden alkohol, så synes jeg det er et godt valg.

Jeg kender godt det med at sige fra, selvom min ballast fra dengang jeg gik i gymnasiet er noget anderledes. Der hvor jeg kommer fra startede drukfesterne i 7. klasse og gymnasiefesterne fortsatte med at være en større udgave end de private fester. Større lokaler, levende musik og salg af øl og vin til næsten købmandspriser. I festforeningen Dionysos var der et par stykker der var vældigt engageret i booking, og i løbet af den tid jeg nåede at få med, før jeg meldte mig ud af gymnasiet, var der fester med blandt andet Babatunda Tony Ellis and his Sunshine Reggae Band, Elevatordrengene, TV2, Holger Lauman, Jacob Haugaard og hans tro følgesvend Ib. Det var de samme entusiaster der også arrangerede en elevudflugt til Paris, uden lærere selvfølgelig, og jeg ved sørme ikke om det kunne være muligt at følge med i det miljø uden at drikke (blandt andet).

Jeg valgte at sige fra overfor etablissementet. Det er virkelig ikke så fokuseret og pænt håndgribeligt, og når det kommer til stykket også nærmest et personligt og ret uforklarligt anliggende. Jeg nævner det kun for at pointere der er meget der kan siges fra overfor. Spørgsmålet er om det er muligt. Og et glas portvin i ny og næ har aldrig skadet nogen.

Jeg kan se du skriver du aldrig har drukket og undrer dig over konceptet. Jeg vil tro der også er nogle entusiaster på dit gymnasium og hvis du kan få dem med på temaet kan du måske komme virkeligt videre. For mig at se kredser festmiljøet navnlig om musik, som i sig selv og nærmest kvantitativt, er et vældigt potent medie for eufori. En fest eller større sammenkomst, hvor musikken ikke er et kernepunkt, eventuelt i dagtimerne, kan sikkert blive til noget helt andet.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1581
Dato: 1/4 2017 10:05

@ Havskildpadden:

Jeg har sympati for din holdning, men det er ikke et valgt jeg selv har truffet. Men respekt for at du ikke lader dig presse.

@ De fleste andre:

Der må være en anden tråd på siden der er mere oplagt til at diskutere rusmidler end denne, hvor en 17 årig brokker sig over rus-kultur.

Uden at tage stilling til de konkrete udtalelser der er fremsat om diverse rusmidler i denne tråd vil jeg desuden påpege at ingen af disse bør anbefales til personer hvis hjerne fortsat er under udvikling.
Sider: 1 2 > >>