Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

honning og veganere

Filosofi, Etik & Religion

Toobs
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 27/3 2017 03:17

Jeg anser mig selv som veganer, men jeg spiser også honning, jeg synes at honing er lige så meget et naturligt produkt som solsikkeolie, der jo også blevet forarbejdet af mennesker, inden det bliver til olie, det samme med bier de forarbejder bare pollen med deres indre 'fabrik' inden det bliver til honning, og det samarbejde der er mellem bi og menneske, giver begge parter noget så der er jo ikke tale om at nogen bliver udnyttet. Det var mine vise ord om emnet. Hvad synes du og hvorfor? ;-)
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 27/3 2017 09:52

Jeg anser mig selv som veganer, men jeg spiser også komælk, jeg synes at komælk er lige så meget et naturligt produkt som solsikkeolie, der jo også blevet forarbejdet af mennesker, inden det bliver til olie, det samme med køer de forarbejder bare græs med deres indre 'fabrik' inden det bliver til komælk, og det samarbejde der er mellem ko og menneske, giver begge parter noget så der er jo ikke tale om at nogen bliver udnyttet. Det var mine vise ord om emnet. Hvad synes du og hvorfor? ;-)

:)
SimonEmil
Forum-indlæg: 55
Dato: 27/3 2017 09:53

Inden du muligvis bliver ked af de indlæg der kommer som svar, så husk at det var dig selv som bragte emnet på banen.
Jeg er blevet for gammel til at gide at kaste mig ind i ophedede debatter. Det var også en af grundene til at jeg forlod Facebook. Men nej, honning er ikke vegansk, og der er sikkert nogle andre der vil fortælle dig hvorfor. Men jeg vil egentlig hellere opfordre dig til at søge på emnet og finde nogle svar som ikke kommer fra de mennesker som tjener penge på honning. :)
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/3 2017 15:31

Om folk spiser honning bestemmer de jo selv, men det er ikke vegansk alene af den grund at det kommer fra et dyr som ikke producerer det for vores skyld eller har noget valg ifht om det vil give det til os
Curator
Forum-indlæg: 529
Dato: 27/3 2017 19:37 | Indlæg redigeret den: 27/3 2017 21:55

Velkomnen til Toobs.

Det vil være stærkt vildledende overfor andre at kalde sig veganer på det grundlag. Når det er sagt, er der måske disproportionelt meget fokus på honning. Jeff skriver i et ældre indlæg om en lang række madvarer - hvor bier bliver holdt, transporteret og brugt til bestøvning - noget en veganer naturligvis skal undgå. Blandt andet læser jeg at kommercielle mandler er u-veganske. Det må så også gælde den mandelmælk jeg ellers sommetider ser foreslået som komælkerstatning.

Jeff
Dato: 9/12 2013 07:39 | Indlæg redigeret den: 9/12 2013 08:11

Rigtig, akaciehonning er ikke vegansk, ligesom alle produkter hvor der bliver holdt bier for at producere dem, som bivoks eller propolis.

Ligesom blåbær, mandler, pærer, kirsebær, raps, og mere end circa 1/3 af al plantemad, hvor bier bliver avlet, holdt og transporteret til bestøvning.

Hertil kommer alle produkter hvor der bliver brugt pesticider for at dræbe insekter, som betyder konventionel sukker og alle produkter som indholder sukker men som ikke er økologiske.

Faktisk har jeg lige set en opskrift på "veganer-honning" lavet på mælkebøtter, men det falder pladask til jorden, fordi der er raps i jf. Jeff's indlæg ovenfor. Det er ikke altid nemt at være veganer.
Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Opskrifter: 4
Område: Nordjylland
Dato: 28/3 2017 07:31

Jeg vil også bare opfordre til at man selv søger og sætter sig ind i det.
Jeg synes ikke det er iorden at bier skal være vores slaver og vi tager deres honning til bytte for nærringsfattig sukker. Honning er biernes mad, så vidt jeg forstår. Der er en grund til at de laver det.
Og jeg går ud fra at ligesom alt andet liv med dårlige vilkår, bliver de efter generationer svagere. Og bier har som andre har udpeget stor betydning for plantelivet.
Kappa
Forum-indlæg: 224
Opskrifter: 10
Område: Odense
Dato: 29/3 2017 11:41

With all respect - med det twist, kan man dog tillade sig at kalde sig alt, for man kan altid tilføje det twist. Jeg spiser udelukkende raw-food, men jeg mener det er ok at koge sine grønsager og stege sit kød, jeg er ikke kriminel - jeg tager blot, hvad jeg har behov for, jeg cykler kun - undtager når jeg engang imellem kører i bil, jeg betaler min SKAT - men lidt sort arbejde er ok.

Så hvis du virkelig vil spise honning, så bør du, efter min mening, tage til overvejelse, hvad du vil kalde dig - for som jeg ser det, så er veganer ikke den rigtige betegnelse.
Steen E
Forum-indlæg: 51
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 1/4 2017 09:20

Er det ikke bare en madbeskrivelse? Altså, vegan=ingen animalske produkter, vegetar=ikke noget kød, inklusiv fisk, skaldyr og insekter.

Honning er jo så et animalsk produkt.

Ellers går der for meget -isme i det.

Iøvrigt mener jeg også at verdens befolkning bør reduceres
vericon
Forum-indlæg: 664
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 1/4 2017 10:47

Hej Steen
Slutreplikken: "I øvrigt mener jeg også at verdens befolkning bør reduceres"
- er en værdig globaliseret efterfølger af Cato's:
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam".

Hvordan får man menneskeheden til frivilligt at reducerer eget antal til under en milliard ?
Kina har opgivet etbarns politikken - måske skulle den genindføres - det bliver bøvlet --
Alt godt
Hans Jørn
Steen E
Dato: 1/4 2017 14:04 | Indlæg redigeret den: 8/4 2017 07:44

Nej, ideen er jo nu begyndt at blive verfet rundt her på sitet, så jeg syntes lige jeg ville melde ud. Jeg troede det var Cicero, men du har ret, det var den klassiske slutrepublik jeg ville efterligne. Det er en farlig og dum tanke, og jeg er glad for du lige giver det en nøgtern kommentar med på vejen. Lige for mit vedkommende er det et personligt udgangspunkt, ikke en politisk tanke.

(en uge senere: slutreplik)
vericon
Dato: 1/4 2017 20:46

Hej Steen
Cato vared':
https://da.wikipedia.org/wiki/Ceterum_censeo_Carthaginem_esse_delendam

Problematikken med overbefolkning går ikke væk af sig selv, hvad enten den er politisk eller personlig.
Det mest radikale der kan ske er at menneskeheden lader stå til - når vores livsgrundlag skrider under os kommer der ikke et kavaleri og redder os -"The Crown of Creation"-

Eksistentielt er det et totalt fejlskøn af egen formåen -
Hvem der så end vil bekymre sig om det til den tid --

Lad ikke dit gode humør spolere af den slags, haven kalder-

Alt godt
Hans Jørn
vericon
Dato: 1/4 2017 21:01

Ved godt det er off topic
HONEY
Hans Jørn
Steen E
Dato: 7/4 2017 14:06 | Indlæg redigeret den: 7/4 2017 15:50

Vergil's Georgica, 4. bog
http://classics.mit.edu/Virgil/georgics.4.iv.html

Næsten off-topic
vericon
Dato: 7/4 2017 22:02

Hej Steen
Vergil - en ode af de gode -
En tidsrøver der fortjener det !ja
Alt bedre
Hans Jørn
ibyx
Forum-indlæg: 22
Område: Fyn
Dato: 4/7 2017 22:33

Honning som produkt er blomsterpollen, fyldt med kraft og naturenergi. Healende som det hedder nu, på dansk helbredende. Hvis du elsker bier, plant blomster. For øvrigt, hvis I ikke køber økologisk, er i en del af giften, der slår bier og insekter ihjel. Det her er et vegetarisk site, hvor vi ikke deltager i det dræbende princip og fremmer vores sundhed, for at gøre bedst mulig gavn i verdenen, alt efter evne. Jeg har mange veganske venner, men nogle af de ny-frelste, der bor i storbyerne, hvor der næsten ingen dyr bor, er lige så tomme i hoved som alle andre fanatikere. Må man klaske en myg?