Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

at spise animalsk ved specielle lejligheder

Filosofi, Etik & Religion

Steen E
Forum-indlæg: 25
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 8/4 2017 10:01

Det må være en allerede tabt sag at spørge vegetarer og veganere om sådan noget: Er det iorden at spise animalsk ved specielle lejligheder?

Det gør jeg heller ikke - altså spørger. Det med vegetarisme kan vendes og drejes på flere måder, og der er jo tale om en -isme, og -ismer kan også vendes og drejes på flere måder. Der er nogle aspekter. Derimod er det måske mere overskueligt at tale om 'vegetarisk'.

Jeg kan se der er flere oplæg og indlæg der går -isme-vejen - dvs. det med at der er nogle private overvejelser som følger, eller kommer forud for det at spise vegetarisk hhv. vegansk. Og netop at stille et spørgsmålstegn, alligevel, bliver ikke rimeligt, simpelthen fordi det ikke er det det handler om. Men jeg er hverken vegetar eller veganer, bare ligesindet, eller stærkt sympatiserende.

Det kan være der er flere end mig der falder i den kasse, og jeg synes emnet fortjener en tråd, selvom jeg godt ser det vel bare er mere af det samme som det der hviler som en skygge over vegetarismen og veganismen. Der er også en kant. Personligt har jeg den ballast at jeg generelt ikke har respekteret vegetarismens standpunkt og er faktisk specielt virkeligt på tværs mht. det her fokus på dyrevelfærd.

Forstå mig nu ret, for det er sandelig utroligt rigtigt at den såkaldte dyrevelfærd kun er en normalisering af den ret omfattende industrielle produktion af dyr. Det får mig til at tænke på min kat der her i begyndelsen af marts havde et stort og betændt sår. Dyrlægen foreslog endda aflivning, men foreskrev ellers en behandling med penicillin og sårsalve, i flere måneder. På indlægssedlen i æsken med penicillin stod der en kur skulle vare 5 til 10 dage og at man skulle såvidt begrænse brugen pga. faren for udbredelsen af penicillin-resistens. Katten fik penicillin og sårsalve i 5 dage. Herefter fulgte et par uger med mere eller mindre vellykkede forbindinger - lang beskrivelse undladt - og for små to uger siden lod jeg katten gå ud. Såret er drastisk helet. Al den snak, bare for at sige dyrevelfærd også drejer sig om kæledyr, med en mere uhåndgribelig forkerthed knyttet til det emne.

Det der kommer på tværs er fokuseringen. Jeg har set en satiretegning fra en engelsk avis, der viser en kvinde som står i sit køkken, på vej til at åbne køleskabet. I taleboblen står der: Nu har jeg stået her i to dage, men hvis jeg rø'r mig kommer jeg til at forstyrre den naturlige verdensorden.

Det mener jeg faktisk er mere rigtigt. Ikke satiren (der dog har sin egen ret) men derimod erkendelsen af at eksistere i en social struktur - for nu at kalde det noget. Fokusering på dyrenes egen ret er til dels en forståelig attitude når det handler om at bestemme sin mad-praksis. Det er væsentligt, og en vigtig årsag til at jeg generelt ikke spiser animalsk. Men det er ikke hele historien. Hverken med hensyn til madpraksis eller i det hele taget.

Om ikke så lang tid bliver min mor 90 år. Det er mig der laver maden, og en vegansk middag er ikke på dagsordenen. Egentlig kunne jeg godt holde middagen vegetarisk, men jeg har valgt at lave en lamme-ret, med nærmere detaljer udeladt. Årsagen er sådan en følelse af at der altså skal være noget rigtigt mad på bordet, dvs. kød. Jeg er også sikker på mit eksempel ikke er enestående, og at der findes mange af den slags akavede situationer i det almindelige liv, set med vegetariske øjne.

Jeg håber mit oplæg kan bruges til noget.
vericon
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/4 2017 10:33

Hej Steen
udledt af dine betragtninger kunne man sige at opgøret med -ismer er en parallel til tidligere tiders aflæggelse af korsetter -

De holdt godt nok på formerne - kunne hedde Spirella - men var/er en plage for naturlig udvikling.

At være fritgående kræver skærpet opmærksomhed/omtanke men fritager ikke for ansvar -

Med -ismer er det meget nemmere - man skal bare følge med -

Lørdagen er stadig ung -

Hans Jørn
Steen E
Dato: 9/4 2017 09:26

Tak for opmærksomheden.
Det kan godt være det er det der står mellem linjerne, men det er ikke det jeg mener. Det er nok snarere det jeg er, for såvidt jeg selv er orienteret er jeg ikke pt. relateret til nogen -isme. Jeg var engang meget involveret i økologisme, men det har aldrig eksisteret, så det skal jeg nok ikke snakke mere om.

En god ordforklaring:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ismus
Curator
Forum-indlæg: 460
Område: KBH
Dato: 9/4 2017 18:09 | Indlæg redigeret den: 9/4 2017 18:33

Det lejlighedsvis at spise kød hedder fleksitarisme. Sommetider angiver de sig selv som vegetarer i spørge-undersøgelser. Man kan muligvis kalde dem semi-vegetarer. Ismer kan i praksis være nyttige, hvis man skal have folk til middag eller på anden måde relatere til mennesker. Ser ikke nødvendigvis det store problem i det.

Steen E må være fleksitarianer :D

Et par enkelte ord om ismer i relation til kvaliteten af tænkning senere.
Steen E
Dato: 14/4 2017 17:51

Tak for responsen. Isme-temaet kan let blive postyrisk, men jeg synes alligevel du har bidt på krogen (@Curator).

Jow, der er sørme noget der hedder 'Flexitarismus'. Jeg kan ikke gå wikipedia i bedene, som endnu engang slår til med en god ordforklaring, og 'flexitarianism' på google giver endog på første linje "key food trend for 2017", fra The Independent. Egentlig tænkte jeg i de baner ordet var for spidsfindigt, men jeg synes wikipedia er sluppet godt fra udfordringen. Eller rettere, spidsfindigheden og ordkløjsningen kommer i stedet at havne på mit bord. Men det får vente indtil jeg får ordentligt bid.

For en god ordens skyld: Tråden er ikke oprettet fordi jeg var helt ubekendt med fleksitarianer-ordet, som jeg ellers kan se jeg i et øjebliks klarsyn ikke har valgt at angive i min profil, eller..øhh, her står de relevante valg jo mellem vegetar, strikt vegetar eller andet. Respekt for det.
MakuOlena
Forum-indlæg: 226
Område: KBH
Dato: 26/4 2017 10:20

Det er svært når du spørger om det er "i orden". Ud fra hvad? Hvis man kalder sig vegetar eller veganer, er det ikke i orden at vige fra det efter behov. Men ellers kan vi spørge os selv, er det i orden at spise kød overhovedet uanset frekvensen? Det er et helt andet spørgsmål og de fleste herinde, vil nok sige nej, for der er jo en grund til at vi har valgt at leve som vi gør. Men når det er sagt, så er det langt bedre at spise kød lejlighedsvist end at gøre det hele tiden :) Især hvis man bruger det som en overgang til på sigt helt at gå væk fra det. Det handler om at gøre sit bedste :)
Steen E
Dato: 28/4 2017 14:48

Det er netop det, om det er iorden at spise kød overhovedet. Jeg synes det er en god udfordring at undgå kød, men jeg gør nogle undtagelser i praksis. Men jeg kan også godt leve med at vegetarisme og veganisme eksisterer, eller altså at det for dig er en kompromisløs udfordring.
Det handler om at gøre sit bedste.