Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fra veganer til vegetar?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 > >>
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 12/5 2017 10:40

Hej! Jeg har levet helt vegansk i 2 år. Men jeg er blevet i tvivl, om det er det rigtige for mig.

Jeg vil høre, om der er andre, der har prøvet at leve vegansk og så gået tilbage til vegetar? Og hvis der evt. er nogle, som overvejer det?

Grunden er måske egoistisk, kan nogle tænke. Men sagen er den, at jeg gerne vil spise mere kaloriefattigt. Og det synes jeg er svært på vegansk kost. Veganske pandekager består fx af meget mel. Pandekager med æg kan laves med æg og banan, som er mere kaloriefattigt.
Jeg synes desuden mit blodsukker som veganer er ustabilt, fordi jeg nærmest lever af kulhydrater.

Hvad tænker I?
Hvis jeg går tilbage til at være vegetar, vil jeg større den økologiske ægge- og mælkeproduktion. Problemet ved æggeproduktionen er, at de dræber hankyllinger. Og problemet ved mælkeproduktionen er inseminering, og at kalvene bliver taget fra moren.
Det er self. ikke noget, jeg vil støtte, men alligevel er der mad, jeg mangler.

Jeg synes, det er et dilemma.
Har I nogle tanker om det?
Aros
Forum-indlæg: 757
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 12/5 2017 12:28 | Indlæg redigeret den: 12/5 2017 12:54

Det her var lige netop hvad jeg frygtede ville begynde at ske, efter alle Curators indlæg med fejlagtige oplysninger omkring ernæring, og promovering af Denise minger. Det er trist at se.

En sund vegansk diæt er kalorie fattig, og der er intet galt med kulhydrater, så længe de kommer fra sunde naturlige ting som frugt og stivelse. Stivelse er ting som kartofler, ris, kikærter bønner, linser, fuldkornsmel. Og så skal du bare holde dig fra usunde kulhydrater som sukker, hvidt brød osv. Med det være sagt, så skal en sund vegansk diæt selvfølgelig ikke kun bestå af stivelse og/eller frugt, det er vigtigt også at spise grøntsager.

Æg har et ekstremt højt kalorie indhold, i form af kolesterol og usunde fedtstoffer, derudover har det ingen fibre, er syredannende og bidrager til mange helbredsproblemer.

Kunne godt tænke mig at høre hvad de spiser i løbet af dagen, siden dit blodsukker bliver ustabilt? , det virker lidt underligt da mange netop får et stabilt blodsukker efter at være gået over til en sund vegansk diæt, og jeg ligger vægt på ordet SUND, da en vegansk diæt i sig selv ikke behøver at være sund. Man kan f.eks leve af cola og kartoffelchips og kalde sig veganer. Mange har helbredt sig selv for type 2 sukkersyge og fået et stabilt blodsukker netop ved at gå over til en fedtfattig vegansk diæt hvor hovedparten af kalorier kommer netop fra sunde kulhydrater. For at være fair har det også lykkedes på diæter der inkluderer animalske fødevarer, men i de tilfælde har hovedparten af diæten stadig været frugt, stivelse og grøntsager, og indtaget af animalske fødevarer var minimalt, og resultaterne ville sikkert have været endnu bedre helt uden animalske fødevarer.

Du er ikke nød til at gå tilbage til at være vegetar, hvis du spiser en sund vegansk diæt.

Du nævner selv de etiske problemer ved æggeproduktionen, og jeg vil tilføje at de ikke bare dræber hankyllinger, det foregår yderst koldt og brutalt idet de bliver smidt ned i hvad der må minde om at blive dræbt ved at blive smidt i en stor blender og det foregår så koldt og mekanisk, som om de var ting. Se her(advarsel ikke for sarte sjæle):

Du mangler ikke noget animalsk mad, og hvem end der har bildt dig det ind tager fejl. Animalske fødevarer er derimod skadeligt for dit helbred, så både ud fra et helbredsmæssigt og et etisk udgangspunkt er der ingen grund til at indtage dyr, deres mælk eller æg. Jeg startede selv en vegansk diæt, eller plantebaseret diæt som jeg foretrækker at sige, udelukkende for mit eget helbreds skyld og ikke pga etik, og selv udelukkende ud fra et selvisk synspunkt var det et godt valg. Jeg er først langt senere begyndt at tænke over det etiske. Men stadig nu, så er helbredsmæssige årsager den sidste grund til at jeg ville gå tilbage til at spise animalske produkter, da at droppe animalske produkter netop har forbedret mit helbred enormt.

Hvis du har brug for at lære noget om en sund ernæringsrigtig vegansk diæt er her gode steder at starte:

http://www.plantemad.dk/

at animalske produkter er usundt for mennesker er ligeså sikkert som at tobak og alkohol er det

Aros
Dato: 12/5 2017 12:51

Ps: for på forhånd at komme omkring argumentet at vi har brug for forskellige diæter, så vil jeg sige at det giver ligeså lidt mening som blodtype diæt ideen. Se:

Der er ingen af os der er et særligt snefnug og har brug for en radikalt anderledes diæt end alle andre. Alle mennesker er indrettet til den samme kost, alle heste er indrettet til den samme kost. Der er ingen Leoparter der har brug for en anderledes kost end alle de andre Leoparter. Alle inden for samme art og race har som Doug graham siger en arts specifik diæt der passer til dem.
Stina3
Dato: 12/5 2017 13:18

Hej Aros. Tak for dit svar.

Jeg er klar over, at man ikke har brug for animalsk mad for at få ernæringsmæssig korrekt kost.
Jeg er også klar over, at kolesterol er usundt, men trods alt kun i for store mængder. Et æg engang imellem, tror jeg ikke, er sundhedsskadeligt.

Jeg synes bare, det kan være bøvlet i et land som Danmark at leve vegansk. Fx går jeg i en klasse, hvor de andre aldrig har mødt en veganer.

Jeg vil ikke sige, at min kost er specielt varieret, men jeg vil sige, at yderst sjældent spiser chips, slik, hvidt brød og chokolade.
Min kost består primært af bananer, æbler, nødder, fuldkornsbrød, vegansk pålæg (baseret på soja- eller hvedeprotein), kartofler og gulerødder.
vericon
Forum-indlæg: 662
Opskrifter: 1
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/5 2017 16:41

Hej Stina
Hvis der er problemer med nuværende kost er den snusfornuftige løsning at ændre på sammensætningen og finde ud af hvad der harmonerer.
Hvis du så desuden evt. finder ud af at menuen (dine foretrukne) ændrer sig med årstiderne har du fingeren på pulsen.

Praktisk erfaring er langt vigtigere end hvilke "forskrifter" om dit og dat der promoveres -

Held med det
Hans Jørn
Aros
Dato: 12/5 2017 17:45

Hej Aros. Tak for dit svar.

Det var så lidt.

Jeg er også klar over, at kolesterol er usundt, men trods alt kun i for store mængder. Et æg engang imellem, tror jeg ikke, er sundhedsskadeligt.

Problemet er bare at vores krop selv producerer den kolesterol den skal bruge. Derfor er al kolesterol der bliver tilføjet ekstra igennem kosten faktisk mere kolesterol end vi har brug for. Rovdyr producerer ikke selv kolesterol og har brug for at få det tilført igennem de dyr de spiser. Til gengæld kan de så selv f.eks producere c vitamin. Det kan vi ikke, vi skal have det igennem frugt og grøntsager vi spiser. Æg kan sammenlignes med cigaretter, det er selvfølgelig mindre skadeligt "kun" at ryge 1 cigaret om dagen end 20, men derfor er det stadig ikke sundt at ryge 1 cigaret. Så nej 1 æg om dagen vil ikke være livsfarligt, men det samme kan man sige om 1 cigaret om dagen, 1 øl om dagen, en skefuld sukker om dagen osv. Jeg vil ikke dømme nogen, hvis man f.eks bevidst vælger at drikke 1 øl om dagen, vel vidende at det ikke er nødvendigt eller sundt, så er det op til en selv, men sundt er det ikke.

Jeg synes bare, det kan være bøvlet i et land som Danmark at leve vegansk. Fx går jeg i en klasse, hvor de andre aldrig har mødt en veganer.

Jeg er selv 39, og var ikke veganer da jeg havde din alder, så kan selvfølgelig ikke sige at jeg kender til din situation. Bortset fra at jeg godt husker der kan være en del gruppepres til at gøre visse ting som de andre i samfundet gør. Måske du kan prøve at dele erfaringer med veganere, evt her fra siden, som er på din alder og forstår situationen, så er der heller ikke så meget den her fornemmelse af at være helt alene. Havde selv en del bøvl med min familie, men mine venner har der ikke været problemer med. Men det havde sikkert været anderledes hvis jeg var 18. Kan huske at der var mange der skabte sig da jeg stoppede med at drikke, og det var nu alligevel da jeg var 29. Men jeg tror at uanset alder, så bliver det set som meget mærkeligt ikke at drikke alkohol i dk. Nu har folk vænnet sig til det, så nogle gange er det også om bare at give folk tid.

Jeg vil ikke sige, at min kost er specielt varieret, men jeg vil sige, at yderst sjældent spiser chips, slik, hvidt brød og chokolade.
Min kost består primært af bananer, æbler, nødder, fuldkornsbrød, vegansk pålæg (baseret på soja- eller hvedeprotein), kartofler og gulerødder.

Jamen det lyder da nogenlunde sundt synes jeg. og for at være ærlig, så er det første jeg tænker at det allerede lyder ret kaloriefattig, og at du med så sund en kost godt med god samvittighed kan spise dig mæt uden at tænke på om du får for mange kalorier. Er lidt bekymret for at du måske spiser for lidt. Man kan sagtens spise sig ordenligt mæt når kosten er sund. Hvis du ikke får kalorier nok vil det give udsving i dit blodsukker, så jeg tror ikke det er maden der er problemet, men at du ikke spiser nok af den.

Og så kommer det jeg siger også ud fra praktisk erfaring og ikke bare ideologi eller forskrifter

At ændre hvad du spiser efter årstiderne er dog et godt råd, og så smager de fleste ting også bedst når de er i sæson.

Zhcoop
Forum-indlæg: 524
Opskrifter: 6
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/5 2017 21:11 | Indlæg redigeret den: 12/5 2017 21:22

Jeg synes det er rarest at spise en masse friskt frugt og grønt, det gør mig gladere. Jeg spiser sjældent køderstatninger, da jeg ikke synes det er specielt interessant - har prøvet lidt hist og her, men for mig er det bedre med hel mad fx kikærter, bønner og linser, fremfor soyagranulat, tofu og seitan, som er temmelig forarbejdet og derfor mister en del næring.
Rå agurk, broccoli og peberfrugt er noget af det jeg spiser en del af, og det synes jeg giver smæk på energien :] Avokado og nødder/frø/kerner til fedtet, det skal der være plads til når man bruger hjernen (og leddene) og det med at følge årstider er den nemmeste måde at få friske råvare på [:

Jeg kan godt forstå dine bekymringer om det er det rette valg. Der er mange måder at leve sundt på, så det er op til dig at lytte til din krop og finde ud af hvad der passer bedst til dig. Det lyder i hvert fald som om det er sundheden der røre dig mest :] mht dyrene så kan du evt få dig en høne til at lægge æg til dig, så kan du give den alt den kærlighed den behøver og sige tak for dens æg - det ville jeg nok gøre, hvis jeg ville til at spise æg igen. Jeg har selv haft mange tanker om at få køer og høns, men det er svært at sige hvordan det bliver i praksis, når jeg nu bare sidder her og drømmer om den perfekte verden xD hehe...

ps. min søster har skiftet i mange år mellem veganer og vegetar, så det kan man godt :] og jeg vil nok også kalde mig selv for strikt-vegetar eller afslappet-veganer, det er jo blot en rettesnor/levevis og ikke en religion.
Stina3
Dato: 13/5 2017 13:55

Aros, jeg glemte måske lidt at sige mere om, hvilke mængder jeg spiser hver fødevarer i.
Jeg spiser gerne 100g nødder og 6 bananer på en dag. Og det får mit blodsukker til at stige, trods man skulle tro, nødderne ville stabilisere det.

Tusind tak for dit svar, Zhcoop. Jeg tror, jeg vil prøve at være mere fri i min tilgang til mad, som dig og din søster.
Jeg har nu besluttet mig for at prøve at lave pandekager med æg. Jeg har en nabo, som har høns. Jeg tror, de har det godt. :-)
Zhcoop
Forum-indlæg: 524
Opskrifter: 6
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/5 2017 19:20

Det var så lidt :]
Dejligt med naboer der holder høns :D igennem min opvækst har vi haft høns on-off, og når hønsene ikke lagde så mange æg, vi ikke havde høns, eller at de var skruk, så købte vi som regel af en gård i nærheden. Det tog mig lang tid at købe æg i supermarked efter jeg flyttede hjemmefra (var vegetar på det tidspunkt). Jeg ville gerne finde en gård at købe hos, men havde heller ikke overskud til at prøve at finde et sted hvor de solgte æg fra privaten inde i Rødovre, så jeg spiste sjældent noget med æg :P heh.
Håber det bliver nogle gode pandekager :] - har du prøvet med skvalderkål i?
Aros
Dato: 13/5 2017 22:06

100g nødder og 6 bananer på en dag. Og det får mit blodsukker til at stige, trods man skulle tro, nødderne ville stabilisere det.

Det er faktisk en misforståelse, det er netop ikke så godt for blodsukkeret at spise store koncentrerede mængder fedt sammen med kulhydrater, kroppen har svært ved at fordøje det, fordi kulhydrater fordøjes hurtigt og fedt langsomt, og 100 g nødder er ret meget synes jeg på en gang. 6 bananer pr dag er derimod ikke meget, så jeg håber du spiser en del kartofler og fuldkornsbrød som du også nævner er en del af din kost. Ellers har du ihvertfald en kost der ikke indeholder kalorier nok, og i så fald vil ens blodsukker altid være ustabilt. Men spiser du nok kartofler og fuldkornsbrød ved siden af er det ikke noget problem. For at være på den sikre side skal du måske blive undersøgt af din læge, for at være sikker på at du ikke har diabetes, for jeg synes ikke det lyder normalt at dit blodsukker er ustabilt af at spise helt almindelig sund mad, og når du samtidig er så ung, så lyder det altså forkert. Der kan jo aldrig ske noget ved at blive tjekket. Vil ikke gøre dig nervøs eller noget, men undrer mig bare over hvorfor alm naturlig mad skulle påvirke dit blodsukker negativt. Det lidt bekymrende.

uanset om du vælger at være vegetar/veganer eller andet, håber jeg du får styr på blodsukkeret og kan spise uden udsving.

alt vel. :)

Moeller33
Forum-indlæg: 5
Område: Ikke oplyst
Dato: 13/5 2017 23:07 | Indlæg redigeret den: 13/5 2017 23:08

Stina3, det lyder simpelthen som om du ikke spiser nok kalorier som Aros også skriver. At stræbe efter at spise mere kaloriefattigt end en sund plantebaseret kost allerede er, er næsten dømt til at gå galt. Du har brug for kalorierne, som hovedageligt skal komme fra stivelsesholdige uforarbejde eller minimalt forarbejdede fødevarer og man er nødt til at spise lidt større potioner, hvilket mange ikke er klar over. Du kan eventuelt prøve at indtaste hvad du har spist på en dag på hjemmesiden https://cronometer.com/. Det kan give dig et nogenlunde billede af hvor meget du rent faktisk indtager. :)
Stina3
Dato: 14/5 2017 00:37

I skal ikke være bekymret for mit kalorieindtag. Jeg snakker om at ville spise mere kaloriefattig, og deg gør jeg, fordi mig BMI er på grænsen til overvægtig. Jeg spiser brød, kartofler osv. ved siden af de mange bananer og nødder. Nogle dage spiser jeg 200g nødder.
Jeg har fået alt afklaret, så I behøver ikke at kommentere mere for min skyld.
Curator
Forum-indlæg: 525
Dato: 15/5 2017 00:53 | Indlæg redigeret den: 15/5 2017 01:31

Stina3 det lyder som om at Zhcoop ramte lige ned i noget du kunne bruge.

Det er korrekt når du siger at æg kan gøre dine pandekager langt mere kalorie-fattige. Derfor absurd og ude af kontekst det Aros siger om at du ikke må spise æg fordi de er kalorierige.

Ind med madglæden og væk med 'sundhedsfokus'

For jeg kan ikke få øje på madglæden i 6 bananer eller flere hundrede gram nødder om dagen. At køre større mængder ned af en given fødevare bliver let ’kold og mekanisk’, for nu at låne et udtryk. Mekanisk spisning kan sagtens føre til overspisning. Tilfredsstillelsen udebliver.

Jeg var selv så heldig at jeg fra dag 1. spiste sammen med vegetarer, hvor jeg udviklede stor madglæde og passion omkring det Ayurvediske køkken. Et indisk vegetarisk køkken der er udviklet gennem årtusinder og for mig står som det perfekte kryds mellem sundhed og velbefindende. Man arbejder meget med at tilfredstille de 5 smage. Det kunne også være et andet køkken, det er blot for at sige styr nu efter madglæden, så kommer sundheden mere eller mindre af sig selv. Der er ingen vej uden om, madlavning må tages seriøst. Ditte Gad Olsen der sommetider skriver herinde er Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed og hun har også skrevet en god kogebog

http://muusmann-forlag.dk/produkt/vegansk-for-alle/

Måske et grønt madlavningskursus i dit område? Er budgettet stramt, hvilket det jo er hos mange i din alder, så kunne man måske indføre madlavning 3-4 dage om ugen.De 200 gram nødder om dagen må du simpelthen ikke byde dig selv, vel ;)

Aros
Dato: 15/5 2017 06:03

Tillykke Curator, du har lige sagt det mest ulogiske nogensinde. At Pandekager er mere kaloriefattige med æg end uden. Hvordan er det lige at det at tilføje æg skulle kunne fjerne kalorier fra pandekager?? :p . Ligegyldigt hvad man tilføjer til noget, giver det vel flere kalorier, det burde være indlysende for selv et lille barn. Og æg er bestemt ikke kaloriefattige. Her er profilen for et æg pr 100 g:

Energi, kJ 1337 kJ
Energi, kcal 319
total-N 2,499 g 2,530
Protein, total 15,6 g 15,8
Protein, deklaration 15,6 g
Kulhydrat best. v/diff. 1,6 g
Kulhydrat, tilgængelig 1,6 g
kulhydrat, deklaration 1,6 g
Tilsat sukker 0,0 g
Kostfibre 0,0 g
Fedt, total 28,2

Cholesterol 1076 mg

Så fedtindholdet er ekstremt høj, og kolesterol indholdet er ekstremt høj. Og så indeholder æg ingen sunde kulhydrater eller kostfibre til at hjælpe fordøjelsen.

At gå op i sin sundhed behøver ikke at fjerne ens madglæde. Det er en opstilling af modsætninger der ikke nødvendigvis eksisterer.

Jeg er dog enig med Curatur om at 200 g nødder om dagen er for meget. Nødder indeholder meget fedt, og selvom det er sundere fedt en det i f.eks æg, og faktisk har fibre så det kan fordøjes, så er det stadig fedt, og bør indtages i mindre mængder af gangen.

Men hvis du synes bananer smager godt, er der intet galt i at spise 6 bananer om dagen.
Så selvom Curator ikke kan se madglæden i det, fordi han projekterer, så kan du roligt fortsætte med det, hvis der er madglæde i det for dig.

Og æg indeholder ikke bare kalorier, det indeholder rigtig mange kalorier, og det har ikke magiske evner til at fjerne eller reducere kalorier i det man tilsætter det til.Så det er bestemt ikke absurd at sige at æg er kalorie rige, det er ganske enkelt et videnskabeligt faktum. At skrive i fuld alvor at æg er kalorie fattige er derimod det mest ektremt absurde jeg nogensinde i mit liv har hørt nogen sige i forhold til ernæring. Og det er ganske enkelt ikke sandt.

At sige at æg er kalorie fattig kan kun være udtryk for en af 2 ting, 1. man er enten ekstremt uvidende om kost og ernæring eller 2. man har et motiv til bevidst at lyve, og motivet er ofte penge. I det her tilfælde tror jeg det er grund nr 1.

Med det være sagt Stina3, er det godt at høre at du ikke fejler noget alvorligt, men blot er på grænsen til at være en smule overvægtig. Æg er ikke noget der bidrager til vægttab eller sundhed, og er ikke nødvendig i din kost, så jeg håber du vælger at være veganer, ikke kun pga etik, men også for din egen sundheds skyld. Og i forhold til al den madglæde snak, så smager æg jo ikke af noget. Der er da hundrede gange mere smag i en banan. Men valget er jo dit. Alt vel til dig uanset hvad.
Stina3
Dato: 15/5 2017 07:20 | Indlæg redigeret den: 15/5 2017 07:21

Curator, jeg er enig i alt, du skriver. :-)
Jeg går i 2.g og har slet ikke haft overskuddet til rigtig mad.
Men du har i den grad ret i, det er madglæde, jeg skal lede efter. :-)
Aros
Dato: 15/5 2017 09:17

Det kunne også være et andet køkken, det er blot for at sige styr nu efter madglæden, så kommer sundheden mere eller mindre af sig selv.

Ja problemet er så bare at hvis madglæden så dikterer at personen skal spise bacon burger, flødekager og flæskesteg, så bliver det nok lidt svært for sundheden at komme af sig selv
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1580
Dato: 15/5 2017 18:32 | Indlæg redigeret den: 15/5 2017 18:33

Aros skrev:
Tillykke Curator, du har lige sagt det mest ulogiske nogensinde. At Pandekager er mere kaloriefattige med æg end uden. Hvordan er det lige at det at tilføje æg skulle kunne fjerne kalorier fra pandekager?? :p . Ligegyldigt hvad man tilføjer til noget, giver det vel flere kalorier, det burde være indlysende for selv et lille barn. Og æg er bestemt ikke kaloriefattige. Her er profilen for et æg pr 100 g:

Energi, kJ 1337 kJ
Energi, kcal 319
total-N 2,499 g 2,530
Protein, total 15,6 g 15,8
Protein, deklaration 15,6 g
Kulhydrat best. v/diff. 1,6 g
Kulhydrat, tilgængelig 1,6 g
kulhydrat, deklaration 1,6 g
Tilsat sukker 0,0 g
Kostfibre 0,0 g
Fedt, total 28,2

Cholesterol 1076 mg

Jeg kan nu sagtens se logikken i Curators udsagn. Derudover kan jeg se at dit indlæg blev posted ret tidligt, så måske var du bare ikke helt vågen? :)

Det er under alle omstændigheder ret håbløst at tale om kalorier per konkurrerende opskrift, uden at se dette i forhold til den samlede portionsstørrelse.
Derfor vil man typisk sammenligne antallet af kalorier per 100 g og såfremt man erstatter en given ingrediens med et eller flere alternativer, der samlet set indeholder flere kalorier per 100 g, ender man naturligvis op med en opskrift der har en højere kaloriedensitet.

Vigtigheden af korrekte enheder belyses i øvrigt meget godt i den næringsstofliste du postede, for jeg tror ikke den liste er for 100 g.
De lister jeg finder online angiver alle en kalorieværdi per 100 g der er under 150, hvilket jeg må give Curator ret i er relativt lavt.

Når det så er sagt vil jeg jo ikke opfordre nogen til at spise æg, men mine ræsonnementer er ikke funderet i kaloriedensitet og/eller andre sundhedsrelaterede emner og hører derfor ikke hjemme i denne tråd.
Stina3
Dato: 15/5 2017 20:48

KeepTexasBeautiful: Hvorfor du ikke vil anbefale nogen at spise æg hører da til i denne tråd. Jeg er i tvivl hvor vidt jeg vil begynde at spise æg igen. Derfor er jeg modtagelig overfor fordele og ulemper :-)
Moeller33
Forum-indlæg: 5
Område: Ikke oplyst
Dato: 15/5 2017 22:13 | Indlæg redigeret den: 15/5 2017 22:14

Hvis du følger en ellers fornuftig plantebasret kost, er der absolut intet argument rent sundhedsmæssigt for at inkludere æg, tværtimod. læs mere om det her https://nutritionfacts.org/topics/eggs/.

Her kan du også læse om hvordan æggeindustrien blandt andet designer deres studier således, at de narre befolkningen til at tro at æg ikke udgør en trussel mod vores sundhed og ligefrem fremstår som sundhedsfremmende : https://nutritionfacts.org/video/how-the-egg-board-designs-misleading-studies/
Aros
Dato: 16/5 2017 15:24

Det er fuldstændig ligegyldigt om det er pr 100 g, pr æg eller whatever, æg består primært af fedt, kolesterol og protein. Pointen er at det er ikke kalorie fattig mad. Jeg kan slet ikke fatte at det i fuld alvor er noget der bliver debatteret. Hvad bliver det næste, tab dig med mere friture olie :p kuk kuk, velkommen til omvendt verden, twillight zone. Jeg synes hverken der er argumenter for at spise ud fra et sundhedsmæssigt udgangspunkt eller et etiks udgangspunkt. Selvom det nok etiks set nok er bedre angående der hvor Stina3 vil få sine æg fra end de fleste der køber dem i supermarkedet. Men uanset hvor man får dem fra, er de totalt unødvendige, og bidrager ikke positivt til ens helbred, det synes jeg også har noget at sige. Og hvis Stina3 ikke har overskud til at tænke så meget over mad, så er cutator den sidste der er værd at tage råd fra, for da er madlavning jo et eller andet kompliceret videnskabeligt projekt hver gang der skal mad på bordet, hvor alt skal passe med korrekte kombinationer og inkludere alle 5 smage osv, det lyder som en dom til at leve i køkkenet. Jeg bruger sjældent mere end 5 min på madlavning af gangen, og kan sagtens overleve med at et måltid smager sødt, et andet salt og bitter osv, uden alle smage i et måltid. Men det falder lidt udenfor emne. Ville bare nævne det, da der også blev talt om ikke at have overskud til at tænke på mad. Pointen er bare, det er ikke et spørgsmål om personlig mening, eller smag, æg er IKKE kaloriefattige, og er ikke helsemad. Men jeg synes det lyder lidt som om Stina3 allerede har besluttet at spise æg, og bare gerne vil bekræftes i at det er okay, og egentligt ikke er interesseret i fakta, og jeg kan ikke argumentere imod emotionelle beslutninger, kun den faktuelle kendsgerning at æg ikke er sundt eller nødvendigt at spise, og ja etisk set er der hvis ingen tvivl om at taler vi om købe æg, så er høns nogle af de dyr der bliver behandlet mest dårligt og respektløs, og man skal ikke lade sig snyde til at tro at de har det bedre end grise, køer osv.

Og der findes altså masser af opskrifter på pandekager der er veganske og ikke kræver tilsætningen af æg. Og ja du kan tilsætte andre ting der får kalorie indholdet op, så f.eks en vegansk pandekage indeholder flere kalorier end en pandekage med æg, på samme måde som en ret med fløde sikker har flere kalorier end hvis man brugte æg i stedet, men hvordan det er lig med at æg skulle reducere kalorie indholdet i det man tilsætter det , forstår jeg ikke. Men jeg slutter her, har allerede indlagt en video af John mcdougall her i tråden hvor han forklarer hvordan æg bevirker helbredet, og jeg kan ikke forklare det mere fyldestgørende, og er det ikke overbevisende nok, så tror jeg ikke noget er det, og som sagt, så tror jeg beslutningen er taget på emotionel basis for at passe ind osv, og helbredsmæssige argumenter vil derfor ikke have nogen virkning. Kan tage fejl, men uanset hvad, så er der ikke rigtigt mere jeg kan sige. Hvis nogen vælger at tro på at æg er sundt og kalorie fattig imod alle videnskabelige data nogensinde i verdensnhistorien, så ender det med at blive lige så stort et tidspilde at overbevise om det modsatte, som at overbevise kreationister om at Darwin havde ret.
Sider: 1 2 > >>