Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fra veganer til vegetar?

 

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2
Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 16/5 2017 15:35

Moeller33 nævner Nutritrionfacts som Dr Michael greger står bag, han har også meget godt at sige. Som en sidste bemærkning er her en video af ham:





Curator
Forum-indlæg: 460
Område: KBH
Dato: 16/5 2017 19:08 | Indlæg redigeret den: 16/5 2017 19:24

Stina3
Jeg prøver at nå et svar til dig i aften.
Curator
Forum-indlæg: 460
Område: KBH
Dato: 17/5 2017 21:59 | Indlæg redigeret den: 17/5 2017 23:33

Det blev så i dag :D

Jeg vil lige rydde en evt. bekymring af vejen du kan have om æg, kolesterol og sundhed. En uafhængig belgisk forsker uden forhåndsinteresse i at bevise at animalsk enten skulle være dårligt eller godt har lavet denne timeglasmodel. Den fokuserer på at vedligeholde sundhedstilstanden og nedsætte farten i aldringsprocessen. Føje flere år til dit liv, og mere liv i de år, du har at leve i – ved at vælge tingene i nederste halvdel fremfor øverste. Som du ser, er basiskosten grønt og frugt (ikke brød og stivelse som er henvist til toppen). Anbefales at spise meget lidt animalsk, men også at det ikke er optimalt (ernæringsmæssigt set) at give helt afkald på det grundet letoptageligt zink, B12, carnosin, jern, K2 -vitamin, D-vitamin osv. Det mest interessante for os er at få styr på de æg. Den korte version er at du i princippet kan spise æg hver dag – eller med måde (der står også lidt om ost i samme afsnit).






Jeg vil tilføje at man kan lave en yderligere distinktion. Der er nemlig stor forskel på blomme og æggehvide. Der sidder en masse mikro-næringsstoffer i blommen (’naturens multivitamin’) sammen med kolesterolen. Så har du æggehviden der er protein. En anekdote er at indenfor det fitness univers jeg befinder mig i, så har du f.eks. verdens ældste og smukke kvindelige bodybuilder på 80 år, Ernestine Shepherd, hun står op hver dag 5:30 og laver en art omelet af 10 æggehvider før hendes løbetur.

Erfaringsmæssigt ved man at i forbindelse med et traditionelt morgenmåltid bestående af havregryn/plantemælk, korn, frugt --- at indgår æg også som en del af måltidet (eller skive fuldfed ost) så opnår man en effekt hvor de fleste føler sig længere mæt (forbi middag). Jeg ved for eksempel at Lotte Arndal slår på tromme for æg og ost i forbindelse med morgenmåltidet til hendes klienter.

Indenfor ernærings-verdenen kender man også til det engelske begreb satiety som betyder: means a state of fullness. Det ved man erfaringsmæssigt at æg bidrager til. Måske er det noget du savner? Æg (med fedt og protein) kan derfor sagtens indgå i slankekost. Og som du selv påpegede, så er pandekager baseret på æg og banan en del mere kalorielette end pandekager med mel!

Du er velkommen til at skrive mig en PM om evt. praktiske problemstillinger du kunne have om disse ting. Men som jeg sagde, gå gerne efter madglæden.
Theodor
Forum-indlæg: 13
Område: Vestjylland
Dato: 18/5 2017 21:11 | Indlæg redigeret den: 18/5 2017 21:26

Kanon indlæg !ja

http://llk.dk/yeqjy2

http://llk.dk/qe858i

http://llk.dk/ga84ey

http://llk.dk/ldrsym

4 hurtige fra google
Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 19/5 2017 09:28

Så havregryn og bælgfrugter er sundt, men kartofler er ikke, og yderligere er kartofler af en eller anden grund også så usundt at de er placeret kun et trin over fastfood(burgere, pizza, hotdogs, snacks) rødt kød(svin, okse, får, hest) og friturestegt mad?????? Det her må være en joke, ingen kan i alvor tro på så mærkelige ting, jeg nægter at tro på det. Jeg er nu overbevist om at det her bare er for sjov. good one :p

dagens menu:

morgen - kartoffelmos

middag - grøn salat med kartofler

aften - hasselbagt kartofler med salat og veganske frikadeller

Theodor aka Skovnød, du ville være enig med folk i at jorden var flad hvis bare de var uenige med mig. Prøv at gå ud på gaden og sig til tilfældige folk at havregryn er sundt, men kartofler er nærmest livsfarlige, folk vil tro du er gal eller gå ud fra det er en joke og grine.
Moeller33
Forum-indlæg: 5
Område: Ikke oplyst
Dato: 19/5 2017 11:21 | Indlæg redigeret den: 19/5 2017 11:28

Curator, uanset hvor mange mikronæringsstoffer der er i æg, er det ikke en god grund til at spise det. Hvis vi sagde kolesterol i æg var sundhedsfremmende hvilket det IKKE er, ville det heller ikke være en god grund til at indtage dem. Æg er helt sikkert en kilde til næringsstoffer ja, men når du indtager en fødevarer får du alt hvad der hører med i "pakken". Æg er OGSÅ en rig kilde til cholin, methionin glycotoxiner osv. Alle sammen nogle stoffer der påvirker vores helbred negativt i form af fx prostata cancer og diabetes https://nutritionfacts.org/video/how-our-gut-bacteria-can-use-eggs-to-accelerate-cancer/ https://nutritionfacts.org/video/eggs-choline-and-cancer/ https://nutritionfacts.org/video/eggs-and-diabetes/.
At kolesterol i fødevarer ikke har betydning for vores kolesteroltal er simpelthen forkert. Det er sandt at studier viser at ved indtagelse af et æg om dagen, er der ikke nævneværdig ændring i kolesteroltal. Hvad der ikke bliver fortalt er, at forsøgspersonerne allerede lever på en kolesterol og fedtrig kost (Nordisk -Vestlig kost). Så nej et æg om dagen gør ikke en allerede uhensigtsmæssig kost værre, men den gør den absolut heller ikke bedre. Det er studier der viser, at når en veganer indtager bare et æg, stiger personens kolesteroltal kraftigt. Så den påstand der nævnes i din ikke så troværdige kilde er simpelthen ikke sand, og så er det egentligt ligegyldigt om han har interesse i at vise det ene eller andet. Som du også skriver kan æg sagtens indgå i en "slankekost", og ja det kan det da bestemt. Det kan chips og cola også. Men er det sundhedsfremmende og optimalt ? Næppe. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989358/

Theodor, at du googler æg og bruger sider som "dagens.dk" og "aktivtræning" til at lade dig overbevise er ikke specielt klogt. Det er mulighvis top 3 over hjemmesider der lukker lort ud, men som folk gerne vil høre. Gør dig selv den tjeneste at undgå at google så omdiskuterede emner, da det kun vil forvirre dig yderligere eller højest sandsynligt give dig en masse ringe information uden videnskabelige belæg. .
Theodor
Forum-indlæg: 13
Område: Vestjylland
Dato: 19/5 2017 14:53

Aros :( mit navn er Kim/Theodor og ikke Skovnød og er det et problem?
Curator
Forum-indlæg: 460
Område: KBH
Dato: 19/5 2017 18:32 | Indlæg redigeret den: 19/5 2017 21:05

Så havregryn og bælgfrugter er sundt, men kartofler er ikke, og yderligere er kartofler af en eller anden grund også så usundt at de er placeret kun et trin over fastfood(burgere, pizza, hotdogs, snacks) rødt kød(svin, okse, får, hest) og friturestegt mad?????? Det her må være en joke, ingen kan i alvor tro på så mærkelige ting, jeg nægter at tro på det. Jeg er nu overbevist om at det her bare er for sjov. good one :p

men kartofler er ikke, og yderligere er kartofler af en eller anden grund også så usundt at de er placeret kun et trin over fastfood(burgere, pizza, hotdogs, snacks) rødt kød(svin, okse, får, hest) og friturestegt mad?????? Det her må være en joke, ingen kan i alvor tro på så mærkelige ting, jeg nægter at tro på det. Jeg er nu overbevist om at det her bare er for sjov. good one


Det er måske nyt for dig, men som den belgiske forsker Kris Verburgh skriver, så rykkede man på Harvard for nogle år siden kartoflen op blandt de aller-usundeste fødevarer i verden. Den viden er også nået de mere ordinære kostvejledere herhjemme på det seminarer jeg har været på igennem de sidste par år. At du finder det morsomt, viser hvor lidt du ved om kost.

Harvard Nutrition



Af en eller anden grund er kartoflen bare hellig blandt mange veganere, med andre ord noget man ikke rigtig stiller spørgsmål ved. Jeg tror det har at gøre med at kartoflen allerede er så udbredt her i vesten at den er svær at undvære og at kartoflen er en måde at gøre plante-baseret kost mere tolerabel/spændende.

McDougall er vist kendt for at tillade en halv teske sukker på maden. Men varmetilberedningen af kartoflerne gør bare kartofler langt hurtigere end hvidt bord-sukker. Det fremgår af tabellen nedenfor. Ikke så underligt at jeg bliver sulten efter kartofler af alle fødevarer, hvis sulten for alvor får lov at gnave i mig.



Min egen erfaring stemmer desuden helt overens med anbefalingerne fra den belgiske forsker omkring velværen associeret lav-glykæmisk/anti-inflamatorisk kost. I stedet for ris (hurtig stivelse) spiser jeg til aftensmaden hellere en ekstra ret grøntsager (dvs. to grøntsags-retter ) + linsesuppe (protein/kulhydrat-mix). Blodsukkeret opfører sig bedre ved at udelade ris og brød. Linser forsyner nogle kulhydrater med attraktivt glykæmisk indeks helt nede på 29, hvilket er bedre end hvide og brune ris oppe på hhv. 60 og 70! Tillige er linser en proteinkilde som er relativ lav på aminosyren methionine (i forhold til muskelkød-proteiner). Giver det derfor mening at spise linser, ja det tror jeg nok det gør!

Havregryn er den sundeste stivelsesbaserede kilde til kulhydrater. Sundheds-fremmende egenskaber beskrevet mange steder.

Da jeg ikke lige har Verburgh’s bog ved hånden så jeg kan tage billeder, så kommer Ron Rosedale ind på hvordan mængden af insulin og insulin-vækstfaktor 1 (IGF.1) øges med indtag af stivelse og protein - kroppen er særlig opmærksom på at detektere disse to makro-nutrienter - og så indstiller kroppen sig på generel vækst, som sker på bekostning af vedligehold og reparation DNA m.m. Fedt og 'langsom mad' er det eneste der kan omgå denne genetik. I videoen snakker de om stivelse og om der findes ’sikker’ stivelse. Rosedale kommer ind på genetik og de to mekanismer der også lægger til grund for den stivelseskritiske timeglasmodel, ca 53:00 minutter inde, og det varer kun få minutter.







Curator
Forum-indlæg: 460
Område: KBH
Dato: 19/5 2017 21:08

Edit tilføjede video: Det relevante starter 53 minutter inde og varer få minutter.

Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 21/5 2017 08:45 | Indlæg redigeret den: 21/5 2017 09:05

Tænkt at der går folk rundt i verden og tror på at kartofler er usundt, det jo helt utroligt og ja jeg bliver nu altså godt og grundig mæt af at spise kartofler, som de fleste mennesker gør, så at du bliver sulten efter at have spist kartofler, tror jeg er en oplevelse du står ret alene med. Har ihvertfald aldrig hørt andre sige at de har den oplevelse.

Jeg siger ikke at havregryn er usundt, og er dårligere end andre former for stivelse. Men kartofler som du fordømmer er faktisk mere ernæringsmæssigt komplet. Du ville kunne overleve i 6 måneder eller længere udelukkende på katofler, hvorimod hvis du kun levede af havregryn, ville du hurtigt komme til at lide at bl.a c vitamin mangel. Grunden til at kartofler er så værdsat i vesten er nok netop pga at kartofler er en af de få former for stivelse der indeholder c vitamin, og dermed har været med til at hjælpe til undgå sygdomme under langvarig rejse, og visse befolkninger har i perioder overlevet udelukkende pga kartoflen. Havregryn, ris, de fleste kornsorter og former for stivelse osv indeholder ikke c vitamin. Og nu er det her med mad jo heller ikke mere kompliceret end man selv kan prøve det af. Hvis jeg prøver at leve en hel uge kun af lagkage vil jeg have det ad helvede til, fordi det er usundt, men lever jeg en uge af kartofler vil jeg have det fint. Forbi kartofler er sundt. Jeg er uening med John mcdougall ångående sukker, på den anden side hvis så lille en mængde sukker får en person til at spise havregryn til morgenmad istedet for hvidt brød med smør og kødpålæg, så er det tros alt et godt alternativ. Selv ville jeg nu foreslå at søde det med frugt istedet for. Eller endnu bedre bare spise frugt til morgenmad. Og du finder det ikke sigende at stort set ingen er enige med dig og dine "ordinære" kostvejledere? hvad det så end betyder. Colin campbell og John mcdougall er f.eks faktiske læger og ernæringsforskere. så vidt jeg ved kan alle kalde sig kostvejleder uden nogle forudsætninger eller særlig viden.


Da jeg ikke lige har Verburgh’s bog ved hånden så jeg kan tage billeder, så kommer Ron Rosedale ind på hvordan mængden af insulin og insulin-vækstfaktor 1 (IGF.1) øges med indtag af stivelse og protein - kroppen er særlig opmærksom på at detektere disse to makro-nutrienter - og så indstiller kroppen sig på generel vækst, som sker på bekostning af vedligehold og reparation DNA m.m. Fedt og 'langsom mad' er det eneste der kan omgå denne genetik.


De optimale forhold for vedligehold og reparation er under faste, hvor kroppen forbrænder primært fedt. Men under spisning er det grøntsager og frugter der bidrager mest til vedligehold, reparation og udrensning. Hvis indtag af stivelse og protein forhindrer dette undrer det mig at du foreslår havregryn og æg som en del af kosten. Det er klart at der er former for stivelse der er mindre anbefalesværdigt som f.eks de meget bearbejdede former, f.eks hvide ris, hvedemel osv, men ud over det, forstår jeg ikke ideen om safe starch, eller hvorfor kartofler skulle være onde. Hvorfor får jeg det ikke dårligt af at spise kartofler hvis det er så skidt for mig?, det ville jeg da gøre af store mængder junk food som du sætter det i kategori med. Eller hvad med vi laver et eksperiment der hedder at jeg lever 1 måned udelukkende af kartofler og og du lever 1 måned udelukkende af rødt kød, da de jo i din optik er lige skadelige og hvis du så stadig er i live efter den måned, så kan vi sammenligne resultater. Jeg er ret sikkert på at jeg stadig vil være i live, og glad og tilfreds. Hvorimod du efter få dage vil opleve forstoppelse, mavekrampe, og til sidst symptomer der peger på at dit liv er i fare. Tvivler eller rettere jeg VED at ingen vil være i livsfare efter en måned med kun kartofler. Det er iøvrigt heller ikke rigtigt at kartofler kun har haft betydning for vesten. Så jeg vil sige at jeg kan bevise at kartofler er sundere end de fødevarer du sætter dem i kategori med og jeg tør at bruge mig selv i eksperimentet. Jeg elsker mig selv for meget til at turde at leve kun af junkfood eller rødt kød i 1 måned, men vil gerne bevise at kartofler ikke er usund ved at leve udelukkende af kartofler i 1 måned, Nogle der tør at melde sig til kun at spise rødt kød i 1 måned? Husk Curator siger det er lige usundt. Til dem der melder sig til rødt kød gruppen i eksperimentet, så vil jeg foreslå at i skriver jeres testamente med det samme, for at være sikker.






Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 21/5 2017 10:36 | Indlæg redigeret den: 21/5 2017 10:38

ps: udsving i blodsukker er kun et problem fordi den diet de taler om er høj i fedt. bring fedtindholdet ned, og sunde kulhydrater skaber ingen udsving. Selv en skefuld hvid sukker om dagen skaber ikke problemer, hvis resten af kosten er udelukkende frugt, grøntsager og sunde former for stivelse(Kartofler, havre, Brune ris, bælgfrugter osv)
Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 21/5 2017 10:59

Fedt er ikke nogen god energikilde til daglig alm brug. Fedt skal bruges i små mængder til omsætningen af visse vitaminer og mineraler, og det er ellers kun meningen at fedt skal bruges som energi kilde ved sult og sygdom, hvor man ikke spiser, men forbrænder kropsfedt .

I forhold til vægttab ved overvægt, kan man tabe sig ved at leve udelukkende af flødekager, cola, æg eller rødt kød hvis mængden er lille nok, det betyder ikke at det er sundt. Sund mad, som man både kan spise sig mæt i og som ikke gør en syg eller overvægtig er grøntsager og frugt. Plus stivelse i tilfælde af at man ikke kan få dækket sit kaloriebehov af frugt. Og hvad angår stivelse er kartofler og sweet potato bestemt ikke iblandt den dårligste af slagsen, de er nærmere iblandt den bedste af slagsen. Det ikke noget der er svært at forstå eller vildt kompliceret hvad sund mad er, inderst inde ved de fleste det godt. Problemet er bare at folk har følelsmæssigt brug for at tro på at pandekager og bacon og æg til morgenmad er sundt, fordi de har lyst til at fortsætte med at spise det.
Sider: << < 1 2