Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Viden og praksis

Filosofi, Etik & Religion

Steen E
Forum-indlæg: 47
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 19/5 2017 21:01

Jeg har nået en indsigt. Vegetarisme - aka. en vegetarisk praksis - er vidensbaseret, eller socialt baseret, eller den uundgåelige mixture af viden og socialitet. Indsigten er noget ad hoc, fordi det at tilegne sig viden jo også er en social praksis, og omvendt er social praksis også en videnstilegnelse.

Firkantet forstået så er videnstilegnelse noget der hænger sammen med sproglighed og verbalisering, hvilket jo alligevel ikke gør det mindre socialt. Meget firkantet forstået så er videnstilegnelse noget der hænger sammen med at læse en bog, eller artikel, eller at se en video på youtube, eller browse et forum.. og det giver stadigvæk ikke et skarpt skel mellem social praksis og videnstilegnelse. Videnstilegnelse er nu engang et markant element i den sociale praksis, ihvertfald lige her og nu.

Måske mere vedkommende er det at holde fast ved fokus, dvs. den vegetariske madpraksis.
For mig har det noget at gøre med indkøb: Det er på indkøbsturen jeg vælger at være vegetar. Det der er bestemmende for mine madindkøb er mestendels vidensbaseret, selvom det ikke drejer sig om den forkromede akademiske slags - eks. diverse madpyramider, standpunkter hentet fra forskellige helseblade, indsamlet dengang i helsekostens detailhandels-heyday i '80'erne, filmscener fra kinesiske underholdnings-serier, Jamie's madudsendelser, Skaarups brødbog plus Kirsten Høegh-Larsens 'Brødbogen' etc, etc. Men det der slår mig, er at jeg ikke lige kan komme på noget viden om kost der lige peger på vegetarisme. På vej væk fra mit første og eneste professions-valg - økologisk landmand - læste jeg om mikromakro. Det går også under betegnelsen makrobiotik, og er ifølge Wikipedia en diæt-kult, så at sige ikke korrekt vidensbaseret, altså ovre i kategorien 'pseudo-videnskab'. Men kvalificeret viden og kvalificeret viden er to forskellige ting, fordi hvis jeg slavisk følger et eller andet korrekt vidensbaseret budskab, så bliver det jo i praksis mere en social praksis. Hvorom alting er, ejheller mikromakro handler om vegetarisme.
Det der får mig til at vælge vegetarisk er ikke lige bestemt et spørgsmål om kost og helse, men snarere et (socialt, men vidensbaseret) livssyn.

Hvad synes du? Er det overhovedet muligt at skelne mellem videnstilegnelse og social praksis?

Steen E
Forum-indlæg: 47
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 19/5 2017 22:55

Tjek lige den her

Jeg har vistnok smagt retten engang.

面筋: seitan, gluten.