Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Det lange seje træk

Filosofi, Etik & Religion

kozz
Forum-indlæg: 6
Område: Sydjylland
Dato: 27/6 2017 14:38

Hej med jer.

Det er en pusseløjerlig ting. Ja, at have en bevidsthed, med så mange tanker og følelser, som stritter i rigtig mange retninger, næsen på én og samme tid. (var der nogen der sagde kvantefysik?) Jeg interesserer mig for mange ting og jeg søger selvfølgelig en form for sandhed, som vi alle vel gør, mere eller mindre bevidst.
Martinus Thomsen, har bragt meget inspiration i mit liv og frem for alt føler, at hans visioner hjalp mig med, at finde fred, med min daværende offertankegang. Det var dælme dejligt og en af de helt store emner, i os menneskers mentale univers.

En ting jeg også har taget til mig, fra denne mand fra Sindal er, at alt er under omskabelse/udvikling (på nær det evigt oplevende "noget", som "bare" er)
Noget jeg tit tænker over, når jeg spiser det kød, jeg nu gør. Det er "sjovt" hvordan jeg kan se logikken i IKKE at spise andre levende væsner og så alligevel gør det..
Men jeg takker for det kød, som jeg nu spiser og jeg er meget bevidst over, at denne kødspisende fase, ikke vil være for evigt. Men jeg banker ikke mig selv i hovedet, fordi jeg stadig har denne "tendens"

Noget jeg bøvler med, er bla. en dovenskab, når det kommer til madlavning og mangel på kreativitet. Sikkert pga for meget dårlig kost, "lider" jeg af, en mere eller mindre konstant sult. Hver anden time, skal jeg æde noget, for ikke blive helt fjollet og spiser jeg et æble, eller en banen, så synes jeg bare, at jeg bliver endnu mere sulten. En af de ting, jeg nyder RIGTIG meget, er brød. Og gerne med gauda ost og marmelade og en god kop kaffe til. Jeg bager selv, men får også en del bager og fabriksbrød. Skulle jeg vælge mellem det kylling og fisk, jeg spiser og brød, så valgte jeg, at beholde brød. Så meget elsker jeg brød. Nå men, hvorfor mon, at jeg oplever denne konstante sult og en klar fornemmelse om, at jeg bare ikke, er klar til at gå all in og blive vegetar/veganer endnu?

Du har vel også gennemgået en fase, hvor du langsomt gik fra det ene, til det andet?
Zhcoop
Forum-indlæg: 544
Opskrifter: 7
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/6 2017 00:27

Hej [:
Det lyder som en spændende fase du er i, det er dejligt at blive mere bevidst om ens livsstil, men det kan også være rigtig hårdt at komme igennem.

Jeg husker at dengang jeg drak meget komælk, så sagde jeg også tak til koen (altså ikke direkte, men som i en slags lille bøn) før jeg drak mælken eller spiste den på min mysli. Jeg kan jo godt se nu at det ikke er helt godt nok at takke koen for alt den lidelse den gennemgår for at jeg kunne få mælk, men det var det stadige jeg var på dengang.

Hvis du gerne vil efterleve tanken om ikke at skade andre levende væsener, så kommer du højst sandsynligt til et punkt hvor du finder alternativer til kødet, når du er klar til det.

Jeg synes at min madverden har åbnet sig enormt efter at jeg blev vegetar og endnu mere efter veganer - man finder langsomt/hurtigt ud af alternativer som passer til ens smagsløg og livssyn. Jeg har også fundet ud af, at jeg ikke kan lade smagen af komælk, smør, æg og andre animalske produkter, efter jeg er blevet veganer; ens smagsløg eftergiver ret meget hvad man stopper i munden, men det tager lidt tid at vende sig til det.

Jeg synes at bønner, linser og kikærter mætter rigtig godt og har ikke problemer med at være sulten. Jeg har nærmere et problem med at jeg har lyst til at spise alt den dejlige mad jeg har, men er for mæt til at spise mere, så må vente xD hehe.

Det er vigtigt ikke at slå sig selv oven i hovedet blot fordi man ikke lige efterlever de regler man har sat op for sig selv, så bliver det tvangstanke-agtigt (fanatisk, hvis det går helt galt) og det ikke særlig sundt at leve på den måde. Hellere fucke op ind i mellem, og gå tilbage til den sti man føler sig mest behagelig på.
Jeg prøvede at spise en pizza med ost 1 år efter jeg var blevet veganer, blot for at prøve hvordan det var på daværende tidspunkt, og jeg må sige, jeg synes ikke det var særlig tiltalende og blev nødt til at pille store dele af osten af pizzaen, da jeg simpelthen ikke kunne spise alt det ost han havde smidt på den... det var så heller ikke ligefrem en gourmet pizza, men ja, så kan man lære det :P heh.

Håber du finder ud af hvordan du lever mest efter dit livssyn [: det kan være svært i denne verden som den ser ud pt, men det kan godt (næsten) lade sig gøre :D hvis ikke 100% så måske 80-90%...
kozz
Dato: 28/6 2017 06:51

Tak for dit svar :-) Lige kort. Jeg har bare det "problem", at de forsøg, jeg har forsøgt mig med, mht til at komme andet en ko mælk på min mysli, er ikke gået særlig godt. Der er meget, som jeg ikke kan lide og det er ikke kun smagen, som kan være udfordringen, det er også i høj grad konsistensen. Jeg har lige igen forsøgt mig, med at lave noget havremælk. Grove havregryn, vand, nogen dadler og noget kokus sirup.. Men det blever så slimet og klamt synes jeg. Men det smager kanon, hvis man blander havremælk med frosne bananer og laver en banan smoothie :-)

Martinus mente jo, at en vores helt store "udfordringer" som jord-mennesker, på nuværende stadier, er mangel på tålmod. Og det er da også svært at være tålmodig, hvis man selv synes, at man HAR forstået det... :-) Men mht til det med føden, så kan jeg alligevel godt forstå, at det er som det er, for jeg har meget at lære endnu :-)
kozz
Dato: 28/6 2017 06:53

.. Hvis jeg når det, før de går på pension, så vil jeg deltage i et vegetar mad kursus, på Kullerup kursuscenter. Eller for så vidt, "bare" et andet sted. Jeg kan godt lide at lære fra nogen, som har styr på sagerne :-)
vericon
Forum-indlæg: 664
Opskrifter: 1
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/6 2017 09:54

Hej Kozz
Velkommen til -
Det ser ud som om du har fundet din udfordring -
Alt godt
Hans Jørn
Zhcoop
Forum-indlæg: 544
Opskrifter: 7
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/6 2017 15:52

Har oplevet samme problem mht hjemmelavet havremælk - det bliver alt for slimet og derved svært at spise.

Jeg kan godt forstå at du vil lære af andre, det er også hyggeligst :] hvis du kan mødes med nogle evt i dit lokalområde og dele køkkenerfaringer med, så er det nr. 1 - jeg har gjort det med mine bofæller og min søster, og det synes jeg er rarest mht fødevare jeg ikke har så meget styr på (primært kager/desserter for mit vedkommende) De eneste kager jeg kan finde ud af selv er raw cakes :D

Jeg har haft en masse god eksperimenterende timer i køkkenet mht gryderetter og ovnretter (altså, primært aftensmad) så længe jeg bruger grøntsager og/eller krydderier som tiltaler mig, så bliver det næsten altid godt.

På mysli synes jeg godt at man kan bruge vand, men det kræver også lidt ekstra end bare vand. Jeg plejer at komme en lillebitte smule salt i og så gerne nogle krydderier fx kardemomme, vaniliepulver, citrongræspulver, ingefærpulver eller hvad man lyster. Kakaopulver er også ganske godt især sammen med banan - jeg plejer at spise min mysli sammen med en masse banan, evt andet frugt også hvis jeg har og har lyst til det, fx kiwi, jordbær, blåbær.

Og ja, det kan godt tage noget tid at vende sine vaner ^^ men det kommer stille og rolig.
Curator
Forum-indlæg: 529
Dato: 28/6 2017 20:48 | Indlæg redigeret den: 28/6 2017 21:45

Godt og ærligt indlæg, kozz !ja

Om ko-mælkerstatninger

Vi deler vist nogenlunde samme syn på disse.

Der var en person i en anden tråd som foreslog mig at drikke ris-mælk på havregryn som erstatning for letmælk, bl.a. fordi det skulle smage bedre. Intet kunne være mere forkert efter min mening, letmælk rummer smagsdimension mere med fedtet og har en langt fyldigere konsistens. For mange ko-mælkedrikkere er der ligeledes afgrund til forskel om man hælder letmælk eller tynd skummetmælk på sine haveregryn. Rismælk har samme problem som skummetmælk - det er sjasktyndt. Tidligere i mit liv jeg igennem en fase, hvor alt ligesom skulle være alternativt, og allerede her fandt jeg at rismælk kun fungerede sammen med letopløselige cornflakes, der alligevel skulle sukres for at være interessante.

Jeg prøvede mandelmælk igen, koldt smagte det ikke bedre end komælk på havregryn, men kunne gå an i grød.

Der er også stor forskel på ko-mælk alt efter hvor den kommer fra, så alt i alt er komælk nok svær at outperforme på smagsparameteren. Der forskes dog en del i at fremstille ”ko-mælk” som ikke har ret med ko at gøre, med gær der faciliterer de samme processer i ko-maven, hvor man mener man kan ramme smagen.

Ost

Ost stærkt forbundet med at skabe velvære via dopamin. Sidst jeg diskuterede ost, var der en high carb veganer Aros, der sagde, at så kunne han ligeså godt tage ecstasy hvis han ville opnå velvære, hvilket dog er en dårlig analogi – som analogier ofte er. Sagen er nemlig at ost skærper koncentrationen markant (ligesom velværen fra mørk chokolade gør). Selv ynder jeg at spise ost i weekender på et godt brød, eller generelt når jeg skal præstere mentalt på travle hverdage, her kan ost evt. flankeret af en kop kaffe bringe mig i zonen, hvor jeg præsterer bedst – modsat at starte sådan en dag på en skål frugt.

Ost i begrænsede mængder kan bidrage til din sundhed, den Gouda du spiser, skulle vist have et ret højt indhold af K2-vitamin (som stort set ikke findes indenfor planteriget).

Omstilling til vegetar/veganerkost

Du har vel også gennemgået en fase, hvor du langsomt gik fra det ene, til det andet?

Nej, men jeg har også været heldig.

Gik direkte fra kost centreret om brød og kød (grøntsager var en hovedpine for mig) til vegetarkost, da jeg fik studiejob på en vegetarrestaurant, hvor der var overflod af gryderetter og suppe hver dag, tilmed fik jeg med hjem i spande, så der kunne guffes videre.

Jeg anskuer lidt omstillingsproblemer som noget der bunder i at alternativet ikke smager godt nok. Endnu. Madlavningskurus er derfor en idé og det er en god måde at komme ud af komfortzonen på.

Hvad angår det etiske, så spiller det ingen større rolle for mig, om jeg kan gå ekstra og droppe et par skiver ost. 90% reduktion er godt til mig, man får ikke nogen store medaljer for at gå det sidste stykke til veganer, som kan koste velvære evt. mentale performance som jeg skrev. Eneste grund for mig til at gå det step videre skulle være hvis en kæreste ønskede det. Mit etiske system går tilgengæld videre end gennemsnitligtr, da jeg fx. donerer både penge og arv til dyrevelfærd, blot for at sige at der er flere tilgange til det med dyre-velfærd.

kozz
Dato: 30/6 2017 07:01

Hej igen og tak til alle :-)

Vegetar/veganer mad kurser, hænger ikke på træerne i sønderjylland, hvor jeg bor. Jeg elsker at bo hvor jeg gør, men der mangler selvfølgelig noget, som de store byer har, i form af flere og større fællesskaber, omkring alle mulige ting. Men jeg er sikker på, at jeg nok skal komme igang og møde dem jeg "skal" møde, når tid nu er :-)

Som sidenote, kan jeg lige tilføje, at jeg så den nye "what the health" film. Har i set den?
Meget amerikansk (selvfølgelig), og uanset emne, så er jeg DYBT kritisk overfor statistikker, hvor man slynger om sig, med hvor mange % af noget, i forhold til noget andet. Men nevertheless, så er der foruroligende ting i den film :-(

PS

For mig, så ved jeg ikke noget værre, end at se ægte billeder fra krig, eller billder fra indersiden, af et slagteri. Jeg bliver SÅ ked af, at jeg stadig bidrager, med at putte penge i den blodige kasse og støtte en industri, som gør mig så ked af det :-( .. Jeg tror nok, at langt de fleste kødspisere i dk, ville finde meget ubehageligt, at se "alt for meget" dokumentar, fra den kødindustri, som de fleste støtter..