Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Tankevækkende, filosofiske Film.

Filosofi, Etik & Religion

Aros
Forum-indlæg: 773
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 1/8 2017 17:43

Tankevækkende, filosofiske Film.

Hej allesammen. Tænke vi kunne dele med hinanden hvad der er de mest tankevækkende film vi har set. Altså ikke nødvendigt de bedste, som i mest underholdende, men dem med mest dybde. Det er jo en lidt regnfuld sommer vi har, og så er det godt med nogle gode film. Her er mine top 10 mest tankevækkende film jeg har set.

1. Revolver :

2. Peacefull warrior:

3. The Matrix:

4. Little Buddha:

5. Angulimala:

6. The Bucket List:

7. Sorte Kugler:

8. The Animatrix:

9. The Crossing Guard:

10. Seven Years In Tibet:

Curator
Forum-indlæg: 534
Område: KBH
Dato: 1/8 2017 19:26 | Indlæg redigeret den: 1/8 2017 19:39

Ikke nødvendigvis de bedste, men absolut seværdige film, som leger med forskellige filosofiske tematikker.

Lola Rennt (1998) er en tysk film der leger med sommerfugleeffekten.
3 forskellige handlinger og skæbner, blot ved en lille ændring.

Inception (2010) sci-fi fra Nolan leger med tid og erkendelsesteori (epistemologi) hvor man kommer i tvivl om omverdenens eksistens og om man drømmer.

Scorsese’s Taxi Driver (1976) har et eksistentialistisk snit. Travis Bickle er en eksistens som er løsrevet fra hverdagsmenneskets liv og kultur og i den forstand er han fri. Men samtidig også isoleret med hvad det indebærer af problemer.

Into the Wild (2007)
Frustreret med samfundet og falskheden, opgiver den topstuderende Christopher McCandless alle sine ejendele, og rejser ud for at søge friheden og bare leve. Han gør sig på den rejse en vigtig erkendelse om lykke.

A Clockwork Orange (1971) fra Stanley Kubrick’s hånd er en samfundsdystopi der berører mange tidsløse filosofiske tema’er. Hvor langt bør samfundet fx. gå i sine bestræbelser på rehabilitering af kriminelle?

Aros
Dato: 1/8 2017 23:43

Hej Curator. Udmærkede film. Hvis du kan lide Lola Rennt og film der leger med sommerfugleeffekten , kan jeg anbefale filmen - The butterfly effect. Titlen på filmen afslører lidt hvorfor ;-) . Se:

Inception var ok, men ikke fantastisk. Kan ikke rigtigt sætte ord på hvorfor den ikke sagde mig så meget. Var lidt træt da jeg så den. Skulle måske give den en chance mere, hvor jeg er frisk nok til at kunne følge med.

Taxi driver er en klassiker.

Into the wild er en god film, men jeg mener at Christopher McCandless flygtede fra sine problemer frem for at konfrontere dem. Sindet går med en uanset hvor man er. Det havde gavnet ham mere at bearbejde sin traumatiske barndom end at prøve at flygte fra den ved at tage ud i vildmarken. Som film er den fantastisk. Men filosofisk synes jeg ikke den rammer plet. Andet som en gør ikke som ham film.

A Clockwork Orange, er en god film, har set den flere gange. Den stiller mange interessante spørgsmål. Psykologisk har den dog den fejl at hans såkaldte behandling baserer sig på ideen om at det at blive udsat for en masse billeder af vold, tortur og betinge det ala pavlovs principper til fysisk ubehag osv vil vække væmmelse hos ham. I virkeligheden finder sadiske sociapater, tidligere kaldt psykopater, tilfredstillelse og nydelse ved at observere andre lide. Men ser man bort fra den fejl, er der mange interessante spørgsmål om f.eks Hvor langt bør samfundet gå i sine bestræbelser på rehabilitering af kriminelle?, men også om motivering. Hvis hovedpersonen kun afholder sig for fra vold fordi det vækker ham selv ubehag, og ikke af nogen ny forståelse og medfølelse for andre, er der jo ikke sket ændring i tankegangen. Og er vi ligeglade med det, så længe han udadtil handler fredeligt? Og er det godt aldrig at kunne handle voldeligt?, hvad med ekstreme situationer hvor det kan være nødvendigt at forsvare sig selv, og at den mulighed faktisk bliver taget fra ham?

Steen E
Forum-indlæg: 54
Område: Midtjylland
Dato: 4/8 2017 18:20

http://www.imdb.com/title/tt1392724/mediaindex?ref_=tt_pv_mi_sm
Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 6/8 2017 11:57

Alt med Peter Joseph
Aros
Dato: 6/8 2017 17:43

Hej Steen. Har aldrig hørt om filmen. Der står desværre ikke noget om hvad den handler om i dit link. Måske du kunne give et kort resume?, uden afgørende spoilere selvfølgelig.

Tak Serenity, vil prøve at google ham

Zhcoop
Forum-indlæg: 553
Opskrifter: 7
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/8 2017 23:10

La Belle Verte fra 1996, den er ret smuk og tankevækkende :] og underholdende, heh.

Trailer:

Aros
Dato: 7/8 2017 11:32

La Belle Verte Ser faktisk interessant og anderledes ud. Kunne dog ikke finde den noget sted med engelske undertekster. Men jeg kan selvfølgelig også bare lige lære fransk jo ;)
Serenity
Dato: 7/8 2017 14:25

TaastrupVeganer
Forum-indlæg: 3
Dato: 8/8 2017 17:20

Donnie Darko
Steen E
Forum-indlæg: 54
Område: Midtjylland
Dato: 11/8 2017 14:23

@Aros: Dramatisk kærlighedsromance i 40 afsnit med masser af sværdkamp og lignende samt vanskelige situationer i mange forhold: Venskab, fjendskab, familie og mellem mester og discipel
Serenity
Dato: 11/8 2017 17:04

Jeg synes at der er meget filosofi her.

"21) The Reproductive Revolution.
Reproduction is uncommon in a post-aging society. Most transhumans originate as extra-uterine “designer babies”. The reckless genetic experimentation of sexual reproduction had long seemed irresponsible. Old habits still died hard. By year 3000, the genetic crapshoot of Darwinian life has finally been replaced by precision-engineered sentience. Early critics of “eugenics” and a “Brave New World” have discovered by experience that a “triple S” civilisation of superhappiness, superlongevity and superintelligence isn’t as bad as they supposed."
https://www.quora.com/Looking-1000-years-into-the-future-and-assuming-the-human-race-is-doing-well-what-will-society-be-like
Aros
Dato: 11/8 2017 20:47

Hej TaastrupVeganer, har aldrig set Donnie Darko. Men ud fra Traileren, ser den ret syret ud. Det kunne godt være man skulle give den en chance.

Tak Steen E :)

Jeg er ikke helt med Serenity, er titlen - The Reproductive Revolution?

Serenity
Dato: 11/8 2017 22:27 | Indlæg redigeret den: 11/8 2017 22:31

Det kunne du have vidst nu ved at klikke på linket i stedet for at vente på at jeg svarede :)

Tilføjelse. Jeg havde glemt at det kun var film der skulle gives links til.
Aros
Dato: 12/8 2017 08:11

Hehe, ja okay.

Nej det virkede heller ikke til at være en film