Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Mælk kan konsumeres etisk

Filosofi, Etik & Religion

Køngerskov
Forum-indlæg: 1
Område: Sjælland
Dato: 6/9 2017 13:18

Etisk konsumering

Mange farme køre noget de kalder cow protection og det drejer sig om at lade køerne leve deres liv så naturligt som muligt, under menneskers beskyttelse. Køerne malkes manuelt og kommer ofte af sig selv, for at give mælken de har. De producere sågar mere mælk end malke køerne hos danske mælkeproducenter. Køer giver mere mælk når de er trygge, og dermed får både kalv og mennesker nok mælk, uden nogen parter lider. På disse cow protection farme, sender man heller ikke køerne til slagteri, dvs. koen dør en naturlig død af alderdom, man inseminere heller ikke køerne, det forgår på traditionelvis og man påføre på ingen måde køerne lidelse i form af slagtning eller aflivning. På denne måde kan mennesker sagtens få mælk og indtage mælkeprodukter, som er nektar.

Mælk kan derimod også konsumeres uetisk, for altting kan gøres rigtigt og forkert.

I dag, konsumeres alt mælk uetisk, fordi alle er bevidste om at køerne behandles på en måde der burde straffes med dødsstraf. Koen er samfundets moder, fordi samfundet drikker hendes mælk. I Danmark anser man ikke koen som en moder, fordi folk er generelt degraderet, men faktisk er koen også menneskets moder, fordi vi drikker hendes mælk. Så nu er samfundet i sådan en tilstand at vi dræber vores moder, og stjæler hendes mælk, og spiser hendes krop, dette samfund er derfor slet ikke menneskeligt overhovedet, set fra Vedisk syn.
Curator
Forum-indlæg: 529
Område: KBH
Dato: 6/9 2017 21:09 | Indlæg redigeret den: 14/9 2017 22:33

Hej Køngerskov

Mange farme køre noget de kalder cow protection og det drejer sig om at lade køerne leve deres liv så naturligt som muligt, under menneskers beskyttelse.

Nogen steder man praktiserer det her i Danmark eller i omegn?

Mælk kan derimod også konsumeres uetisk, for altting kan gøres rigtigt og forkert.

Ah, jeg synes nu nok man kan sige der er ting man kan gøre, som bare er kategorisk forkerte, hvilket jeg implicit kommer ind på.

Jeg drikker en smule mælk, ligesom jeg indtager sparsomt med mælkeprodukter gennem indisk/vedisk mad, men jeg mener ligesom de mange veganerne i den anti-natalistiske facebook-gruppe jeg modererer, at mælkekonsum er etisk forkert, da det indebærer avl. Antinatalisme siger at dårligt er et træk ved bevidsthed, essentielt er basis-præmissen at lidelse er en dårlig ting og overhovedet at skabe et sårbart væsen der er i stand til at lide meget er en negativ ting. Dernæst, ikke at skabe et nyt individ harmer hverken nogen eller noget.

At blive vegetar eller veganer redder ikke nogen dyr. Snarere, er det en boycott hvormed færre bevidste væsener fødes ind i dårlige liv. Vi ser her parallel til AN og Negativ Utilitarisme. Sidste bygger på moralintuition med asymmetrisk syn på nydelse og lidelse (vigtigere at undgå). Det ville såledez være forkert at trykke på en knap, med intentionen om at skabe en planet med en pige der voldtages ihjel for at alle andre på planeten kan nyde.

Jeg medgiver dit forslag om etisk mælkeproduktion står stærkere overfor andre typer veganere der ikke har dette syn. Det vil typisk være dem der synes naturen er noget smukt (en amoralsk proces). Naturen indebærer faktuelt u-begribelige mængder af dyrelidelse og et utal af forfærdelige måder at dø på. Siger man ja til det barbari der foregår i naturen, så er det vist svært at pege fingre af din mere etisk mælkeproduktion.

På disse cow protection farme, sender man heller ikke køerne til slagteri, dvs. koen dør en naturlig død af alderdom, man inseminere heller ikke køerne, det forgår på traditionelvis og man påføre på ingen måde køerne lidelse i form af slagtning eller aflivning.

At undgå traumatisk transport for dyrene lyder godt. Jeg må dog sige at dø af 'alderdom' lyder romantisk. Jeg ved ikke hvordan det er for køer, men i den vilde natur dør mange dyr af kræft hvis de skulle få lov at leve så længe. Fra min barndom husker jeg aflivningen af vores dejlige hund, lægen konstaterede den længe havde haft kræft, faktisk halvt ædt op af kræft, så den har lidt. Desværre kan dyr ikke fortælle at de lider, og mange vil gøre store anstrengelser for at skjule det. Endnu et aspekt der gør at jeg kategorisk ikke bryder mig om avl af dyr.

I dag, konsumeres alt mælk uetisk, fordi alle er bevidste om at køerne behandles på en måde der burde straffes med dødsstraf. Koen er samfundets moder, fordi samfundet drikker hendes mælk. I Danmark anser man ikke koen som en moder, fordi folk er generelt degraderet, men faktisk er koen også menneskets moder, fordi vi drikker hendes mælk. Så nu er samfundet i sådan en tilstand at vi dræber vores moder, og stjæler hendes mælk, og spiser hendes krop, dette samfund er derfor slet ikke menneskeligt overhovedet, set fra Vedisk syn.

Det her virker esoterisk så den må stå for egen regning. De fleste mennesker tåler jo ikke mælk og mælk er ikke en nødvendig forudsætning for et fungerende samfund.

:)