Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

bedste måde at udbrede veganisme på?.

Filosofi, Etik & Religion

Aros
Forum-indlæg: 770
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 13/11 2017 21:45 | Indlæg redigeret den: 13/11 2017 22:09

Hvad mener i er den bedste måde at udbrede veganisme på?.

Ofte virker det til at man bruger skræmme kampagne eller moralprædiker. Det vil sige enten - der kommer til at ske de og de forfærdelige ting for dig, verden, miljøet, eller man siger direkte eller indirekte at personen der spiser dyr er et ondt menneske.

Istedet for at sige til folk hvad de bør gøre eller tænke, hvad så med at stille simple spørgmål, og lade dem selv komme til en konklusion? kunne det være en mere effektiv tilgang?

f.eks har jeg lige lagt denne ud på facebook med overskriften - Bacon eller ven:

Zhcoop
Forum-indlæg: 544
Opskrifter: 7
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/11 2017 21:57

Være et forbillede - be the change you want to see - men på en "jeg kan også begå fejl"-agtig måde...

Jeg deler også videoer, links, flyers osv, men tror at det der virker bedst, er førstnævnte. Så kommer folk stille rolig og spørger en om forskellige ting, "hvordan laver man vegansk...?", "hvad gør du når...?" osv. Desuden kan man dele sin begejstring af veganske produkter, uden at sige andre skal prøve det, men blot sige hvad man kan lide/ikke kan lide på markedet, og derved inspirer inddirekte - altså, ikke "overtale" men blot plante et frø [:

Jeg synes også at Earthling Ed har en spændende måde at gøre det på - han har mange videoer hvor han taler med folk på gaden - men synes det bliver lidt for angribende, på en venlig måde, men alligevel aggressivt på en måde.. måske det bare fordi jeg er dansker :P hehe, men nogle spændende spørgsmål han stiller, jeg ville nok gøre det en del "langsommere" hvis jeg skulle gøre det samme på gaden i dk.

Plant et frø [: be change <3
Aros
Dato: 13/11 2017 22:32

Ja det er også lidt den her blot plante et frø tankegang jeg tænker på. For med f.eks denne video, der siger jeg jo ikke hvad folk skal tænke, det er blot et spørgsmål. Jeg taler ikke om min personlige mening, eller kommer med konklusioner.

Interessant med Earthling Ed, er det en person fra dokumentaren Earthling?. Har desværre aldrig set den fulde dokumentar, har kun set nogle få 10 min klip på youtube. Ved du hvor det er muligt at se den fulde dokumentar? Ja vi danskere er nok ikke så direkte som amerikanerne. Og så kan de nogle gange sige tingene så ligeud at det virker lettere uhøflig på en dansker, selvom det ikke er sådan ment.
Zhcoop
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/11 2017 22:42

Jeg synes det er en god måde at gøre det på - det med at komme med et spørgsmål, at få folk til at tænke, hvis de vil tage sig tiden til det, inden de bliver distraheret...

Earthling Ed gør det samme, altså, stiller spørgsmål og får folk til selv at snakke/tænke, han gør det bare meget hurtigt, fordi han kender alle svarene/spørgsmålene rigtig godt xD hvilket måske virker lidt for voldsomt i mine (langsomme/danske) øre. Han er fra London tror jeg, men næsten amerikaner i vores øre/øjne ;]
Hans kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCVRrGAcUc7cblUzOhI1KfFg

Jeg tror Earthlings ligger her:

(tør ikke se efter om den virker xD)

Danskere er svære at snakke med omkring veganisme -.- de elsker alle sammen bacon... ingen fordomme her :P *host*
Aros
Dato: 14/11 2017 00:45

Takker for det :-) . Tror det er den fulde dokumentar. Den er på 1 time 34 min, så det vil jeg tro.

de elsker alle sammen bacon ja, og hold da op de tager det personligt, som om de bliver angrebet, og jeg synes ellers jeg gjorde det på en sjov venlig måde, men folk reagerer alligevel som om jeg har kaldt dem et dumt svin. Og det er bare ved at dele det indlæg på min facebook, jeg har altså ikke sparket døren op til et steak house og kaldt alle til stede for mordere, hehe.
Zhcoop
Dato: 14/11 2017 20:43

Der er også folk der tager hen og filmer lastbilerne med levende dyr der er på vej til slagtning og deler videoerne online, fx den her:

eller den her:

og der er mange flere.. men ved ikke om det hjælper at dele disse videoer, men tænker at det er forskelligt hvad folk reagere på og hvornår de er klar på at tage info til sig.

Da jeg var vegetar og valgte at blive veganer var "101 reasons to go vegan" et foredrag der virkelig gjorde en forskel for mig - plus at min søster valgte at blive veganer (igen igen) så det gjorde valget en del nemmere; der var nogen at være det sammen med.

Jeg synes den der 22 days challange / veganerudfordringen, er en god idé - selvom jeg ikke selv har prøvet det - men tænker at det er nemmere når man ikke er alene, men har nogen at spørge, så man ikke er helt alene.
https://www.challenge22.com/challenge22/
https://veganerudfordringen.dk/
Aros
Dato: 15/11 2017 15:35

fik set 101 Reasons to go vegan. synes den var ret god, det er lidt de samme argumenter jeg selv ville have brugt. Har kun fået set lidt af Earthlings. Det kan godt være det bare er mig, men synes filmen er meget langsom i sit tempo, Phoenix´s stemme og musikken er søvndøsende. Synes denne video siger det samme på meget kortere tid:

ja det er nok forskelligt hvad folk reagerer på. lagde 101 reasons to go vegan og veganerudfordringen ud på facebook
Zhcoop
Dato: 16/11 2017 23:58

Faldt lige over denne video, som fortæller lidt om hvordan man gør folk veganere [:

Zhcoop
Dato: 17/11 2017 00:40

og kom lige til at tænke på den her video :D

Aros
Dato: 17/11 2017 06:46

Tak :) . Interessant med en psykologisk vinkel på tingene
Greenday
Forum-indlæg: 3
Område: Ikke oplyst
Dato: 20/11 2017 19:01 | Indlæg redigeret den: 20/11 2017 19:01

Den bedste måde at udbrede det på er oplysning om:

- Sundhed
- Miljø
- Dyrevelfærd

Derudover er det:

- Tilgængelighed. Server vegansk/vegetarisk for gæster. Tag billeder af mad, når du er ude og spise og anbefal evt. spisestedet til venner. Tag en lækker madpakke med i skole/arbejde.
- Pris. Fortæl om priser til folk. Det behøver ikke være dyrt at spise plantekost.
- Smag. Det giver vist sig selv. Hvis folk får gode oplevelser med maden, vil flere også prøve det.

Zhcoop
Dato: 20/11 2017 19:24

Greenday:
Det er mega godt at få alle aspekterne med, men tror også mange står af når det er så omfattende, så bliver de bange for at de er dårlige mennesker, får dårlig samvittighed eller bare lukker helt af. Men man får sikkert plantet et frø der måske en dag kan blomstre :] det tog mig selv mange år at forstå, hehe..
Tænker også at det er smart at dele plantemad ud - seføli noget der smager godt :D hehe - så kan folk prøve det, uden at betale og derved kan man nå folk der ikke vil købe det, uden først at prøve det.

Jeg har lavet en flyer jeg nogle gange deler ud... har også lavet en på engelsk og en til julemad.

https://vegetarkontakt.dk/billeder/profiler/5475/klgvegdksingle.png

Jeg har lagt vægt på at maden smager godt og man ikke mangler noget, da jeg tænker at det er det mange folk er bange for at miste: smag! :P hvilket er lidt fjollet, når man ved hvor lækkert plantemad er, men det er svært at vide, når man ikke prøver så meget af det, eller kun har prøvet grønsager fra frost o.l.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1581
Dato: 20/11 2017 21:39 | Indlæg redigeret den: 20/11 2017 21:41

Jeg tror at de fleste kødspisere vil tolke din "Bacon eller ven" kommentar til videoen som en form for moralprædiken Aros. Personligt har jeg også lidt svært ved at se hvordan den sætning forsøger at "lade dem selv komme til en konklusion". Jeg synes at kontrasten mellem de to valg du opstiller er ret gennemskuelig.

Det er min erfaring at det bedste man kan gøre at at inspirere via sine handlinger og uden at komme med uopfordrede stikpiller. Og ved aldrig at trække offer-kortet og brokke sig over hvor hårdt det er være veganer i en given situation.