Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Find fejlen

Filosofi, Etik & Religion

Curator
Forum-indlæg: 637
Område: KBH
Dato: 29/10 2018 18:03 | Indlæg redigeret den: 29/10 2018 18:05

Billedet er taget for et par dage siden i mit køkken. Find fejlen. Skal jeg klage over det?

vericon
Forum-indlæg: 691
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/10 2018 20:37

Hej
Til lykke med Bisphenol A lageret:

https://kemi.taenk.dk/bliv-klogere/bisphenol-derfor-er-stoffet-uoensket-kemi-i-din-hverdag

Alt godt at klage over :)
HJ
Curator
Dato: 29/10 2018 21:09

Dåserne er Bisphenol A fri.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1588
Dato: 29/10 2018 21:22

Fejlen er at billedet er postet under "Filosofi, Etik & Religion". Eller har den sorte dåse en eksistentialistisk krise over sit egenartede udseende og anomale parring?
Curator
Dato: 29/10 2018 21:52 | Indlæg redigeret den: 29/10 2018 21:54

Godt observeret KTB.

Men vi er nu inden for etikken. Det jeg sigtede til er at mandelmælken ikke er vegansk, der står lidt om produktion af mandler og bier her:

http://almondsarenotvegan.com/?fbclid=IwAR1Ui-2vJfu9VAon8sDtNJ9sfndFxviDQLcm0MwPbvDZ6zmfAse1nxN4jTs

Så det må være en fejl at mandelmælken er direkte godkendt og stemplet som vegansk af den danske vegetarforening.

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1588
Dato: 29/10 2018 22:08

Ja OK, den fangede jeg så ikke :)

Nu har jeg ikke faktatjekket informationen i det link, men hvis beskrivelsen er retvisende er mandler jo værre end honning.
Så kan man diskutere om andre følgevirkninger af kommercielt landbrug er værre - og dermed om mange andre vegetabilske fødevarer har en lignende bagside - men mandler er en fødevare det er relativt nemt at substituere, så det er da noget jeg vil være opmærksom på og undersøge yderligere.
Ledet
Forum-indlæg: 3
Område: Midtjylland
Dato: 29/10 2018 23:17

Umiddelbart falder mit skånselsløse blik på en fejl, der i mine øjne er værre : Alt for mange Urtekram-produkter ! Urtekram er et tragisk kapitel i dansk økologi. Oprindeligt var det et dybt seriøst foretagende, drevet af parret Lisbeth og Ronnie, som lan0gsomt byggede firmaet op fra grunden 0med en idealisme, som kun sjældent er set magen til. De begik én stor fejl : De gjorde det til et aktieselskab ! Og da det op gennem 90'erne, takket være økologiens store opsving, for alvor fik vind i sejlene, var der nogle benhårde og kyniske forretningsfolk, der med en bevidst og iskold strategi opkøbte aktier med ét formål : At få aktiemajoriteten. Og da det var sket, blev de hårdtarbejdende grundlæggere vippet af pinden. Jeg har boykottet dem lige siden. Og opfordrer alle til at gøre det samme !
Serenity
Forum-indlæg: 1670
Område: Nordjylland
Dato: 30/10 2018 07:03

@Ledet
Hvis man som grundlægger af en virksomheden giver afkald på aktiemajoriteten må det vel være fordi man har det okay med at andre bestemmer.
vericon
Dato: 30/10 2018 21:08

Hej C
Det med emballagen er et trosspørgsmål for byboere- så indlægget er anbragt præcist -
Hvad indholdets konsistens angår, så er betegnelsen "tapetklister" ret tæt på -
Papiremballage og iblødsætning synes jeg er at foretrække-
As Far as this = No harm done
H.J.
vericon
Dato: 30/10 2018 21:14

Til Serenity
Hvad hvis "andre" bestemmer betyder at gelatine og kemiske "fakeprodukter" er veganske ?
Såvidt -
hj
Curator
Dato: 31/10 2018 12:06 | Indlæg redigeret den: 31/10 2018 12:13

Hej C
Det med emballagen er et trosspørgsmål for byboere- så indlægget er anbragt præcist -
Papiremballage og iblødsætning synes jeg er at foretrække-
As Far as this = No harm done
H.J.

Hej igen,

At sprede unødig madforskrækkelse er på sin vis en harme, det er, at afskrække folk fra at vælge de nemme overkommelige alternativer til fordel fremfor f.x kød.

Papiremballage og iblødsætning synes jeg er at foretrække

Der er vel fordele og ulemper ved iblødsætning, jeg kan bestemt se situationer, hvor dåser indebærer fordele, jeg har nævnt dem tidligere, det kan være en dåse med sig i rygsækken, man ikke nødvendigvis skal spise. Dåserne på billedet er erhvervet til spotpris i Netto til blot 6,- hvilket ikke gør dem dyrere end de tilsvarende tørre.

Mht miljø, selvom jeg hælder til tørrede bønner, så mangler jeg stadig at se overbevisende vugge til grav analyse mellem dåser og tørrede, dog har jeg heller ikke kigget specielt efter det. Men selvkogning kan tage 11 x så meget energi som på et industrielt produktionsanlæg. Og jeg har før set modintuitive men sandfærdige konklusioner.

Urtekram's bønner på dåse er kogt perfekt, og kan spises kolde lige fra dåsen med god smag, hvilket er en god test. Stort set alle jeg kender der selv koger bønner klarer ikke denne test, bønnernes funktion bliver mest at være fyld eller marineres for at få smag.

vericon
Dato: 31/10 2018 23:01

Er det Halleluja veganernes morgenbøn ?

"At sprede unødig madforskrækkelse er på sin vis en harme, det er, at afskrække folk fra at vælge de nemme overkommelige alternativer til fordel fremfor f.x kød."

Hvis man forestiller sig at "folk" er en flok idioter, der ikke må forskrækkes men blidt skal henføres til den "rette" tro, hvor er vi så landet ?

Normalt er opskriften for reel erfaring : Learning by Doing and Paying!

Du skriver også:
"Urtekram's bønner på dåse er kogt perfekt, og kan spises kolde lige fra dåsen med god smag, hvilket er en god test. Stort set alle jeg kender der selv koger bønner klarer ikke denne test, bønnernes funktion bliver mest at være fyld eller marineres for at få smag."

Du er velkommen til at at sammenligne + 40 års erfaring og 5 kg. papiremballage med iblødsætning af diverse bønnesorter mod det industrielle konglomerats "take away -You Pay" løsninger -

Tager du selv skraldet ?
So far
HJ
Steen E
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 2/11 2018 15:30

Jeg står også netop midt i overvejelsen om at købe en riskoger!

Det holistiske perspektiv, eller altså et tiltænkt helhedssyn, er svært at håndtere, fordi kompleksiteten i det nutidige samfund - og altså specielt den materielle kompleksitet - er så overvældende. Som eksempelvis argumentet med industriens efficiens overfor den enkelte husholdnings ressourceforbrug.

Det er jo et slags vilkår, og efter min mening ikke noget der bør ignoreres. Spørgsmålet er bare hvordan man kan vurdere fra eller til i forhold til konkrete produkter.

Min tommelfingerregel er at undgå forarbejdede fødevarer. Det er såmænd jo også relativt, men sådan i princippet ville jeg foretrække tørrede bønner på dåse, og endnu bedre i en stor sæk. Men reelt er jeg ikke nået videre end til de almindelige kilic-plastposer med 800-900 gram i.

Dvs. lige her vælger jeg at tro på de industrielle forudsætninger for at koge bønner, inklusive ikke kun forarbejdningen (kogningen), men også lager og transport og emballage nok måske er en relativt lille smule værre end hvis jeg selv står for tilberedningen.

Til gengæld er jeg teoretisk stemt for elvarme fremfor afbrændning af træ - men jeg bruger lige pt ikke nogen opvarmning.