Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Dopamin afhængighed..?

Filosofi, Etik & Religion

Zhcoop
Forum-indlæg: 663
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/1 2021 23:13

Hej mennesker :]

Er der nogen der kender Jaron Lanier?
Jeg synes han siger nogle spændende ting om SoMe.
fx

Er der nogen der lever udenfor de store SoMe (fb, twitter, instragram...) ?

Vil mindre medier/sider gøre det bedre end de store ?

Har du oplevet en forskel fra at være på SoMe og tid væk fra det ?

Jeg synes det er ret interessant, da jeg selv oplever en afhængighed af det, men det er på en sær måde. Jeg gider det ikke rigtig, men det er svært at lade være. Det er som en afhængighed, man ikke ønsker, men den er der bare. Jeg har haft perioder, hvor jeg ikke har brugt fb, og har haft det bedre, mere tid, gladere, mere frisk osv. Dopamin er et ret vildt stof. Ligesom jeg har haft det svært med sukker, som også er ret vildt.

Er der nogen der har dopamin afhængighed ?

... Er der nogen der har andre spørgsmål ?

ps. jeg kan bare godt lide at stille spørgsmål ^^ til alt...
Kappa
Forum-indlæg: 311
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/1 2021 00:31

Om det er dopamin eller ej ... Hvor længe har SoMe snart været her ...? Old habits die hard. Så selvom man sikkert gerne vil sige, at man ikke har brug for SoMe, så er det nok utrolig svært at skille sig af med dem, fordi det er blevet en vane at tjekke det.

Hvis man går til en alternativ besked service eller helt tilbage til SMS, så kan det godt være, at det kommer til at føles som en eller anden form for degradering, men, som jeg ser det, er det snarere en investering i en selv.

Ja, SoMe er forfærdeligt, og jeg vil hellere end gerne give slip på det skidt, men det er virkelig svært. Det er også svært at slippe sukker, men det kan da i hvert fald lade sig gøre. Måske skulle man bare tænke på SoMe som sukker - måske gør dét det lettere?
PernillePersille
Forum-indlæg: 1
Område: Sydjylland
Dato: 19/1 2021 18:31

jeg oprettede faktisk min profil her inde fordi jeg ikke gider FB mere :D
Serenity
Forum-indlæg: 1699
Område: Nordjylland
Dato: 20/1 2021 05:59 | Indlæg redigeret den: 20/1 2021 05:59

@Kappa
Vegetarkontakt er et socialt medie(SoMe.
Zhcoop
Forum-indlæg: 663
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/1 2021 17:55 | Indlæg redigeret den: 21/1 2021 15:14

Kappa:
Det er i hvert fald svært at komme ud af, det er helt sikkert, heh. Så ja, "old habbits die hard", uanset om det er sukker eller SoMe :P heh...

PernillePersille:
Det kan jeg godt forstå :] FB er også et hårdt "stof" om man vil :P
Jeg håber der kan komme lidt mere gang i siden her, så det kan blive hyggeligt igen ^^

Serenity:
Ja, det kan man vel godt sige, dog har det ikke de samme "scams" som fx FB, insta, pinterest, twitter og reddit.
De har deres måde at lokke folk på, ind i dopamin-fælden. Det sker ikke i samme omfang på vegetarkontakt. Her er ingen uendelig "feed" eller pop-ups notes med regulære mellemrum.
Serenity
Forum-indlæg: 1699
Område: Nordjylland
Dato: 21/1 2021 01:14 | Indlæg redigeret den: 23/1 2021 05:35

Zhcoop
Ja det er rigtigt. Man kan dog deaktivere synes godt op notifikationer med en browser udvidelse. Det gør jeg selv.