Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvorfor/hvordan blev DU vegetar?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 3 > >>
Daniel Pedersen
Forum-indlæg: 21
Område: KBH
Dato: 19/8 2010 20:57

Hej Alle!

Måske en tilsvarende tråd allerede er oprettet, men som nyt medlem her på siden aner jeg det jo af gode grunde ikke :o)

Mit spørgsmål og interesse er egentligt ret simpelt. Hvad drev DIG på den vej du har taget? Var det noget sundhedsmæssigt? En sygdom som krævende kostomlægning? En specifik oplevelse eller noget moralsk? Håber på nogle ærlige og gode fortællinger.

Min egen historie: Efter 2 depressioner i min ungdom søgte jeg svar på meningen med MIT liv. (Samt hvorfor jeg var kommet i den ubalance) Dette satte mig ind på et åndeligt spor samt et spor der gjorde mig meget bevidst om min krop og vigtigheden af træning og kost. Dette betød dog ikke at jeg på daværende tidspunkt valgte kødet fra. Løbende steg min sundhedsmæssige viden hvilket førte til, at jeg ikke længere ville spise kød fra firbenede dyr (og kun i ringe omfang fra fjerkræ). Men altså stadig fra fisk. På det tidspunkt kan jeg huske, at mit argument var det sundhedsmæssige. Men jeg brugte også nogengange nogle moralske argumenter. Dette gjorde det dog i sagtens natur svært at argumentere for, hvorfor jeg så stadig spiste fisk. Jeg kan huske jeg forsøgte mig med nogle tanker om, at fisk var mere fjerne fra os, og at de havde endnu mindre bevidsthed. Jeg forklarede, at dem kunne man jo ikke gå hen og \"ae\" (Rigtig sødt argument ikke sandt!? ;) Nå, men hvorom alting er skete MIN omvending efter mødet med en Indisk guru. (Altså noget som havde at gøre med min åndelige rejse) Samtaler med ham, omkring det illusoriske i at tale om et \"jeg\" når nu alt er i evig forandring, overbevidste mig om at det eneste som er sandt og evigt, er Livet selv. (Det er den helt korte version af min realisering, men jeg skal ikke uddybe det nærmere her) På den konto er vi hver især hverken mere eller mindre vigtig end nogen andre. Hverken andre mennesker eller andre dyr. Vi har bare andre kroppe og en mere udviklet tankekapacitet. Men ellers er vi ens. Denne opvågning fjernede for altid min lyst til, hverken direkte eller indirekte, at være skyld i at noget levende bliver slået ihjel, for at jeg kan spise det. Så moral og åndelighed førte mig til at blive vegetar (Jeg tager forøvrigt gerne diskussionen om hvorvidt det er amoralsk at være vegetar med en sådan holding, og ikke fuldblod vegeaner - Det har jeg nemlig en klar holdning til også. - omend jeg nok også selv langsomt bevæger mig derover)

Nå, men hvad er DIN historie? Jeg glæder mig til at høre den :o)

Mvh. og go' nat.
Dampii
Forum-indlæg: 206
Dato: 19/8 2010 21:05

Fed historie (:

Jeg blev vegetar udelukkende af etiske grunde, er egentlig ret ligeglad med mit helbred. Grunden til jeg så "kun" er vegetar er fordi jeg ikke har penge og overskud til at blive veganer lige nu og nok ogs er lidt for kræsen til det lige pt. men håber da at jeg i fremtiden kan tage skridtet videre.
Men det har alligevel været svært at blive vegetar da jeg egentlig elsker kød. Dette er mit 3 forsøg men det har jeg til gengæld holdt rigtigt godt og har egentlig vænnet mig til ikke at spise det mere.
Jimmi Andersen
Forum-indlæg: 1004
Område: Nordjylland
Dato: 19/8 2010 21:49 | Indlæg redigeret den: 19/8 2010 21:52

Jeg blev mobbet en del da jeg var barn så jeg ved hvordan det er ikke at have det godt. Andre dyr har det værre end jeg har haft det og det ønsker jeg ikke for noget levende væsen, derfor blev jeg vegetar. For ca. ½ år siden så jeg nogle videoer fra animal liberation front som fik mig overbevist om at det eneste rigtige er at være veganer. Behind the mask gjorde især indtryk på mig.

...Jeg tager forøvrigt gerne diskussionen om hvorvidt det er amoralsk at være vegetar med en sådan holding, og ikke fuldblod veganer - Det har jeg nemlig en klar holdning til også...
Den diskussion vil jeg også gerne tage. Dyrene bliver udnyttet hele deres liv, og de bliver slået ihjel når landmændene ikke kan tjene penge på dem mere. Hvad er dine holdninger til dette og synes du det er i orden at støtte disse industrier? Som jeg ser det er det ikke værre at slå ihjel for at få mælk, ost eller æg end det er at slå ihjel for at få kød. Har du en kommentar til dette synspunkt?
Daniel Pedersen
Dato: 20/8 2010 06:52

Go'morgen!

Dampii, godt at høre at du holder fast i det. Måske en øget viden omkring også det sundhedsmæssige aspekt vil gøre det endnu nemmere for dig at holde fast? Iøvrigt går jeg også meget ind for idéen om at tage tingene i fornuftige og overskuelige skridt. Så ja kun fremtiden vil vise om du ender som veganer eller ej :o)

Jimmi, jeg synes det er en interessant - og meget rigtig! - kobling du laver mellem dét selv at have det skidt, og så alligevel være i stand til at se ud over sin egen næse, og se på alle de Liv som har det værre. Det er taknemmelighed og barmhjertighed, med andre lidende væsner, og dét der skal redde denne verden.

Og nu til vegetar / veganer spørgsmålet:

Først og fremmest: Du har det moralske trumfkort. Jeg vil således ikke argumentere imod noget som jeg moralsk er enig i. Jeg synes dog der er flere aspekter i sagen, som gør det spændende. For det første er mit udgangspunkt værdien af Liv, og at vi hverken direkte eller indirekte bør slå ihjel. Du mener så, at den netop er hvad der sker, når vi udnytter dyrene til at give mælk / æg. Jeg er i uvidenhed ikke klar over hvordan det forholder sig på en gård. Hvis det forholder sig således, som du beskriver det, ALLE steder er jeg enig og jeg ville ALDRIG selv røre et mælke / æg-produkt igen. Men er det tilfældet? Mon ikke der findes landmænd som elsker deres dyr og som behandler dem ordentligt? Det kan da godt være at produkterne så koster 2 eller 3 gange så meget som konventionelle mælk og æg produkter, men er man så også en "synder" når man spiser / drikker dét? Det er en uvidenhed som jeg vil undersøge nærmere. (Indtil da spiser jeg kun produkter som jeg ved hvor kommer fra og jeg betaler gerne i dyre domme for det, for netop at vide at dyrene har det godt - hvis det er en illusion så stopper jeg OMGÅENDE)

Et andet aspekt: Prøv at følg mig i den her beskrivelse: "Jeg vil ikke spise dyr. For så er der blevet slået ihjel. Ydermere vil jeg ikke støtte op om nogen industri som udnytter sine dyr og sætter dem i nogle omstændigheder som de ikke er skabt til. Godt nok dør dyrene ikke direkte, men Livets lys vil langsomt blive slukket i dem." Filosofer så et øjeblik over at vi mennesker også bare er dyr. Derfor kan vi jo passende erstatte "dyr" i vores beskrivelse med f.eks. "ansatte". Så hedder det: "Jeg vil ikke spise dyr. For så er der blevet slået ihjel. Ydermere vil jeg ikke støtte op om nogen industri som udnytter sine ansatte og sætter dem i nogle omstændigheder som de ikke er skabt til. Godt nok dør de ansatte ikke direkte, men Livets lys vil langsomt blive slukket i dem." Hvad sætter det i gang af tanker hos dig/Jer? Er det så ikke DYBT amoralsk, overfor den respekt vi burde have til Livet, at støtte op om industrier, som ikke tager sig ordentligt af menneskerne i den? Er det ikke forkasteligt at vi vesterlændinge skal udnytte arbejdskraft i fjernøsten for at vi kan købe en pose ris i Fakta for mindre, end hvad det ville koste bare at få en vesterlænding til at TÆNKE på at dyrke dem. (Nu ved jeg godt at sikkert mange industrier opfører sig ordentligt, men lad os så bare starte med te/kakao/kaffe industrien, alle industrier som benytter sig af børnearbejde, og alle industrier som placerer mennesker i miner eller udsætter dem for andre forfærdelige gifte.)
Jeg ved godt at det er lidt ud af et andet spor, men jeg synes tanken er go' at have med når man påberåber sig retten til at kende rigtigt fra forkert.

Og for så lige igen at sætte min holdning på plads: Jeg vil ikke støtte op om nogen industri som tager Livet af dyr. Såfremt fremstilling af mælk og æg vitterligt gør det - selv hvis man køber så dyrt og økologisk som overhovedet muligt - så vil jeg stoppe med det. Pt. er jeg uvidende om emnet. Nogen der måske kan hjælpe og som har empirisk viden? (For jeg er ikke i tvivl om at dyrevenner kan vise en lang række skrækvideoer og helvede fryser også til is før den dag, jeg støtter op om sådanne uhyrligheder, men er det tilfældet hos alle? Kan man ikke skaffe æg og mælk som ikke har Liv på samvittigheden? (Bare man vil betale for det?) Det glæder jeg mig til at høre om nogen ved noget om.
Indtil da er min holdning, at vi i moralens navn og i anerkendelsen af Livets værd ikke KUN skal tænke på hvad vi spiser, men også hvilke andre industrier vi støtter, for bagved dem alle gemmer der sig enten et dyr eller et menneske, og de skal vel alle have det godt...?
Justine
Forum-indlæg: 665
Dato: 20/8 2010 08:00

Daniel Pedersen:

Undskyld hvis det her kommer lidt hårdt/arrogant ud, men den der med "der må findes en landmand som at der......" den holder bare ikke i min verden. For at være helt 100 procent sikker på at ens æg er fra høns der ikke lider fysisk smerte skal man selv have dem gående i haven. For at være sikker på at ens mælk er fra en ko der har det godt skal man selv have den gående...

Det forholder sig desværre sådan, ligegyldigt hvor øko og flippet det er, at kalven ikke får sin mælk fra sin mor. Den bliver alt for hurtigt taget fra moderen så hun kan blive malket. Jeg tror egentligt ikke at kalven bliver ked af at den ikke får moderens mælk direkte fra hende, men de skrig som både mor og kalven kan lave, når de skriger efter hinanden er simpelthen så hjerteskærende at det eneste der sker i mit hoved når jeg ser en mælkekarton er et virvar af skrig.
Køer er intelligente og meget kærlige dyr, der reagerer ligesom enhver mor ville reagere hvis hendes nyfødte blev taget fra hende.

Daniel Pedersen
Dato: 20/8 2010 08:17

"Holder bare ikke i min verden" er et udtryk for holdning. Jeg vil til enhver tid respektere en sådan holdning, og sympatiserer også med den. Ja, egentlig er jeg enig og jeg tror også enhver afvigelse kun skyldes uvidenhed. Eksempelvis har jeg ikke før nu tænkt tanken omkring kalvens rolle i hele mælespørgsmålet. Derfor er det godt at udveksle meninger og viden. Men så går det også den anden vej rundt: I det så fald at det rent faktisk VAR muligt at have sin egen ko og have sine egne høns, og omgå dem med kærlighed, ville der DA være et problem med at nyde lidt af dens mælk og nogle af dens æg? Er det stadig en indblanding i Livets gang som vi mennesker ikke har nogen ret til at foretage? Jo, mere jeg tænker over det, jo mere opstår en afsky overfor hvordan vi mennesker synes at træffe nogle moralske valg, som vi ikke er i stand til at træffe. Tak for dit indspark, Justine.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/8 2010 09:18 | Indlæg redigeret den: 20/8 2010 09:22

Hej Daniel Pedersen - velkommen til siden.

Når vi tager debatten omkring æg og mælk, så er der ikke nogen tvivl om, at begge dele er i strid med alle tanker om dyrevelfærd. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du køber den slags, men jeg formoder du køber økologisk?
Jeg smider lige et link til en rapport fra Dyreetisk råd om høns og æggeproduktion:
http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Dyrevaernsraad/Udtalelser_og_tilhoerende_pressemeddelelser/Udtalelse_om_aeglaeggende_hoener__juni_2001_.pdf

Og så tillader jeg lige at citere mig selv fra en gammel tråd:
Denne undersøgelse viser(s.22), at der er en dødelighed på 10% for fritgående høns, mens dødeligheden er 21% for økologiske høns. Det er altså en meget, meget stor dødelighed, som klart viser at der er nogle store problemer. Ingen andre produktionsformer har så høj en dødelighed. I undersøgelsen skriver "Det dyreetiske råd" at det sikkert skyldes at næbene ikke må klippes - eller trimmes som det hedder, men det er jo kun for at dække over den barbariske sandhed. Derudover tror jeg også at det skyldes manglende plads. De stakkels høns får stress over at være i store tætte flokke, hvor de aldrig kan være alene eller finde fred og ro nogen steder. Alle ved at stress giver frustrationer og aggressioner. Derfor er der et stort problem med kannibalisme - bortset fra det sidste punkt, så ville mennesker sikkert reagerer fuldstændig lige som hønsene, hvis vi skulle leve under de samme forhold.

Jeg er ikke i tvivl om, at de økologiske høns har det bedre end burhøns. Det kan der vist ikke være nogen diskussion om. Men den høje dødelighed viser også tydeligt, at forskellen i virkeligheden er minimal. Disse høns har det ikke godt, på noget tidspunkt i deres liv.

Jeg er ikke i tvivl om, at det er bedre at undgå æg og mælk. Og hvorfor skulle man ikke det? Det er faktisk ikke så svært at være veganer! På den måde undgår man 100% sikkert at støtte forhold hvor dyrene ikke har det optimalt. ;)
Jimmi Andersen
Dato: 20/8 2010 17:31 | Indlæg redigeret den: 20/8 2010 17:43

Daniel Pedersen
Mon ikke der findes landmænd som elsker deres dyr og som behandler dem ordentligt?
Det ved jeg ikke om der gør men jeg ved at det gør meget ondt på malkekøer at føde alle de kalve og at tyrekalve bliver slået ihjel samme dag som deres fødsel fordi de ikke kan producere mælk. Det kan godt være at der er nogle landmænd som går op i hvordan dyrene har det men de er nødt til at tjene penge så derfor bliver dyrene slået ihjel når landmanden ikke længere kan tjene penge på dem. De eneste dyreprodukter som jeg synes er i orden at spise er æg som kommer fra nogle høns som ikke bliver udnyttet, har mulighed for at komme ud om sommeren, har masser af plads, og får lov at leve indtil de dør af naturlige årsager. Kort sagt så synes jeg det er i orden at spise æg som kommer fra glade høns. Selv hvis jeg fandt et sted hvor man kunne købe sådan nogle æg ville jeg ikke spise det fordi jeg synes det er lidt ulækkert at spise noget der kommer ud af røven på et dyr.

Er det så ikke DYBT amoralsk, overfor den respekt vi burde have til Livet, at støtte op om industrier, som ikke tager sig ordentligt af menneskerne i den? Er det ikke forkasteligt at vi vesterlændinge skal udnytte arbejdskraft i fjernøsten for at vi kan købe en pose ris i Fakta for mindre, end hvad det ville koste bare at få en vesterlænding til at TÆNKE på at dyrke dem
Jeg synes det er forkert at udnytte andre mennesker men jeg tror også det ville være skidt hvis vi flyttede alt det arbejde fra fjernøsten tilbage til Danmark. Mange mennesker ville miste deres job og da nogle af landene ikke har et socialt sikkerhedsnet ville der måske være nogle der kommer til at sulte fordi de ikke har råd til at købe mad.

Edit: Hvis vi skal undgå at folk udnytter hinanden er vi efter min mening nødt til at gå væk fra det kapitalistiske system. I et kapitalistisk system vil der altid være nogle der har rigtig meget og nogle der har meget lidt. Dem der har meget kan tjene penge uden at arbejde(renter) og dem der ikke har så meget er nødt til at arbejde hårdt for deres penge. Mange af dem der har meget lidt sulter fordi de ikke har råd til at købe mad. Det er uretfærdigt.
Daniel Pedersen
Dato: 21/8 2010 08:35

JensD:

Som jeg også er inde på tidligere skyldes de valg vi træffer her i Livet, den viden vi har og måden vi ser tingene på. Jeg vil derfor gerne takke dig for at dele rapporten fra Dyreetisk råd. Jeg har netop gennemlæst den, og må sige at det har givet anledning til visse tanker for mig. Problemstillingen omkring fjerpilning og kannibalisme - og den deraf følgende nødvendighed for næbtrimning - er for mig et klart billede på, at der er noget galt for disse dyr. At der opstår en adfærd, som er så abnorm for et levende væsen, kan udelukkende skyldes, at de bliver udsat for nogle omstændigheder, som de ikke er skabt til.
Så tak for en saglig - omend lettere ubehagelig - øjenåbner.

Jimmi:

I erkendelsen af hvilke tanker der er opstået i mig efter at have studeret forholdende for æglæggens høner, føler jeg det magtpåliggende også at undersøge forholdende for malkekøer nærmere. I udgangspunktet tror jeg naturligvis på dine udsagn, men for at mit Morten Korchske glansbillede af malkeindustrien kan blive manet HELT til jorden - og at jeg derudfra vil træffe nogle andre valg - er det nødvendigt for mig at få verificeret sådanne ting fra forskellige kilder. Nogen der kan hjælpe i den retning?
Hvorom er vil jeg også gerne takke dig for at pege i en retning, som jeg måske ikke før har tænkt over. Men valgene træffer jeg selv og kun når jeg ved jeg træffer dem på nogenlunde solidt og RIGTIGT (Hvad er det?) grundlag.
Dine tanker omkring det kapitalistiske system og uretfærdigheden i det er jeg enig i.
Jimmi Andersen
Dato: 21/8 2010 11:24 | Indlæg redigeret den: 21/8 2010 11:28

Men valgene træffer jeg selv og kun når jeg ved jeg træffer dem på nogenlunde solidt og RIGTIGT (Hvad er det?) grundlag.
Ja hvis man accepterer hypotesen om at man har et frit valg så træffer du selv dine egne valg. Indtil videre er der dog ikke noget bevis for at det frie valg eksisterer. Hvis man tror på naturlovene er der ikke en gang et valg da der kun er en mulighed for hvad der kan ske = andre hypotetiske muligheder er ikke reelle muligheder.

Jeg tror at Oy kan give dig nogle kilder. Prøv at send hende en PB. Min kilde til det med at tyrekalve bliver slået ihjel lige efter deres fødsel er et nyhedsprogram i fjernsynet.
CamillaMai
Forum-indlæg: 154
Område: Østjylland
Dato: 21/8 2010 12:18

Det er vidst på tide at få debatten tilbage til den gode historie!
Min - unge - historie er:
Jeg har altid interesseret mig for miljø, klima, planter og generelt hvordan vi skal bære os ad med at opretholde klodens tilstand som den burde være. Engang i 2.g fik jeg tilfældigt fat i en folder om vegetarisme og synes egentlig det lød ret godt, om end noget sekt-agtigt ;) I forbindelse med klimatopmødet i december blev min interesse større, men desværre druknede kødproduktionen og konsekvenser heraf jo som bekendt i magtkampe. I løbet af foråret bestilte jeg noget materiale fra Anima tror jeg og fra dansk vegetar forening og jeg læste \"Om at spise dyr\", som gjorde indtryk. Så i april besluttede jeg at det skulle være nu og det har heldigvis holdt siden. og holder forhåbentlig længe endnu :)
Jeg har dog ikke planer om at blive veganer og synes heller ikke det er så relevant. I øvrigt vil det være bedre at få flere kødspisere til at blive vegetarer end at få vegetarer til at blive veganere - det giver mere. Min erfaring er også at veganere virker ret så ekstreme i en frikadelle- og tartelet-spisendes øjne (da min veninde for nylig fandt ud af at jeg ikke spiser kød mere udbrød hun: \"så kan du jo ikke få knorr-lasagne mere!!!\" Det var chok nok for hende)
Så min historie viser vidst at informationsmateriale faktisk virker - ellers havde jeg nok ikke opdaget vegetarismen :)
DennisL
Forum-indlæg: 778
Dato: 21/8 2010 13:35 | Indlæg redigeret den: 21/8 2010 13:46

Jeg har, specielt i min barndom, været glad for dyr. Jeg er ikke 100 % sikker, men grundstenene for min vegetarisme blev vidst allerede lagt da jeg var 8 år, og jeg ville, hvis jeg var under de rette omstændigheder, allerede blive vegetar der. Jeg har altid vidst, at kød kom fra dyr. Men det der fik mig til at tænke, var en kombination af billeder jeg så i TV'et fra slagterier m.m., samt en følelse af at det var uretfærdigt, at dyr skulle slagtes, for at vi mennesker kunne spise dem, og at de blev set på som undervæsener.
Men jeg er blevet modarbejdet på samtlige fronter lige siden: forældre, aflastningsfamilie, lærere, pædagoger, bekendte osv. Jeg har altid fået at vide, at det var forkert at blive vegetar, og jeg har fået alle de kendte floskler og forklaringer i hovedet, suppleret med mobning og nedladenhed (mobningen var jeg dog vant til, da jeg i forvejen både er asperger, og har denne sjove hjerneskade, der gør, at jeg dingler/svinger med hovedet, uden at jeg selv registrerer det. Og så blev det jo kun endnu sjovere af, at jeg også var en "dyre-hippie"). I kender sikkert alle flosklerne fra jer selv af, så den del vil jeg springe over.
Udover det, så har mine forældre ikke bare været skeptisme, som de fleste andres forældre, men direkte modarbejdende og forbydende mod mine spirende, vegetariske tanker. Selvom at de forbød mig at leve vegetarisk, blev jeg stadig mere og mere bevidst med årene. Dette kombineret med at jeg er asperger; jeg er adfærdskonservativ, trykhedssøgende, og jeg kan ikke lide for store ændringer. Dette var meget slemmere i min barndom, end det er i dag. Men det gjorte - at både de klassiske teenage-oprør - samt vegetar-oprøret aldrig kom fra min side af, da det vil føre til repressioner og straf fra mine forældres side. Og da jeg har været en umulig og ressourcekrævende unge hele min barndom (2 forsk. børnehaver, og 4 forsk. skoler), havde jeg dårlige erfaringer med straffe, og jeg undgik dette så vidt som muligt. Senere, da jeg så kom omkring 16-17 års alderen, blev frygten så erstattet med en "jeg gider ikke at bruge energi på dette"-mentalitet, fordi at jeg i forvejen stort set undgik kødet i min mors mad, lavede min egen mad ret tit, og så "regende" jeg ud, at et "oprør" rent cost-benefit overhovedet ikke vil være rentabelt.
Så derfor er jeg, teknisk set, kun vegetar siden juni 2010, hvor jeg fik egen lejlighed.

PS: Det kunne være rart, hvis (en) admin vil ændre på sidens opsætning, så alle tekstfelterne ikke strækkes ud, når folk sætter et langt link ind. For så skal man zoome ud på sin browser, for at få hele linjen med, alternativt sidde og køre H/V bjælken frem og tilbage.
Jimmi Andersen
Dato: 21/8 2010 13:39 | Indlæg redigeret den: 21/8 2010 13:40

*Camilla
Jeg synes du modsiger dig selv lidt. I din profil står der
...Dyrevelfærd. Jeg kan aldrig vide med sikkerhed hvordan det kvæg/svine-/kyllingekød har haft det i levende live. Og når man ser hvilken retning hovedparten af landbruget bevæger sig hen imod, synes jeg man skal lade tvivlen komme dyrene til gode. Det er ikke en forretning jeg vil støtte...

Og i dit indlæg skrev du
Jeg har dog ikke planer om at blive veganer og synes heller ikke det er så relevant.
Når malkekøer og høns lever under lige så dårlige forhold som kødkvæg og grise hvorfor giver det så ikke mening for dig at være veganer. Mener du ikke det er lige så slemt at de bliver dræbt for mælkens og æggenes skyld som det er at de bliver dræbt for at man kan spise deres kød. Nu ved jeg ikke hvor du får dine animalske produkter fra men hvis du bare køber dem i en eller anden tilfældig forretning hvor du ikke ved hvor det kommer fra så støtter du stadig den forretning som du har skrevet i din profil at du ikke vil støtte. Er der noget af det jeg har skrevet i dette indlæg som du er uenig i?
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 21/8 2010 14:24 | Indlæg redigeret den: 21/8 2010 14:24

Dennis sagde: PS: Det kunne være rart, hvis (en) admin vil ændre på sidens opsætning, så alle tekstfelterne ikke strækkes ud, når folk sætter et langt link ind. For så skal man zoome ud på sin browser, for at få hele linjen med, alternativt sidde og køre H/V bjælken frem og tilbage.

Jeg tror ikke, dit forslag bliver set, medmindre du skriver det ind i \"Samlet liste med ønsker til forbedringer af siden\":
http://www.vegetarkontakt.dk/?-samlet-liste-med-nsker-til-forbedringer-af-siden=31574
...hvorefter mit gæt er, det måske vil blive implementeret tidligst om 1½ år men måske aldrig, som illustrerer behovet for flere administratorer på siden. Der er kun een, som er Benjamin, som meget sjældent kigger forbi, og har for meget at se til, ift. vores mange, ofte relevante forslag til forbedringer, vegetar.nu-projektet mm.
DennisL
Dato: 21/8 2010 15:27

@Marcus:
Ja, det er nok rigtigt nok. Jeg smider det lige ind i det givne link.
Daniel Pedersen
Dato: 21/8 2010 15:42

*Camilla:
Du har ret, det blev pludselig lidt tyndt med historierne. Godt du kunne få det tilbage på ret kurs. :o)
Oplevede du da du "skiftede" over nogen former for modstand eller mangel på forståelse for hvad du tænkte? (Andet end din veninde som var chocket over goodbye til knorr-lasagne - Meget sødt forøvrigt ;o)

DennisL:
Stærk historie. Jeg hæfter mig specielt ved, at det ikke var de gode intentioner fra din side, men nærmere modstand fra dine omgivelser, som gjorde du ikke meget tidligere blev "officiel" vegetar. At du kom til en konklusion om, at det ikke var værd at tage den "kamp". Jeg forstår at der i dit tilfælde - om noget - kun var tale om en endnu sværere kamp, end andre må opleve. Modstanden var hårdere for dig. Så stærkt at du "holdte ud". Min pointe er bare den, at netop MODSTANDEN synes at være en altoverskyggende faktor. Hvor mange sidder mon derude, med lysten til at stoppe med kødet - efter at have gjort sig nogle sunde overvejelser - men ikke kan føre det ud i livet, fordi de føler sig som i fangeskab af familie og kultur/normer? Det glæder mig overordentligt meget, at den grønne bølger langsomt skyller, for det er mentalitetsændringen, som vil kunne fjerne denne modstand. Jeg tror nemlig ikke det er spirrende vegetarer som er en mangelvare, nok nærmere at kampen - stadig - er for hård for dem at tage. (?)

Jimmi:
Lidt i forlængelse af ovenstående, synes jeg altså at MODSTAND og ANKLAGER er forkerte midler. (Uanset grunden). Jeg forstår ikke hvorfor du ikke glæder dig over at Camilla er vegetar, i stedet for straks at påpege at hun måske / måske ikke - endnu! - har truffet et HELT moralsk korrekt valg (I forhold til dig). Jeg fornemmer du bruger meget energi på at tale FOR det at være veganer, og det synes jeg er en smuk tanke. Men spørgsmålet er om det er den bedste metode at forsøge at give folk dårlig samvittighed? Faktisk giver jeg Camilla lidt ret - Den vigtigste kamp, er at få flere til at se "vegetar" lyset (Læs: Fjerne den MODSTAND), ikke at bruge tid på at indoktrinerer vegetarer om at de burde være veganere. Det skal nok komme helt af sig selv. For er man først vegetar har man lagt "bunden" til - måske! - at tage skridet videre. Men det kræver saglig og fornuftig oplysning - IKKE hetz. Så jeg håber du ser at dette ikke handler om at jeg som sådan er uenig med dig. Snarer tværtimod. Jeg kan godt lide din kamp for dyrevelfærd. Jeg mener bare ikke at din metode altid er helt fornuftig. Giver det mening?

Alle:
Synes det er rigtig fedt at læse Jeres historier. Jeg finder det især interessant at høre noget om den modstand i oplevede / ikke oplevede.
DennisL
Dato: 21/8 2010 15:58

@Daniel Pedersen:
Jeg vil starte med at sige mange tak for støtten og opbakningen! Ja, jeg tror også, at det var modstanden der gjorte, at jeg ikke blev vegetar før. Intentionerne var der, så det var som sagt modstanden, der var den afgørende faktor. Det blev så også yderligere besværliggjort for mig, at jeg altid har været meget autoritetstro, og jeg gik ud fra, at alt hvad mine forældre, lærere, pædagoger - generelt voksne - sagde, var rigtigt. Men jeg var også lidt ambivalent på dette område. For jeg opsøgte også selv informationer, og ofte var de informationer, jeg opsøgte, og min moral, i modstrid med hvad jeg fik af vide fra mine primære omgangspersoner. Mit store gennembrud som pro-vegetar, kom da jeg var 14 år, og fik kenskab til Anima, og læste Animas artikler m.m. om vegetarisme.

Ja, jeg tror også at modstanden er en faktor, der gør, at mange unge måske helt opgiver kampen. Det kræver en meget stærk personlighed, at gennemleve kampen for at blive vegetar, på helt egen hold, uden støtte, og med konstant modstand. Det sværeste er nok dem, der konstant skal prikke til ens moral. Du ved, dem der ikke acceptere mindre end 100 % perfektion; selvom de selver total ligeglade med alt og alle.
Og selvom at nogle måske møder mindre modstand, end hvad jeg gjorte, kan jeg godt forstå at disse også syntes, at kampen er hård. Og jeg har altid været en enspænder, der holder mig meget for mig selv, så modstanden og mobningen fra jævnaldrene har jeg ikke oplevet i lige så stor grad, som de fleste andre gør.
Men jeg tror, at sider som Vegetarkontakt, kan hjælpe de spirende vegetarere på at holde på modet.
Jimmi Andersen
Dato: 21/8 2010 18:18 | Indlæg redigeret den: 21/8 2010 18:25

Daniel Pedersen
Ja det giver mening. Det jeg skrev til Camilla var ikke for at give hende dårlig samvittighed. Jeg undrer mig bare over hvorfor hun ikke ser det som relevant at være veganer når hun ikke vil støtte industrier som udnytter andre dyr. Det giver ikke mening i mit hoved. Men jeg er da glad for at hun ikke spiser lig.
CamillaMai
Forum-indlæg: 154
Område: Østjylland
Dato: 21/8 2010 18:42

Daniel:
Jeg har nu egentlig aldrig smagt en knorr lasagne, så jeg ved ikke om jeg er gået glip af noget særligt. Men hun havde i hvert fald ;)
Jeg synes generelt folk omkring mig har været ret uforstående. Mine forældre synes det var noget pjat, som de sagde, men var ikke sådan at de ville forbyde det eller noget - de synes mest bare det var lidt skørt. Og nu er det bare blevet hverdag, så derfra er der ingen problemer. Tilgengæld har den lidt ældre generation noget sværere ved at forstå det. Det kan også være svært at forklare dem hvorfor og i det hele taget bare være vegetar, når mad (læs, kød) i deres øjne er en så naturlig og integreret del af de måltider de igennem årene har serveret for mig.. Endelig har min vennekreds været meget blandede i deres reaktion. Da jeg på et tidspunkt forklarede for en veninde hvor skadeligt det er for miljøet at producere kød, reagerede hun ved at sige at det var noget pjat, i og med at der er så mange ting man så skal forbedre. Det er jo et ufatteligt dårligt argument - og det fik hun så også at vide, hehe :D
Og må jeg så lige have lov at sige, at der nærmest springer en fantastisk energi ud igennem skærmen når man læser dine indlæg. positive hele vejen igennem :)

Jeg tror at det som Daniel og Dennis skriver om er meget rigtigt: der er så mange traditioner forbundet med kød at det at rokke lidt ved dem, betragtes som noget nær landsforræderi (lidt en overdrivelse måske ;) ) I mit tilfælde har jeg mest oplevet det hos 60+, og det giver jo et vidst håb for fremtiden!

Jimmi:
Jeg kan godt se hvad du mener med det, men sætningen \"og jeg synes egentlig ikke det er relevant\" skal ses sammen med den næste, hvor jeg skriver at det er bedre at få folk til at gå fra at være kødspiser til at være vegetar frem for at gå fra at være vegetar til veganer. Det var dårligt formuleret :) Jeg mente nok også, at jeg ikke på nuværende tidspunkt i mit liv har overskud til at give mig selv en ny \"titel\" - jeg synes simpelthen det for tidligt at en gang til skulle fortælle folk om mine nye spisevaner og praktisk vil det være besværligt.. (det er selvfølgelig ikke en grund til ikke at træffe moralsk rigtige valg, men for mig er vegetar i sig selv en stor ting) :)
Silkepigen
Forum-indlæg: 35
Dato: 21/8 2010 18:43

Jimmi, den tanke har du givet tilstrækkelig udtryk for i andre tråde. Måske du kan droppe den her og nøjes med at forholde dig til trådstarters spørgsmål og lade folk fortælle deres historie uden at du står klar med den (evigt) løftede pegefinger?
Sider: 1 2 3 > >>