Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Soyabønner vs Edamamebønner

Gæsteforum

TVkartoffel
(Gæst)
Dato: 13/2 2015 18:22

Hej.

For et par dage siden købte jeg en "hurtig-ret" i det lokale supermarked. Der var nogle store grønne bønner i og der stod på pakken at det var edamame-bønner. Var så i Netto i dag og fik øje på en pakke edamame-bønner som jeg købte uden at tænke nærmere over det. Nu åbnede jeg den så og det er slet ikke de samme. I hvertfald er de meget mindre og i en tyk bælg. Der står også på pakken at det er soyabønner? Jeg troede at edamamebønner var det samme som vi kalder for hestebønner og amerikanerne kalder broad beans?

Er det i virkeligheden alt sammen det samme eller hvordan hænger det sammen?
Linus
Forum-indlæg: 24
Område: Østjylland
Dato: 13/2 2015 19:05

Jeg har altid tænkt, at edamame-bønner er en slags soyabønne, men frankly, så ved jeg intet om det, hehe
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 13/2 2015 21:01

Wiki siger det er umodne soyabønner. De smager i hvert fald godt. :)
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 13/2 2015 21:29 | Indlæg redigeret den: 13/2 2015 21:29

Jeg tænker du har købt dem med skal på, man kan nemlig få dem både uden skal og med.. Men begge skulle være edamaebønner.. Sojabønner er små og hvide og ikke i skal.. Edamamebønner er normalt i bælg men kan fås pillede.. Det er ikke meningen du skal spise skrællen/bælgen
Gaia
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 13/2 2015 23:19

Soya bønner og edamame bønner er det samme. hvis jeg husket ret og tofu er gæret Soya bønner. Heste bønner er en form for pragl bønner og meget støre
TVkartoffel
(Gæst)
Dato: 14/2 2015 01:58

Tak for svarene.

Det var huskeren den var gal med og deraf forvirringen :-)

Det var Favabønner og ikke Edamamebønner der var var i hurtigretten. Favabønner er det samme som Hestebønner.

Edamamebønner er, som det også bemærkes oven for, umodne Soyabønner. Dem jeg fik var forkogt med salt. Smager super, men jeg tager dem uden bælg næste gang så jeg slipper for at pille.

MVH
Hundehvalp
(Gæst)
Dato: 18/2 2019 10:07

!ja
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =