Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kan man leve LCHF som vegetar?

Gæsteforum

Den fortabte
(Gæst)
Dato: 26/8 2015 15:38

Det er enormt belastende at spise et andet levende væsen for at skulle tabe sig.
Serenity
Forum-indlæg: 1614
Område: Nordjylland
Dato: 26/8 2015 16:05

"National Institutes of Health trial finds high-carb/low-fat better than high-fat/low-carb for losing body fat."
http://www.runnersworld.com/weight-loss/new-weight-loss-study-high-carb-diet-beats-high-fat
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 565
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 26/8 2015 21:45 | Indlæg redigeret den: 26/8 2015 21:45

Man kan fint tabe sig på plantekost (selv om jeg nu også ser planter som værende levende, så går jeg ud fra at de levende væsener, du nævner, er dyr?)

Men som sagt - det er også muligt at tabe sig på en kost bestående af planter - lån bøgerne "Det helbredende køkken" og ""Eat to live" på biblioteket.
http://www.drfuhrman.com/weightloss/default.aspx
Zhcoop
Forum-indlæg: 523
Opskrifter: 6
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/8 2015 23:23

Tror den bedste måde at tabe sig på er at indtage mindre føde end hvad du forbrænder (men heller ikke alt for lidt!) og så dyrke motion, fedtforbrændings-motion vel at mærke. Hvis man samtidig siger til sig selv at man har ret til at være tynd og sund, så tror jeg også det går nemmere, end hvis man bliver ved med at sige til sig selv at man er tyk og uduelig... men nu kender jeg dig slet ikke, så lidt et skud i tågen... :P
Spis det der gør dig glad - altså, ikke raffineret sukker, junkfood, sodavand osv, men så meget hel-mad-plante-baseret-kost (whole foods plant based diet) - så tror jeg man når længst.
Kan anbefale morgen gymnastik rent generelt til alle :D
huhejhvordetgår
(Gæst)
Dato: 30/8 2015 03:18

Den bedste måde at tabe sig på er den samme, som den altid har været. Synk maden i så store stykker som overhovedet muligt, (du skal helst få kvælefornemmelse) for på den måde får du ikke ligeså mange kalorier ud af den, da den ikke fordøjes særlig godt. Det vil også være en frygtelig oplevelse for dig dagen efter, når du skal på kummen, og du vil derfor miste lysten til at spise fremover. Spørg også bedsteforældre, og andre gamle mennesker, til råds, da de har opbygget en utrolig viden gennem årene, og selvsagt spiser uhyre sundt (ellers var de jo ikke blevet så gamle vel?), de har også ofte egen køkkenhave og dyrker salat i alle regnbuens farver.

Du kan også gøre noget andet smart. Nemlig narre din krop til at tro du ikke er sulten. Når klokken slår tolv og det er frokosttid, stiller du viserne på dit ur 2 timer tilbage, og din krop vil tro der endnu er to timer til du skal spise. Når så klokken bliver tolv (igen) stiller du viserne frem igen, men denne gang fire timer, så uret altså nu går to timer foran. Din krop vil nu tro at den allerede HAR spist, og altså vil sulten forsvinde af sig selv. Fornøj dig evt. med strikketøj eller legetøj fra kinderæg (kan tage VIRKELIG lang tid at samle, især fordi en af delene ofte mangler), mens familie og venner/bekendte/arbejdskolleger/folk du ikke kender (og evt. andre) spiser.

Som du ser er mulighederne mange, og der er ikke længere nogle undskyldninger for at være overvægtig. Det er bare om at komme igang! Jeg kan også varmt anbefale filmen "kælk dig slank" om en eskimofamilie der alle er overvægtige, men ved hjælp af daglig kælkning nu lever det slanke liv de altid har drømt om, i isfjeldene i Grønland. Hvis det nu skulle ske at der fx ikke ligger sne en dag i juli, kan brun sæbe varmt anbefales. Brugsanvisning: Smør veje og fortorve, husk alpehuen, og så ud i det dejlige vejr!

Rigtig god fornøjelse ;)
Den fortabte
(Gæst)
Dato: 31/8 2015 13:22

Er det en dårlig joke huhejhvordetgår? Eller er du bare et uligevægtig og ikke tager det alvorligt?

Ingen af delene er gode, så spar mig for dine mærkelige råd.

@Alle andre:

Mit problem er at finde noget der mætter, så derfor troede jeg det ville være LCHF, men jeg blev rigtig dårlig af det, og enorm træt. Sådan gik det i 2 måneder og 3 dage. Aldrig mere LCHF. Men vil prøve at få kræfterne tilbage på en grøn kost, for I har ret, flere kulhydrater af den rigtige slags er det bedste. Der skulle bare en low carb episode til at få mig til at indse at vegetar er det bedste valg. Tak alle sammen. Tak for de gode tips.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 565
Område: Sjælland
Dato: 1/9 2015 11:04

At forsøge at genvinde energi, overskud og kræfter på en grøn kost, er en rigtig god idé. Jeg er selv ramt af fibromyalgi og kronisk stress, begge dele medfører stor træthed og udmattelse, men jeg har, efter jeg omlagde min kost til ren plantekost, oplevet en bedring, som jeg ikke i min vildeste fantasi troede muligt.

Jeg kan anbefale dig at sætte dig ind i principperne for en næringsrig kost ved at læse alt, hvad du kan få fat i af Joel Fuhrman - du kan begynde med hans hjemmeside, som jeg linkede til i min indlæg ovenfor, samt med hans bog "Eat to Live", som du kan bestille hjem fra dit lokale bibliotek.

Mht til at finde kost, der mætter, kan jeg anbefale dig at fokusere på gode proteinkilder samt fibre, som fylder godt i maven. Når jeg f.eks. laver smoothies tilsætter jeg kogte kikærter, hampeprotein, hampefrø, Chia, HUSK, havregryn og/eller havreklid. Det giver mere mættende smoothies end, hvis de er lavet på frugt og grønt alene. Godt fuldkornsbrød mætter også godt, og hvis du selv bager, kan du gå all ind, og helt udelukke det hvide, raffinerede hvedemel og kun bruge forskellige slags fuldkornsmel. Dejen kan tilsættes klid, HUSK eller fiber-fin, for at øge fiberindholdet, og sojayoghurt, hampefrø, hampeprotein eller Chia for at øge proteinindholdet. Grød af havre og andre flager mætter også godt - tilsæt lidt kanel for sødme og smag, og drys med hakkede nødder, Chia, hampefrø samt frugt og bær. Grøden kan koges med et par tsk. HUSK eller havreklid for at få ekstra mange fibre.
huhejhvordetgår
(Gæst)
Dato: 2/9 2015 23:52

Nej det er da skam helt ærlige og oprigtige råd, som jeg selv har fulgt, og fået gode resultater ud af! Hvis ikke du følger dem, så er du selv skyld i det.
MakuOlena
Forum-indlæg: 227
Område: KBH
Dato: 4/9 2015 19:09 | Indlæg redigeret den: 4/9 2015 19:12

Self kan man leve LCHF som vegetar, men uanset om man skal tabe sig eller ej, så vil jeg fraråde nogen former for kulhydrat-forskrækkede spisemåder.
Har du hørt om HCLF(High Carb Low fat)? Det er så at sige modstykket til low carb. Her går det ud på at spise efter en makronæringsstof-fordeling på 80% kulhydrat, 10% fedt og 10% protein.
Jeg følger det selv, og det er der rigtig mange andre slanke veganere, der gør :) Det er vigtigt at holde sig for øje, at mennesker er skabt til at leve af primært kulhydrat, og at vejen til en slank krop er at følge en kost baseret på uforarbejdet planteføde med en fordeling på 80/10/10, med fokus på at fylde godt op med frugtsukker og stivelse fra fx kartofler og ris. Kulhydrater er ikke fjenden, tvært imod. Det er de ting, folk spiser MED kulhydrater(animalske fødevarer, fedt etc), der gør at man tager på.
Tjek evt. Freelee The Banana Girl ud på Youtube og læs om The Starch Solution af Dr John Mc Dougall.
Tjek også gerne min kanal på Youtube: "Highcarbdk" hvor jeg poster videoer af hvad jeg spiser på en højkarbo-kost :)

LCHFgæst
(Gæst)
Dato: 30/1 2017 14:16

Jeg spiser vegetarisk LCHF, og har tabt mig 3,5 kg på 3 uger

Jeg føler mig hverken sulten eller træt...
denfortabte
(Gæst)
Dato: 27/2 2017 15:55

Jeg er blevet noget forskrækket over denne kvinde der kalder sig freelee. Hun er noget af en omvandrende modsætning. Først ser man hende som det sødeste menneske i hendes tidligste videoer, så i 2013 eller deromkring er hun det mest modbydelige menneske der findes, og så er hendes videoer ikke til at finde rundt i. Hvad vil hun egentlig med en video hvor man ser hende pisse ned i en spand? Er hun et rumvæsen der skal fortælle os at sådan pisser man i en spand, fordi hun ikke ved at man bruger et toilet til dette formål. Kan ikke tro hun er fra denne planet. Hun er et rumvæsen der vil fortælle os at vi skal leve sådan eller sådan, og hvis vi ikke gør, så pisser hun på os med de mest modbydelige videoer. Gider ikke se på den kvinde mere. Det er 100 år siden jeg slukkede for at se hendes fjæs og negativitet. Hendes ex er endnu værre end hende. Han er djævlen selv. Virkelig modbydeligt væsen. Har prøvet at kigge på nogle der snakker om dem, men de bruger uendelig meget tid (8 ud af 10 videoer)på at snakke om de to. Gider ikke kigge på noget der har med de to at gøre, heller ikke dem der snakker om dem. De er spild af min tid. De har intet at sige som jeg allerede ved i forvejen. Intet.
Aros
Forum-indlæg: 757
Område: Århus
Dato: 27/2 2017 21:08

Jeg er enig med MakuOlena, angående High Carb Low fat og makronæringsstof-fordeling på 80% kulhydrat, 10% fedt og 10% protein. Og vil også anbefale The Starch Solution af Dr John Mc Dougall. Bogen eller hans youtube seminar. John mcdougall og det rå modsvar Doug graham har intet med Freelee og durianrider at gøre, og de er i de sidste år, begyndt at afvige mere og mere fra hvad de underviser i. har set en video hvor durianrider spiser mcdonalds promfritter, som ud over at indeholde MEGET mere fedt end hvad de Herrer Graham og Mcdougall anbefaler, desuden også indeholder noget animalsk. Og så drikker de sukker vand, og alt muligt halløj. Durianrider og freelee repræsenterer hverken sund kost mere, den veganske livstil, eller 801010, hverken i rawfood udgaven, eller den kogte ala Mcdougall. Da de startede levede de begge 100% raw 801010, dyrkede sport, og var veganere hele vejen igennem, Men det er længe siden, og de siger meget nu der ikke er værd at lytte til.

Men det gør stadig ikke LCHF til et godt valg. Heller ikke selvom man vælter sig i vegansk fedt istedet for animalsk.

se:

Aros
Forum-indlæg: 757
Område: Århus
Dato: 27/2 2017 21:13

The Starch Solution - John McDougall MD:

High Carb Low fat, makronæringsstof-fordeling på 80% kulhydrat, 10% fedt og 10% protein i den rå udgave er det samme som Mcdougall respræsenterer her, maden er bare rå, og istedet for stivelse er kilden til kulhydrater frugt.
BaiLi
(Gæst)
Dato: 12/8 2017 19:14

Det glæder mig meget at se at dr. McDougall begynder at blive kendt og udbredt lidt i DK.
For mere end 25 år siden hørte jeg i USA et længere foredrag med ham og var heldig at taler 1-1 med ham. Her fik jeg sådan basis reglerne for McDougall diæten - siden har jeg fulgt ham og fået yderligere fif efterhånden.
Siden mit møde med ham har 75-80 % af min kost bestået af stivelse - oftest i form af kartofler. Resten har været lidt grønt (bladgrønt især) og frugt. Og naturligvis ingen frie olier...
Jeg er i dag 50 år og lidt af en gåde for min læge, som jeg kun ser yderst sjældent til et årligt tjek-up. Jeg er en gåde fordi jeg iflg min læge ikke burde være så sund med den ensidige kost jeg spiser, for alle ved jo at der ikke er gode proteiner i planter?! ;)
Mit råd til alle er at droppe angsten for stivelse og droppe de unaturlige diæter bestående af dyr og fedt. Intuitivt ved vi jo godt at den slags ikke er sundt!
Samtidig er det en glæde at kunne spise sig mæt i kartofler, ris, pasta osv... Det er jo mad der gør glad, giver ro og tilfredsstillelse - hvilket er grunden til at det på engelsk kaldes comfort foods.
pjevs
(Gæst)
Dato: 16/9 2017 18:29

Jeg spiser lidt stivelse og det er groveburgerboller + hvidløgs/krydderflute + stegtekartofler + youghurt + proteindrikke fra Lidl.Det hele er fra Lidl + jeg løber 4x om ugen om morgen.Nu er det sådan at jeg kun spiser et måltid da jeg skal tabe mig.Mere er der ikke at sige om det.
pjevs
(Gæst)
Dato: 17/9 2017 23:26

Jeg lever som vegetar og har kylede alt ud af min fryser og køleskab.Nu er det sådan at jeg er 160 høj og er spinkel af bygning og vejer 58 kg så jeg skal tabe mig 8 kg så jeg kan komme ned på de 50 kg.Fra nu bliver det 2 proteindrikke fra Lidl om ugen kun en dag og lidt juice + cola + vand.Nu faster jeg alle de andre dage i ugen da jeg er godt træt af at veje for meget.Jeg kan ikke tåle kornprodukter det kan jeg ikke tabe mig af.Hverken ris pasta kartofler og brød.Det har jeg prøvet og det var kun et måltid om dagen jeg har også prøvet 3 men det virker ikke.Nu er det slut nu faster jeg.Held og lykke med dit veganske/vegetariske mad projeckt.
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =