Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor får dyrene B12 vitamin fra?

Gæsteforum

dyr
(Gæst)
Dato: 7/5 2016 21:09

Nogen siger fra jorden andre siger de får det via tilskud. Ville man få b12 vd at spise et dyr som ikke havde fået b12 tilskud tilsat i deres mad af landmændene?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/5 2016 21:55

B12 kommer fra jorden så før i tiden kunne man få b12 ved ikke at rense sine grøntsager klinisk eller ved at spise kød eller andet fra dyr der har gået og græssset og som derved har fået det naturligt.
I dag er jorden ofte drænet for b12, grøntsagerne totalt klinisk renset, og dyrene kommer alligevel ikke meget ud, så det er umuligt at få naturligt b12.
Så nej, dyrene har b12 i sig pga tilskud, så du kan ligså godt nøjes med tilskudet :)
mikmak2000
Forum-indlæg: 10
Område: KBH
Dato: 8/5 2016 21:20

Vi skal lige have hele kæden med:
B12 bliver dannet af bakterier i tyktarmen hos alle dyr. For menneskets vedkommende sker det for langt nede i tarmen til at vi kan optage denne produktion og vi er derfor nød til at få det igennem kosten.
Vores kost kan så enten indeholde B12 (animalske produkter) eller være "forurenet" med B12 på anden vis, for eksempel med dyregødning der ikke bliver vasket ordentligt af grøntsager.

Jeg vælger at vaske mine grøntsager og for så at tage en pille når jeg husker det. :)

Se mere om B12 og andre vitaminer her: http://www.vegetarforening.dk/B12
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 11/5 2016 19:18

Ja, jeg tager også en B12 pille, som er ca. engang om ugen :) ;)
vericon
Forum-indlæg: 691
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/5 2016 19:54

Hej
foruden animalsk oprindelse (Hvis vegetar= mælkeprodukter) Findes B12 i små mængder i alger og fermenterede grønsager -
F.eks sauerkraut og koreansk kimchi -
Mvh.
Hans Jørn
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 13/5 2016 00:24

please vericon

det der er ikke noget statement som man bare lige fyre af. Det har potentielt seriøse skadevirkninger, hvis folk tror på dig.
DenNyeVeg
(Gæst)
Dato: 9/1 2019 14:23

Der er sådan set ikke noget forkert i, at Sauerkraut og kimchi indeholder b12, for det gør det rent faktisk. Netop fordi man konserverer maden med levende bakterier, som er skaberne af b12, dannes der b12. Omvendt forstår jeg godt Tobias' argument. Man skal ikke spise det for at undgå mangel på b12, for den type af b12, der dannes er en udgave, der er inaktiv for mennesker, og har, ifølge rygterne været årsag til mere skade en gavn, men der skulle vist ikke være autoriserede undersøgelser, der understøtter, det skulle være skadeligt.
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =