Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Menneskets forhold til naturen -Spørgesk

Gæsteforum

albertehansen
Forum-indlæg: 2
Område: Århus
Dato: 15/3 2017 15:16 | Indlæg redigeret den: 22/3 2017 22:05

Hej

Vi er to 3g piger fra STX, som er i gang med et projekt (AT) med overemnet "Menneskets forhold til naturen." I den forbindelse ønsker vi at lave en kvalitativ undersøgelse om vegetarer og den tilhørende livsstil.
Det vil være en stor hjælp, hvis I vil tage jer tid til at besvare spørgsmålene nedenfor (Ikke nødvendigvis alle, hvis tiden ikke er til det)

(I tilfælde af, at I ikke orker/har tid til at besvare et langt spørgeskema, har vi oprettet et multiple choice skema med syv spørgsmål her, som vi også gerne ønsker besvaret: https://da.surveymonkey.com/r/HCB5CDC )

Mange tak på forhånd!

Baggrundsviden:
Alder?
Køn?
Uddannelse/beskæftigelse?

Hvad er årsagerne til at du lever vegetarisk?
Du kan evt. komme ind på følgende:
Miljø
Egen sundhed
Dyrevelfærd og etik
Andet

Vegetarisk livsstil:
Hvor længe har du været vegetar?
Hvordan tog du selve beslutningen?
Er der en bestemt sammenhæng/påvirkning i forbindelse med dit valg(fx inspireret af omgangskreds)?
Har du følt nogle helbredsmæssige og psykiske forandringer efter du er blevet vegetar?
Fylder det meget i din hverdag at være vegetar?

Det sociale aspekt:
Er der mange i din omgangskreds der er vegetar?
Har du følt dig ekskluderet fra fællesskaber du før var en del af, efter at du er blevet vegetar?
Hvordan oplever du andre reagerer, når du fortæller, at du er vegetar?
Bliver der taget hensyn / er folk forstående over for dit valg?
Har du oplevet problemer i sociale sammenhænge i forbindelse med din valgte livsstil?

Kostvaner:
Hvad er en vegetarisk kost for dig? Hvad spiser du?
Har du oplevet nogle ernæringsmæssige udfordringer ved at være vegetar? (f.eks. er det en udfordring for dig at få nok proteiner?)
Tager du noget kosttilskud (evt. B12-vitamin)?
Andre udfordringer i forbindelse med at spise vegansk?
vericon
Forum-indlæg: 658
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/3 2017 19:47 | Indlæg redigeret den: 15/3 2017 19:54

Hej
hvis i sætter det op som mere præcist spørgeskema, får i nok en hel bunke svar opret f.eks.skema her :

https://da.surveymonkey.com/

Alt godt
Hans Jørn
Lene N
Forum-indlæg: 1225
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/3 2017 17:15 | Indlæg redigeret den: 16/3 2017 17:18

Jeg er en kvinde på 51 år som er udannet pædagog.
Jeg blev vegetar for fem år siden, hovedsageligt pga af dyrene, men at det er godt for kloden og mit eget helbred er da et stort plus. Blev veganer for fire år siden.
Har altid haft det mærkeligt med at spise dyrene så da jeg fandt ud af jeg ikke havde brug for det var det naturligt for mig at stoppe med at spise dem.
Har altid haft et godt fysisk helbred og det er blevet endnu bedre, er næsten aldrig syg, højst en lille forkølelse en eller to gange om året, dvs lidt snot og hoste to tre dage.
Det fylder en del i min egen bevidsthed, især at så mange ikke er det.
Jeg deltager i forskellige sammenhænge hvor jeg møder mange andre vegetarer/veganere, men i min familie er der ikke andre, men en pecketar, men jeg oplever altid der tages hensyn, de fleste har respekt for det, nogle få forstår det ikke, men respekterer det alligevel.
Ingen problemer socialt.
Jeg spiser vegansk, dvs intet animalsk, kun planter :) der er så meget lækker plantemad og det bliver nemmere og nemmere, der er proteiner i al mad, masser i bælgfrugter, korn, og nødder, og vi behøver ikke så meget, det er absolut ikke et problem, medmindre man har svært ved at optage proteiner og det kan gælde uanset hvad man spiser.
Jeg spiser vitaminpiller, primært pga B 12 og d vitamin som alle burde være opmærksomme på, især om vinteren.
Jeg oplever kun en stor udfordring og det er rent mentalt at leve i en verden hvor de fleste spiser dyr helt uden grund, især når det er bedst for både dyrene, kloden og en selv at lade være.
albertehansen
Forum-indlæg: 2
Område: Århus
Dato: 22/3 2017 11:51

Tak for besvarelsen Lene! Vi modtager gerne flere :)

Og tak for tippet Hans Jørn, men det er ikke lige den form for undersøgelse vi søger at lave.
Nina
(Gæst)
Dato: 22/3 2017 20:43

14 år
Kvinde
Folkeskole

Jeg lever vegetarisk grundet miljø, dyre velfærd og etik

Snart et år

Det var noget jeg havde tænkt over i omkring et år. På min fars fødselsdag hvor vi skulle have stor rød bøf, kunne jeg bare mærke at det var det sidste kød jeg nogensinde skulle spise. Om aftenen søgte jeg rundt på nettet, hvor jeg bla. kom til denne her side, lige siden dagen efter har jeg været vegetar.

Er der en bestemt sammenhæng/påvirkning i forbindelse med dit valg(fx inspireret af omgangskreds)?
Det har helt klart været nettet der har påvirket mig mest, men også bare mine egne filosofiske tanker.

Har du følt nogle helbredsmæssige og psykiske forandringer efter du er blevet vegetar?
Hvis jeg skal være helt ærlig kan jeg ikke rigtig mærke nogen forskel.

Næ. Jeg tænker kun over det når folk spørger til det. Det er ikke fordi jeg når jeg fx reflekterer omkring min identitet, at jeg straks tænker jeg er vegetar. For mig er det ikke noget jeg tænker over, jeg ser det nok bare mere som den eneste mulighed.

Det sociale aspekt:
Nej, der er ikke nogen i min tætte omkreds udover mig der er vegetarer. Jeg kender da nogle vegetarer, men så er det min tysklære, min fars veninde og folk som jeg ikke kender mega godt.

Har du følt dig ekskluderet fra fællesskaber du før var en del af, efter at du er blevet vegetar?
Som udgangspunkt nej. Altså hvis folk begynder at tale om hvor godt kylling smager, kan jeg jo sagtens være med i samtalen, fordi jeg synes jo også at kylling smager godt. Jeg føler min omgangskreds tager rigtig godt hensyn til det, og jeg føler mig stort set ikke ekskluderet.

MEGET forskelligt. Nogle personer synes det er pisse sejt og er meget interesserede, men der er også folk som skal begynde at diskutere omkring det. Folk har tit mange fordomme omkring vegetarer, og det er meget de samme facts som fx. "Et menneske er født til at spise kød" og noget i den stil, hvor man hurtigt kan få en fornemmelse af at personen begynder at lyve overfor sig selv, og hele tiden prøve at bilde sig selv ind at det er okay at spise kød.

Ja, i de fleste tilfælde. Hvis man tager min bedstemor. Hun er vokset op på landbruget, og hun har en ide om at ALLE landmænd elsker deres dyr og gør alt for at de har det godt, og at penge bare er for at få det til at køre rundt. Hun har flere gange taget mig med ud på gårde, hvor jeg jo kunne se at dyrene havde det fantastisk. Men på trods af at hun er meget uenig i mine holdninger, er hun alligevel virkelig god til at lave linsefrikedeller, og har prøvet en masse nye retter til mig, når jeg kommer på besøg. Jeg vil se at folk tager mere hensyn end de er forstående.

Har du oplevet problemer i sociale sammenhænge i forbindelse med din valgte livsstil?
Jeg kan ikke på samme måde spise hjemme hos folk som jeg kunne før. Jeg prøver så vidt muligt at spise hjemme, jeg kan godt føle jeg er belastende, fordi at de nogengange begynder at lave dahl eller sådan noget, og man kan godt føle sig lidt besværlig.

Kostvaner:
For at være helt ærlig er jeg ikke helt vegetar, fordi jeg spiser også fisk, æg og mælk. Det er dog kun på grund af at det var det eneste mine forældre ville tillade.

Har du oplevet nogle ernæringsmæssige udfordringer ved at være vegetar? (f.eks. er det en udfordring for dig at få nok proteiner?)
Overhovedet ikke

Niks

Andre udfordringer i forbindelse med at spise pescetarisk?
At man hele tiden skal tænke over et alternativ til kødet i aftensmaden

Jeg håber I kan bruge det til noget;) Ved der var en del grammatiske fejl, men tiden var desværre ikke til andet. Pøj pøj med jeg projekt !ja
Nina01090
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 23/3 2017 15:54

14 år
Kvinde
Folkeskole

Jeg lever vegetarisk grundet miljø, dyre velfærd og etik

Snart et år

Det var noget jeg havde tænkt over i omkring et år. På min fars fødselsdag hvor vi skulle have stor rød bøf, kunne jeg bare mærke at det var det sidste kød jeg nogensinde skulle spise. Om aftenen søgte jeg rundt på nettet, hvor jeg bla. kom til denne her side, lige siden dagen efter har jeg været vegetar.

Det har helt klart været nettet der har påvirket mig mest, men også bare mine egne filosofiske tanker.

Hvis jeg skal være helt ærlig kan jeg ikke rigtig mærke nogen forskel.

Næ. Jeg tænker kun over det når folk spørger til det. Det er ikke fordi jeg når jeg fx reflekterer omkring min identitet, at jeg straks tænker jeg er vegetar. For mig er det ikke noget jeg tænker over, jeg ser det nok bare mere som den eneste mulighed.

Det sociale aspekt:
Nej, der er ikke nogen i min tætte omkreds udover mig der er vegetarer. Jeg kender da nogle vegetarer, men så er det min tysklære, min fars veninde og folk som jeg ikke kender mega godt.

Som udgangspunkt nej. Altså hvis folk begynder at tale om hvor godt kylling smager, kan jeg jo sagtens være med i samtalen, fordi jeg synes jo også at kylling smager godt. Jeg føler min omgangskreds tager rigtig godt hensyn til det, og jeg føler mig stort set ikke ekskluderet.

MEGET forskelligt. Nogle personer synes det er pisse sejt og er meget interesserede, men der er også folk som skal begynde at diskutere omkring det. Folk har tit mange fordomme omkring vegetarer, og det er meget de samme facts som fx. "Et menneske er født til at spise kød" og noget i den stil, hvor man hurtigt kan få en fornemmelse af at personen begynder at lyve overfor sig selv, og hele tiden prøve at bilde sig selv ind at det er okay at spise kød.

Ja, i de fleste tilfælde. Hvis man tager min bedstemor. Hun er vokset op på landbruget, og hun har en ide om at ALLE landmænd elsker deres dyr og gør alt for at de har det godt, og at penge bare er for at få det til at køre rundt. Hun har flere gange taget mig med ud på gårde, hvor jeg jo kunne se at dyrene havde det fantastisk. Men på trods af at hun er meget uenig i mine holdninger, er hun alligevel virkelig god til at lave linsefrikedeller, og har prøvet en masse nye retter til mig, når jeg kommer på besøg. Jeg vil se at folk tager mere hensyn end de er forstående.

Jeg kan ikke på samme måde spise hjemme hos folk som jeg kunne før. Jeg prøver så vidt muligt at spise hjemme, jeg kan godt føle jeg er belastende, fordi at de nogengange begynder at lave dahl eller sådan noget, og man kan godt føle sig lidt besværlig.

Kostvaner:
For at være helt ærlig er jeg ikke helt vegetar, fordi jeg spiser også fisk, æg og mælk. Det er dog kun på grund af at det var det eneste mine forældre ville tillade.

Overhovedet ikke

Niks

Andre udfordringer i forbindelse med at spise pescetarisk?
At man hele tiden skal tænke over et alternativ til kødet i aftensmaden

Jeg håber I kan bruge det til noget;) Ved der var en del grammatiske fejl, men tiden var desværre ikke til andet. Pøj pøj med jeres projekt !ja
celinakosie
Forum-indlæg: 9
Område: Nordjylland
Dato: 26/3 2017 00:53

Hej, må jeg spørge om, hvordan jeres problemformulering samt problemstillinger lyder? Jeg har nemlig det samme emne som jer, og kunne godt bruge noget inspiration, selvom vi nok ikke helt skriver om det samme :)
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =