Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

fanatiske veganere

 

Gæsteforum

Sider: << < 1 2
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 23/4 2017 16:00

Selv hvis man går efter rådene fra dem der går ind for en ikke-vegansk diæt, er langt over halvdelen af fødevarer med vitamin a plantemad:

Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 23/4 2017 22:40 | Indlæg redigeret den: 23/4 2017 22:42

Aros
Hvis ikke jeg er misinformeret, er der en del af befolkningen(tror det er omkring 10 %), som enten ikke kan konvertere betakaroten til vitamin A, eller er meget dårlige til det. Hvis det er korrekt, er karotenoider måske ikke nok for alle for at få vitamin A behovet dækket. Men for resten er det bare med at æde nogle gulerødder, som åbenbart har et stof der forebygger kræft(hørte jeg i nyhederne en dag).
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 24/4 2017 02:26

Er ret sikker på at alle frugter og grøntsager forebygger kræft. Men om gulerødder skulle have et stof der er særligt effektivt skal jeg ikke sige. Synes bare der er sagt lignende om stort set al plantemad, men det jo ikke så overraskendende. Hvis vi lever som naturen ville det , får vi ikke kræft.

Har aldrig hørt at en del af befolkningen og da slet ikke at hele 10 %, enten ikke kan konvertere betakaroten til vitamin A, eller er meget dårlige til det. Hvor kommer de oplysninger fra?
MakuOlena
Forum-indlæg: 230
Område: KBH
Dato: 24/4 2017 10:08

Varan. 3 pointer.

- Når du siger at der er mange andre problemer, der fortjener mere opmærksomhed end dyrevelfærd, vil jeg gøre dig opmærksom på, at når du spiser kød, så er det et slag i ansigtet på menneskebørn, der sulter i fattige lande pga. det misbrug af ressourcer kødproduktion kræver. Hvis hele verden spiste vegansk, ville vi ikke have problemer med fx hungersnød etc. Ydermere ville vores problemer med miljø og klima være reduceret til et minimum. Selvom veganisme som begreb bygger på afstandtagen til udnyttelse af dyr, så er der så meget mere i det end det når det kommer til alle verdens problemer. Hvis vi vedbliver med at spise så ressourcekrævende mad og lære vores børn at det er fint nok, så vil verden ikke være beboelig om ganske kort tid.

- Selv hvis dyrevelfærd var det eneste positive ved vegansk livsstil, så giver det da ikke mening, at blot fordi der findes andre problemer i verden, så lad os da skide på ALT! Da altid hellere stræbe efter at gøre en forskel på så mange områder som muligt. Bare fordi der er mere end én lort, behøver du jo ikke at træde i dem alle.

- Når du siger at børn har brug for næring - ja og animalske produkter(ud over modermælk fra deres menneskemoder) SKADER børns udvikling og kroppe, da animalske produkter generelt ikke er skabt til mennesker og dermed vil de ikke alene øge risikoen for at barnet bliver sygt, men også tage plads i barnets kalorieindtag fra fødevarer, der rent faktisk bidrager med næring. Det er mishandling af børn at fodre dem med mælk, æg og kød.

Du bør virkelig sætte dig ind i nogle pointer omkring hvorfor folk bliver veganere og hvordan det bidrager poitivt i verden, før du danner dig et så sort og negativt billede af os, der bare vil andre det godt.
Fräulein
Forum-indlæg: 74
Område: Østjylland
Dato: 24/4 2017 11:22

Jeg synes, det er skægt og tankevækkende, at så mange omnivore lader sig provokere af veganeres livsstil :D
Vi rammer vist et ømt sted...? Hvis man er overbevist om, at ens egen levemåde er optimal og derfor hviler i denne, bliver man vel ikke ramt af andres anderledes valg? ;)

Alle tager valg for deres børn. Alle! Må børn ryge tobak? Drikke alkohol? Må barnet selv bestemme menuen? Osv.! !ja
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 24/4 2017 13:59

Ang. varierende konversion og biotilgængelighed, så se evt. dette gamle indlæg; https://vegetarkontakt.dk/forum/sundhed/163759-cronometer-guleroedder-og-a-vitamin#post_id163771

Det indeholder to gode links, hvoraf det ene viser de fastsatte normer for omregning mellem karotinoider og vitamin A, mens det andet er en lægevidenskabelig artikel der indeholder en grundig gennemgang af de influerende parametre og deres variation (både i forbindelse med provitamin kildens opbygning og indtagerens metaboliske fænotype).
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 25/4 2017 08:18

Aros
Det er alt for længe siden jeg læste det til at jeg kan huske hvor det var.
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/4 2017 10:28

Det bare i orden Serenity :)
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 25/4 2017 14:14 | Indlæg redigeret den: 25/4 2017 14:17

Artikel jeg faldt over (i forsøget på at verificere de 10% Serenity nævnte) om kvantificering af forekomsten af individer som tilhører grupper med forringet konversion af provitamin A; https://www.researchgate.net/publication/23685254_Two_common_single_nucleotide_polymorphisms_in_the_gene_encoding_-carotene_1515'-monoxygenase_alter_-carotene_metabolism_in_female_volunteers (fuld tekst kan downloades).
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 25/4 2017 14:34

https://www.researchgate.net/publication/11393173_Variability_in_conversion_of_b-carotene_to_vitamin_A_in_men_as_measured_by_a_double-tracer_study_design


KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 25/4 2017 14:36

Men evt. et emne der kunne fortjene en separat tråd, fremfor at holde den her i live.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 25/4 2017 17:50 | Indlæg redigeret den: 25/4 2017 17:51

Jeg vil gerne opfordre KBT til at starte en ny tråd om det, det er et vigtigt emne.
Gæst
(Gæst)
Dato: 26/4 2017 14:51

Jeg vil anbefale kognitiv adfærdsterapi til Varan, samt en psykiatrisk henvisning mhp evt medicinsk behandling.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 15/5 2017 18:40

@ Curator:

Jeg har desværre ikke mere at byde ind med end den smule jeg allerede har præsenteret her. Men jeg vil overveje at samle mine links og kommentarer i en separat tråd (min erfaring siger mig dog at tråden alligevel vil være dead on arrival).
pjevs
(Gæst)
Dato: 18/9 2017 00:40

Jeg kan ikke se hvad Varan skal have noget imod vegansk mad/livstil.Nu er jeg selv vegetar og er meget fanatisk så hvis der er nogen veganer som vil være fanatiske skal de have lov til det.Og ja Gæst Varan skal have en psykiatrisk henvisning og evt. medicinsk behandling.Mere er der ikke at sige om det.
Gæstenavn:


Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =
   
Sider: << < 1 2