Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

mad uden mælk.

Gæsteforum

M.S
(Gæst)
Dato: 8/7 2017 00:33

Hej :)

Jeg har idag fået at vide af min læge, at jeg måske kan få mindre allergi og astma uden mælke produkter så jeg er p.t i en periode uden det :( så jeg ville høre om der var nogen der kendte nogle gode opskrifter på mælkefri desserter og retter.

(søger især en opskrift på is :p)

V.H
M.S
Aros
Forum-indlæg: 749
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 8/7 2017 11:26

Hej M.S, jeg kender desværre ikke nogle gode opskrifter. Men der er mange gode alternativer til mælk. Selv foretrækker jeg rismælk, og flere jeg har introduceret det for, siger de synes det smager langt bedre end komælk. Og jeg tænker at du vil kunne lave de samme retter og desserter bare med rismælk istedet for. Der er også andre alternativer som mandelmælk, sojamælk, havremælk osv. Selv foretrækker jeg bare rismælk.

Angående is, kan du jo lave sorbet istedet, det er både nemt og sundere.
Jeg plejer at fryse banan ned i stykker, og så lade det tø lidt op inden brug, og blende det med, alt efter hvilken sorbet du vil lave, frugt, bær, lakridrodspulver, vanilliepulver, kokosmel. kakao, Jeg plejer at blende det i min foodprocesser. Du kan måske også gøre det i en alm blender, men så skal den være ret kraftig.

Ellers så prøv at tjekke nogle af opskrifterne her på siden, eller google mælkefri is opskrift. Måske det også kan give noget
MS
(Gæst)
Dato: 8/7 2017 12:23

Hej:)
mange tak for svaret:)

angående banan-isen, kommer man så til at smage bananen meget?

V.h
M.S
Aros
Forum-indlæg: 749
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 8/7 2017 14:16

Det var så lidt. Ideen med bananen er bare at den skal give fylde og konsistens. Jeg plejer bare at smage til, og laver jeg f.eks hindbær sorbet, så bare blive ved med at tilsætte flere hindbær til man ikke smager bananen mere. Ps: Laver du frugt/bær sorbet, så husk at de også skal have været fryst ned.

Man skal eksperimentere lidt før man får en sorbet der er helt som man vil have den. Jeg skriver heller aldrig mængde og sådan noget ned. Men der er nok veganske sorbet opskrifter på nettet hvor der står præcis mængde osv. Ellers tager det ikke meget tid at finde ud af selv. Bare husk du kan altid tilsætte mere af en ingrediens, det lidt noget andet når man har kommet for meget i.
KerstinN
Forum-indlæg: 12
Område: KBH
Dato: 16/7 2017 01:42

Vegansk raw food hvor alt er økologisk vil sikkert nedbringe din allergi og astma til en ubetydelighed, hvis du er vel og mærke er i stand til at genneføre denne livsform. Allerede efer nogle få uger burde du kunne opleve en klar bedring.

Men for at få meget mere at vide om dine muligheder, må du google problemet samt hvad raw food kan gøre på de engelske sider. Der er desværre ikke meget information på dansk.

Aros gode forslag om sorbet is kan også laves super nemt på en slow juicer.

Du skal have renset kroppen ud for giftstoffer og standse tilførslen af nye. Tilføre kroppen store mængder af naturlige vitaminer og mineraler der ikke er denatureret ved f.eks. opvarmning, industriel behandling, lagring mv. Du bør klart bevæge dig ud i naturen i mere ubefærdede områder for af nedbragt dit stressniveau. Her vil noget meditation også hjælpe for du må også i tanker og følelser omstilles.

Allergi og astma er noget pokkers stads, men det kan kureres eller i det mindste nedbringes kraftigt ved radikalt at ændre livstil til harmoni i tanker, følelser og tale og så leve af naturligt ubehandlet føde som muligt uden noget kød, fisk eller mejeriprodukter.

Biblioteket har en del om vegansk og raw food kost. Bilka og Føtex har ofte nogle billige bøger om emnet. Og så er der som sagt at google på engelsk, hvis du kan klare det. Ellers er der tysk, der også har en del om denne alternative levemåde.
Curator
Forum-indlæg: 522
Dato: 16/7 2017 17:59 | Indlæg redigeret den: 16/7 2017 19:48

Du skal have renset kroppen ud for giftstoffer og standse tilførslen af nye. Tilføre kroppen store mængder af naturlige vitaminer og mineraler der ikke er denatureret ved f.eks. opvarmning, industriel behandling, lagring mv.

Ikke denatureret, kan du ikke forklare den lidt nærmere?

Når vi snakker vitaminer forstår jeg ikke hvorfor man pr. definition skal undgå opvarmingen.

For som denne artikel skriver https://www.bodylab.dk/shop/myten-om-de-2531c1.html
"For flere grøntsagers vedkommende kan der faktisk være en fordel ved forskellige former for tilberedning og forarbejdning"

I artiklen ovenfor nævnes basis-fødevarer som netop er gode at opvarme:

Gulerødder

Søde kartofler

Spinat

Tomat osv.

Hvad angår sidstnævnte:
Ligesom gulerødder indeholder tomater beta-caroten, der optages bedst hvis tomaterne er blevet tilberedt. Men tomater indeholder også store mængder lycopen, der er et såkaldt fytokemikalie. Og hvor meget af lycopen-indholdet vi kan optage stiger ganske betragteligt, når tomaterne koges. Således øges biotilgængeligheden af lycopen i tomater med 25 % efter hele 30 minutters kogning.

Blender man de kogte tomater, og tilsætter olivenolie – ganske som i en forarbejdet (uha!) pizza-sauce – så stiger næringstilgængeligheden endnu mere

Hvad angår lycopen har nogle studier jo netop påvist at rawfood spisere er i underskud med lycopen (potent anti-cancer stof), som er ret så vigtig.

Da jeg selv satte mig for at undersøge hvad der skete ved at varmebehandle blåbær blev jeg overrasket over at det heller ikke her var entydig om varmebehandlingen - der ændrer den kemiske struktur (denaturere?) - var til den dårlige eller gode side.

mvh
C
KerstinN
Forum-indlæg: 12
Dato: 17/7 2017 02:02

Det der gør et væsen levende og sundt er dets livskraft, livsessens eller også brugt er ordet vitalkraft. Uden denne ville et menneske, et dyr ellen en plante blot være en tom fysisk skal, hvor forrådnelsesprocessen ville sætte ind.

Raw food og en mental sund livsstil er den mest effektive måde at få højnet sin livskraft og derved overkomme sygdom. Når dette er opnået, måske efter et, to eller tre år, kan man til en vis grad begynde at leve af opvarmet kost.

Det er typisk at fokusere på enkelte stoffer og overse de tusindvis af stoffer og processer, der i samspil foregår i legemet.

Tag en kogt kartoffel eller frøene fra en ditto tomat. Ingen spiring. Intet liv. Rå tomater, gulerødder mfl. tilfører kroppen og psyken vitalkraft, når de er i deres naturlig form.

Det er et spørgsmål om kvalitet over kvatitet.

Lycopen vil, ved naturlig soltørring af tomater, blive forhøjet. En dehydrator kan også bruges.

Vedr. denatureret:

http://www.biology-online.org/dictionary/Denatured

Lidt mere om rå tomater kontra opvarmet:

https://www.google.dk/search?client=tablet-android-samsung&ei=H_ZrWfy3Kqje6QSHt6awAw&q="dr+clement+raw"+vs+cooked+tomato+youtube&oq="dr+clement+raw"+vs+cooked+tomato+youtube&gs_l=mobile-gws-serp.3...1851109.1857932.0.1858635.2.2.0.0.0.0.327.426.1j3-1.2.0....0...1.1.64.mobile-gws-serp..0.0.0.euQPHlhUbtY
filipaJN
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 17/7 2017 09:43

Hej M.S, melder mig også lige i tråden

At eliminere mælkeprodukter vil helt sikkert hjælpe på din allergi, men som flere af ovenstående forumbrugere har kommenteret, så vil vegansk raw food klart være den største katalysator for et sundt legeme (Ingen allergi!). MEN, jeg kan til gengæld godt forstå hvis det er for stor en omvæltning i den daglige kost. Taget i betragtning at det er en gæsteprofil du har kommenteret med, er det formentlig ikke fordi du vil dedikere hele dit liv til denne 'livsstil'. Forståeligt. WebMD fraråder rent faktisk at man spiser rå frugt og grønsager, da pollenproteiner kan forveksles med dem man finder i de rå grønne sager. Folk med birkeallergi kan eksempelvis blive triggered ved at drikke kaffe med hasselnødessens, da proteinerne i de to ligner hinanden. Sørg for at indtag en masse vitamin C og E - jeg kan lige henvise dig til artiklen så du kan lære mere. http://www.webmd.com/a-to-z-guides/features/eat-to-ease-allergies#1

Ms
(Gæst)
Dato: 15/8 2017 19:37

Hej Alle :)

Som FilipaJN skriver ønsker jeg ikke at ændre kost fuldstændigt, men efter efter et par uger med så lidt mælkeprodukter kan jeg allerede mærker at begge dele er formenskit meget og det er jeg utroligt glad for :D
Mange tak for alle jeres gode råd, dem vil jeg huske på :D

v.h
M.s
FB_DK
Forum-indlæg: 13
Dato: 15/8 2017 22:32

Hey - prøv eventuelt med Yosa Havreghurt - alternativ til yoghurt- har dog en lidt anderledes smag og konsistens - det er dog 100% plantebaseret dvs. fri for mælk og laktose. Det er dog ikke i forretningerne endnu men hold dig opdateret på deres facebook:)

https://www.facebook.com/yosadanmark/
Gæstenavn:

Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]   [q=kilde] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   :/ =   <3 =   !ja =